Oformaterbara hårddiskar och andra konstigheter..

Permalänk
Medlem

Oformaterbara hårddiskar och andra konstigheter..

Hej!

Jag är hos en polare som har en Hem-Pc med en hårddisk i. Den slutade fungera och jag bootade från gentoos livecd för att försöka formatera disken.. Det verkar inte fungera så bra, för det första visar

fdisk -l

/dev/sda1 1 832 6289888+ c W95 FAT32 (LBA)
/dev/sda2 * 833 25840 189060480 7 HPFS/NTFS

Två diskar? Det sitter bara en fysisk i iaf. men hempc'n verkar ha någon sorts recoverygrej, som för övrigt inte fungerar. Den ligger gissningsvis på FAT32 partitionen, men jag lyckas inte ta bort någon av partitionerna, jag kan inte formatera dem, skriver jag:

Om jag öppnar någon av diskarna med fdisk så finns det 4 partitioner per disk, varav ingen verkar vettig, någon novellvariant och en massa annat oigenkänneligt skräp. Försöker jag ta bort dem för att skapa en enhetlig så funkar det inte..

cfdisk /dev/sdaX så står det cannot open disk drive..

Några tips på hur jag ska lyckas slå ihop dem till en vanlig hårddisk som fungerar någorlunda vettigt?

Hintar och tips tas tacksamt emot!

Blev ganska mycket, kanske inte så mycket vettigt, hoppas det räcker.

Alltså, jag vill inte spara någon info, jag vill bara tömma den helt, få bort alla partitioner, rensa, döda, radera. All hjälp uppskattas.

Permalänk

/dev/sda1 är första partionen och /dev/sda2 är andra osv. för att skapa en partion så kör du cfdisk /dev/sda för att partionera första hårddisken.

Permalänk
Medlem

Re: Oformaterbara hårddiskar och andra konstigheter..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennahoj
Alltså, jag vill inte spara någon info, jag vill bara tömma den helt, få bort alla partitioner, rensa, döda, radera.

Dban?
http://dban.sourceforge.net/

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem

Jag körde en:

cfdisk /dev/sda

Tog bort de båda partitionerna och skapade en ny, valde "write" och sen "quit".

Sen när jag startade om datorn var båda två tillbaka igen.. ? Konstigt, ska testa Dban, tack för er hjälp. Har någon fler tips är ni välkomna.

EDIT:

Kom på ett problem med Dban, jag har ingen diskettstation och bara en cd = kan inte bränna från livecd'n och kan inte köra från diskett. Jakten på en lösning fortsätter, tack för hjälpen så här långt.

Permalänk

du kan ta ut livecdn och sedan bränna. jag tror det ska funka iallafall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennahoj
Jag körde en:

cfdisk /dev/sda

Tog bort de båda partitionerna och skapade en ny, valde "write" och sen "quit".

Sen när jag startade om datorn var båda två tillbaka igen.. ? Konstigt, ska testa Dban, tack för er hjälp. Har någon fler tips är ni välkomna.

EDIT:

Kom på ett problem med Dban, jag har ingen diskettstation och bara en cd = kan inte bränna från livecd'n och kan inte köra från diskett. Jakten på en lösning fortsätter, tack för hjälpen så här långt.

LBA disken är en logiskpartition som innehåller NTFS partitionen. Är du säker på att de två partitionerna du upptäckte efter omstarten inte var två nya partitioner?
Om inte så måste du missat att skriva den nya partitionstabellen, bara att försöka igen.

Funkar det inte kan disken verkligen var trasig och då är det inte mycket att ha.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Efter många försök har jag gett upp, har formaterat disken jag vet inte hur många ggr, slutar alltid med ett felmeddelande om jag gör det med wininstallationens variant. I linux lyckas den göra klart det, och det visas som om partitionerna försvunnit och allt är rensat och bra, men så fort jag startar om är allting kvar på diskarna, precis som tidigare. Liiiiite iriterande, skumt fel dock.

I windowspartiotionerarverktyget visas NTFS disken som tom och FAT partitionen som nästintill full, men om jag startar upp från hårddisken försöker den starta windowsinstalltionen som gått sönder iaf. och om jag kör hp's recoveryprogram så går det igång, men kan inte formatera så informationen finns uppenbarligen kvar. Det verkar omöjligt att få bort den. Solklart case av hårdvarufel skulle jag tro. Nu gav jag upp iaf. och den får skickas iväg på garantin.

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Om du gjode som du sa, tog bort båda partitionerna med cfdisk. Så lär dom vara borta faktiskt... har svårt att tro de skulle dyka upp bara igen..

Permalänk
Medlem

Vet inte om man kan stänga av recoveryn i BIOS. Kolla det.
Annars kanske det funkar med recoveryskivan?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'