Permalänk
Medlem

Tips: Easy Ubuntu

Får jag lov att tipsa om detta smidiga verktyg som installerar videocodecs, drivrutiner och annat åt oss nybörjare? Inget mera hackande i terminalen (om man inte vill det)...

Citat:

Easy Ubuntu allows you to:
* Add extra repositories for installing a lot of additional software.
* Install multimedia codecs for reading all videos, musics and DVDs.
* Activate the "audio preview" feature in Nautilus.
* Install the most needed Firefox plugins: Flash, Java, Real, videos. Adds Microsoft fonts, GNOME's Firefox buttons, officials Firefox icons.
* Install archiving support for RAR and ACE.
* Install the most used peer-to-peer softwares: aMule (a clone of eMule) and Azureus (for Bittorent).
* MSN: Install AMSN cvs with webcam support.
* Num lock: Active the num lock at system startup.
* Replace the GNOME foot logo with Ubuntu's logo.
* Install the NVIDIA or ATI driver for 3D support.

http://placelibre.ath.cx/keyes/index.php/2005/09/29/45-easy-u...

Funkar även bra för de gamla *NIX-rävarna som inte har tid eller orkar pilla.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Behöver man ha en internet uppkoppling, eller följer alla codecs med i installern?

[edit] hittade det, programmet laddar ner allt från internet. [edit]

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem

AAAH! Kunde du inte hittat detta innan jag hade hackat i terminalen
Nu fungerar allt som jag vill redan, men nästa gång jag installerar om Ubuntu så ska jag prova detta.
Det låter trevligt.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Skadar aldrig ju..

Men de hade nog varit enklare att släppa en .deb

Permalänk

Tycker dom kunde ha get lite mer valmöjligheter, man kanske vill ha en del grejer men inte andra.
En deb-fil skulle nog vara bättre, då kan man iaf avinstallera, det verkar man inte kunna göra nu med tanke på att jag skrev ett inlägg om det och ingen har svarat än.

Permalänk
Medlem

Det som gör det där programmet totalt livsfarligt är att det totalt ignorerar alla eventuella problem. Om (rent hypotetiskt) kerneln måste tas bort för att wmv-codecset ska kunna installeras (som sagt: hypotetiskt) så kommer det programmet utan att tveka att slänga kerneln. Så kom inte och klaga om ert system blir oanvändbart av det där...

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem

Jag är nybörjare o känner mig ganska dum som frågar men, hur gör jag för att instalera det jag laddat ner då?

Permalänk
Medlem

Du ska känna dig lite dum, kanske.
Jag översätter iaf från sidan:
Ladda ner arkivet och packa upp det (dubbelklicka och "Packa upp"). Gå in i den uppackade mappen "EasyUbuntu". Dubbelklicka på EasyUbuntu, tryck "Kör" i rutan som dyker upp. Följ sedan instruktionerna.

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Medlem

Detta måste prövas! Ska se om jag kan få rätt på ATI-drivrutinerna och ändå kunna köra upplösningen 1280*800. När jag väljer att använda drivrutinerna från ati.com så kan jag bara köra 1280*768 av någon anledning.

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tartin5
Detta måste prövas! Ska se om jag kan få rätt på ATI-drivrutinerna och ändå kunna köra upplösningen 1280*800. När jag väljer att använda drivrutinerna från ati.com så kan jag bara köra 1280*768 av någon anledning.

Större chans med en modeline. Fick göra det för att få till 1280x960 själv. Använd Powerstrip i Windows så får du en vettig modeline därifrån, med rätt timings och allt

Permalänk
Medlem

Okej, lyckades instalera det nu, tack B2. Men vart tog azerus vägen, det stod att de skulle instaleras :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av B2
Du ska känna dig lite dum, kanske.
Jag översätter iaf från sidan:
Ladda ner arkivet och packa upp det (dubbelklicka och "Packa upp"). Gå in i den uppackade mappen "EasyUbuntu". Dubbelklicka på EasyUbuntu, tryck "Kör" i rutan som dyker upp. Följ sedan instruktionerna.

ugg, låter Windows ju..

antar att man inte behöver ha igång detta efter att ändringar gjorts?

men finns det några andra fördelar med detta? ser inget i listan som inte går att göra ändå tror jag..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Easy Ubuntu fungerar inte så bra

Men jag har gjort allt manuellt på runt 5 min
Och har fått allt att fungera för en gångs skull.