Dual Core Xeon "Paxville" testad

Permalänk
Melding Plague

Dual Core Xeon "Paxville" testad

<font style="font-size: 10pt"><b>Dual Core Xeon "Paxville" testad</b></font> <small class="small">lördag 22 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
För några veckor sedan skrev vi om <a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=511579">Paxville</a>, Intels dual core Xeon. Paxville har bland annat 2 MB cache per kärna och stödjer HyperThreading. Den första lanserade modellen ligger på 2,80 GHz. Nu har GamePC recenserat den här processorn. Prestanda är olyckligtvis för Intel inte så värst bra. GamePC skriver:<br /><br /><i>Unfortunately, even a solid platform can’t help Intel’s performance numbers, as their new dual-core chips (while powerful in their own right) simply are bested across the board by AMD’s dual-core Opteron processors. Even worse, the Opterons typically perform much better while running at slower clock speeds and only having half the amount of on-die L2 cache to utilize. AMD’s chips also consume far less power and run quite a bit cooler, giving AMD an edge on nearly all fronts. </i><br /><br />Intels dual core Xeon är alltså sämre än Opteron på alla vis: den har sämre prestanda, är varmare och drar mer ström. Det ska bli intressant att se vad Intel gör åt detta, speciellt eftersom deras viktiga OEM-partner Dell <a href="http://www.theinquirer.net/?article=27109" target="_blank">hävdat</a> att Intel kommer att leda AMD 2006 med bättre produkter.<br /><br />Läs hela recensionen hos GamePC.<br /><br /><b>Uppdatering 1:</b> GamePC har blivit hackad och artikeln ersatt med en äcklig bild. Länkar till artikel är temporärt borttagna till GamePC åtgärdar problemet.<br /><br /><b>Uppdatering 2:</b> Nu är <a href="http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=paxville&page=..." target="_blank">artikeln</a> normal igen. Vi rekommenderar dock att ni är försiktiga då sidan kanske blir hackad igen.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Först!

aha... AMD ftw tbh

Visa signatur

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=47745...
| Shuttle SN25P | AMD Athlon64 Venice 3500+ | 2gb Corsair TWINX 3200 | HIS Radeon X850XT | WD Raptor 74gb | WD Caviar 160Gb | Hyundai L90D+ 19" TFT | Glatt humör |

Permalänk
Hedersmedlem

Nästa år blir det bättre för intels del.... detta året går till amd.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Conroe where are you?!?!

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Nästa år blir det bättre för intels del.... detta året går till amd.

Håller med Dahl för en gång skull. jag måste ha hjärnblödning eller nåt.

Fram till A64 hade intel ett klart övertag. Sedan A64 har det sett brunt ut för intel mest hela tiden. Men om dom överger netburst och satsar på P6 så tror jag att intel kommer ta ledningen igen.

Permalänk
Avstängd

dom kommer suga mer på netburst ett bra tag framöver , hoppas för dom att övergången til 0.65 blir bra så dom kanske kan sänka "Solens temp" till normala nivåer

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

HAHA! rätt åt de jävlarna

AMD 4 Life

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket bevis Intel fanboi's behöver för att inse fakta? AMD är solklart det bättre valet i dagsläget. Hur ska Intel's fan's bortförklara denna artikel?

Jag kan bara ge tummen upp för AMD's 64-serie. Snacka om att dom tog världen med storm! I nuläget finns dessutom inga antydningar till att dom skulle tappa försprånget heller. Tyvärr har inte dom stora massorna insett detta än bara. AMD behöver och förtjänar sälja ännu mer för att bli ett riktigt hot mot Intel's dominans.

Jag har alltid köpt den bättre produkten utan att vara märkeskåt. Därför sitter jag med en AMD 64'a i burken nu. Känner mig väldigt sugen på att uppgradera till en X2 CPU dessutom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Nästa år blir det bättre för intels del.... detta året går till amd.

Andra halvan av nästa år, Cedar Mill/Presler som kommer under första halvan av 2006 lär inte ha stor betydelse, 200Mhz och 2*1MB extra gämfört med Smithfield kommer knappast hota AMD. Singlecore processorerna kommer enbart ha lite lägre värmeutveckling, annars är dom i praktiken identiska med Prescott 2M enligt dom senaste roadmapsen som går att läsa här http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2526

Och ang. paxville: Vilket skämt, varför ens bry sig om att släppa den?

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Avstängd

AMD kommer i stort sett att vara helt ohotade hela år 2006 och framåt med deras planer dom har. Deras nya fabrik har en av världens bästa och nyframtagna waferproduceringsmaskin. Fab36 klarar tillverkning av 90nm, 65nm och 45nm processorer. AMD har även ett mycket långt samarbete med IBM som har erfarenhet, likaså AMD, och tillsammans så har man ju sett vad dom tar fram.

GamePC förövrigt tycker jag är riktigt ruttet som testar Opteron med 3-3-3 timings och (!!!!!) 2T timing!. Detta ger en stor prestandaförlust, allt för att favorisera Intel, för det är inte första gången dom gör bort sig.

Opteron klarar att köra 2*1024Mb minnen med 1T timing utan problem.

Visa signatur

Att kunna ha rätt är en självklarhet, man kan ha olika uppfattning om VISSA saker, men inte VISSA andra, t.ex att jorden är platt när den är RUND! Eller andra uppenbara saker som att en processor ÄR bättre än en annan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Nästa år blir det bättre för intels del.... detta året går till amd.

Det skulle vara bra för oss konsumenter om det blev så, just nu så finns det ju bara en tillverkare om vi ser det prestanda/krona och prestanda/effekt.

Hoppas Intel lyckas bättre med nästa generation och att man avvecklar Netburst en gång för alla.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk

wtf jag får upp en goatse bild på sidan!! hackad??:mad:

Visa signatur

Core i7 @ 3.8GHz | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 3x2GB PC12800 | Radeon 5870 | Corsair 550W | 2x74 GB Raptor Raid 0 | Intel 160 GB SSD

Permalänk
Medlem

OMG, kollade runt 1905, och nu en goatse bild O_0 .

On-Topic: Mm, nästan som ett skämt det där. Undra hur P-M kommer att prestera när den väl släpps som Dual Core och SMP.

Permalänk
Medlem

Curly nämde Presler ovan. THG hade fått ett test exemplat av cpu. Bara lite mindre värmeutveckling(tror 10%) och införande av VT som var direkta nyheter. Inget av det bidrog till att snbba upp det hela. Så länge de insisterar på att använda netburst så kommer dom inte komma något vart..

Permalänk
Medlem

Fy fan vilken bild att folk inte har något annat att göra än hacka någon stackars hårdvaru sida...

Permalänk
Medlem

Länk till bilden tack

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Säkert Intel som försöker gömma undan faktan

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Håller med Dahl för en gång skull. jag måste ha hjärnblödning eller nåt.

Fram till A64 hade intel ett klart övertag. Sedan A64 har det sett brunt ut för intel mest hela tiden. Men om dom överger netburst och satsar på P6 så tror jag att intel kommer ta ledningen igen.

Jag tror inte att Intel kommer att återta ledningen fullt ut däremot tror jag att AMD kommer att få det väldigt tufft att behålla sitt försprång... hjärnblödning is tha shit..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag tror inte att Intel kommer att återta ledningen fullt ut däremot tror jag att AMD kommer att få det väldigt tufft att behålla sitt försprång... hjärnblödning is tha shit..

vare sig Intel tar försprång -06 så kommer förmodligen de ta försprång nån gång, och lite senare är det dags för AMD igen, och sen Intel osv...

Precis som grafikkortsmarknaden, ibland lider Nvidia prestandatävlingen och ibland ATI

Nu tycker jag dock AMD börjar ha haft ledningen lite väl länge, inte för att jag gillar Intel bättre utan för att hård konkurens brukar gynna oss konsumenter. (Se bara i vilken hastighet de kastar grafikkort på oss)

Permalänk
Medlem

Frågan är vad Amd hittar på 2006.
Dom är väl medvetna om att Intel kommer att minska det försprånget genom att införa sin P6 arkitektur där dom skippar netburst.
Men vad kan Amd göra för bibehålla försprånget, det är alltid lättar att jaga nån än att bli jagad.
Skulle vara intessant att läsa lite vad Amd har på G. Har inte hittat nåt än men om nån har lite info om det så vore det trevligt om dom kunde länka till det så att man kan jämföra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlphaCPU
GamePC förövrigt tycker jag är riktigt ruttet som testar Opteron med 3-3-3 timings och (!!!!!) 2T timing!. Detta ger en stor prestandaförlust, allt för att favorisera Intel, för det är inte första gången dom gör bort sig.

Opteron klarar att köra 2*1024Mb minnen med 1T timing utan problem.

.. och det verkar också som de bara hade 2x1GB-stickor, och man måste väl ha minst 4 stickor för att utnyttja NUMA... Eller har jag fel? Varför skulle man köpa ett system med Dualcore Opteron och sedan inte köra NUMA?

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlphaCPU
AMD kommer i stort sett att vara helt ohotade hela år 2006 och framåt med deras planer dom har. Deras nya fabrik har en av världens bästa och nyframtagna waferproduceringsmaskin. Fab36 klarar tillverkning av 90nm, 65nm och 45nm processorer. AMD har även ett mycket långt samarbete med IBM som har erfarenhet, likaså AMD, och tillsammans så har man ju sett vad dom tar fram.

GamePC förövrigt tycker jag är riktigt ruttet som testar Opteron med 3-3-3 timings och (!!!!!) 2T timing!. Detta ger en stor prestandaförlust, allt för att favorisera Intel, för det är inte första gången dom gör bort sig.

Opteron klarar att köra 2*1024Mb minnen med 1T timing utan problem.

Bättre att folk läser artikeln själva då man får intrycket av hur du skriver att gamePC försöker mörka faktumet att AMD systemet presterar bättre... ja det är klart det är därför GamePC skriver såhär... Unfortunately, even a solid platform can’t help Intel’s performance numbers, as their new dual-core chips (while powerful in their own right) simply are bested across the board by AMD’s dual-core Opteron processors. Even worse, the Opterons typically perform much better while running at slower clock speeds and only having half the amount of on-die L2 cache to utilize. AMD’s chips also consume far less power and run quite a bit cooler, giving AMD an edge on nearly all fronts. AMD’s top of the line dual-core Opterons are quite a bit more expensive compared to the top of the line 2.8 GHz Dual Core Xeon (which will sell for ~$1,000 per CPU), putting it roughly on par with AMD’s Opteron 270 (2.0 GHz) processor. Even comparing the Opteron 270 to the Paxville Xeon 2.8 GHz, we still would opt for an AMD based solution.

Ja du har rätt efter att man läst detta, GamePC favoriserar uppenbarligen Intel & mörkar att AMD presterar bra.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Bättre att folk läser artikeln själva då man får intrycket av hur du skriver att gamePC försöker mörka faktumet att AMD systemet presterar bättre... ja det är klart det är därför GamePC skriver såhär... Unfortunately, even a solid platform can’t help Intel’s performance numbers, as their new dual-core chips (while powerful in their own right) simply are bested across the board by AMD’s dual-core Opteron processors. Even worse, the Opterons typically perform much better while running at slower clock speeds and only having half the amount of on-die L2 cache to utilize. AMD’s chips also consume far less power and run quite a bit cooler, giving AMD an edge on nearly all fronts. AMD’s top of the line dual-core Opterons are quite a bit more expensive compared to the top of the line 2.8 GHz Dual Core Xeon (which will sell for ~$1,000 per CPU), putting it roughly on par with AMD’s Opteron 270 (2.0 GHz) processor. Even comparing the Opteron 270 to the Paxville Xeon 2.8 GHz, we still would opt for an AMD based solution.

Ja du har rätt efter att man läst detta, GamePC favoriserar uppenbarligen Intel & mörkar att AMD presterar bra.

Jag menar att dom verkar favorisera Intel på ett diskret sätt genom att köra minnen i så dåliga timings på AMD systemet. Du vet själv att 1T timing drar ned prestandan mycket, inte sant? Speciellt när man kör 3-3-3 timings också och NUMA avaktiverat.

Visa signatur

Att kunna ha rätt är en självklarhet, man kan ha olika uppfattning om VISSA saker, men inte VISSA andra, t.ex att jorden är platt när den är RUND! Eller andra uppenbara saker som att en processor ÄR bättre än en annan.

Permalänk
Medlem

Ska använda länken till gamepc etc. som motargument för de som fortfarande favoriserar intel på lösa grunder som t.ex. att intel har en "äkta" 64-bitars struktur. För många användare är prestandan det viktigaste i slutändan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlphaCPU
Jag menar att dom verkar favorisera Intel på ett diskret sätt genom att köra minnen i så dåliga timings på AMD systemet. Du vet själv att 1T timing drar ned prestandan mycket, inte sant? Speciellt när man kör 3-3-3 timings också och NUMA avaktiverat.

Aaahh jag ser hur du uppfattar det nu... jag ser det så att fastän dom kör relativt långsamma timings & felaktig? minnes konfiguration till AMD plattformen så presterar den ändå såpass bra.

Total_Cu! Vad är äkta? Vad M$ menar eller någonting som kan köra 64-bitars oavsett vilken?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Aaahh jag ser hur du uppfattar det nu... jag ser det så att fastän dom kör relativt långsamma timings & felaktig? minnes konfiguration till AMD plattformen så presterar den ändå såpass bra.

Total_Cu! Vad är äkta? Vad M$ menar eller någonting som kan köra 64-bitars oavsett vilken?

Visst presterar dom bra, men dom hade presterat än 10-20%+ bättre med 2-2-2-x-1T timing och NUMA.

Sen ang 64-bitars x86 processorer.

AMD tog ju fram x86-64 som dom kallar AMD64. Intel la in stöd för att göra dom kompatibla med AMD64 som dom kallar EM64T. Sen är faktiskt inte EM64T helt kompatibel med AMD64 då det fattas instruktioner. AMD64 kommer även att få fler instruktioner lite längre fram. Får man se om Intel slänger in dom med.

Btw, kan någon säga mig vad den "äckliga" bilden föreställde då jag missa detta.

Att sidan blev hackad var väl av någon gosse som tycker om AMD som blev mycket trött på siten. Lite förståerligt faktiskt med tanke på hur siten tidigare varit flertalet gånger.

Visa signatur

Att kunna ha rätt är en självklarhet, man kan ha olika uppfattning om VISSA saker, men inte VISSA andra, t.ex att jorden är platt när den är RUND! Eller andra uppenbara saker som att en processor ÄR bättre än en annan.

Permalänk
Medlem

vad var det för äcklig bild? Missade den

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk

Det var en goatse-bild. Om ni inte vet vad det är så finns ju alltid google men jag varnar er, det är riktigt vidriga bilder.

Visa signatur

Core i7 @ 3.8GHz | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 3x2GB PC12800 | Radeon 5870 | Corsair 550W | 2x74 GB Raptor Raid 0 | Intel 160 GB SSD

Permalänk
Avstängd

Jag finner inte ord för hur smekta Intel blir i testerna nuförtiden.

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arneball
Jag finner inte ord för hur smekta Intel blir i testerna nuförtiden.

AMD försöker förmodlingen ta igen Intels 30-åriga smekning av AMD eller var det 35-åriga?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless