Ubuntu - inloggnings-/installationsproblem

Permalänk

Ubuntu - inloggnings-/installationsproblem

God dag.
Jag har nyligen formaterat min 40Gb hdd, för att kunna göra en ny fräsch installation av Ubuntu.
Mitt problem är följande:
Jag formaterar om datorn med Ubuntu-bootskivan, installerar allt enligt Ubuntus önskemål. Låter även den göra en autopartionering.

När det sen är dags för den första inloggningen så skriver jag in användarnamn och lösenord och trycker enter, varpå datorn fryser sig helt. Den har stått på i ca 2h utan att ngt händer med det, bara en brun bakgrund.

Vad gör jag för fel?
(Har tidigare försökt installera Slackware 10.1 och SUse 9.3, har dock formaterat datorn sen dess. Vet inte om det möjligtvis kan ligga kvar ngn kernel efter en gammal Linux-distrubution sen tidigare.)

Tack på förhand.

Visa signatur

P4 Northwood 2,8GHz @ 3,4GHz | Abit A17 | 2x512Mb Corsair TWINX-3200XL @ 200 MHz 2-2-2-5 | Leadtek GeForce 6800LE 128Mb 12x1,5vp 370/900 | 40Gb

Permalänk
Medlem

Det lär ivaje fall intelika kavr någon gammal kernel om du ahrvalt autopartioneringen under installationen utav ubuntu för den blåser hela hårddisken på auto lägget har jag för mig, tyvärr vet jag ej vad som kan orsaka dit egentliga problem.

Visa signatur
Permalänk

snadstream, du kör med ditt graffe i sign? gå till xorg.conf och ändra raden driver i grafikorts delen från "nv" till "vesa". När du har fixat detta kan du ta och dra hem detta program -Länkt till tråden här på swec, som heter Tips: Easy Ubuntu- =D. Som installerar dom rätta drivisarna!

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

du kör troligtvis nvidia-graffe och behöver installera drivisar...sedan så har det icke fryst sig, för du kan ju fortfarande använda muspekaren

Kolla http://www.ubuntuguide.org/#installnvidiadriver

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

OT: Vad är det för epidemi med folk som kör med likadana avatarer? Ha vettiga, unika avatarer! Avataren identifierar användaren till högre grad än användarnamnet.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

jag har gjort avatarerna till folk som är med i ett linux-projekt, de ville ha egna efter att dom såg min och så blev de

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

Många bra tips, ska testa nu.
Tusen tack

Visa signatur

P4 Northwood 2,8GHz @ 3,4GHz | Abit A17 | 2x512Mb Corsair TWINX-3200XL @ 200 MHz 2-2-2-5 | Leadtek GeForce 6800LE 128Mb 12x1,5vp 370/900 | 40Gb

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem direkt efter installationen, det var något som inte blivit alldeles klart. Jag startade om X (Ctrl-Alt-backspace), loggade in som root lite snabbt (vilket gick bra), gick ur och in som mig själv igen, och det funkade.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk