Permalänk
Medlem

Hjälp med pureftpd alias!

Jag har pureftpd installerat på min slackware server.

Jag vill fixa så att en ftp användare får en mapp som heter "www" fast
"www" ligger egentligen i mappen /home/apache2/htdocs/användare/
När jag sökte på google så förstod jag inte riktigt hur jag skulle göra (är ny inom linux)

Hittade något som heter "alias" pureftpd readme men det stod inte riktigt hur man skulle göra ...

Permalänk
Medlem

du kan använda bind med mount men det kanske inte är nödvändigt, beror på var du har din root till ftpn och vad den används till för övrigt. pureftpd och alias har jag ingen aning om, jag använde proftpd och mount med bind.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Varför ska användaren ha en mapp som 'heter' www? När en användare loggar in till din FTP-server så startar han i sin rotkatalog, och även om rotkatalogen är /home/apache2/htdocs/användare/ så ser användaren bara "/" i sin FTP-klient.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
du kan använda bind med mount men det kanske inte är nödvändigt, beror på var du har din root till ftpn och vad den används till för övrigt. pureftpd och alias har jag ingen aning om, jag använde proftpd och mount med bind.

Vad gör bind med mount?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Varför ska användaren ha en mapp som 'heter' www? När en användare loggar in till din FTP-server så startar han i sin rotkatalog, och även om rotkatalogen är /home/apache2/htdocs/användare/ så ser användaren bara "/" i sin FTP-klient.

Användaren har inte "/home/apache2/htdocs/användare/" som rotkatalog, därför vill jag att användaren ska få en mapp som heter "www".

Permalänk
Medlem

Beskriv ordagrant vad du vill åstadkomma så kanske vi kan hjälpa dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Beskriv ordagrant vad du vill åstadkomma så kanske vi kan hjälpa dig.

Vi säger att jag lägger till en användare som heter "user1" som har sin rotkatalog i "/home/ftpusers/user1" men jag vill att han ska ha tillgång till en mapp som ligger i "/home/apache2/htdocs/user1".

Då menar jag att när han loggar in så ser han en mapp som heter "www" (/home/apache2/htdocs/user1).

Permalänk
Medlem

Kanske inte den finaste lösningen men

mount --bind /home/apache2/htdocs/user1 /home/ftpusers/user1/www

mappen /home/ftpusers/user1/www måste finnas

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Varför kan du inte använda virtuella användare och ha deras rotkatalog som /home/apache2/htdocs/user1?