Ubuntu nu även optimerat för server

Permalänk
Medlem

Ubuntu nu även optimerat för server

Hej det har nu kommit en server optimerad ubuntu skiva där allt ska vara optimerat för server och med förbättrad syn på säckerhet läs mer här http://ubuntulinux.se/node/504

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Jag såg en .iso för nerladdning när jag hämtade vanliga 5.10, men jag undrade lite vad som egentligen var dealen med servervarianten. Den där sidan säger inte så mycket mer, men iallafall tillräckligt för att få mig lite sugen på den.
Men finns det nån anledning till varför det skulle vara bättre än debian?

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Precis, är väl lika bra at köra Debian isåfall?

Permalänk
Medlem

Jo, jag gissar att Debian med stable är den "bättre" servern i varje fall om man ska köra den produktivt men en hemma server spelar kanske inte så stor roll.

Men det är bara en gissning.

Iofs så kör jag Ubuntu 5.10 Server versionen själv nu och jag gillar den än så länge.
Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

Server-releasen kommer väl säkert även den att uppdateras var 6:e månad, på det sättet kommer man att kunna köra server fast med lite fräschare grejer än i Debian stable och fortfarande få security-updates.
Men testing har ju redan idag support av Debians security-team.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
Server-releasen kommer väl säkert även den att uppdateras var 6:e månad, på det sättet kommer man att kunna köra server fast med lite fräschare grejer än i Debian stable och fortfarande få security-updates.
Men testing har ju redan idag support av Debians security-team.

Men vad är det som skilljer rent stabilitets mässigt mellan ubuntu server och debian testing?.

Visa signatur

8D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Precis, är väl lika bra at köra Debian isåfall?

Skulle vilja hävda att Ubuntu är bättre att köra än Debian Stable vid professionell drift.

Planerad drift och uppgraderingar kräver precision i releasehanteringen, vilket Ubuntu har. Releasetillfällen är april och oktober - vilket är högre precision än exempelvis RHEL som levererar var 12:e till 18:e månad.

Långa stableperioder, Ubuntu tillämpar 18 månader för vanliga releaser och 60 månader för utvalda ca vart annat år, minskar driftkostnaden enligt principen laga inte det som fungerar. I praktiken blir man efter ett tag tvingad i Debian att köra testing och en hel del backports därför att programutvecklingen upstream är ur fas med OS-releaserna. Ubuntu följer Gnome upstream. Exempel: brandväggsprogramvaran kräver plötsligt funktioner i ip-tables som bara finns i en Debian-release utan säkerhetsuppdateringar... inte så roligt beslut för driften. Ubuntu hänger mycket bättre med i upstream-utvecklingen.

Men glöm inte heller att Ubuntu är identisk med Debian unstable var 6:e månad. Alla källkoder synkroniseras mellan Ubuntu och Debian, Ubuntu-patchar som inte hunnit bli införda i Debian arbetas in igen. Ubuntu skickar löpande patchar löpande till Debian, men allt hinner inte in. Så Debian och Ubuntu lever i symbios och är och kommer förbli i tight samarbete.

Någon frågade om skillnaden mellan Debian testing och Ubuntu stable. Det är riktigt att de är mer lika programnivåmässigt, men Ubuntu är testad under en sexmånadersperiod innan den blir stable och förändras inte på 18 eller 60 månader framåt. Det betyder att för den som vill bara prenumererar på säkerhetsuppdateringar under perioden. Med testing kan det plötsligt finns flera hundra meg programvara som dråsar in och den stackars driftsansvarige måste veta om h*n vågar köra in detta i driftsystemet eller inte. Det finns då risk att det blir som med MS Service Pack som ingen vågar installera.

Permalänk
Medlem

Där ser man...

Får hoppas dom har i686 och x86_64 optimerat då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aw_kreawit
Skulle vilja hävda att Ubuntu är bättre att köra än Debian Stable vid professionell drift.

Jag skulle hellre köra med en "gammal" distribution, och bygga eget eller hämta andras paket för de få program som behöver vara nyare versioner (och då få testa alltihop själv).

Skulle vilja hävda det precis motsatta.
Ubuntu är den nya ungen i kvarteret vad gäller linuxdistributioner för servrar, och duger än så länge inte till annat än hobbyprojekt. Att köra med vanliga Ubuntu-releaser skulle innebära att du måste uppgradera i snitt var 6:e månad för att fortlöpande få säkerhets- och buggfixar. En uppgradering var 6:e månad är på tok för ofta för att det ska vara hanterbart. På en server i produktion är det inte bara att ändra i sources.list och köra apt-get dist-upgrade. Kör man ett viktigt system måste man vara mycket mer noggrann än så om man vill behålla jobbet (schemalägga driftstopp, göra en massa tester, och lite annat småkrafs). Kostar tid = kostar pengar.
Ubuntus omtalade Enterprise-release är vettigare (5 år är en ganska lagom livslängd på ett OS av den här kalibern), men någon sådan har ännu inte kommit, och ingen kan garantera att Ubuntu fortfarande existerar om 5 år. Anledningen att det inte kommit någon Enterprise-release tror jag är att Ubuntu-teamet själva inser att de inte är mogna för det. Den server-install som finns nu är en helt vanlig 5.10 där de tagit bort en mängd paket från default-installationen.

Debian har funnits med länge och bevisat sin stabilitet över tiden, vilket är värt väldigt mycket. På servrar har också Debian en långt större användarbas än Ubuntu, vilket jag tror kommer hålla i sig. Att debian-stable efter ett tag känns lite gammalt är faktiskt rätt okej. Om det inte är trasigt, laga det inte. Bara för att det kommer nyare versioner av ett och annat, innebär det inte alls att den gamla versionen är sämre. Om det system man har på servern duger när man installerade det, duger det också efter ett par år. Visst, det är kul att ha det senaste och häftigaste, men sådant hör helt enkelt inte hemma i ett produktionssystem.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Man får väl säkerhets och buggfixar i 18 månader om man kör en vanlig Ubuntu release?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aw_kreawit
Skulle vilja hävda att Ubuntu är bättre att köra än Debian Stable vid professionell drift.

Planerad drift och uppgraderingar kräver precision i releasehanteringen, vilket Ubuntu har. Releasetillfällen är april och oktober - vilket är högre precision än exempelvis RHEL som levererar var 12:e till 18:e månad.

Långa stableperioder, Ubuntu tillämpar 18 månader för vanliga releaser och 60 månader för utvalda ca vart annat år, minskar driftkostnaden enligt principen laga inte det som fungerar. I praktiken blir man efter ett tag tvingad i Debian att köra testing och en hel del backports därför att programutvecklingen upstream är ur fas med OS-releaserna. Ubuntu följer Gnome upstream. Exempel: brandväggsprogramvaran kräver plötsligt funktioner i ip-tables som bara finns i en Debian-release utan säkerhetsuppdateringar... inte så roligt beslut för driften. Ubuntu hänger mycket bättre med i upstream-utvecklingen.

Eller så kan man baka om de paket som finns, enkelt att ordna ett script som istället för att dra hem binären laddar hem sourcen, packar upp, kopierar in ett patch i rätt mapp och sen bakar paketet, har gjort det själv och är mycket enkelt och trevligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Destino
Man får väl säkerhets och buggfixar i 18 månader om man kör en vanlig Ubuntu release?

Jo, men du måste fortfarande uppgradera i snitt en gång var 6:e månad efter det första året. Om du vid slutet av en 18-månaders uppgraderar till nästa release, så har du 6 månader på dig tills den tar slut. Man kan ju köra tre uppgraderingar på en gång var 18:e månad, vilket förmodligen är jättekul (och fortfarande i snitt en uppgradering i halvåret).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
Jo, men du måste fortfarande uppgradera i snitt en gång var 6:e månad efter det första året. Om du vid slutet av en 18-månaders uppgraderar till nästa release, så har du 6 månader på dig tills den tar slut. Man kan ju köra tre uppgraderingar på en gång var 18:e månad, vilket förmodligen är jättekul (och fortfarande i snitt en uppgradering i halvåret).

Do your math. Om du uppgraderar din Warty 4.10 (första Ubuntu stable, släpptes oktober 2004) i april 2006 version 6.04 så har du haft 18 månader stabil drift och får 60 nya frächa månader att se fram emot. Om nu 6.04 endast haft 18 månader så kan du i alla fall vänta till oktober 2007 (7.10) innan du behöver röra dina system.

Läs vad SMHI säger om ubuntu http://www.ubuntulinux.se/node/514