Permalänk
Medlem

Kortkommando till stänga av.

hejsan, ny i Linuxvärden, det måste ju finnas att shutdown kommando som det gör i windows, ex "shutdown -s -t 3600" så stänger datorn ner automatiskt efter 3600 sek.

Vad är motsvarande i linux? kör med Ubuntu 5.10

Permalänk
Medlem

testat med "shutdown -t 3600"?

Permalänk
Medlem

EDIT:!!
shutdown -h 5
då stängs datorn av efter 5 min

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Och shutdown -h now stänger av datorn direkt

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Det "coola" sättet att stänga av datorn är init 0

Permalänk

Kör du Ubuntu 5.10 kan du även använda avstängningsknappen på datorn (som drar igång en init 0)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CC01
Det "coola" sättet att stänga av datorn är init 0

Hur gör man för att göra det? Man måste ju lära sig de coola knepen=)

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Hur gör man för att göra det? Man måste ju lära sig de coola knepen=)

Man blir root och ger kommandot "init 0" eller så kan man skriva "init 6" för att starta om.

Men shutdown kommandot är snällare om man har andra användare inloggade på systemet.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Typ panic-button. "We've got a virus! Kill the server! Kill the server! *init 0* Phew, that was close..."

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Man blir root och ger kommandot "init 0" eller så kan man skriva "init 6" för att starta om.

Men shutdown kommandot är snällare om man har andra användare inloggade på systemet.

Jaha, det var så lätt... trodde det var något långt och krångligt.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

yhea, men hur loggar jag in som root, säger att den vill ha lösenord men ja ha då inget lösen

Permalänk
Medlem

Tryck enter utan att skriva in då?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shay
yhea, men hur loggar jag in som root, säger att den vill ha lösenord men ja ha då inget lösen

Använd sudo

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Du kan inte logga in som root

Det du ska göra är att varje gång någon säger "logga in som root och" ersätta det med "skriv sudo".

T ex:

"Man blir root och ger kommandot "init 0"" blir alltså "man skrver sudo init 0"

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shay
yhea, men hur loggar jag in som root, säger att den vill ha lösenord men ja ha då inget lösen

sudo passwd root

Permalänk
Medlem

Tack för en bra tråd. Jag är också ny i Linux-världen och ville veta precis samma sak

Det råkar inte finnas en svensk FAQ där det står sådana här saker?

Vill inte skapa en ny tråd varje gång jag inte kommer på något kommando

Permalänk

Phalle: Ta och gör en "Alla enkla kommandon tråd" lr "Alla nödvändiga kommandon tråd", så kan (vi) nybörjarna fråga där och få hjälp, finns nog ingen faq..

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Phalle: Ta och gör en "Alla enkla kommandon tråd" lr "Alla nödvändiga kommandon tråd", så kan (vi) nybörjarna fråga där och få hjälp, finns nog ingen faq..

Låter som en bra ide

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
sudo passwd root

Ja, så sabbar man iofs hela ubuntus idiotiska ide om att man inte ska ha rootlösen, men den iden var ju korkad redan från början så..

Om man bara vill ha ett rootshell utan att sabba "rootless linux" konceptet kan man ju skriva 'sudo bash' exempelvis.

Visa signatur

AmigaOS <> IRIX <> Solaris <> Linux <> HP-UX <> OpenBSD

Jag kör min 2.4Ghz speldata i 3.67Ghz. Min riktiga dator kör 68060-60 i 50Mhz.