Permalänk
Medlem

Linux för en gammal dator...

Hej!

Jag har tänkt installera Linux på en äldre dator som jag har hemma. En gammal Windows-burk med 275 MHz processor, 94 Mb RAM och 5 Gig hårddisk, bärbar är den också...

Nu undrar jag om det finns nån bra Linux-distrubition (eller nu vad det kallas) för en sådan dator? Jag har provat DSL men jag gillade det inte alls så mycket :/

MVH Marcus

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

"nu ska jag raka mig, innan folk tror jag kör linux"

Permalänk
Medlem

Dator är typ så gammal att den inte finns med där ^^

Det är en JujitsuSiemens från -95 eller -96...

Visa signatur
Permalänk

Prova debian. Det fungerar i alla fall bra på min gamla bärbara och tar inte så mycket utrymme på hårddisken. Det som datorn får problem med är antagligen fönsterhanteraren. En stor fönsterhanterare som kde eller gnome fungerar inte.

Jag lyckades få in debian på min 166mhz laptop. Allt gick givetvis segt men det fungerade.

Det kan också bli svårt att få ljud och liknande att fungera. Men om du är lite envis så går det säkert att fixa.

Visa signatur

xbox 360

Permalänk
Medlem

Jo, fönsterhanteraren är väl det som tar kraft. Själv tycker jag att Gnome verkar se ganska härligt ut, men hur mycket kraft tar det av datorn?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arood
Jo, fönsterhanteraren är väl det som tar kraft. Själv tycker jag att Gnome verkar se ganska härligt ut, men hur mycket kraft tar det av datorn?

Instalera debian tillsammans med xfce4 det borde fungera.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nevva
Instalera debian tillsammans med xfce4 det borde fungera.

Finns det nåt paket att ladda hem där båda ingår?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

kör deiban en äldre version sen kör med kde 1.0 en kompis gjorde det på en gammal dator fungera bra. det är snyggt med http://www.kde.org/screenshots/images/medium/matthiase1.jpg

Visa signatur

"nu ska jag raka mig, innan folk tror jag kör linux"

Permalänk
Medlem

Nae tycker du ska köra med debians senaste och sen bara installera Xfce4 paketen. (Minns inte vad det heter)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Eller så kör man slackware med fluxbox/blackbox, rätt så lightweight...

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arood
Finns det nåt paket att ladda hem där båda ingår?

Tanka hem Debian netinstall så installerar du bara kärnan. Sen apt-get'tar du det du behöver.

su - apt-get install xserver-xorg xserver-common xfonts-100dpi xfonts-75dpi gdm xfce4

är de jag kan komma på nu.. Det är säkert fler paket du behöver men den gnäller till i så fall.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nevva
Tanka hem Debian netinstall så installerar du bara kärnan. Sen apt-get'tar du det du behöver.

Jag har inte använt linux så länge så 'netinstall' och 'apt-get' känner jag inte till (ännu) :$

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arood
Jag har inte använt linux så länge så 'netinstall' och 'apt-get' känner jag inte till (ännu) :$

Oj va snabb du var. vänta ska jag leta efter länken till debian netinstall..

här kan du plugga lite.

http://www.us.debian.org/CD/netinst/

antar att du har en i386 processor i så fall så ska du klicka på just i386. Har du en amd64 så klicka på ia64.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Permalänk
Medlem

Det finns inget sätt att köra en netinstall från en diskett?
Ska installera på en dator utan cdrom, för dom har pajjat

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Det finns inget sätt att köra en netinstall från en diskett?
Ska installera på en dator utan cdrom, för dom har pajjat

http://www.debian.org/distrib/netinst

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Permalänk
Medlem

Verkar som att debian.org ligger nere nu

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Verkar som att debian.org ligger nere nu

Konstigt. Har aldrig varit med om debian.org varit nere. Men nu är den upp and running iaf.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.