[ALSA] Metaliskt ljud i spel från ID Software.

Permalänk
Hedersmedlem

[ALSA] Metaliskt ljud i spel från ID Software.

I helgen kom min nya dator hem och självklart ville man se vad datorn gick för, installerar demot till Doom 3 och provar, spelet rullar på bra och ljudet fungerar. Men, ljudet låter metaliskt, när någon pratar låter det som en robot, skott låter också metalliskt.

Har försökt med lite allt möjligt men ingenting vill fungera, har sökt runt på Google men inte hittat någon med liknande problem.

Moderkortet (kör med det inbyggda ljudet) är ett Asus A8N-SLI, kör med stöd för Intel AC97 inkompilerat i kärnan.

Vill ha detta att fungera nu, Quake 4 kom precis ut och jag vill gärna prova det med fungerande ljud, är ganska stort fan utav Quakeserien nämnligen.

Tack på förhand!

EDIT: Kärnan är en morph7-patchad 2.6.12.
EDIT2: Ska man leka SMP i kärnan med ett singel-CPU-system med AMD64? Tänkte om det är något liknande HT från Intel i dem eller något.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

OT: kör du wine/cedega eller finns spelen till linux?

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk
Hedersmedlem

Spelen finns native till Linux.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Du ska inte leka med SMP då du har bara en singel-core... om du hade haft en dual-core hade du lekt med smp.

Visa signatur
Permalänk

Testa
quake4 +set s_device oss
Det fixade i alla fall biffen för mig.

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk

Mitt fixade sig när ändrade audio driver från "best" till "oss" och sätte att det skulle vara två högtalare, lät som den försökte fakea surrondljud med något typ av eko innan.

Edit: I ~/.quake4/q4base/Quake4Config.cfg:
seta s_numberOfSpeakers "2"
seta s_driver "oss"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av independence
Mitt fixade sig när ändrade audio driver från "best" till "oss" och sätte att det skulle vara två högtalare, lät som den försökte fakea surrondljud med något typ av eko innan.

Edit: I ~/.quake4/q4base/Quake4Config.cfg:
seta s_numberOfSpeakers "2"
seta s_driver "oss"

Funkade skitbra!

Permalänk
Hedersmedlem

independence: Oh! Tack så mycket!

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Finns det nån quake 4 demo till Linux?

Visa signatur

"nu ska jag raka mig, innan folk tror jag kör linux"