Permalänk
Medlem

Tecknet backslash (\) - iBook

Jag har hammrat och letat och sökt men jag har inte hittat hur man gör \ på en iBook. Hur gör man? Skulle vara trevligt med en liten guide hur man skriver diverse tecken. Tog ett bra tag innan jag hittade {} och |, vilket inte är så roligt för en hobbykodare..

Fråga två: Har installerat VLC och MPlayer men får inte uppspelningen av wmv-filer att fungera. Är det inte "ment to be"?

Fråga tre: Vad heter programmet som man kan modifiera dockan med? Syftar på transparens samt möjligheten att flytta den mot hörnen.

Permalänk
Medlem

\_finns på shift-alt-7. Konstigt att du inte sprang på den när du ändå hittare {} som sitter strax bredvid

Permalänk
Medlem

\\\\\

Tack!

Vill gärna ha svar på dom andra frågorna också, kan tillägga att det skulle vara trevligt med en genomgång av dom bästa snabbkommandona i osx..

Permalänk

Antar att wmv filer inte ska gå till mac bara för att jävlas. precis som när jag körde in musikfiler här i itunes så måste den konvertera

Permalänk

Re: Tecknet backslash (\) - iBook

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
Jag har hammrat och letat och sökt men jag har inte hittat hur man gör \ på en iBook. Hur gör man? Skulle vara trevligt med en liten guide hur man skriver diverse tecken. Tog ett bra tag innan jag hittade {} och |, vilket inte är så roligt för en hobbykodare..

Fråga två: Har installerat VLC och MPlayer men får inte uppspelningen av wmv-filer att fungera. Är det inte "ment to be"?

Fråga tre: Vad heter programmet som man kan modifiera dockan med? Syftar på transparens samt möjligheten att flytta den mot hörnen.

2. Testa antingen Microsoft Windows Mediaplayer for Mac, eller flip4mac codecen för Quicktime

3. Cocktail fixar det, tror även att Onyx fixar det

Citat:

Shino_san

Antar att wmv filer inte ska gå till mac bara för att jävlas. precis som när jag körde in musikfiler här i itunes så måste den konvertera

Det måste varit något jobbigt format typ Microsofts egna som du använde dig av då, mp3-or behöver inte konverteras

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk

Re: Re: Tecknet backslash (\) - iBook

Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
2. Testa antingen Microsoft Windows Mediaplayer for Mac, eller flip4mac codecen för Quicktime

3. Cocktail fixar det, tror även att Onyx fixar det

Det måste varit något jobbigt format typ Microsofts egna som du använde dig av då, mp3-or behöver inte konverteras

Ja det var det jag menade. testade en WMV fil nu på VLC och det funkade inte som sagt.. Men det måste ju finnas nån stans

Permalänk
Medlem

flip4mac äger. rekommenderas starkt.

Permalänk
Medlem

Tyckte inte flip4mac fungerade helt klockrent, fick en viss fördröjning i filmerna jag tittade på, plus att det är trial som så mkt annat på mac..

Permalänk
Hedersmedlem

Angående tangentbordslayout, kör SE Pro istället så har du specialtecknen som i Windows.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Verkar som att jag redan gör det, vad är skillnaden?

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm, ok. Hade för mig att det blev som i Windows då (fast motsvarigheten till Alt Gr sitter inte på samma ställe).

Har ingen Mac själv så jag var inte säker dock.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Windows Media Player för Mac är helt okej faktiskt. Värt att pröva.

W

Permalänk
Medlem

OK, will do..

Edit: läste igenom tråden OSX program ni inte klarar er utan men jag tyckte inte den var speciellt givande. Ingen som har lust för en liten recap?

Kan bidra själv med program jag har hittat som jag tycker är användbara:

AdiumX
Firefox
Skype
Colloquy (Finns det verkligen inget bättre? Encodingen ändras till iso latin 3 i tid och otid.)
Smultron
XCode
ShakesPeer
MPlayer
VLC
Stuffit

Inom parentes (program som inte är freeware m.m.):
Newsfire
TextMate
Toast
Transmit
Shapeshifter

Det jag letar efter är bra IRC och FTP-klienter som är freeware, samt wigets man inte kan leva utan. Alla småprogram som gör livet i OSX trevligare välkomnas också!

Om du läser det här tubonallen så får du gärna visa lite utförligare hur du gjorde din smarta download-mapp i automator..

Permalänk
Medlem

hehe jag hakar på, hur gör man |? (kopierade från tråden nu )

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om ni går till: Systeminställningar/Internationellt/och väljer Indatameny och sedan bockar i "Tangentbordsvisning", så kan ni sedan lätt komma åt alla specialtecken genom att klicka på svenska flaggan i menyraden och därefter på "visa tangentbordsvisning". När sedan detta fönster kommit fram hålles alt eller alt+shift ned så ser ni vart de ligger. Så var det kortkommandon du efterfrågade med :
Startup
• "Press X during startup" = Force Mac OS X startup
• "Press Option-Command-Shift-Delete during startup" = Bypass primary startup volume and seek a different startup volume (such as a CD or external disk)
• "Press C during startup" = Start up from a CD that has a system folder
• "Press N during startup" = Attempt to start up from a compatible network server (NetBoot)
• "Press T during startup" = Start up in FireWire Target Disk mode
• "Press Shift during startup" = start up in Safe Boot mode and temporarily disable login items and non-essential kernel extension files (Mac OS X 10.2 and later)
• "Press Command-V during startup" = Start up in Verbose mode
• "Press Command-S during startup" = Start up in Single-User mode

Finder window
• "Command-W" = Close Window
• "Option-Command-W" = Close all Windows
• "Command-Right Arrow" = Expand folder (list view)
• "Option-Command-Right Arrow" = Expand folder and nested subfolders (list view)
• "Command-Left Arrow" = Collapse Folder (list view)
• "Option-Command-Up Arrow" = Open parent folder and close current window

Menu Commands
• "Shift-Command-Q" = Apple Menu Log out
• "Shift-Option-Command-Q" = Apple Menu Log out immediately
• "Shift-Command-Delete" = Finder Menu Empty Trash
• "Option-Shift-Command-Delete" = Finder Menu Empty Trash without dialog
• "Command-H" = Finder Menu Hide Finder
• "Option-Command-H" = Finder Menu Hide Others
• "Command-N" = File Menu New Finder window
• "Shift-Command-N" = File Menu New Folder
• "Command-O" = File Menu Open
• "Command-S" = File Menu Save
• "Shift-Command-S" = File Menu Save as
• "Command-P" = File Menu Print
• "Command-W" = File Menu Close Window
• "Option-Command-W" = File Menu Close all Windows
• "Command-I" = File Menu Get Info
• "Option-Command-I" = File Menu Show Attributes Inspector
• "Command-D" = File Menu Duplicate
• "Command-L" = File Menu Make Alias
• "Command-R" = File Menu Show original
• "Command-T" = File Menu Add to Favorites
• "Command-Delete" = File Menu Move to Trash
• "Command-E" = File Menu Eject
• "Command-F" = File Menu Find
• "Command-Z" = Edit Menu Undo
• "Command-X" = Edit Menu Cut
• "Command-C" = Edit Menu Copy
• "Command-V" = Edit Menu Paste
• "Command-A" = Edit Menu Select All
• "Command-1" = View Menu View as Icons
• "Command-2" = View Menu View as List
• "Command-3" = View Menu View as Columns
• "Command-B" = View Menu Hide Toolbar
• "Command-J" = View Menu Show View Options
• "Command - [" = Go Menu Back
• "Command - ]" = Go Menu Forward
• "Shift-Command-C" = Go Menu Computer
• "Shift-Command-H" = Go Menu Home
• "Shift-Command-I" = Go Menu iDisk
• "Shift-Command-A" = Go Menu Applications
• "Shift-Command-F" = Go Menu Favorites
• "Shift-Command-G" = Go Menu Goto Folder
• "Command-K" = Go Menu Connect to Server
• "Command-M" = Window Menu Minimize Window
• "Command-?" = Help Menu Open Mac Help
• "Command-Space" = Open Spotlight (Mac OS X 10.4 or later)
• "Command-Alt-Space" = Open Spotlight Guide (Mac OS X 10.4 or later)
• "F12" = Opens Dashboard (Mac OS X 10.4 or later)

Universal Access and VoiceOver
• "Option-Command-* (asterisk)" = Turn on Zoom
• "Option-Command-+ (plus)" = Zoom in
• "Option-Command-- (minus)" = Zoom out
• "Control-Option-Command-* (asterisk)" = Switch to White on Black
• "Control-F1" = Turn on Full Keyboard Access?When Full Keyboard Access is turned on, you can use the key combinations listed in the table below from the Finder.
• "Control-F2" = Full Keyboard Access Highlight Menu
• "Control-F3" = Full Keyboard Access Highlight Dock
• "Control-F4" = Full Keyboard Access Highlight Window (active) or next window behind it
• "Control-F5" = Full Keyboard Access Highlight Toolbar
• "Control-F6" = Full Keyboard Access Highlight Utility window (palette)
• "Command-F5 or fn-Command-F5" = Turn VoiceOver on or off (Mac OS X 10.4 or later)
• "Control-Option-F8 or fn-Control-Option-F8" = Open VoiceOver Utility (Mac OS X 10.4 or later)
• "Control-Option-F7 or fn-Control-option-F7" = Display VoiceOver menu (Mac OS X 10.4 or later)
• "Control-Option-; or fn-Control-option-" = Enable/disable VoiceOver Control-Option lock (Mac OS X 10.4 or later)

Mouse Keys
• "8" = Move Up
• "2" = Move Down
• "4" = Move Left
• "6" = Move Right
• "1, 3, 7, 9" = Move Diagonally
• "5" = Press Mouse Button
• "0" = Hold Mouse Button
• ". (period on keypad)" = Release Mouse Button (use after pressing 0)

Other Commands
• "Option-Command-D" = Show/Hide Dock
• "Command-Tab" = Switch application
• "Command-Up Arrow" = Move up one directory
• "Command-Down Arrow" = Move down one directory
• "Page Up or Control-Up Arrow" = Move up one page
• "Page Down or Control-Down Arrow" = Move down one page
• "Option-Drag" = Copy to new location
• "Option-Command-Drag" = Make alias in new location
• "Command-Drag" = Move to new location without copying
• "Command-C" = Show Colors palette in application
• "Command-T" = Show Font palette in application
• "Command-Shift-3" = Take a picture of the screen
• "Command-Shift-4" = Take a picture of the selection
• "Command-Shift-4, then press Control while selecting" = Take a picture of the screen, place in Clipboard
• "Command-Shift-4, then Spacebar" = Take a picture of the selected window
• "Option-Command-esc" = Force Quit
• "Control-Eject" = Restart, Sleep, Shutdown dialog box
• "Control-Command-Eject" = Quit all applications and restart
• "Option-Command-Eject or Option-Command-Power" = Sleep
• "Command-click window toolbar button (upper right corner)" = Cycle through available views for the window's toolbar (dependant on the nature of the Finder or application window)
• "Command-`" = Cycle through windows in application or Finder (if more than one window is open)
• "Function-Delete (PowerBook, iBook only)" = Forward Delete (delete the character to the right of your cursor)

Sen några riktiga godingar:
Stäng av = ctrl+alt+äpple+eject
Starta om = ctrl+äpple+eject
Vila = alt+äpple+eject

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Windows Media Player för Mac är helt okej faktiskt. Värt att pröva.

W

den är inte okej, den är värdelös.

Permalänk
Medlem

Tack nicco, och hur fasen har du tänkt dig man skall minnas det

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
OK, will do..

Edit: läste igenom tråden OSX program ni inte klarar er utan men jag tyckte inte den var speciellt givande. Ingen som har lust för en liten recap?

Kan bidra själv med program jag har hittat som jag tycker är användbara:

AdiumX
Firefox
Skype
Colloquy (Finns det verkligen inget bättre? Encodingen ändras till iso latin 3 i tid och otid.)
Smultron
XCode
ShakesPeer
MPlayer
VLC
Stuffit

Det jag själv inte klarar mig utan är ShakesPeer, VLC, Cyberduck (FTP-klient), Azureus och RealPlayer (nödvändigt ont). Tycker också att Colloquy är riktigt dåligt, jag kör X-Chat Aqua, vilket känns betydligt trevligare och mer överskådligt. Använder Safari för att surfa, StuffIt såklart, men det medföljer ju OS X... IM-program använder jag mer och mer sällan, men i så fall Adium X eller iChat. Windows Media Player för det formatet på webben, men som sagt, inte så där kanonbra precis. Bättre än inget, antar jag. Remote Desktop Connection är också bra, för att styra min sista Windowsburk, vilken jag hoppas göra mig av med snart. SMARTReporter tycker jag är ett litet trevligt och snyggt verktyg som ligger i menyraden och visar SMART-status på din hårddisk. Det är väl ungefär det jag använder...

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Tack nicco, och hur fasen har du tänkt dig man skall minnas det

Tja, kopiera in allt i textredigeraren och slå på "speech" spela in dito med WireTap. Sen in med filen i iTunes och spela upp med upprepning varje natt medans man sover, kanske kan va nåt:)

Permalänk
Medlem

X-Chat Aqua var riktigt bra, nu kan jag äntligen överge Colloquy..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
den är inte okej, den är värdelös.

Din åsikt. Jag vidhåller att den är en helt okej mediaspelare för att titta på wmv-filer i. Vilken version är det du använt?

W

Permalänk
Medlem

Varför har inte Apple extratecknen på tangenterna? Stilren design i all ära, men någon måtta får det vara...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2pac
Varför har inte Apple extratecknen på tangenterna? Stilren design i all ära, men någon måtta får det vara...

Har man inte? Lustigt, på mitt tangentbord har jag både samtliga shift-tecken utmärkta och dessutom en god portion av alt-tangenterna. Inte ALLA men absolut tillräckligt många för dagligt bruk. Man kanske räknar med att programmerare som nyttjar { och } kan tänka sig att titta i en manual, fråga en kompis, eller experimentera sig fram till var de sitter, istället för att enbart titta på tangentbordet. Learning curve, and all that..

W

Permalänk
Medlem

Stämmer nog, jag hittade { och } ganska fort. Efter att jag har prövat tangentbordsvisningen som nicco tipsade om så inser jag nu att tecknet för en halv (1/2) inte finns på tangentbordet. Ganska snopet faktiskt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
Stämmer nog, jag hittade { och } ganska fort. Efter att jag har prövat tangentbordsvisningen som nicco tipsade om så inser jag nu att tecknet för en halv (1/2) inte finns på tangentbordet. Ganska snopet faktiskt..

½ Ligger i Teckenpaletten/siffror. Bocka i funktionen under "Internationellt" (som du gjorde för Tangentbordsvisning) så har du den åtkomlig under flaggan i menyraden sen. Du dubbelklickar på specialtecknet i Teckenpaletten så hamnar dito där du har markören i gällande applikation.
Apple har ju valt ° istället för ½ på tangenten av någon anledning. Personligen föredrar jag Apples lösning för 1/2 är ju enkelt att få till ändå medans 37C° är inte lika smidigt att få till på ett tangentbord av det "andra slaget".

Permalänk
Medlem

Ok, hittade det, måste säga att det var lite omständigt ändå, men iofs så använder jag inte tecknet så ofta heller.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
Om du läser det här tubonallen så får du gärna visa lite utförligare hur du gjorde din smarta download-mapp i automator..

Hej, det är ganska enkelt. Starta Script Editor, skriv in nåt liknande:

on adding folder items to this_folder after receiving added_items tell application "Finder" repeat with aFile in added_items set label index of aFile to 4 end repeat end tell end adding folder items to

4 är vilken färg du vill ha, röd är 0, grå är 6

Spara sedan filen, lämpligen i /Library/Scripts/Folder Action Scripts/

Nu går du till din mapp dit hemtankade saker hamnar, högerklickar och väljer "Attatch a Folder Action...", väljer ditt script. Gör likadant på alla mappar du vill att det skall hända på - första delen klar!

Nästa del är att skapa en smart folder, välj "New Smart Folder", klicka in att den skall innehålla alla filer med den färg du valde, spara - klart! Då fort en fil dyker upp i någon av de mappar du nu satt scriptet på, kommer de att färgas blåa och således också synas i din smarta mapp.

Skulle man vilja märka filerna på ett annat sätt och inte färga dem, är en annan lösning att man fixar ett script som istället för att sätta en color label, lägger till en spotlight-kommentar på filerna som hamnar i mappen, och sedan skapar en smart folder som innehåller alla filer som har den spotlight-kommentaren. dvs. istället för "set label index of aFile to 4" kan du skriva "set comment of aFile to "Nedtankat"". Här kan man bygga på hur långt som helst, kanske lägga in ett test för att se ifall filen redan har en spotlight-kommentar, och i så fall appenda in kommentaren. Eller slänga in att den skall spara vilken mapp filen kom ifrån i kommentaren, så att man från sin smart folder sedan kan sortera bort de mappar man inte är intresserad av för tillfället.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Din åsikt. Jag vidhåller att den är en helt okej mediaspelare för att titta på wmv-filer i. Vilken version är det du använt?

W

Nyaste.

Windows Media Player är kass på att skala upp lågupplöst video, och dessutom får den för sig att buffra lite då och då utan synbar orska när man försöker streama. Dessutom klarar den inte DRM-skyddade filer.

Microsoft kunde nog ha gjort det betydligt bättre om dom kände för det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Smarta mappar..

Tack, det fungerar jättebra!

En skum grej jag märkte är att ingen av siffrorna 0-8 motsvarar grönt på min dator, dessutom är dom inte i förväntad ordning..