Permalänk

Slackware

Hejsan alla glada swec'are!

jag håller på att dra ihop en server dator och hade tänkt köra med slackware som operativ på den. Nu är min fråga, vilken version ska jag ladda hem? Har varit inne på ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/slackware/ och snurrat runt men har faktiskt inte kommit fram till något över huvudtaget..
Det jag vill ha är den senaste versionen, men den ska vara testad så att det inte är en massa buggar.
Vad jag kommit fram till är att 10.2 förmodligen är den senaste versionen, men sen har jag inte kommit längre, har inte en aning om vart jag ska ta vägen...

Tack på förhand

Puss /Max

Visa signatur

all work and no play makes jack a dull boy

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexandersson
ftp://mirror.pudas.net/slackware/slackware-10.2-iso/

Om du inte vill göra en egen iso dvs.

Det ser hur bra ut som helst tack så mycke

Visa signatur

all work and no play makes jack a dull boy

Permalänk
Medlem

eller www.slackware.it/en/ och sedan klicka på "get slack!" till vänster

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph1ber
Neee.. ftp://ftp.slackware.no/pub/linux/ISO-images/Slackware/Current... .. sen current-dvd

Rätt fånig variant i och för sig, eftersom man bara behöver första skivan för att göra installationen (antar att server innebär att du inte vill ha kde och liknande), och current känns fånigt också, bara tio paket som uppdaterats sedan 10.2.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

Sorry för att jag drar upp en gammal tråd, men jag tänkte installera slackware och jag undrar om man behöver alla fyra skivorna.

De andra två står det ju bara source på och de andra install, så jag antar att jag bara behöver de två första, men jag frågar här för säkerhets skull.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Man över D1 för vanlig install
D2 om man vill ha Gnome/KDE

Permalänk
Medlem

Litet förtydligande: Man behöver skiva 1 för _alla_ installationer, så om du ska ha Gnome/KDE, så behöver du alltså skiva 1 + 2.

3 och 4 ärsom sagt bara kjell-koden, så den kan du nog skippa (när man vill ha sourcen så är det oftast bara nåt enstaka paket, det kan man ta separat vid behov).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Varför snackar alla om att Gnome ligger på skiva 2, den togs ju bort under utvecklandet för 10.2?
Skiva 2 innehåller bara KDE och t-serien av program, d. v. s. tetex, transfig och xfig. Skiva tre och fyra innehåller, som så många andra sagt, främst source. Det finns dock även Slackwareboken, testing (tror t. ex. kernel 2.6.13 finns där) och extras (t. ex. k3b, slackpkg) på dem, men det kan antagligen kännas onödigt att bränna två skivor till för att komma åt saker som kan laddas ner på relativt kort tid från t. ex. slackbook.org och sunet.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE