AMD:s marknadsandelar ökar

Permalänk
Melding Plague

AMD:s marknadsandelar ökar

<font style="font-size: 10pt"><b>AMD:s marknadsandelar ökar</b></font> <small class="small">onsdag 26 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
För första gången sedan 2001 har AMD över 20% av processormarknaden för x86 desktopprocessorer, enligt en undersökning av Mercury Research. Det tredje kvartalet 2005 stod AMD för 20,4% av alla desktopprocessorer, jämfört med Intels 77,5%. AMD:s andel ökade från 19,6% från andra kvartalet och Intels minskade från 78,4%. Intressant är även att VIA stod för 2,1%, en ökning från 2,0% för andra kvartalet. Om man räknar in alla x86-processorer inklusive servermodeller så står AMD för 17,8% av världsmarknaden där Intel står för 80,8%. Även här har AMD ökat från 16,2% för andra kvartalet och Intel minskat från 82,2%. Sammanfattningsvis så går det alltså upp för AMD och ner för Intel för tillfället.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

nice,hoppas att AMD har nått 50% 2009

Permalänk
Medlem

way to go
50% equal share och hård konkurrens hade varit kanon.

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Inaktiv

Mycket trevligt... Lite mer konkurrens skadar aldrig.. skulle vara riktigt bra om amd för ytterligare lite större marknadsandel.. då hade nog intel börjat svettas lite, och för hoppningsvis kunde det göra att tekniken går fortare frammåt, eller att priser kanske sjunker.

Permalänk
Medlem

Goda nyheter. Fint jobbat AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aero
way to go
50% equal share och hård konkurrens hade varit kanon.

Precis
Hade varit kung om CPUmarknaden såg ut ungefär som Grafikkortsmarknaden

Permalänk
Medlem

Detta fattar jag inte, ser man här på swec eller andra forum är ju alltid AMD mycket populärare:confused:. är väll oem marknaden som Intel leder på antar jag=/.

Visa signatur

ASUS A8N-E| AMD Athlon 64 3200+@2380Mhz 100% Prime stabilt (Zalman 7700-CU)| sapphire X800 256Mb @447.43Mhz/428.14Mhz(856.28Mhz DDR)(Zalman VF700-cu LED)| 1024Mb Corsair XMS3200C2| OCZ modstream 520W| 23576poäng i 3DMark 01 1337 i 06 :)
"Non violence has never solved anything!" - Homer

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Precis
Hade varit kung om CPUmarknaden såg ut ungefär som Grafikkortsmarknaden

Att Intel dominerar med andra ord?

Får inte glömma att Intel är välidgt stora inom integrerad grafik. I sommras hade Intel 40% av hela grafikmarknaden. Skillnaden mellan ATI och Nvidia är rätt stor också:

http://www.jonpeddie.com/about/press/MarketWatch_Q205.shtml

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Att inte ATI/nVidia ger sig in på integredade grafikkretsar?

Det är ju uppenbart att det finns stora pengar att tjäna in där.

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk
Inaktiv

Cane-force: Problemet är ju att OEM tillverkare ofta kör intel, och då kör de även intel chipset på moderkorten.. därav så blir det intels integrerade grafik också.. både ATI och nVidia har ju integrerade grafikkort, och iaf nVidias senaste verkar det vara mycket bra prestanda på (för att vara integrerat). Problemet är ju dock fortfarande att tillverkarna verkar vela köra med intels chipset..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clearion
Detta fattar jag inte, ser man här på swec eller andra forum är ju alltid AMD mycket populärare:confused:. är väll oem marknaden som Intel leder på antar jag=/.

AMD är populärare bland entusiaster. En stor anledning till detta är naturligtvis att de är bättre upplysta om vilken processor som är bäst för tillfället.

En stor anledning till att Intel har en mycket stor del av marknaden är också att det har ett sådant starkt fotfäste i marknade för färdigbyggda system (Dell, HP, m.fl.).

Permalänk

Way to go AMD. Har kört deras processorer i 5-6år nu och aldrig varit missnöjd. Att de är relativt billiga skadar ju inget... och överklockningsbara

*Kramar min 3000+ Venice*

Får väl för övrigt hoppas att de slår mer på OEM-segmentet och håvar in de riktigt stora pengarna. Dags för ett antal OEM-leverantörer att öppna ögonen

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
AMD är populärare bland entusiaster. En stor anledning till detta är naturligtvis att de är bättre upplysta om vilken processor som är bäst för tillfället.

En stor anledning till att Intel har en mycket stor del av marknaden är också att det har ett sådant starkt fotfäste i marknade för färdigbyggda system (Dell, HP, m.fl.).

Nu för tiden är det ju faktiskt bara Dell som inte har någon dator med AMD CPU, vad jag vet iaf?

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
Nu för tiden är det ju faktiskt bara Dell som inte har någon dator med AMD CPU, vad jag vet iaf?

Undra vad DELL har för argument nu mot AMD när AMD öppnat Fab36 och därmed fördubblat sin produktionskapacitet. Senast var det att AMD's produktionskapacitet inte räckte till vilket mycket väl kan stämma, dock så kan dom ju nu börja producera XPS datorer med FX-57'or som inte säljer lika mycket som billiga datorer tycker man.

Intel kommer ju iof göra allt för att detta inte skall ské. Kommer AMD in i DELL's datorer så är det riktigt jävla kört för Intel's monopol tror jag.

Visa signatur

Att kunna ha rätt är en självklarhet, man kan ha olika uppfattning om VISSA saker, men inte VISSA andra, t.ex att jorden är platt när den är RUND! Eller andra uppenbara saker som att en processor ÄR bättre än en annan.

Permalänk
Hedersmedlem

att det fortfarance inte räcker

Tror inte du inser hur mycket burk de sparkar iväg. DELL vill inte hamna i allokerings situationer.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlphaCPU
Undra vad DELL har för argument nu mot AMD när AMD öppnat Fab36 och därmed fördubblat sin produktionskapacitet. Senast var det att AMD's produktionskapacitet inte räckte till vilket mycket väl kan stämma, dock så kan dom ju nu börja producera XPS datorer med FX-57'or som inte säljer lika mycket som billiga datorer tycker man.

Intel kommer ju iof göra allt för att detta inte skall ské. Kommer AMD in i DELL's datorer så är det riktigt jävla kört för Intel's monopol tror jag.

Hoppas AMD får mer marknadsandelar, vill ha mer konkurens!

Sen kunde väl VIA slå sig in också när vi ändå är igång och hoppas ;)?

Tror Intel kommer att sälja mest på CPU marknaden ett bra tag till dock. Men vi får hålla tummarna för att AMD tar sig in i Dell burkarna snart.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
att det fortfarance inte räcker

Tror inte du inser hur mycket burk de sparkar iväg. DELL vill inte hamna i allokerings situationer.

Jag vet hur mycket DELL säljer. Dom kan säkerligen sälja slut Intel's lager också om det är så, men det är inte det som är grejen.

Grejen är att kunna erbjuda kunden/företagen alternativ och valmöjligheter då AMD's processorer är bättre, men i allt för få mängd som du indirekt skriver.

Men du tog inte hänsyn till att jag skrev "FX serien". FX serien är en rad extremt högpresterande processorer, men till ett högt pris, varav dom inte säljer lika mycket. AMD skulle kunna göra samarbete med DELL med att bygga XPS datorer med deras FX processorer.

Att DELL säljer XPS med en Pentium4 840EE och 2*7800 gtx är ju urlöjligt då den processorn på långa vägar inte orkar mata knappt ett sådant kort.

En FX-57 gör det betydligt häftigare. Sen är inte EE840 en dålig processor så, b.la god multitasking. Sen har vi ju Athlon64 X2 som är min favorit förutom Alpha processorer.

Visa signatur

Att kunna ha rätt är en självklarhet, man kan ha olika uppfattning om VISSA saker, men inte VISSA andra, t.ex att jorden är platt när den är RUND! Eller andra uppenbara saker som att en processor ÄR bättre än en annan.