Linux + "Windowsvirus" + Samba = Sant?

Permalänk
Medlem

Linux + "Windowsvirus" + Samba = Sant?

Hej!

Lite luddig topic kanske men jag ska förklara vad jag menar Undrar bara om ett Windowsvirus kan infektera Windowsprogram/filer osv på Linuxserver över Samba för att där sedan ligga latent tills filerna t.ex kopieras till en Windowsdator igen och infektera denna.

MVH

Permalänk
Medlem

Hmm, bra fråga.
Det skulle man nästan testat o göra.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Det roliga är att jag alltid tänkt att det INTE ska gå men helt plötsligt så slog det mig idag att det kanske inte alls är omöjligt.

Permalänk
Medlem

Beror på vilket virus och hur det sprider sig, men det finns ju alltid antivirus program. (till linux också)

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Viruset måste kunna köras. Ett windows virus kan inte exekveras i linux utan att använda en emulator. Så jag tror inte att ett windows virus kan infektera filer på en samba server. Men om du skickar över den infekterade filen till en windows maskin så kan den ju göra skada där. Där av att det finns antivirus program till linux.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Med största ickehänsyn till de som kör Windows måste jag säga att jag inte bryr mig. Jag kör Gentoo och har ibland skickat filer till Windowsanvändare vars antivirusprogram reagerat. Jag bryr mig inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Viruset måste kunna köras. Ett windows virus kan inte exekveras i linux utan att använda en emulator. Så jag tror inte att ett windows virus kan infektera filer på en samba server. Men om du skickar över den infekterade filen till en windows maskin så kan den ju göra skada där. Där av att det finns antivirus program till linux.

På en Samba-share så som är åtkomlig från en windows-burk så kan virus spridas (då kan ju filerna läsas och skrivas), men som du sa så kan viruset inte skada linux-burken på annat sätt.

Virus kan ju endast köras i windows men då samba-sharen är åtkommlig så kan alltså viruset spridas till denna och sedan när filerna körs från en annan windows-maskin fortsätta att spridas.

Visa signatur

Sempron 3100+ GF3ti200 1024MB RAM WinXP
XP1600+ "A7V8X" 512MB ram FX5200(GF5) Debian Testing (Openbox)
Acer XP1800+ (bärbar)Debian Gnome

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nybben
Med största ickehänsyn till de som kör Windows måste jag säga att jag inte bryr mig. Jag kör Gentoo och har ibland skickat filer till Windowsanvändare vars antivirusprogram reagerat. Jag bryr mig inte.

Oj oj oj.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bergmanman

Oj oj oj.

Kör man Windows utan antivirusprogram förtjänar man att få in skit i burken. Jag tänker då inte köpa ett antivirusprogram för att kolla, sålänge viruset inte påverkar mitt system bryr jag mig måttligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dp
På en Samba-share så som är åtkomlig från en windows-burk så kan virus spridas (då kan ju filerna läsas och skrivas), men som du sa så kan viruset inte skada linux-burken på annat sätt.

Virus kan ju endast köras i windows men då samba-sharen är åtkommlig så kan alltså viruset spridas till denna och sedan när filerna körs från en annan windows-maskin fortsätta att spridas.

Okej som jag trodde då. Hm risken minskar inte ens ett par procent alltså att det är en Linuxserver?

Permalänk
Medlem

Chansen att det kommer in en infekterad fil på samba servern är lika stor. Men filerna på servern kan inte infekteras där.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nybben
Med största ickehänsyn till de som kör Windows måste jag säga att jag inte bryr mig. Jag kör Gentoo och har ibland skickat filer till Windowsanvändare vars antivirusprogram reagerat. Jag bryr mig inte.

Det märks på attityden att du är Gentoo:are. Trist.

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Okej som jag trodde då. Hm risken minskar inte ens ett par procent alltså att det är en Linuxserver?

du kan ställa in att utdelningarna så att dom är skrivskyddade om du inte behöver skriva till dem och lägga in ett antivirus-program http://cvs.sourceforge.net/viewcvs.py/openantivirus/mini-faq/...

samba-vscan ser rätt intressant ut

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

Om man ställer in rättigheterna så att filer inte får ändras då utan bara ta's bort eller skrivas. Det borde väl funka som ett skydd?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Det märks på attityden att du är Gentoo:are. Trist.

W

för som vi alla vet är alla Gentoo:are likadana..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nybben
Med största ickehänsyn till de som kör Windows måste jag säga att jag inte bryr mig. Jag kör Gentoo och har ibland skickat filer till Windowsanvändare vars antivirusprogram reagerat. Jag bryr mig inte.

Håller med dig. Jag äger ingen windows dator och ser därför ingen anlending att lägga massa tid på att göra så inte kompisar med windows får virus av mig. Lika lite som om de skulle bry sig om dom smittade mig. Kör man windows får man väll bita i det sura äpplet när man får virus. Ingen som hindrar dem från att byta oxå.

Permalänk
Medlem

Filer på en nätverksshare kan smittas på precis samma sätt som filer på en lokal hårddisk. Dock måste viruset köras av en windowsdator som sprider det vidare (om vi för enkelhets skull antar att virus bara finns för Windows). Det spelar ingen som helst roll om servern kör Windows eller Linux (om inte Windowsservern av någon anledning öppnar filer på nätverksshares, vilket torde vara ganska ovanligt). Det går såklart att låsa ner behörigheterna (inga skrivrättigheter, ingen smitta), men ibland kan man liksom behöva spara filer på nätverksdriven också.

Det finns vettiga virusscanners även till linux (själv kör jag Clam, som funkar utmärkt) som man kan köra på servern för att hitta windowsvirus. Det som fattas är "on-access"-scanners (som söker igenom t.ex. alla filer som skrivs). Det finns nån sån modul till just samba, men som jag inte känner nån som testat.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm
Ingen som hindrar dem från att byta oxå.

Joo, jag hindras av att jag använder en himlans massa program som inte finns till GNU/Linux, dessutom är det inte det enklaste för en medelanvändare att byta OS huxflux. (btw, kom inte och säg att det finns andra program etc etc till Linux...)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm
Håller med dig. Jag äger ingen windows dator och ser därför ingen anlending att lägga massa tid på att göra så inte kompisar med windows får virus av mig. Lika lite som om de skulle bry sig om dom smittade mig. Kör man windows får man väll bita i det sura äpplet när man får virus. Ingen som hindrar dem från att byta oxå.

Med den tråkiga attityden lär varken nfm eller Nybben behålla några vänner att smitta ner med virus någon längre tid. Notera att jag inte tycker att det är någon enskild användares ansvar att skydda andra som själva valt att köra en osäker rigg. Däremot är det ett jävla sätt att sitta där och säga "ha ha, jag skiter i er, för jag är 31337 och kör l1n0x, skyll er själva!". Som jag sa tidigare märks det att det är Gentoo-användare vi snackar om, det finns få andra distar som fostrar självgoda newbies på samma sätt.

W

Permalänk
Hedersmedlem

WorldSpawn: Tja, jag är vän med Nybben, jag kör också Gentoo men jag har inte alls samma attityd som han har.

Det finns faktiskt vettiga Gentooanvändare, sluta dra alla över en kam.

Nu när jag funderar på det, undrar om det finns ett sätt att virusscanna trafik på routern/brandväggen?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Det finns faktiskt vettiga Gentooanvändare

Okej. Några. Sorry.

W