OCZ-minnen med ny kylningslösning.

Permalänk
Melding Plague

OCZ-minnen med ny kylningslösning.

<font style="font-size: 10pt"><b>OCZ-minnen med ny kylningslösning.</b></font> <small class="small">torsdag 27 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Kristian</a></small><br>
I vanliga fall brukar RAM-minnen i sig, inte kräva någon sorts kylning. Om man ska överklocka minnena kan det vara bra att tänka på extra kylning, antingen om den är aktiv med en fläkt eller passiv med hjälp av aluminiumplattor på sidorna. Företaget OCZ Technology kommer snart att använda sig av en lösning liknande innanmätet i en bikupa, ”honeycomb”. Denna typ har än så länge använts framgångsrikt på diverse nätaggregat där det har fungerat bra. Systemet kommer att heta XTC, vilket står för Xtreme Thermal Convection och än så länge finns ingen info om hur mycket mer effektivt det kommer vara i jämförelse med standard hela plattor. De första minnen som kommer använda XTC är OCZ:s kommande volthungriga 3200 och 3500 Gold Gamer eXtreme Series med latenser om 2-2-2-5. Om de är minst lika bra som tidigare versioner som Gold VX kan dessa bli en storsäljare.<br /><br />Läs mer hos <a href="http://www.ocztechnology.com/aboutocz/press/2005/143 " target="_blank" >OCZ.</a>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilket skämt, hur menar de att det där "nätet" ska fungera som kylfläns när det knappt har någon kontakt med minnet? Och på vilket sätt hjälper Z:at till?

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

Lurigt...
Ska bli intressant och se hur det prestrerar.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Skumt... vorre inte ren koppar med någon fläkt eller heatpipe lösning något mer optimalt...

Permalänk
Medlem

Bara 'bling-bling', inget annat.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0nsl
Bara 'bling-bling', inget annat.

-k0nsl

Håller med. Det där kan knappast kyla bättre än koppar- "heatspreaders".

Permalänk

Hm, ecstacy?

Permalänk
Medlem

Har dom tur så gör det 1 grads skillnad.

Det är bara ännu ett marknadsföringspåhitt för att sälja mer minnen.

Permalänk
Avstängd

det skulle vara kul om det fanns vattenkylning till minnen att köpa:)
skulle det inte vara bättre om själva minnena var gjorda av mettal för då kan man ju tjäna lite mer på att ha kylflänsar på.

Permalänk
Medlem

Bara att kasta Pengar ut Fönster.......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
det skulle vara kul om det fanns vattenkylning till minnen att köpa:)
skulle det inte vara bättre om själva minnena var gjorda av mettal för då kan man ju tjäna lite mer på att ha kylflänsar på.

http://www.aqua-computer-systeme.de/shopsystem/product_info.p...

Permalänk
Avstängd

det borde finnas i någon svensk butik också tcker jag:)
jag kan inte bestella från en tysk sida när jag inte kan tyska ju!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Har dom tur så gör det 1 grads skillnad.

Det är bara ännu ett marknadsföringspåhitt för att sälja mer minnen.

^^ word

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
det borde finnas i någon svensk butik också tcker jag:)
jag kan inte bestella från en tysk sida när jag inte kan tyska ju!

Du kan ju alltid fråga någon person här på forumet om hjälp. Det är inte speciellt svårt.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att dessa faktiskt funkar. Eftersom det är lite mellanrum mellan chippen och gallret så får dom automatisk luftväxling mha konvektion och kylningen ökar. Zätat är väl där för att stabilisera konstruktionen... visst hade dom kunnat välja en rak skena över men ni kids gillar ju blingbling

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att värmen sprids över större ytor Tempel?

Permalänk
Medlem

Mja, du måste ju ta i beaktande luftväxlingen oxå, en stor yta med stillastående luft är ju inget hit direkt... Det handlar ju om att transportera bort värmen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Tempel... Kanske då borde göra ett heatpipe system istället.... det borde var mer optimalt och framför allt mer klockvänligt

Permalänk
Medlem
Citat:

De första minnen som kommer använda XTC är OCZ:s kommande volthungriga 3200 och 3500 Gold Gamer eXtreme Series med latenser om 2-2-2-5.

Volthungriga?
Seriöst om ni ska skriva nyheter så kan ni väl ta och bekanta er med svenska språket först? Det är så otroligt pinsamt att läsa sånt här på förstasidan, visst att en del människor på forumet tabbar sig med ord, men aja... pinsamt.

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Discokungen

Warheart: vad menar du? Stavning eller?

Angående det här: bullshit Sätt flänsar på minneskretsarna och låt det vara mellanrum mellan chippen. Blir långt mycket bättre än "heatspreaders" (som har extremt missvisande namn) och dessa mysko saker

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Morkiz, visst skulle man kunna, men det blir tyngre och dyrare och sen skall du få plats med det oxå.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Tempel... ahhh... vinkelslip och lite innovativt tänkande så ska de nog få plats

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
det borde finnas i någon svensk butik också tcker jag:)
jag kan inte bestella från en tysk sida när jag inte kan tyska ju!

Sidan var på engelska för mig. Testa den lilla engelska flaggan på högerkanten om inte annat

Permalänk
Medlem

Bah, tyska är ju kul, festplatte=hårddisk, tastatur=tangentbord osv...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Warheart: vad menar du? Stavning eller?

Misstänker att han stör sig på att det var just "volthungriga" och inte "spänningssugna" eller liknande som var inpetat. (med reservation för stavningen, nyvaken dyslektiker här) men jag tror man för skriva upp det på språkets utveckling, och leva med det.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.