Permalänk

Modda DFI nF4-D / nF4 Ultra-D ?

Kollade runt lite i forumet på www.dfi-street.com och såg till min förvåning att man kunde modda om DFI nF4-D / nF4 Ultra-D så att man kunde köra SATA2 & SLI, endast genom att löda / måla med silverfärg över 3st bryggor på chipset.

Att SATA2 vart möjligt pga detta var en nyhet för mig, men de där med SLI, vad jag vet så ska man kunna köra SLI utan denna modd, eller?

Någon som vet vad PCI-E hastigheten är på detta kort utan denna modd?, har hört att det är x8. Varför ska man då kladda på chipset?, får man ut x16 hastighet i båda PCI-E slotsen genom denna mod eller?, isåfall kan det ju vara värt de^^. Btw så behöver man inte flasha bios för att sli modden ska fungera.

Permalänk
Medlem

Det som jag har hört att de redan stöder sata2, men inte klarar sli.
den övre platsen är med alla "sli-jumpers" av är 16x, nedre 4x(lite osäker på om det är 2x eller4x)
med "sli-jumprarna" på så är det 8x på varje förutsatt att du har moddat brädan till sli.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

Man kan inte köra SLI utan den där moden, samma sak med Ultra-D. Och det är detta som är det enda som skiljer nf4-D,Ultra-D och SLI kortet. När man skapat en brygga över kontakterna så kommer det vara exakt som ett nf4-SLI nästan..

Permalänk
Medlem

Har gjort denna mod och det funkar perfekt...
Har dock INTE testat med SLi, utan bara med sataII...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyProx
Har gjort denna mod och det funkar perfekt...
Har dock INTE testat med SLi, utan bara med sataII...

ok!hur gick du till väga?svårt eller??

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nallz0r
Man kan inte köra SLI utan den där moden, samma sak med Ultra-D. Och det är detta som är det enda som skiljer nf4-D,Ultra-D och SLI kortet. När man skapat en brygga över kontakterna så kommer det vara exakt som ett nf4-SLI nästan..

Hm, okay, men varför finns det SLI jumpers på kortet från början då?, om SLI funktionen inte finns? :s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muhihihaha
Hm, okay, men varför finns det SLI jumpers på kortet från början då?, om SLI funktionen inte finns? :s

billigare tillverkning troligtvis. billigare att tillverka 3 modeller på samma band och sen bara göra en liten modifiering på dom än att ha 3 olika band för att tillverka 3 olika modeller.

Permalänk
Medlem

Precis..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
billigare tillverkning troligtvis. billigare att tillverka 3 modeller på samma band och sen bara göra en liten modifiering på dom än att ha 3 olika band för att tillverka 3 olika modeller.

Jo de ligger väll nått i de du säger
Det var ju nice å höra, då får man väll ta och modda lite snart då

Men om man kollar på denna länk nästan längst ner så står det ju att kortet har 2st x16 PCI-E platser, och sata2 från början, vilket lär vara ganska fel skrivet eller?

Är det någon som vet om man kan få den undre PCI-E platsen till x16?, vill verkligen flytta ner grafikkortet så att jag kan sätta dit en passiv zalman kylare (den blåa ). Någon som har nått tips på detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyProx
Har gjort denna mod och det funkar perfekt...
Har dock INTE testat med SLi, utan bara med sataII...

vad använde du när du gjorde den? Löddade du lr?

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

ultra-d stöder sata2
NF4-d gör inte det...

båda går att modda till SLI-D.

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Permalänk

Väcker denna tråd istället för att skapa ny. jag skall köpa mig ett Ultra-D. Går det att löda ihop punkterna, och vad bör jag tänka på när jag gör det?

Permalänk
Medlem

Det är bara att lödda ihop de tre bryggorna så fungerar det.
Är betydligt mindre än vad det ser ut på bilden dock, man får ha en stadig hand men annars är det inget problem....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av catchmeifucan
Väcker denna tråd istället för att skapa ny. jag skall köpa mig ett Ultra-D. Går det att löda ihop punkterna, och vad bör jag tänka på när jag gör det?

Tror inte ens man behöver löda dem? Silverfärg fungerar väl också?

Permalänk
Medlem

jag har gjort varianten där man aktiverar SLI på ett ultra-d. bryggorna man skulle sluta var överlackade men det skrapade jag bort och ritade bara men en blyertspenna över. det har funkat i snart ett ½ år.

Permalänk
Medlem

lödda eller måla spelar nog ingen roll båda verkar ju funka bra

Permalänk

man behöver inte tänka på den elektriska ledningsförmågan och typ resistansen i det man använder då?

Permalänk
Medlem

borde inte göra så stor skillnad bara det är kontakt så att säga

Permalänk
Medlem

I början hade DFI tänkt lansera Ultra-D med deras egen SLI version som de kallade DUAl GFX eller ngt liknande (Prestandan låg bara några procent ifrån SLI), därför fanns de 2 PCI-E slots där. Och det funkade men sen låste nVidia det i nyare drivrutiner. Om man hade ett Ultra-D som var tillverkat före Mars förra året så behövdes inte modden. Det var bara att tuta och köra (om man lyckats få tag i en SLI brygga), men senare gjorde de så att man måste modda korten. MSI gjorde samma sak med några av sina moderkort.

Från Anandtech:

"UPDATE 2/05/2005: nVidia has acted to prevent, or at least make it more difficult, to mod the Ultra board to SLI. First, DFI has advised us, and posted on their website, that they will NOT sell the SLI bridge to buyers of the Ultra board. Second, nVidia has advised us that future shipments of the Ultra chipset have been modified so that the mod to SLI will no longer be possible. An additional side effect of this second action is that the "Dual Video" mode, which performs at about 90% of SLI performance levels, will only work with nVidia SLI drivers 66.75 or earlier. If you do a quick check of web driver postings you will see it is now very difficult to find 66.75 drivers. With a chipset modded to SLI the "Dual Video" mode worked through 70.xx versions of the nVidia driver. nVidia also made it clear they will continue to make driver changes to prevent functioning of any "non-standard" (8X/8X) operation of their SLI driver. This also throws into question whether the VIA "dual graphics" mode on the 894 Pro chipset will ever work with nVidia graphics cards. If you are interested in the current UT Ultra-D we suggest you buy one now if you can find it. Future versions of the UT Ultra-D will not have the same capabilities as a result of these actions."

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

okej, men dagens kort går alltså fortfarande att mdoda utan biverkningar? Tänkte köpa mitt kort på lördag.

Permalänk
Inaktiv

Funderar faktiskt på ett NF4 UD jag med nu:)

Permalänk
Medlem

sitter på ett nf-D kort, så jäkla bra tycker jag bästa jag haft helt klart...skit bra bios om man ska hålla på och klocka!

Och självklart är det modifierat