Permalänk

Drivmedel - Potatiskanon

Hej hej... till mitt projektarbete i 3:an så valde jag att göra en Potatiskanon (aka Spudgun) nu om ca 2 veckor tänkte jag börja exprimentera med olika drivmedel, för tillfället har jag bara använt hårspray, och nu är det så att jag hoppas på att ni har några bra tips på drivmedel.

Helst saker ni har testat själva och vet att det fungerar

Lite bilder (Den är inte riktigt klar än, ska fixa några småjusteringar)
http://img465.imageshack.us/img465/2793/bild464py.jpg
http://img465.imageshack.us/img465/5022/bild479hm.jpg

Permalänk

kompressor och tryckluft

Visa signatur

Kan inget om mycket

Permalänk
Medlem

butangas är kraftigast (smäller nått åt helvete iofs)

Visa signatur

"man skall inte kasta pil i gummibåt"

Permalänk

håller potatisarna för det?

annars vore det coolt, stårör, tändstift, gaskran och PANG!!1!111

Visa signatur

Kan inget om mycket

Permalänk

ok butangas ska testa det... läste på en sida om en produkt som hette Right Guard som skulle vara riktigt kraftigt. vad e det för något och vad kan man få tag på det?

Permalänk
Medlem

Butangas, hårspray, eller spraydeo ska funka.

Permalänk
Medlem

Gör nått mycket coolare. Bygg en golfbollskanon med hjälp av stålrör och ladda den med svartkrut. Det funkar kan jag lova.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Borde inte acetylen ge bra skjuts i kanonen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soulis
Borde inte acetylen ge bra skjuts i kanonen?

Hmm, jag tror det blir lite väl bra klös i kanonen då. Asetylen e farligt för de brinner så in i helvete. Lite svartkrut fräser mest till om du inte har jättemycket på en gång.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

wixia, det beror ju på om du har det kompakt och om du riktar det med kanter runtomkring.

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem

www.spudgun.com rekommenderar en hel drös alternativa drivmedel.
Några märken finns dock inte att uppbringa i sverige, men ta närmsta motsvariga.

Inte direkt datorrelaterat.. så snart låses tråden....

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

du vet att en potatiskanon blev beslagtagen av polisen i gbg va? bröt mot vapenlagen.

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk

Acetylen är en väldigt farlig gas som kan självantända i värsta fall, men annars acetylen och syre i en blandning skulle kunna ge bra knuff, men då får man se till att ha en kanon och projektil som pallar trycket.

Väte och syre blir ju också knallgas och smäller ganska bra och kan framställas genom elektrolys om jag inte minns fel, går iaf ut på att doppa ner 2 elektroder i vatten och koppla på ström, det som bubblar upp är då syre och väte.

Visa signatur

Kan inget om mycket

Permalänk
Medlem

Koppla på en kolsyrebrandsläckare eller 2 med snabbkopplingar

Visa signatur

"If you are looking for perfect Saftey, you will do well sitting on a fence watching the birds"
Wright Brothers 1901

Permalänk

Verkar oklokt att göra en olaglig sak som projektarbete tycker jag...Du borde fundera på nått annat direkt. Som sagt bara några dagar sen en blev belsagen av svensk polis

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Gör nått mycket coolare. Bygg en golfbollskanon med hjälp av stålrör och ladda den med svartkrut. Det funkar kan jag lova.

Svartkrut i en hög brinner bara. Krutet måste vara ordentligt hårt packat för att orsaka en explosion. Kan möjligen antända häftigt om du har stora mängder...
Att svartkrut i högar skulle explodera är en lika stor lögn som att bilar sprängs som i "Dödligt Vapen"-filmerna m.fl. när bensintanken antänds...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Verkar oklokt att göra en olaglig sak som projektarbete tycker jag...Du borde fundera på nått annat direkt. Som sagt bara några dagar sen en blev belsagen av svensk polis

Ifall jag inte missminner gäller väl vapenlagen endast allmän plats? Om killen/tjejen gör det hemma i lägenheten bryter han/hon väl inte mot någon lag? Dock är inte skolan så bra val av plats förutsatt att man inte har lärarens tillåtelse (då är det bara skylla ifrån sig om det nu inte skulle vara tillåtet och man blir påkommen av Konstapeln ).

Kul projekt, lycka till!

Visa signatur

A64 3000+ @ 2,38GHz | ASUS A8N-SLI | 512MB Corsair VS 217MHz 3-3-3-5 | Connect3D X800GTO @ 577/600[16PIPES] | Hitachi 7K250 160GB | 6445P NOLLFEM!
Nästa Projekt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Gör nått mycket coolare. Bygg en golfbollskanon med hjälp av stålrör och ladda den med svartkrut. Det funkar kan jag lova.

Inte så smart iomd det krävs tillstånd för att förvara svartkrut och är i praktiken omöjligt i ett hyreshus då det är spängmedelklassat.. Och nej, svartkrut som är nog bra för det ändamålet gör du inte hemma..

Med detta utgår jag från vad Svartkrutskyttarna vet om den frågan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coccozz
Svartkrut i en hög brinner bara. Krutet måste vara ordentligt hårt packat för att orsaka en explosion. Kan möjligen antända häftigt om du har stora mängder...
Att svartkrut i högar skulle explodera är en lika stor lögn som att bilar sprängs som i "Dödligt Vapen"-filmerna m.fl. när bensintanken antänds...

Han får ju givetvis packa krutet ordentligt, lägga i mellanladdningar och täta med nån lämplig substans. När vi sköt "vilda västern revolver" som vi laddade med svartkrut så tätade vi med något slags fett som var gjort för det. Vi laddade den med riktiga blykulor och sköt av tegelstenar på mitten. Riktigt kul faktiskt Han får hitta på nån smart lösning med tändhatt eller någet liknande. Jag har sett bilder på en sån här kanon och vet att idén funkar.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Principen är väl egentligen ett gastätt eldrör i rätt diameter, någon form av tändhatt eller motsvarande för att antända krutet, krutet förs ner genom eldröret och packas medels en laddstång, därefter infettad förladdning av förslagsvis filt och därefter projektilen som också pressas ner.. Grattis du har byggt ett illegalt vapen och kan fällas för olaga vapeninnehav! Om inte annat är risken rätt hög att du spränger bort händerna eller något annat otrevligt, desutom får du inte köpa och förvara svartkrut utan tillstånd för den delen som jag skrev ovan..

wixia givetvis fungerar idén och du verkar känna till principen, men faktum att det inte bara är olagligt och farligt så är det desutom svårt, du använde förmodligen nytillverkade licensbelagda replikor med kunniga instruktörer.. Idén funkar och med lite kunskap är det inte så svårt men som sagt, olagligt och farligt..

Använd hellre gas eller nått och bygg en vanlig spudgun så slipper du risken att fällas för vapentillverkning eller något annat otrevligt utan får antagligen den bara beslagtagen eller nått sånt.. Tror det finns något som kallas "raketgas" eller så, har använt en konstruktion som sköt petflaskor med hjälp av gas och fungerade fint.. ( byggd av en utbildad person som vet vad han gör )

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coccozz

Ifall jag inte missminner gäller väl vapenlagen endast allmän plats? Om killen/tjejen gör det hemma i lägenheten bryter han/hon väl inte mot någon lag? Dock är inte skolan så bra val av plats förutsatt att man inte har lärarens tillåtelse (då är det bara skylla ifrån sig om det nu inte skulle vara tillåtet och man blir påkommen av Konstapeln ).

Kul projekt, lycka till!

Nu är väll iof skolan en allmän plats?:P

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brilglam
Principen är väl egentligen ett gastätt eldrör i rätt diameter, någon form av tändhatt eller motsvarande för att antända krutet, krutet förs ner genom eldröret och packas medels en laddstång, därefter infettad förladdning av förslagsvis filt och därefter projektilen som också pressas ner.. Grattis du har byggt ett illegalt vapen och kan fällas för olaga vapeninnehav! Om inte annat är risken rätt hög att du spränger bort händerna eller något annat otrevligt, desutom får du inte köpa och förvara svartkrut utan tillstånd för den delen som jag skrev ovan..

wixia givetvis fungerar idén och du verkar känna till principen, men faktum att det inte bara är olagligt och farligt så är det desutom svårt, du använde förmodligen nytillverkade licensbelagda replikor med kunniga instruktörer.. Idén funkar och med lite kunskap är det inte så svårt men som sagt, olagligt och farligt..

Använd hellre gas eller nått och bygg en vanlig spudgun så slipper du risken att fällas för vapentillverkning eller något annat otrevligt utan får antagligen den bara beslagtagen eller nått sånt.. Tror det finns något som kallas "raketgas" eller så, har använt en konstruktion som sköt petflaskor med hjälp av gas och fungerade fint.. ( byggd av en utbildad person som vet vad han gör )

Givetvis får man se på saken på det sättet också, men det hade varit allt bra coolare med en golfbollskanon laddad med svartkrut

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coccozz
Ifall jag inte missminner gäller väl vapenlagen endast allmän plats? Om killen/tjejen gör det hemma i lägenheten bryter han/hon väl inte mot någon lag?

VAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hur man man ens tro att vapenlagen inte gäller i hemmet???
Det skulle innebära at du kan ha en pistol, eller gevär, eller sprängämne eller rent av kanon hemma i garderoben? Nä du grabben, välkommen till verkliga livet.
Inte är väl misshandel tillåten hemma i lägenheten, eller narkotika.

Så ta det lugnt med att bygga egna vapen, jag vågar lova att ingen av er vill bli tagen för olaga vapeninnehav.

I all välmening

/Honour

Permalänk
Medlem

Vapenlagen gäller alltid och överallt

Visa signatur

"If you are looking for perfect Saftey, you will do well sitting on a fence watching the birds"
Wright Brothers 1901

Permalänk
Avstängd

Men för helvete kör inte med Acetylen, det är ytterst självanndändbart.
Räcker med du tappar röret så kan det smäla, och acetylen är en tung gas, behövs syre därtill för att en rejäl smäll.

Butangas ska du inte leka med, blir redigt tryck och kan smälla till.

Mitt förslag, 5 cl bensin och blandat med 5 cl aceton, "spraya" in hårspray, hitta någon variant som innehåller amoniak, ganska vanligt.
Låt bensinen och acetonet stå i 5 minuter, spraya in hårsprayen tänd på.

Där tro mig så får du hög potentiell energi, på väldigt kort tid = Snabbt tryck.

Visa signatur

Dell Inspiron E1705 (9400) T7200 Core 2 Duo @ 2.00 GHz, 4MB Cache 2048 MB DDR2 667 MHz, ATi X1400 (590/ 480) 120GB Sata, 1440x900 LG-Philips

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bad_and_ugly
Acetylen är en väldigt farlig gas som kan självantända i värsta fall, men annars acetylen och syre i en blandning skulle kunna ge bra knuff, men då får man se till att ha en kanon och projektil som pallar trycket.

Väte och syre blir ju också knallgas och smäller ganska bra och kan framställas genom elektrolys om jag inte minns fel, går iaf ut på att doppa ner 2 elektroder i vatten och koppla på ström, det som bubblar upp är då syre och väte.

Acetylen funkar alldeles utmärkt, har inte sett någon i närheten så effektivt, jag och ett par polare lyckades skica iväg en potatisjävel nästan en halvmil

Kör med acetylen/syre... rätt svårt att få till rätt blandning dock... prova dig fram där. Tryck i potatisen så att hela potatisen är i röret fast inte längre än så, håll för öronen och ta strömkablarna till tändspolen till ett bilbatteri!

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coccozz
1.> Svartkrut i en hög brinner bara.
2.> Krutet måste vara ordentligt hårt packat för att orsaka en explosion. Kan möjligen antända häftigt om du har stora mängder...
3.> Att svartkrut i högar skulle explodera är en lika stor lögn som att..*insert otrolig händelse*

1.> svartkrut i en hög brinner häftigt och fort, papper i en hög "brinner bara".
2.> Nej, löst krut funkar percis lika bra så länge man bygger upp ett högt tryck innan det inneslutande materialet briserar plötsligt, jmfr pistol/gevärspatroner, där ligger krutet löst.
3.> Nu fick du till det iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Corpze
Acetylen funkar alldeles utmärkt, har inte sett någon i närheten så effektivt, jag och ett par polare lyckades skica iväg en potatisjävel nästan en halvmil

Ja, ni skickade iväg den med brevbäraren under hot av potatiskanonen i så fall.....
Hade du sagt "nästan en halv kilometer" så hade det varit lite mer trovärdigt.
Hade du tänkt skicka iväg potatisen 5000 meter så får du bannemig ge den en volfram-mantel för att överleva luftfärden, en potatis har inte riktigt tillräckligt bra konsistens för att överleva färdandes i Mach 2,5.

Men å andra sidan erkänner jag att jag faktiskt inte vet hur ni odlar potatis i arvika... ni kanske gödslar med cement...

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

får man fråga hur ni har gjort med tändningen i era potatiskanoner, jag byggde en potatis pistol får nått år sen och den tänds med en vanlig liten sak från en tändare som ger små stötar. har funderat på att bygga en lite större variant men tändarsaken är då lite för svag .. =/

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Honour
VAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hur man man ens tro att vapenlagen inte gäller i hemmet???
Det skulle innebära at du kan ha en pistol, eller gevär, eller sprängämne eller rent av kanon hemma i garderoben? Nä du grabben, välkommen till verkliga livet.
Inte är väl misshandel tillåten hemma i lägenheten, eller narkotika.

Så ta det lugnt med att bygga egna vapen, jag vågar lova att ingen av er vill bli tagen för olaga vapeninnehav.

I all välmening

/Honour

Haha, oj, undrar vafan jag tänkte med eller på när jag skrev det :D.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paxmax99
1.> svartkrut i en hög brinner häftigt och fort, papper i en hög "brinner bara".
2.> Nej, löst krut funkar percis lika bra så länge man bygger upp ett högt tryck innan det inneslutande materialet briserar plötsligt, jmfr pistol/gevärspatroner, där ligger krutet löst.
3.> Nu fick du till det iaf.

1/3 rätt är inte fy skam det heller :p. Sen kanske du tog mig lite väl bokstavligt ;).

Visa signatur

A64 3000+ @ 2,38GHz | ASUS A8N-SLI | 512MB Corsair VS 217MHz 3-3-3-5 | Connect3D X800GTO @ 577/600[16PIPES] | Hitachi 7K250 160GB | 6445P NOLLFEM!
Nästa Projekt?

Permalänk
Medlem

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_10831752.asp

Läs det och ta en funderare, det är enligt lagens tolkning snudd på kriminell verksamhet att bygga sådana bara så ni vet..

Förstår förvisso att det säkert är skitkul att ibland skjuta en potatis åt fanders men ni som nu gör det, använd huvudet och gör det någonstans mitt ute i obygden och ta reda på vart eran potatis landar så inget otrevligt händer..

Slutligen, ha så kul så länge det sker under ordnade former och skjut inte vart fan som helst så vitt ni inte är beredda att förklara ett och annat för farbror blå eller ambulanspersonalen..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brilglam
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_10831752.asp

Läs det och ta en funderare, det är enligt lagens tolkning snudd på kriminell verksamhet att bygga sådana bara så ni vet..

Förstår förvisso att det säkert är skitkul att ibland skjuta en potatis åt fanders men ni som nu gör det, använd huvudet och gör det någonstans mitt ute i obygden och ta reda på vart eran potatis landar så inget otrevligt händer..

Slutligen, ha så kul så länge det sker under ordnade former och skjut inte vart fan som helst så vitt ni inte är beredda att förklara ett och annat för farbror blå eller ambulanspersonalen..

Får man e potatis eller en golfboll som i skallen som har flugit 500 m så e de slut.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB