Permalänk
Medlem

Ny HDD eller partition?

Tänkte ta o slänga in Fedora core 4 på min dator (se sign). Men nu är det så att jag gärna vill behålla XP, Så alternativet är att partitionera hårddisken eller att sätta in en till. Jag har en gammal IDE disk på 17GB, men på den ligger redan en massa filer och operativsystem. Kan jag sätta in den i datorn och installera Fedora på den. För att sen vid uppstart välja vilket operativsystem jag vill starta? Om inte, vilket program rekommenderar ni för partitionering?

Visa signatur

Antec Sonata Plus 550, Intel Core 2 Duo 8400, Zalman CNPS9700 NT, Evga 750i SLi FTW, 2X GeForce 8800GT SLI, 2X Arctic Cooling Accelero S1, 4X Corsair TWIN2X8500C5D 4096MB, Western Digital 500GB Caviar Black, Vista x64.

Permalänk
Medlem

Re: Ny HDD eller partition?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tuniz
Tänkte ta o slänga in Fedora core 4 på min dator (se sign). Men nu är det så att jag gärna vill behålla XP, Så alternativet är att partitionera hårddisken eller att sätta in en till. Jag har en gammal IDE disk på 17GB, men på den ligger redan en massa filer och operativsystem. Kan jag sätta in den i datorn och installera Fedora på den. För att sen vid uppstart välja vilket operativsystem jag vill starta? Om inte, vilket program rekommenderar ni för partitionering?

Smidigast tycker jag är att lägga in fedora på 17 gigaren om du inte behöver sakerna som ligger på den disken. Annars är Partition Magic ett riktigt bra disk verktyg för partitionering utan dataförluster. Vilket sätt du väljer är en smaksak, båda funkar lika bra.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Så har installerat Fedora på den nu. Men jag kan inte ändra upplösning och uppdaterings frekvens på skärmen Vad göra?

Visa signatur

Antec Sonata Plus 550, Intel Core 2 Duo 8400, Zalman CNPS9700 NT, Evga 750i SLi FTW, 2X GeForce 8800GT SLI, 2X Arctic Cooling Accelero S1, 4X Corsair TWIN2X8500C5D 4096MB, Western Digital 500GB Caviar Black, Vista x64.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tuniz
Så har installerat Fedora på den nu. Men jag kan inte ändra upplösning och uppdaterings frekvens på skärmen Vad göra?

Du måste nog ändra din X-config, FC4 kör xorg har jag för mig... /etc/X11/xorg.conf borde det vara då.

Permalänk
Medlem

Det finns massor av trådar angående redigering av xorg.conf.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Det finns massor av trådar angående redigering av xorg.conf.

Så sant, vi skulle behöva en "Allt om xorg.conf" tråd där man tar upp lösningarna på de vanligaste problemen. Tyvär gillas inte klistrade trådar i detta forum =/

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy