Permalänk
Melding Plague

ATI RD580

<font style="font-size: 10pt"><b>ATI RD580</b></font> <small class="small">fredag 28 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Nvidia lanserade nyligen en styrkrets med två stycken 16x PCI Express-platser, utifall de två 8x-platserna som tidigare SLI-styrkretsar var utrustade med mot förmodan inte gav tillräckligt med bandbredd. ATI, vars Crossfirestyrkrets RD480 enbart har två stycken 8x-platser, har nu planer på att lansera en styrkrets som likt Nvidias produkt har två 16x. Den nya styrkretsen heter RD580 och kommer fungera med nuvarande sydbryggor som RD480 redan stödjer. Beräknat lanseringsdatum är januari 2006. Prestandatester av Nvidias styrkrets har visat att två 16x-platser inte ger någon direkt prestandaökning men från en marknadsföringsvinkel är det nog nödvändigt för ATI att stödja samma teknik som Nvidia och vice versa.
<br />
<br /><a href="http://www.theinquirer.net/?article=27303" target="_blank">The Inquirer</a> har mer information.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men va fan, ge oss ett kort som har en 8x för ett bra raidkort istället för det här blajjet.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Du kan (vad jag förstått) använda en 16x-port med ett 8x-kort så det här moderkortet skulle fungera alldeles utmärkt med ett sånt RAID-kort (även om man "slösar" 8x då).

Sen har jag oxo för mig man hittade några testfall där 2 st 16x gav en rejäl prestandaökning jämfört med 2 st 8x, och det var inga "omöjliga" fall utan sånt som kunde hända under vanligt spelande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Du kan (vad jag förstått) använda en 16x-port med ett 8x-kort så det här moderkortet skulle fungera alldeles utmärkt med ett sånt RAID-kort (även om man "slösar" 8x då).

Sen har jag oxo för mig man hittade några testfall där 2 st 16x gav en rejäl prestandaökning jämfört med 2 st 8x, och det var inga "omöjliga" fall utan sånt som kunde hända under vanligt spelande.

japp stämmer bra... läste nått test där det blev nästan en 100% ökning i Far Cry med alla grafikinställningar maxade å skithög upplösning!

Permalänk
Medlem

Mja, SLI korten är ju vad jag förstått gjorda för grafikkort only.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730