Sanningen om fildelarna

Permalänk
Avstängd

Skönt att debatten börjar komma till en lite mer seriös nivå, under åren som gått så har man väl vant sig med att både höra och läsa mycket dumheter.
Varje gång det blir debatt på TV så vågar de aldrig djupna i det filosofiska.
Man märker allt oftare hur krystat det blir när mediaföretagen försöker hävda att kultur är en produkt de äger och att det är fysisk materia som de kan låsa in. Det sista de vill är att folk börjar tänka lite mer öppet till ägande av digital information och trumma för upphovsrätten.
Antingen går industrin helt tillmötes den digitala efterfrågan på alla dess punkter eller så blir klyftan ännu större, att vi skulle komma till denna punkt vi är idag har varit förutspått sedan 20 år sedan av datornördar. I framtiden kommer frågan nog vara lite mer politiskt laddad än idag.
Politiker brukar i regel alltid följa den större massan.
Debatten idagsläget saknar sunt förnuft och präglas tydligt av missförsånd mellan generationsklyftorna.

Här är en affärsmodel till mediaindustrin.
Köp in massor av FETA servar med FETA linor överallt och sälj erat material digitalt svinbilligt samtidigt det når biograferna, t.om före hade varit en smart marknadsförings ide.
Konkurrera istället för att gå en väg ni vet att ni förlorar och hamnar till slut i strid med den statliga apparaten om vilka som styr och ställer eran egen framtid. Folket eller aktieägarna.

Här är ett tips till alla vanliga hederliga människor.
Fortsätta använda internet till vad du än vill och betala för det som du själv anser vilja betala för. Har du inte råd så betala inte alls.
Du behöver inte gå miste om kultur bara för att du har tunn plånbok.

Permalänk
Medlem

Äntligen några som förstår

Visa signatur

System 1 || Asus Rampage Extreme II | i7 920 @3,8GHz | 6GB DHX+ | 300GB Velociraptor | EVGA GTX275 1,7GB |
System 2 || Asus A8N-SLI Premium | Amd Opteron 170 | Sapphire X1800xt 512 ViVO | 2GB OCZ PC4000 Platinum EB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g4bb3
Här är ett tips till alla vanliga hederliga människor.
Fortsätta använda internet till vad du än vill och betala för det som du själv anser vilja betala för. Har du inte råd så betala inte alls.
Du behöver inte gå miste om kultur bara för att du har tunn plånbok.

Sånt här gör mig lite sne ibland. Vem är du att tala om vad du ska behöva betala för eller inte? Anta att jag svänger ihop en liten låt i Reason (~4000 kr i inköp) och jag lägger ner 100 timmar på att komponera och producera min låt. Jag blir så nöjd med resultatet att jag beslutar mig för att lägga ut låten på min webbsajt och jag bestämmer mig också för att, då jag lagt ner både tid och pengar (utrustning/mjukvara), ta en liten slant för om man vill ladda ner den. Jag lägger också ut ett 30 sekunder långt klipp från låten så att man kan lyssna och höra om man tycker om det eller inte.

Du tycker alltså att det är helt ok att säga till mig: "Skitbra låt, tyvärr tycker jag kultur ska vara gratis så jag tankar ner den gratis från DC istället"? Då jag är upphovsmakaren är det också jag som bestämmer om och vad du ska betala om du vill konsumera något jag producerat. Du har valet att bita ihop och betala vad jag vill ha (alternativ kontakta mig och försöka pruta lite ) eller att helt enkelt strunta i att köpa min låt. Visst, man kan ha åsikter om att musik och film är dyrt och jag kan hålla med om att 200 spänn för en CD inte känns speciellt motiverat, men att ladda ner skivan gratis "i protest" leder ju knappast till något. Musik och film är ingen rättighet, lyssna på radio eller kolla på MTV om ni prompt måste ha något gratis.

Jag håller dock med dig i ditt affärsmodellförslag, förutom att "svinbilligt" bör bytas ut mot "en skälig ersättning i förhållande till vad tjänsten kostar att producera"

Permalänk
Avstängd

vad ska man ha en bra och snabb lina för om man ej kan tanka nåt?... surfa ka ndu göra med ett 56k modem...

den dagen man ej kan ladda ner nåt slutar jag med datorer...!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keepiru
Sånt här gör mig lite sne ibland. Vem är du att tala om vad du ska behöva betala för eller inte? Anta att jag svänger ihop en liten låt i Reason (~4000 kr i inköp) och jag lägger ner 100 timmar på att komponera och producera min låt. Jag blir så nöjd med resultatet att jag beslutar mig för att lägga ut låten på min webbsajt och jag bestämmer mig också för att, då jag lagt ner både tid och pengar (utrustning/mjukvara), ta en liten slant för om man vill ladda ner den. Jag lägger också ut ett 30 sekunder långt klipp från låten så att man kan lyssna och höra om man tycker om det eller inte.

Du tycker alltså att det är helt ok att säga till mig: "Skitbra låt, tyvärr tycker jag kultur ska vara gratis så jag tankar ner den gratis från DC istället"? Då jag är upphovsmakaren är det också jag som bestämmer om och vad du ska betala om du vill konsumera något jag producerat. Du har valet att bita ihop och betala vad jag vill ha (alternativ kontakta mig och försöka pruta lite ) eller att helt enkelt strunta i att köpa min låt. Visst, man kan ha åsikter om att musik och film är dyrt och jag kan hålla med om att 200 spänn för en CD inte känns speciellt motiverat, men att ladda ner skivan gratis "i protest" leder ju knappast till något. Musik och film är ingen rättighet, lyssna på radio eller kolla på MTV om ni prompt måste ha något gratis.

Jag håller dock med dig i ditt affärsmodellförslag, förutom att "svinbilligt" bör bytas ut mot "en skälig ersättning i förhållande till vad tjänsten kostar att producera"

Det där var verkligen ett bra svar. Får alltid en kväljande känsla när piratkopierare försöker rättfärdiga det de gör med att kultur är någon sorts mänsklig rättighet som man minsann bara behöver betala för om man känner för det.

Förövrigt anser jag att både skivbolag och piratkopierare behöver skärpa sig. Skivbolagen kan gott sluta jämra sig och försöka erbjuda bra nätalternativ. Piratkopierarna å sin sida kan gott sluta med sitt galna rättfärdigande och uttalanden i stil med att "kultur skall vara gratis" eller att "sharing is caring" och liknande dynga.

En lite mer balanserad syn på det hela från båda sidor skulle nog kunna lösa den här segdragna konflikten/problematiken. Som jag skrev i ett tidigare inlägg är jag dock tveksam till huruvida den rådande "roffar-mentaliteten" kan hejdas av lägre priser och ökad tillgänglighet på lagliga alternativ. Många har smakat den ljuva sötma som gratis media innebär och även om relativt billiga alternativ introduceras så kommer kopiering sannolikt fortsätta i ganska stor utsträckning så länge det är möjligt.

Kan avsluta med att säga att jag blir heligt förbannad varje gång jag tänker på hur mycket dyrare DVD-filmer är än VHS-filmer. Det är en prisökning som genomfördes helt utan att baseras på några verkliga skillnader i tillverkningskostnader. En ökning på 25 till 40 procent är dessutom lite väl bra tilltagen. Jag reagerade dock inte med att ladda ner alla filmer jag vill se, utan istället hyr jag dem. Detta blir riktigt billigt, då man oftast ser film med några kompisar. Illegal nerladdning av film ter sig då faktiskt mer eller mindre meningslös.

Permalänk
Hedersmedlem

Tjo, om jag ska skriva lite jag med, men jag orkar inte skriva ur mig en hel ramsa just nu så jag kommenterar andra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganescha
Den nya generationen kommer styra samhället snart. Internet är vårat och det är vi som utvecklar det vidare. Vad jag vill komma till är att det går inte stoppa hos med lagar till höger och vänster.

Kan kan de ju, om de skulle göra gotland till ett enda stort fängelse, för vart ska man stoppa typ en miljon pirater, fast iofs det var en överdrift men 10000 "grova" pirater, det är rätt många celler som måste byggas med tanke på att det är dåligt med plats i fängelsena nu.

Och visst det går ju att bötfälla, men det är ju bara att betala sen gå hem och fortätta?

jag tror inte denna man i västerås kommer sluta med "dumheterna" för lite böter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av K1M666
Real Pirates dont Steal they share ^^

Arr, captain, there is a ship, shall we share our treasures?
Hmm, näe det funkar nog inte

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Sen när blev tyngre nerladdare dom som laddar varje dag?
Enligt mig är en tung nerladdare snarare någon som laddar ner 5gb per dag.

Jo men för "vanliga" människor, så är kanske "tungt" när man säger att man laddar ner en film i veckan...
5gb per dag resonerar du som tungt, men när det börjar närma sig 10 då? eller 15?
jag anser att det är väl medelmåttigt med 5-10gb om dagen, "tungt" då börjar det närma sig 25...
det är ju helt upp till den som vill bedömma, att bedömma vad som är "tungt" och inte...

(fan detta låter nästan som man pratar om droger... "Tungt" hit och "tyngre" dit...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FEvE
Titta mina GB, jag undviker DC++ ja.

Good for you men du har ~1800gb, varför skulle du inte kunna använda dc++? skulle risken vara större att du åker fast då? än när du skriver det på sveriges största hårdvarusajt?
Jag menar, tror ni på fullt allvar att APB sitter och hårdkollar alla hubbar och allt på dc?
isåfall, hur kommer de in på de privata hubbarna? iofs, de kan ju ha prackat på nån hacker lite pengar så han fixar det åt dem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av keepiru
Sånt här gör mig lite sne ibland. Vem är du att tala om vad du ska behöva betala för eller inte? Anta att jag svänger ihop en liten låt i Reason (~4000 kr i inköp) och jag lägger ner 100 timmar på att komponera och producera min låt. Jag blir så nöjd med resultatet att jag beslutar mig för att lägga ut låten på min webbsajt och jag bestämmer mig också för att, då jag lagt ner både tid och pengar (utrustning/mjukvara), ta en liten slant för om man vill ladda ner den. Jag lägger också ut ett 30 sekunder långt klipp från låten så att man kan lyssna och höra om man tycker om det eller inte.

Du tycker alltså att det är helt ok att säga till mig: "Skitbra låt, tyvärr tycker jag kultur ska vara gratis så jag tankar ner den gratis från DC istället"? Då jag är upphovsmakaren är det också jag som bestämmer om och vad du ska betala om du vill konsumera något jag producerat. Du har valet att bita ihop och betala vad jag vill ha (alternativ kontakta mig och försöka pruta lite ) eller att helt enkelt strunta i att köpa min låt. Visst, man kan ha åsikter om att musik och film är dyrt och jag kan hålla med om att 200 spänn för en CD inte känns speciellt motiverat, men att ladda ner skivan gratis "i protest" leder ju knappast till något. Musik och film är ingen rättighet, lyssna på radio eller kolla på MTV om ni prompt måste ha något gratis.

Jag håller dock med dig i ditt affärsmodellförslag, förutom att "svinbilligt" bör bytas ut mot "en skälig ersättning i förhållande till vad tjänsten kostar att producera"

Antingen är jag helt vriden, eller så är världen det.
Gör man inte musik för att man vill HÖRAS? att folk ska LYSSNA? att folk ska GILLA musiken? Och framförallt, för att man ÄLSKAR att hålla på med musik?

Näe man gör musik som folket vill betala för, inget annat räknas, bara man tjänar pengar?

"fan idag måste jag till studion igen och yla ihop en låtjävel, allt detta slitet för att få ihop lite cash"

hmm jag vet inte, men jag tycker att om man själv, ensam, solo ska göra musik, så gör det för fan, men se till att göra det för att det är kul, och inte för att bli rik.

Man jag är kanske lite vriden i mina åsikter.

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.

Permalänk
Medlem

Helt klart att det är olyckligt att det blivit sådant krig mellan fildelare och företagen. Visst, det ÄR det olagligt att dela med sig upphovsrättsskyddat material, men företagen får ta på sig en hel del av skulden själva eftersom de är så sena i utvecklingen, i allt vad digital teknik innebär. Viss förståelse kan man ju ha för IT-samhället och Internet har utvecklats så otroligt fort.

Visa signatur

Lever pastej?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solstice^

Antingen är jag helt vriden, eller så är världen det.
Gör man inte musik för att man vill HÖRAS? att folk ska LYSSNA? att folk ska GILLA musiken? Och framförallt, för att man ÄLSKAR att hålla på med musik?

Näe man gör musik som folket vill betala för, inget annat räknas, bara man tjänar pengar?

"fan idag måste jag till studion igen och yla ihop en låtjävel, allt detta slitet för att få ihop lite cash"

hmm jag vet inte, men jag tycker att om man själv, ensam, solo ska göra musik, så gör det för fan, men se till att göra det för att det är kul, och inte för att bli rik.

Man jag är kanske lite vriden i mina åsikter.

Jag håller absolut med att man ska göra musik (eller vad det nu är man håller på med) för att man vill höras och att man älskar att göra det. MEN! Om jag bara skapar och skapar, vilket kräver både tid och utrustning, utan att få något igen för det kommer förmodligen min skaparglädje/mat att ta slut rätt fort; en trogen DC-fanbase genererar nog tyvärr inte speciellt mycket inkomster. Eller tycker du att musiker och filmskapare ska leva på a-kassa bara för att du ska kunna lyssna gratis på deras verk? Jag kan också tycka att det inte är nödvändigt att man som artist ska tjäna 200 miljoner på att sälja sin skiva men det bör ju kunna täcka upp för den tid och de kostnader man lagt ner på det.

Sedan vill jag tillägga att jag har stor resapekt för band som faktiskt lyckat skapa sig ett gäng fans genom att ge ut sin musik gratis via sin hemsida, men det är en annan fråga.

Permalänk
Medlem

Heja svenskan - bra reportrar och reportage - Aftonlövet och Excessen kan slänga sig i väggen.

Ja asså - det är olagligt att gå mot röd gubbe också men det skadar ju ingen, tvärtom hindrar det köbildning och kaos i trafiken. Sedan finns det ju alltid en och annan amatörpolis som vill att vi alla skall stå i givakt och lyda minsta vink från överheten. Suck!

Många, från filmindustrin firkopplade och därmed oberoende undersökningar, visar att det inte finns någon koppling mellan fildelning och filmindustrins påstådda förluster pga fildelning, tvärtom tjänar film- och musikindustrin på att deras produkter genom fildelning når ut till en bredare publik som man annars inte skulle nå. Folk får ju inte mer pengar att köpa originalprodukterna bara för att en och annan tankar ner för att provlyssna på material dom ändå inte tänkt köpa.

De allra flesta aktörerna på internet har sett till att leverera attraktiva tjänster som folk vill ha och betala för. Jag menar - hallå där - dags för underhållsindustrin att vakna upp och utnyttja internet som en av många distributionskanaler. Tyvärr lever man i en gammal förlegad oligopolstruktur med ett fåtal biografkedjor som den i stort sett enda distributionskanalen - beviset på att detta inte håller är ju deras gnällande över fildelarna. If you can't beat them join them - ett gammalt uttryck som vi alla utom underhållsindustrin är uppenbart medvetna om. Historien har visat att det i en "fri" värld inte är särskilt framgångsrikt eller ens framsynt att motarbeta ny teknik och nya trender. Historien har också visat att de som inte insett detta i tid har trillat omkull.

Det finns ett inslag av hyckleri kombinerad med girighet i hela den här frågan. Både från underhållsindustrin och staten. Ett exempel på detta är kasettskatten vars syfte är att kompensera redan feta produktionsbolag för påstådda förluster pga fildelning vilket drabbar oss som backar upp semesterfilmer eller våra dokument.

Visst skall artisterna få betalt för sitt arbete och det har vi alla råd med. Problemet är att det finns så många andra girigbukar runt artisterna som skall gödas och det är här skon klämmer på feta direktörer. Med internet som distributionskanal kan man nå sin publik till en avsevärt lägre kostnad utan en massa kostsamma mellanhänder i form av distributionsbolag, reklamkampanjer, biografsalonger etc., var och en som skall ha sin beskärda del. Ett förlegat system som avsevärt fördyrar produkten och alldeles uppenbart alla inte vill betala för vilket bevisas av fildelarna.

I England var det lag på, fram till bara för nåt år sedan, att varje taxi var skyldiga att ha en påse hö i bilen. Lagen kom till på den tiden man hade hästdroskor med omtanke om hästen. Åren gick och hästarna byttes ut mot automobiler men lagen fanns kvar, för säkerhets skull eller för lättjan, fan vet.
Jag kan lova att kasettskatten kommer att leva längre än sitt syfte också. När tog man senast bort en omotiverad och korkad skatt? Någon? Nej, visste väl det.

Dumheten är i många fall cementerad och den som inte inser det kommer att gå samma öde tillmötes som förlegade filmbolagsdirektörer.

Permalänk

Nu ska vi se om jag kan få ner några rader

Solstice^: Haha gillar ditt lilla fängelse, skulle kunna sitta där om jag fick en dator med internet uppkoppling

Sen som många redan har nämt så är det ju nästan företagen som får ta på sig den större delen av skulden. Men vi andra går ju inte ur det hela utan skuld. För komihåg det är vi männskior som formar sammhället

keepiru: Kan hålla med dig till en del, men som du påkerar det så kännar inte dom nått? Tycker dom verkar klara sig bra alla artiser och film redesörer Fast dom har en massa pirater hängades över deras huvuden.

Sen även en till sak som en persson nämde, vet inte om det har blivit besvarat med nått men. Att spel industrin klaggar väldigt lite, att det är mer film och musik indusrtin.

Jag är lite dragen så ni kan väl ta det lite lungt nu ?=)

/Chrisse

Permalänk
Medlem

Det kvittar i alla fall vad piraterna säger, för alltid kommer "moraltanterna" med sina slående kommentarer om att man kan inte rättfärdiga det de gör och att de är sorgliga som försöker osv.
Piraterna kanske inte är bättre än tjuvar och banditer men det är inte företagen som sysslar med film och musik heller.

Sen till spelindustrin, de kan inte sitta och hoppas på att man ska köpa deras produkter när allt hypas som om varje spel ska bli världens mest revolutionerande spel men när du sen öppnar din låda så hoppar samma fps/rts klon ut som du sett 100 gånger tidigare. Känns som att för många företag i den branschen enbart gör spel för att tjäna pengar.

Visa signatur

Min rigg: XFX 8800GTX, 2gig OCZ PC8500 SLi-rdy edition, Core 2 Duo E6600, Asus Extreme Striker. Systemdisk: 150gig Raptor X. Nätagg: Antec TruePower 850W quattro.

Permalänk

Man kan ju förstå bolagens frustration av att inte få in alla pengar dom räcknat med. Men då kanske dom borde göra något åt det och inte gnälla så fan. Dom får väl gå tillbaka till kasset, Vinylskivor och VHS band igen. Men vem vet då kanske kineserna bygger billiga vinylsvarvar som alla kan ha hemma o då är det kört igen. haha..

Utnyttja tekniken när den finns och tanka på eller skit i det. Ingen kommer tacka dig för att du köper....

Permalänk
Medlem

Hur många av er skulle vara emot piratkopiering om NI hade ett företag som sysslade med musik/datorspel/film ? .... Det börjar ju gå så långt att företag inte vill sälja programvara (av industri typen) till Asien för dem kopierar det bara och sen har dom ingen marknad där längre.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Det går hur bra som helst för Itunes försäljning över internet, men jag har lust att släppa en A-bomb i USA när skivbolagen kommer och klagar på att priserna är för låga! Fattar dem inte att dem säljer mer med lägre priser?

Min teori är att om låtarna gick på tex .50 -1kr/st så skulle nog ingen orka dela ut 500gb på DC för att komma in på en bra hub och som snor all bandbredd. Inte heller skulle release-grupperna slösa tid på att coppa 50öres-låtar som ingen skulle ladda ner. Piratkopieringen skulle säkert kunna halveras om inte mer och försäljningen skulle blomstra. Visst, man kanske inte tjänar MER, men åtmindstånde så säljer man mycket och kunderna är nöjda...

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk

Känns som en konstig artikel. Vad har fildelarnas eventuella teknikkännedom, internetmognad och själva teknikens användbarhet för relevans när man pratar om piratkopiering. Det finns ingen analogi mellan dessa saker.

Piratkopierare använder inte tekniken för teknikens skull utan för att spara en jävla massa pengar när de slipper köpa all den media de konsumerar. Det är inte vackert att göra dygd av ett självändamål, ändå är det precis vad dessa artikelförfattare gör.

Oavsett hur många tekniska lösningar företag som skapar, säljer och producerar media kommer med, så kommer de aldrig sälja sina produkter för 0 kronor. Det är inte så ett företag fungerar. Alla företag måste tjäna pengar, för driften, för löner och för att få folk att investera tid och pengar att skapa produktlinjen och piraterna vill inte betala dessa pengar. De vill - som mest - betala en symbolisk summa för produkter som i många fall har ett betydande värde.

Det finns inga fria luncher och som det är nu subventionerar de som köper lagligt de som piratkopierar, men vad händer när de lagliga tröttnar?

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk
Medlem

Tycker snarare det är tankegången som ska ändras. Dem som delar kan man ju se är dem som köper mest med. Stora risken är ju den stora skaran som bara köper lite varje månad som nu slutar för dem kan få det gratis och har råd med en extra krogrunda istället.

Sen en kommentar om musikproducerings kommentaren från keepiru. Om du sliter och sen skapar något som du vill folk ska njuta av är det inte bättre den som inte har råd "hittar" den via annat media och sprider till vänner/släkt osv som kanske köper den eller ger honom den i present? Istället vill du att han skippar att köper din låt och inte förmedlar till andra hur bra du är? Troligen med tiden som går glömmer han låten och dig, Således kommer han aldrig ens köpa den. Du förlorar mer i det långa loppet.

Detta är förståss bara min egen åsikt och förhoppning. Får jag tag i något jag gillar spel/film/musik så tänker jag satsa så mycket det går på att köpa det så fort tillfälle ges.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Slutligen kritiserar de film/musikbranschen för att inte ha kunnat eller velat anpassa sig efter den nya tekniken: ”De förbisprungna företagen skickar sina advokater på vad som med uppdaterade affärsmodeller borde ha varit deras kunder”, skriver forskarna.

Men oj oj. Har påpekat samma sak i en annan tråd för inte så länge sedan. Men då ville man inte lyssna. Fint att se att forskarna ger en medhål

Permalänk
Glömsk

Mediebolagen får försöka konkurrera lite med releasegrupperna så det finns fler goda anledningar att vara laglig för som det är nu är ju piratkopian uppenbarligen den bättre produkten. "Fildelningen" minskar ju inte.

Låt säga att man vill se nån film. Fördelar för den piratkopierade versionen:

* Går att få tag på tidigare än i Sverige, vanligtvis veckor eller ibland månader.
* Filmen har ingen reklam.
* Smidigare distribution. Vill man se en film mitt i natten är det möjligt.
* Produkten är billigare (gratis).

Nackdelar:

* Piratkopian är olaglig.
* "Tillverkaren" stödjs inte.

Det är ju inte rocket science att se att piratkopian är en bättre produkt, flera punkter av fördelar med piratkopian är ju bara för att mediebolagen är lata och giriga och blivit vana med kontroll de skaffat sig förra seklet. Jag är helt säker på att piratkopiering av filmer skulle minska om filmerna lanserades samtidigt över hela världen, DVD:erna inte har reklam och det finns lagliga alternativ för nedladdning.

Om den _enda_ fördelen med en piratkopia var att den inte kostade något (den ekomomiska aspekten får lite väl mycket tid i debatter i aftonbladet och liknande) skulle nog fildelning minska, men nu finns det så många fördelar med piratkopiorna att jag förstår varför folk fortfarande håller på.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Tycker att det skulle vara som i Kina. Warner har pga den omfattande piratkopiering tvingats sänka priset på en orginal film till 20kr ... det vorre nice här med.. mån tro företagen hade fått sälja då

Permalänk
Avstängd

släpp internet fritt. för sablarns attans märsta

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det var en intressant artikel Jookeer.. 5+

Permalänk
Medlem

Javisst är det ...

Internet var INTE uppfunnit av makten för makten - tvärtom - Internet skall betraktas som vatten, luft, hav, himmel, universum - det tillhör HELA mänskligheten - en allmänmänsklig gemensam tillgång som inga dj...a övermakter skall muta in och antingen suga pengar av oss eller hjärntvätta oss med. Det räcker att dom har infilterat övriga media (TV, Radio, tidningar etc.).

VÅRT Internet SKALL DOM GE FAN I!

BASTA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hulkenstrong
Sen en kommentar om musikproducerings kommentaren från keepiru. Om du sliter och sen skapar något som du vill folk ska njuta av är det inte bättre den som inte har råd "hittar" den via annat media och sprider till vänner/släkt osv som kanske köper den eller ger honom den i present? Istället vill du att han skippar att köper din låt och inte förmedlar till andra hur bra du är? Troligen med tiden som går glömmer han låten och dig, Således kommer han aldrig ens köpa den. Du förlorar mer i det långa loppet.

Givetvis har du en poäng i det du skriver. Det jag vill få fram är att det i slutändan är jag som bestämmer över hur min låt ska spridas, gratis, mot en avgift, via ett abonnemang eller något annat. Ingen ska kunna bestämma sig för att min låt minsann ska vara gratis och anse sig ha rätt att sprida den vind för våg utan att jag vill det. Givetvis kommer jag att råka ut för att detta händer med min låt (om jag någonsin lyckas slänga ihop ett alster värt att sprida ), men när den dagen kommer och någon bestämmer sig för att "pirata" låten så vill jag denne i alla fall kan säga till mig att "Jag är medveten om att det här strider mot hur du vill att din låt distribueras, men jag har valt att inte följa det". Vad jag absolut inte vill höra är "Betala för din låt? Glöm det! All kultur ska vara gratis så därför kopierar jag din låt istället". Det anser jag är fruktansvärt ignorant och man kan ju alltid försöka överföra det resonemanget på någons egna jobb: "Betala dig lön för att tvätta mina fönster? Haha, det tycker ju jag ska vara gratis".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Javisst är det ...

Internet var INTE uppfunnit av makten för makten - tvärtom - Internet skall betraktas som vatten, luft, hav, himmel, universum - det tillhör HELA mänskligheten - en allmänmänsklig gemensam tillgång som inga dj...a övermakter skall muta in och antingen suga pengar av oss eller hjärntvätta oss med. Det räcker att dom har infilterat övriga media (TV, Radio, tidningar etc.).

VÅRT Internet SKALL DOM GE FAN I!

BASTA!

WORD DUDE .... Rösta på INternets Befrielsefront i nästa val.....

Permalänk

det är inte svårt att låta bli att köpa tex musik när tjockisarna på bmg/emis/sonys fina kontor smörjer sitt krås och skryter om hur dom blåser 25000 spänn i månaden på mobilräkningar (tres senaste kundtidning) och bränner miljoner och åter miljoner på advokater som sätter åt 12 åriga tjejer som laddar britney.

tvi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R_fused
Mycket intressant artikel det här, tycker företagen får skylla sig själva nu när dom ser vad deras passivitet har gjort.

Nån skrev att de ville ge pengarna direkt till artisten, vilken artist skulle ha råd att spela in och distribuera en egen skiva? skivbolagen behövs men de borde inte vara så giriga.

Skojar du eller?
Vet du hur billigt det är att köpa för utrustning för att kunna spela in musik med hygglig kvalite idag?

Alla band måste ju för att ens kunna börja skaffa grundläggande utrustning, dvs instrumenten.
Att sen gå vidare med en dator, "proffsljudkort" och lite mikrofoner är ingen större kostnad.

Som dagsläget är har fler artister större chans än någonsin att sprida sin musik. Det krävs bara en massa jobb och en liten investering. Precis som vilken företagside som helst.
Jämför gärna med att starta ett aktiebolag (kostnad bara för det, 100 000:-)

Sen är det precis så som många säger, företagen klarar inte att möta efterfrågan. Ingen är intresserad av att vänta ett ½-1 år på en film när man kan ladda ner den med full dvd-kvalite direkt.
Att se en film hemma kommer aldrig konkurrera med att se en film på bio för den stora massan, alltså finns ingen anledning att vänta så länge med att släppa den.
Sen att dela världen i olika delar och ha olika releaser, det säger sig självt att det skapar problem.

Spelmarknaden har till stor del gått runt problemet genom att skapa online-baserade spel, där det krävs en äkta nyckel för att spela på deras servrar. De är innovativa till skillnad från musik/film.
Utöver det finns tjänster som steam. När jag kom på att jag ville ha HL2 kunde jag direkt betala lite pengar och börja spela det.
Kanonbra, hoppas fler bolag gör på samma sätt, för det är framtiden.

Sen kan jag säga att glassbilen har drastiskt ökat mina filminköpt.
Varje månad säljer den 2-3 ganska nya filmer för 30:-

Visa signatur

P4 3.0 @ 3.75 (15x250)
2x512 Kingston HyperX UL PC3200
MSI GF6800 @ 400/870 16/6

Permalänk

tycker inte direct att det är rätt att en 11 årig tjej ska behöva lägga ut 149:- på sin idol.

korkade skivbolag.. jag vet själv jag är själv artist.

sen går dom ut med att vi artister förlorar på det.. HA! vi tjänar itne på skivor specielt. utan detär giggen som tjänar och giggen tankar man inte ner word ????..däremot är det bolagen som förlorar jävla massa pengar men detä r inget dom vill säga utan det är "artisterna det är synd om" eftersom det är artisterna folket lyssnar på då folket ska fatta *oj vi gjort fel kanske vi köper albumen iaf* patetiskt..

ne dela hur mycket sm helst...

inom 6 år kmr det bli overflow i världen när det gäller utdelning eller så blir det som bill gates matha facka vill.. att styra världen genom sitt ***** microsoft virus som han inte ens skapade utan köpte upp av nån stackare som blev tappad när han var liten och skapade microsoft.... förmodligen så hade han inte dom inflationer som bill har.

bill+microsoft = random..

utdelning for liiiife

*kom på bättre system världen*

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Angående utrustning för att spela in hemma:

det är billigt ja!

min första anleggning kostade runt 2500:-

och kan tala om för er som inte vet att ni hör knappt nån skillnad om det är inspelat i "riktigt" studeo eller ej.. saken är mest att du mastrar inte hemma på samma sätt och kvaliteten.. det jag vill komma til är att vanliga "svennsons" märker ingenskillnad.. har ca 60 låtar som är inspelade med studeo för 2500:-

www.frizon.info ---> artister o låtar -->> A ->> Albin ndoja

det är gammla låtar.. försök att hitta dålig kvalitet på dom.

Kapish 'N' Enjoy!

Ciao.//Albin.N.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Mycket bra artikel i SvD! Detta är dock bara en försmak på hela rapporten som kommer. (När vet jag inte riktigt) Ser fram emot den, och hoppas att makthavarna tar till sig lite när det är lite mer tyngd och seriösitet bakom åsikterna.

Intressant (Men inte speciellt förvånande) är ju att de flesta som är skarpt emot fildelning heller inte förstår tekniken. I alla fall bland "vanliga" medborgare utan direkta vinstintressen i skivbranchen. Som sagt har fildelning associerats lite skumt i media, vilket gjort att flera i den äldre generationen tycker att en fildelare är en skurk/tjuv.

Därför passade jag på att visa den här artikeln för mina föräldrar. (Vilka är/var lite negativa till fildelning, pga bristande kunskap) Gjorde det mest för att de skulle få se en annan sida av debatten, med en i mitt tycke vettig vinkling. Rekommenderar andra att göra detsamma! Ingen kommer att föra vår talan åt oss!!! Vi måste själva sprida budskapet/informationen till samhällets alla generationer/skikt.

Måste avsluta med att säga att det inte är frågan om artisterna ska få betalt elller inte. Frågan är om man kan acceptera att lejonparten av pengarna man måste betala för en mediaprodukt ska gå rakt ner i kassan på diverse bolag. En riktig skojarbranch med orimliga marginaler och onödigt många mellanled är vad det handlar om.

Permalänk

sorligt

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.