Permalänk
Medlem

Mac OS X Tiger (Nu som x86)?

Har hört rykten om att Mac OS X Tiger har portats till x86 arch.
Någon som testat, och är det lika stabilt som till Mac:en?

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem

rykten? suck...

För det första: OS X har alltid kompilerats och körts på x86 parallellt med PPC-versionen, ända sedan 10.0 kom ut. Apple har gjort detta i hemlighet för att möjliggöra ett eventuellt byte till intel i framtiden.

För några månader sen meddelade dom att dom byter arkitektur, och den första macen med intelprocessor kommer nästa år. OS X kommer fortsättningsvis att köra på macar, enda skillnden kommer att vara just x86 istället för PPC. Man kommer aldrig att kunna köra OS X lagligt på en "PC". Apple kommer att införa alla möljiga hårdvaruskydd för att säkerställa detta. Dessa skydd kommer givetvis att knäckas i sinom tid, men det är en annan sak.

OS X kommer fortsättningsvis att vara "till mac" även om macar inte kommer att köra powerpc så värst länge till.

Permalänk
Medlem

Detta har varit uppe flera gånger tidigare. Alla saker fungerar inte och det är dessutom inte lagligt.

Permalänk

jag har hört något om att den finns på torrentsidor och att man behöver ganska specifika komponenter i sin data för att ens kunna starta operativet

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjalar3000
jag har hört något om att den finns på torrentsidor och att man behöver ganska specifika komponenter i sin data för att ens kunna starta operativet

Det du behöver är att köra den i säkert läge bara köra -x sen måste du också ta bort eventuella USB legacy stöd i vissa fall.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

Om jag köper MacOSX, får jag inte göra vad jag vill med det då? Är det det ni menar? För EULA:s gäller inte som bindande avtal utan dessa ska finnas att tillgå vid köpetillfället, vet inte någon butik som skulle ta tillbaka ett OS-paket efter att någon klickat nej vid EULA:n. Är väl säkert skillnad på hårdvara och mjukvara men jag borde ändå få göra vad jag vill med det jag själv äger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
Om jag köper MacOSX, får jag inte göra vad jag vill med det då? Är det det ni menar? För EULA:s gäller inte som bindande avtal utan dessa ska finnas att tillgå vid köpetillfället, vet inte någon butik som skulle ta tillbaka ett OS-paket efter att någon klickat nej vid EULA:n. Är väl säkert skillnad på hårdvara och mjukvara men jag borde ändå få göra vad jag vill med det jag själv äger.

Visst men de OS X paket som finns att köpa nu kommer du aldrig få igång på en x86'a eftersom det är byggda för en annan arkitektur.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
Om jag köper MacOSX, får jag inte göra vad jag vill med det då? Är det det ni menar? För EULA:s gäller inte som bindande avtal utan dessa ska finnas att tillgå vid köpetillfället, vet inte någon butik som skulle ta tillbaka ett OS-paket efter att någon klickat nej vid EULA:n. Är väl säkert skillnad på hårdvara och mjukvara men jag borde ändå få göra vad jag vill med det jag själv äger.

så länge du betalt får du göra vad du vill med din kopia utom att sprida det. dock så funkar den ju inte på en vanlig pc. de kopior som har läkt ut nu och som går att köras på nästan vilken PC som helst kunde inte göra det från början utan har hackats ganska friskt innan detta har varit möjligt. så visst, när det komemr x86 macar så kan du gå o köpa osx, räkna dock med att du själv kommer få hacka det för att få det att funka. tror även att den skarpa versionen som kommer komma officiellt senare komemr vara mycket svårare att knäcka än nuvarande om är en olaglig kopia.

de som cirkulerar på nätet nu är olagliga kopior då alla som hyr en utveklingsdator av apple med x86 cpu måste skriva på att de inte ska sprida nått.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Olagligt att knäcka kopieringsskydd, därför olagligt att köra på annat än Macar.

Plus att som jens skriver så är det versioner som cirkulerar nu redan olagligt spridda då de som har laglig tillgång till dom skrivit på avtal med apple om att inte sprida dom...

Gå med i Apple Developer Connection och köp-hyr en Intel Dev-mac för $1499 eller vad det är

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Man kommer aldrig att kunna köra OS X lagligt på en "PC".

Jaså? Läs varför nedan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Visst men de OS X paket som finns att köpa nu kommer du aldrig få igång på en x86'a eftersom det är byggda för en annan arkitektur.

Men när de släpper Mac OSX som separat os för Apple-x86 så borde jag rent tekniskt kunna köra det på en valfri x86. Läs varför nedan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg Olagligt att knäcka kopieringsskydd, därför olagligt att köra på annat än Macar.

Plus att som jens skriver så är det versioner som cirkulerar nu redan olagligt spridda då de som har laglig tillgång till dom skrivit på avtal med apple om att inte sprida dom...

Gå med i Apple Developer Connection och köp-hyr en Intel Dev-mac för $1499 eller vad det är

Lagen om att det är förbjudet att runtgå kopieringsskydd är MYCKET luddig och för någon med kunskap är det inte förbjudet, läs t ex kommentarerna på http://www.gnuheter.org/article.php?sid=3558&mode=thread&orde...
För övrigt så vill Bodström ta bort denna lag, http://www.gnuheter.org/article.php?sid=3587&mode=thread&orde...

Lite OT men men;-)

Permalänk
Medlem

För övrigt så kan ni ju vänta ett år ungefär med att fundera på saken för OS X för Intel kommer tidigast med version 10.5, och det är inget som säger att en Mac med Intel är en x86.
(finns snarare väldigt många förnuftsskäl till att det inte kommer vara en x86 även om processorn har samma instruktionsset)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
Jaså? Läs varför nedan.

Men när de släpper Mac OSX som separat os för Apple-x86 så borde jag rent tekniskt kunna köra det på en valfri x86. Läs varför nedan.

Lagen om att det är förbjudet att runtgå kopieringsskydd är MYCKET luddig och för någon med kunskap är det inte förbjudet, läs t ex kommentarerna på http://www.gnuheter.org/article.php?sid=3558&mode=thread&orde...
För övrigt så vill Bodström ta bort denna lag, http://www.gnuheter.org/article.php?sid=3587&mode=thread&orde...

Lite OT men men;-)

Frågan är om det är lönt att försöka få igång det på sin egna PC, med tanke på hårdvaru stöd osv.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
Jaså? Läs varför nedan.

Men när de släpper Mac OSX som separat os för Apple-x86 så borde jag rent tekniskt kunna köra det på en valfri x86. Läs varför nedan.

Lagen om att det är förbjudet att runtgå kopieringsskydd är MYCKET luddig och för någon med kunskap är det inte förbjudet, läs t ex kommentarerna på http://www.gnuheter.org/article.php?sid=3558&mode=thread&orde...
För övrigt så vill Bodström ta bort denna lag, http://www.gnuheter.org/article.php?sid=3587&mode=thread&orde...

Lite OT men men;-)

ja du kommer kunna få göra vad du vill med din kopia så länge du inte sprider din ändring till andra.
men till vilken nytta ska du göra detta?

1. du komemr inte kunna uppdatera OSX då det kommer finns stopp mot just sådant. o då menar ja absolut inga uppdateringar, inte ens de mest kritiska säkerhetsuppdateringar.

2. inte säkert alla program kommer funka. då de säkerligen kommer kräva vissa kriterier.

3. absolut nada support från apple.

det är precis som när apple svarade på om windows kommer gå att köra på apple datorerna. när de sa att det kommer säkert vara nån som försöker men det är inget apple kommer stödja.

sen ska man inte vara för säker på att bara för att de intel macar som nu finns att hyra i stort sett har ett vanligt PC moderkort så kommer de kommande x86 macarna ha det. skulle inte förvåna mig det minsta om de kommer ja helt egna lösningar precis som att de nu har egna moderkort till PPC processorerna. det är ju t.ex. inte samma moderkrot i apples burkar som i IBM´s PPC brukar även om processorn fortfarande är densamma. o man kan fortfarande inte köra OSX på dessa IBM burkar med PPC. därmot kan man köra linux på båda. men det är en annan sak, det är ett öppet OS.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
ja du kommer kunna få göra vad du vill med din kopia så länge du inte sprider din ändring till andra.
men till vilken nytta ska du göra detta?

1. du komemr inte kunna uppdatera OSX då det kommer finns stopp mot just sådant. o då menar ja absolut inga uppdateringar, inte ens de mest kritiska säkerhetsuppdateringar.

2. inte säkert alla program kommer funka. då de säkerligen kommer kräva vissa kriterier.

3. absolut nada support från apple.

det är precis som när apple svarade på om windows kommer gå att köra på apple datorerna. när de sa att det kommer säkert vara nån som försöker men det är inget apple kommer stödja.

sen ska man inte vara för säker på att bara för att de intel macar som nu finns att hyra i stort sett har ett vanligt PC moderkort så kommer de kommande x86 macarna ha det. skulle inte förvåna mig det minsta om de kommer ja helt egna lösningar precis som att de nu har egna moderkort till PPC processorerna. det är ju t.ex. inte samma moderkrot i apples burkar som i IBM´s PPC brukar även om processorn fortfarande är densamma. o man kan fortfarande inte köra OSX på dessa IBM burkar med PPC. därmot kan man köra linux på båda. men det är en annan sak, det är ett öppet OS.

1. Redan idag funkar det att uppdatera till 10.4.2

2. Alla program kommer fungera sålänge dom håller rosetta crackat som dom gör idag.

3. support får du ändå från underground community som osx86 där folk samlas och pratar om just detta hjälper varandra, tar fram drivrutiner och så vidare.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

2. Ehm, hur vet du att de programmen som är nativa för x86 kommer fungera när Leopard släpps? Det vet du inte.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

OSX funkade fint på min burk ..tills jag satte i ett nytt ljudkort.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
2. Ehm, hur vet du att de programmen som är nativa för x86 kommer fungera när Leopard släpps? Det vet du inte.

Av samma anledning som att säga att man inte kommer att kunna köra piratspel på Xbox360.
Dvs efter ett tag så kommer det komma chip, crackar etc...
Finns ju alltid folk som sitter och försöker lösa sånt :/

Topic:
Ska dom stödja x64 också?

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AJL
Topic:
Ska dom stödja x64 också?

De kommer säkerligen stödja precis allt processorn klarar av. Om nu Intel bara bestämmer sig för en 64-bitars-modell... (nu verkar de trots allt ha bestämt sig för AMD-modellen med EM64T).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Intressant diskussion men tänk på följande!

Apple har sagt att dom skall byta till Intel platformen, dom har inte sagt at dom skall byta till X86 platformen. Enligt Apple så kommer dom att använda en CPU som kommer att finnas på marknaden när dom släpper sina Intel mac'ar.

Det är iofs fullt möjligt att cpu kommer att bygga på X86 platformen men om jag förstått det rätt så kommer dom lägga in någon hårdvara/mjukvara/firmware i sina Mac'ar som inte finns i dagens PC och på så sätt hindra att MacOS X kan installeras på en standard PC-hårdvara.

Det är detta skyddet som alla hack till den versionen som är ute nu försöker komma förbi, mer eller mindre lyckat, men Apple lär ju sig också på detta och kommer säkert att försöka förhindra det i framtida versioner.

Det kommer bli som vanligt med Apple att dom vill ha full kontroll på hårdvaran och OS'et, men vi får väl se när deras skarpa MacOS X kommer på riktiga Mac'ar med Intel CPU'er.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth

2. Alla program kommer fungera sålänge dom håller rosetta crackat som dom gör idag.

Alla program kanske startar. Men hur snabbt går det?
Rosetta är en emulator. Du måste emulera alla program. Tungt det. Framförallt om det är mycket flyttalsberäkningar. Och alla program som har altivecstöd får ingen altivec acceleration. Det kommer de inte få när Apple släpper deras slutgiltiga produkter heller till x86. Det gör att gamla program kommer gå långsamt. För Altivec och SSE3 fungerar inte på samma sätt.
Det är vad benchmarksen säger idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Apple har sagt att dom skall byta till Intel platformen, dom har inte sagt at dom skall byta till X86 platformen. Enligt Apple så kommer dom att använda en CPU som kommer att finnas på marknaden när dom släpper sina Intel mac'ar.

Det är iofs fullt möjligt att cpu kommer att bygga på X86 platformen men om jag förstått det rätt så kommer dom lägga in någon hårdvara/mjukvara/firmware i sina Mac'ar som inte finns i dagens PC och på så sätt hindra att MacOS X kan installeras på en standard PC-hårdvara.

Det är detta skyddet som alla hack till den versionen som är ute nu försöker komma förbi, mer eller mindre lyckat, men Apple lär ju sig också på detta och kommer säkert att försöka förhindra det i framtida versioner.

Det kommer bli som vanligt med Apple att dom vill ha full kontroll på hårdvaran och OS'et, men vi får väl se när deras skarpa MacOS X kommer på riktiga Mac'ar med Intel CPU'er.

Om de ska släppa en Intellig mac nästa år kommer det inte finnas så mycket annat att välja på än x86-plattformen, skulle jag gissa. Först ut blir förmodligen bärbara eller "smådatorer" med Pentium M eller nåt. Sen när de ska ersätta Quad-core G5:orna lite senare kanske det finns helt andra vapen att ta till.

De kommer säkerligen lägga in något (kanske flera olika) för att låsa fast MacOS X på deras egen hårdvara. Förmodligen kommer det knäckas, men är det tillräckligt jobbigt att gå runt skyddet kommer såpass få göra det att det inte är nåt för Apple att bry sig så mycket om.
De har ju den utmärkta möjligheten att gå ifrån den 20 år gamla IBM-PC-grejen, men sist jag hörde nåt om saken ska de fortfarande ha ett ålderdomligt BIOS istället för nåt modernare (typ OpenFirmware).

Jag tycker folk (åtminstone vi nördar) övertolkar hela grejen med Intel-macar. Användarna kommer förmodligen knappt märka nånting av bytet.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

En stor positiv bieffekt av det hela är att programvaror som Virtual PC kommer att bli snabbare. Det är iofs nåt som mac-användare helst vill slippa använda helt och hållet, men måste man så måste man.

VMWare som finns för windows samt linux/x86 arbetar ju till stor del direkt mot hårdvaran istället för att emulera, något som gör prestandaförlusten ganska liten. Virtual PC på mac har ingen "pc-hårdvara" att arbeta mot, därför måste den emuleras.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack

Jag tycker folk (åtminstone vi nördar) övertolkar hela grejen med Intel-macar. Användarna kommer förmodligen knappt märka nånting av bytet.

Med tanke pa deras malgrupp har du nog ratt

Nejmen seriost, jag undrar just. De flesta Macanvandare idag vet kanske att deras dator ar rent hardvarumassigt 'annorlunda' an PC-maskiner? Forsvarar de inte sina MHZ sa? Vad vet jag. Skev bild ar minst sagt vad jag far.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Mina 10 spänn:

Jag skulle inte ens VILJA köra OSX på en vanlig PC om det gick, kanske för att testa men jag tycker inte att det är samma sak..

Edit: även om det kanske inte har så mkt med tråden att göra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Med tanke pa deras malgrupp har du nog ratt

Nejmen seriost, jag undrar just. De flesta Macanvandare idag vet kanske att deras dator ar rent hardvarumassigt 'annorlunda' an PC-maskiner? Forsvarar de inte sina MHZ sa? Vad vet jag. Skev bild ar minst sagt vad jag far.

Försvara MHz? Alla som vet något om datorer vet att MHz inte är så speciellt viktigt.
Sedan har faktiskt Steve förklarat MHz Myth för oss

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Försvara MHz? Alla som vet något om datorer vet att MHz inte är så speciellt viktigt.
Sedan har faktiskt Steve förklarat MHz Myth för oss

men på Intel är det viktigt ju.. iaf ett litet tag till.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Försvara MHz? Alla som vet något om datorer vet att MHz inte är så speciellt viktigt.
Sedan har faktiskt Steve förklarat MHz Myth för oss

Kan tro att han har det

Men jag forstar din poang, aven om den ar lite rolig. Det ar ju faktiskt framfor allt vad man anvander datorn till..

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Med tanke pa deras malgrupp har du nog ratt

Nejmen seriost, jag undrar just. De flesta Macanvandare idag vet kanske att deras dator ar rent hardvarumassigt 'annorlunda' an PC-maskiner? Forsvarar de inte sina MHZ sa? Vad vet jag. Skev bild ar minst sagt vad jag far.

Stereotypen av mac-användaren med nollkoll är ganska skev.

En mac-användare har ofta gjort ett medvetet val till skillnad från de andra i "lämmeltåget" som använder PC/Windows bara för att alla andra gör det. En stor del av windowsanvändarna vet inte ens om att det finns nåt annat. Jag höll en presentation med min powerbook denna fredag. Läraren frågade mig om det var linux jag körde. Sen fortsatte hon med att säga att linux fungerar dåligt för att det inte ser ut som hennes egen dator när hon ordbehandlar. Dom har visst linux på en annan skola där hon jobbar...

Sen har jag svårt att begripa tjatet om Mhz. Visst är det kul med prestanda, men det är SÅ mycket annat som går före, eller borde gå före, när en vanlig tomte köper hemdator. Vilken dator som helst som går att köpa ny i dagsläget klarar precis allt som en ickespelande hemanvändare kan behöva. Däremot är det kul om den inte ser ful ut, låter som en dammsugare eller får problem pga värmeutveckling och dylikt. Såna egenskapet kan vem som helst uppskatta, men prestanda är ofta "pärlor för svin" i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt

Men jag forstar din poang, aven om den ar lite rolig. Det ar ju faktiskt framfor allt vad man anvander datorn till..

öhm, tror inte vi snackar riktigt samma språk.
Jag snackar om att MHz suger som mått. Det är som att mäta tid. Utan att mäta vad man gör under tiden.
Att köra bil en timme eller att köra 40mil på en timme. Det är lite olika saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
1. Redan idag funkar det att uppdatera till 10.4.2

2. Alla program kommer fungera sålänge dom håller rosetta crackat som dom gör idag.

3. support får du ändå från underground community som osx86 där folk samlas och pratar om just detta hjälper varandra, tar fram drivrutiner och så vidare.

1. så de som kör crackat OSX på sina PC´s kan uppdatera utan problem?

2. syftade i och för sig på kommande x86 program

Stack: inte funderat på att apple skulle kunna göra ett specefikt moderkort? ja menar, de har ju det nu i sina PPC datorer.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive