IBM bygger världens snabbaste superdator, igen

Permalänk
Medlem

$290miljoner + $x miljarder för ett kärnkraftsverk...
Borde komma med ett gosigt litet tillhörande kärnkraftsverk.

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Medlem

PowerPC for the win...

IBM vet vad de gör

Permalänk
Medlem

så förbannat jävla onödigt om jag ska vara ärlig.

men roligt på sitt sätt

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Avstängd

Unix och en specialframtagen emulator på den datorn för att köra alla win32/64 .exe skulle inte vara fel att köra på den maskinen. Sen har ju dessa datorer inga grafikkort så man koppar en tunn klient till dessa genom nätverk.

Man skulle även kunna sätta denna dator på folding@home 24/7 för att göra nytta till forskarvärlden.

Även trevligt med en dator som kan encoda divx/xvid på någon sekund.

Quake4/Doom3/FEAR/FarCry med 10.000fps+

Bruteforcing, realtidsdekryptering osv för att kunna hacka andra lösenordskyddade/krypterade nät/filer.

Visa signatur

Att kunna ha rätt är en självklarhet, man kan ha olika uppfattning om VISSA saker, men inte VISSA andra, t.ex att jorden är platt när den är RUND! Eller andra uppenbara saker som att en processor ÄR bättre än en annan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Varför använder dom inte 140 PS3or istället

duh, för att den inte är släppt än.

Operating System: CNK/Linux
Skalar hyffsat?

Permalänk
Medlem
Citat:

citat:Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Varför använder dom inte 140 PS3or istället

Med det uttalandet antar jag att du menar Cell CPU:n ???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlphaCPU

Man skulle även kunna sätta denna dator på folding@home 24/7 för att göra nytta till forskarvärlden.

Det är ju det dom gör, kanske inte @home men "folding" har dom kört på den.
http://www.research.ibm.com/bluegene/

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Avstängd

vad andväns sådana datorer till?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
vad andväns sådana datorer till?

Det står vad dom tänker använda den till här:
http://www.llnl.gov/pao/news/news_releases/2005/NR-05-10-06.h...

I kort, sånna här datorer e oftast till för att simulera olika saker, tex vädret och kärnvapensprängningar. I det här fallet så: "The machine is primarily intended for stockpile science molecular dynamics and turbulence calculations.".

Permalänk
Medlem

Vänta 10-12 år sen är maskiner med liknande kraft tillgängli för privatpersoner...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Varför använder dom inte 140 PS3or istället

För att Cell CPUn kan inte så mycket egenltigen. 2Terraflopp eller vad fan det var är ju bara försäljningsargument. Inte fan kommer den upp i ens en tiondel utav det egentlligen. Cell kan göra vectorberäkningar för vissa typer utav saker, som mediahantering. Cell är en skalad PowerPC. Precis som denna dator från IBM är. Skalad för att göra en sak, och inget annat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Vänta 10-12 år sen är maskiner med liknande kraft tillgängli för privatpersoner...

Det tror jag inte riktigt på.
Hur kraftfull var världens snabbaste dator år 1995 på ett ungefär?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Det tror jag inte riktigt på.
Hur kraftfull var världens snabbaste dator år 1995 på ett ungefär?

Då får man räkna på procentuellt sett hur mkt snabbare dagens snabbaste dator är jämfört med 1995. Dessutom får man räkna in hur mycket snabbare utvecklingen är procentuellt sätt. Eftersom utvecklingen hela tiden eskalerar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Det tror jag inte riktigt på.
Hur kraftfull var världens snabbaste dator år 1995 på ett ungefär?

bara att kolla http://top500.org/list/1995/06/

och här har vi alla år från 1993 http://top500.org/main/archive.php

Permalänk
Medlem

Men ändå finns det ingen dator än som tänker som en människa,

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

ingen som känner till nån doc. film som visar en sån park mer i detalj..

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
För att Cell CPUn kan inte så mycket egenltigen. 2Terraflopp eller vad fan det var är ju bara försäljningsargument. Inte fan kommer den upp i ens en tiondel utav det egentlligen. Cell kan göra vectorberäkningar för vissa typer utav saker, som mediahantering. Cell är en skalad PowerPC. Precis som denna dator från IBM är. Skalad för att göra en sak, och inget annat.

Missade du min smiley?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Missade du min smiley?

Nä, la märke till den. Men klargjorde lite för alla andra när jag ändå var på G.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
För att Cell CPUn kan inte så mycket egenltigen. 2Terraflopp eller vad fan det var är ju bara försäljningsargument. Inte fan kommer den upp i ens en tiondel utav det egentlligen. Cell kan göra vectorberäkningar för vissa typer utav saker, som mediahantering. Cell är en skalad PowerPC. Precis som denna dator från IBM är. Skalad för att göra en sak, och inget annat.

Vad jag har hört så lämpar sig cellprocessorn mycket bra i forskningssammanhang. Visst är det en nishad arketektur, men varför skulle detta vara en nackdel? Nu vet jag för lite om ämnet för att egentligen kunna uttala mig, men det verkar inte hindra majoriteten av användare här på swec. Jag tror iaf att man inte skall underskatta cellprocessorn i de här sammanhangen.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

omg säger jag bara...

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Vad jag har hört så lämpar sig cellprocessorn mycket bra i forskningssammanhang. Visst är det en nishad arketektur, men varför skulle detta vara en nackdel? Nu vet jag för lite om ämnet för att egentligen kunna uttala mig, men det verkar inte hindra majoriteten av användare här på swec. Jag tror iaf att man inte skall underskatta cellprocessorn i de här sammanhangen.

Öhm, vad menar du... nichad arkitektur?. PowerPC är fan allt annat än nichad. Vanlig x86 är mycket mer nichad an PowerPC. PowerPC sitter i allt från telefonväxlar, TV-mottagare till superdatorer och hi-end persondatorer.
Att man kan ta bort onödiga funktioner är vad jag menar med skalad. Det är vad man menar med skalbar. Att kunna skala ner den till att bara gör det man ska ha den till.
Cell är en extremt skalad PowerPC med bara grundläggande funktioner. Sedan har den 8st vectorenheter som ska göra arbetet. Och vectorenheter är bara bra på matriser och en viss typ utav flyttalsberäkningar. Men den har många svaga sidor då den är så skalad.
I viss typ utav forsksningssyfte kan man säkert använda den. Men vad som visats ännu är att Cell är jävligt rejäl på realtime rendering utav media av olika slag.
Jag tycker inte att man ska överskatta vad Cell kan göra.
Däremot är en Cell-dator något jag vill ha då jag vill ha en fet mediamaskin.