Radeon X1800 XL mot GeForce 7800 GT

Permalänk
Melding Plague

Radeon X1800 XL mot GeForce 7800 GT

<font style="font-size: 10pt"><b>Radeon X1800 XL mot GeForce 7800 GT</b></font> <small class="small">söndag 30 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Två kompetenta grafikkort, som visserligen inte är bäst i sitt segment men därför heller inte är dyrast, är Radeon X1800 XL och GeForce 7800 GT. <a href="http://www.hexus.net/content/item.php?item=3781" target="_blank">Hexus</a> har jämfört dessa två grafikkort mot varandra i en uppsjö med spel och inställningar. Spel inkluderar bland annat Doom III och Half-Life 2 i upplösningar upp till 1600x1200 och inställningar upp till 16xAF och 8xAA. Kan vara läsvärt om man är intresserad av dessa två grafikkort.
<br />
<br /><i>Both card packages offer compelling reasons for purchase and both are available immediately, but given a direct choice between the two, our money would slide over into XFX's corner for a number of reasons. Its GeForce 7800 GT is marginally faster in a sector where framerates matter hugely. It also runs quieter, and, should you wish and funds/hardware permitting, can be put to immediate SLI use.</i>
<br />
<br />Läs hela testet hos <a href="http://www.hexus.net/content/item.php?item=3781" target="_blank">Hexus</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

bara jag som tycker att X1800XL blir spöad rejält? =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skatedragon
bara jag som tycker att X1800XL blir spöad rejält? =/

Nope... För det är ju så... Än en gång har ATi sattsat 99% av all sin energi till att göra ETT kort som är snabbast på markaden och skitit i att göra resten av korten köpvärda. Plus att dom siktar för högt varje gån på sitt highend kort. Dom kan ju inte ens få ut dom på marknaden. Sen att resten av deras kort suger verkar dom inte bry sig om. Sålänge ETT kort som inte går att få tag på får flest 3Dmarks så är dom nöjda verkar det som. Inte konstigt att företaget har gått i så stor förlust det senaste året.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk

Efter att titta genom resultaten så är jag glad att jag köpte mig en XFX 7800GT.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Bara jag som blev överraskad när jag såg att 7800 GT finns att köpa för 3500kr? Tycker det verkar billigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjoo
Bara jag som blev överraskad när jag såg att 7800 GT finns att köpa för 3500kr? Tycker det verkar billigt.

Japp, kolla på Buggy: http://www.buggy.nu/index.php?a=search&c=&m=&id=&q=7800GT&pri...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjoo
Bara jag som blev överraskad när jag såg att 7800 GT finns att köpa för 3500kr? Tycker det verkar billigt.

Jag köpte min 7800GT för 2795kr på komplett.se igår.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skatedragon
bara jag som tycker att X1800XL blir spöad rejält? =/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Nope... För det är ju så... Än en gång har ATi sattsat 99% av all sin energi till att göra ETT kort som är snabbast på markaden och skitit i att göra resten av korten köpvärda. Plus att dom siktar för högt varje gån på sitt highend kort. Dom kan ju inte ens få ut dom på marknaden. Sen att resten av deras kort suger verkar dom inte bry sig om. Sålänge ETT kort som inte går att få tag på får flest 3Dmarks så är dom nöjda verkar det som. Inte konstigt att företaget har gått i så stor förlust det senaste året.

GT är aningen vassare men hur man kan komma fram till att XL får rejält med stryk av ett GT är över min förståelse om man läser detta test med objektiva ögon.

I OpenGL är GT klart snabbare dock används inte de senaste OpenGL-optimerade drivrutinerna (8.183, de som används i firingsquads quake4 test) här utan de första som kom ut med minnesoptimering (8.173). Skillnaden mellan dessa är ganska stor, åtminstone vad gäller XT men jag antar att det gäller XL också. Se här: http://www.beyond3d.com/forum/showthread.php?t=24944
Så med den drivrutinen lär XL knappa in lite till.

I FarCry är XL det snabbaste av dem och i HL2 och SC:CT är det ju i princip helt jämt. Så hur man kan påstå att XL får storstryk förstår verkligen inte. Det är inte så att ni har blandat ihop GT med GTX som också finns med i testen?

Det som ligger GT till stor fördel är ju priset men det är en annan femma.

Permalänk
Medlem

S_Z det är helheten som räknas, och i den ingår priset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WEKS
S_Z det är helheten som räknas, och i den ingår priset.

Är helt övertygad om att det inte är pga priset som man säger "bara jag som tycker att X1800XL blir spöad rejält?". Om han hade sagt att GT är ett betydligt mer prisvärt kort i dagsläget hade det som sagt varit en annan sak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Jag köpte min 7800GT för 2795kr på komplett.se igår.

Tyckte det var väl billigt.
Det tyckte dom nog själva eftersom det ändrades till 3795:-

Permalänk

Håller med dig till fullo S_Z!
"The RADEON X1800 XL was tested with the drivers provided by SAPPHIRE. CATALYST 5.10s aren't recognised as yet, and it will be the next iteration of driver, CATALYST 5.11, that will provide full X1xxx-series support"

Tvivlar på att hotfix-drivern som ger en stor prestandahöjning i OGL var inkluderad på CD:n, så testet känns ointressant ur ett långsiktigt perspektiv.

Fabriksöverklockat kort dessutom (50MHz på core och lika mycket på minnet), det SKA helt enkelt klå x1800XL referensklockat, som dessutom inte får nyttja de OGL-buffen.

Förstår inte varför folk skriker att NV äger ATi eller tvärtom, tycker det är lika jämnt som i förra generationen. Med den skillnaden att ATi verkar bli av med sina gamla OGL-problem.

OBS, talar ur ett rent prestandaperspektiv. Tillgång och prisvärdhet är en annan sak. Får hoppas att ATi lyckas få igång tillverkningen på allvar och därmed sänka priserna till Nvidias nivåer, då kan det nog lossna för dem.
Personligen är jag mest intresserad av x1800XL i nuläget... den verkar ha mycket potential i drivrutinsområdet.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Jag köpte min 7800GT för 2795kr på komplett.se igår.

Hur kunde du få det så billigt? Billigaste jag hittar på komplett kostar ju 3600kr.