Permalänk
Medlem

Mac OSX, utrymme..

Hur mycket utrymmer på hårddisken tar Mac OSX ungefär?
(Så som det kommer installerat från affären)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Beror på, tror det tog upp 7 eller 11GB på min iBook när jag fick den..

Men då är det ju massa annat installerat också

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

är väl hiskeliga mängder skrivardrivrutiner installerat bland annat märkte jag när jag gjorde en fräsch installation och plockade bort massa grejer jag inte ville ha med.
var riktiga fantasisummor för drivrutinerna om jag inte kommer ihåg helt fel så låg de en bra bit över en gb.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Plus iLife-programmen som tar upp en hel del..

Permalänk
Medlem

Ok, men då kanske det är idé med en formatering direkt när den kommer då? Så man bara får basen så att säga.. alla program som följer med vill jag inte ha..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Ja, partitionera hårddisken också. Jag har flyttat /Users till /Volumes och symlinkat den till originalplatsen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
Ja, partitionera hårddisken också. Jag har flyttat /Users till /Volumes och symlinkat den till originalplatsen.

Hmm, där sa du något.. Hur är egentligen filsystemet uppbyggt i OSX?
Vad ska jag tänka på när jag partionerar?

Fan jag är ju bara van vid Windows och lite Linux..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på en iBook. Vet itne varför egentligen men jag skulle vilja ha en linuxdist installerad också.
en OSX, en linux och en lagring. Vilka filsystem skall användas för att båda operativen skall kunna läsa allt?

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-

Hmm, där sa du något.. Hur är egentligen filsystemet uppbyggt i OSX?
Vad ska jag tänka på när jag partionerar?

Fan jag är ju bara van vid Windows och lite Linux..

/ och /Volumes/Mac OS X är samma sak
Andra partitionen är för mig i /Volumes/Annat så Users är alltså i /Volumes/Annat/Users, sen en symlink på det. Funkar skitbra..

Permalänk

Varför i hela friden partitionera hårddisken på en laptop med OS X? Det finns ju ingen som helst anledning till det? Om hårddisken krashar så är du fscked i vilket fall, och om du bara vill installera om OS:et och behålla /home som det var så finns det ett fullt tillräckligt alternativ för detta i OS X-installern.

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
Ja, partitionera hårddisken också. Jag har flyttat /Users till /Volumes och symlinkat den till originalplatsen.

Varför partitonera disken? På en server ja men på en workstation/laptop?

Sedan så gillar jag inte symlänkar på det sättet (visst symlänkar är bra men överanvänd dom inte då blir det bara rörigt), bättre att mounta partitonen där den skall vara direkt.

Vilket borde bli något liknande detta:

/ på en partition
/Users på en annan partition

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

-=fredrik=-: Har du fått något datum om när den ska komma än? Sitter här och väntar på din iBook recension nämligen :).

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Varför i hela friden partitionera hårddisken på en laptop med OS X? Det finns ju ingen som helst anledning till det? Om hårddisken krashar så är du fscked i vilket fall, och om du bara vill installera om OS:et och behålla /home som det var så finns det ett fullt tillräckligt alternativ för detta i OS X-installern.

W

Jag gillar bara tanken att kunna formatera om en partition, men egentligen är det väl av gammal vana + ideologiska skäl..

Permalänk
Medlem

...formaterar man så ryker partitionerna...
(däremot så kan man ju rensa katalogen för en partition, men det är ju samma sak som att dumpa alla dokumnet snarare)

Eller lever jag fortfarande på 1900-talet

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Man formaterar _en partition_, då ryker allt på den, men inte på de andra partitionerna. Att bara rensa en partition (typ "markera allt och tryck delete") ger nästan samma effekt (filerns försvinner), men eventuella fel i filsystemet är fortfarande kvar.

Jag tror dock att apples diskformateringsverktyg också partitionerar om disken (den skapar en stor partition).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Hehe recension kommer=)
Har dock inte fått något datum än
"Processing order" står det på min status.. Craaap, känns som det kommer ta låång tid :/

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Det kan ta ett tag, ja..
Dom skickade min iBook efter tre dagar och den var hos mig tio dagar senare. Kan tillägga att jag bor i norrbotten föresten..