Kan man och hur i sånna fall spelar man spel i Linux ?

Permalänk

Kan man och hur i sånna fall spelar man spel i Linux ?

Hejsan !

Går det att spela Windows spel i Ubuntu ?
Om det går hur gör man ?

Tacksam för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag brukar försöka vara vänlig och svara på sådana här frågor men den här gången orkar jag inte.

SÖK!

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Du hör på namnet. Windows...

Som tur är går det att få igång vissa lir med en "API-tolk", tex Wine.

Permalänk

Ja just det wine har jag hört innan vart kan jag installera det och hur fungerar det ?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Jag sover bäst under bord

Permalänk
Medlem

Vill du använda Windows program så ska du använda Windows. Du kommer inte få igång nyare spel i Wine, om du vill spela i Linux så köp cedega från transgaming.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Vill man spela spel finns bzflag. Bra lir när det är som bäst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Ja just det wine har jag hört innan vart kan jag installera det och hur fungerar det ?

Tanka ner senaste paketen för ubuntu från www.winehq.com och kör därefter "dpkg -i filendutankat.deb" eller lägg till wine's server i din sources.list och kör därefter "apt-get install wine"

Har du tur är det bara montera cdn till /mnt/cdrom och därefter köra "wine setup.exe" eller vad installationfilen nu heter.

När du installerat klart spelet ligger det i ~/.wine/drive_c/ och sedan återfinns det beroende på vart du installerade spelet. Kör sedan bara "wine speletsstartfil.exe" så går det förhoppningvis igång. Vissa fall kan du behöva kopiera in filer från en riktig windows installation till din wine installation för att det ska fungera. Det bästa är att du googlar på spelet i fråga du vill få igång så får du ganska bra info om vad du behöver