Man dömd för piratkopiering

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
om du landande lite och fattade vad jag skrev så är det inte rätt att en 11 årig tjej ska betala 200 kronor som nästan är hela hennes månadspeng kanske ???..

hade dom lagt lika mycket energi på att rensa gatorna som dom gör på kopiering o.s.v så hade vi haft ett ganska bra och rent samhälle

BTW Henrik ponten kan suga min Dallas!

Nä, för eftersom folket verkar skita i lagar och moral så kastar de ganska snabbt ny skit på trottoaren.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem

Skönt att få avsluta läsningen av denna tråd med att läsa ett par inlägg av Kjel Brel som utöver vettiga synpunkter och visande av fakta också visar på mognad i konversationen, något som denna tråden visat lite väl mycket brister på.

Man önskar också att de som kritiserar befintliga fenomen som t ex patent (och visst finns det saker att kritisera), och säger att de ska bort, kom med nya förslag på hur forskningskostnader ska fås tillbaka, hur mindre företag ska kunna fortsätta existera och växa samt att forskning osv ska premieras istället för att bara kopiera andras arbete. Det är ju t ex väldigt naivt om någon tror att det inte blir någon ekonomisk förlust någonstans av piratkopiering då det är extremt osannolikt att det inte skulle spenderas mer pengar på underhållning om allt piratkopierande plötsligt försvann. Självklart inte lika mycket som försäljningsvärdet av allt kopierat då situationen ju skapar en större konsumtion men det argumentet är så uppenbart att man inte behöver dra upp egentligen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
hade dom lagt lika mycket energi på att rensa gatorna som dom gör på kopiering o.s.v så hade vi haft ett ganska bra och rent samhälle

Så du menar att en liten organisation som Antipiratbyrån skulle kunna städa åt hela vårt samhälle? Antingen har du ingen aning om hur mycket resurser det krävs för renhållning eller också vet du något ingen annan vet.

Permalänk

Domen överklagas!

http://www.idg.se/ArticlePages/200510/26/20051026143543_CS/20...

Dom som missa debatten på svt kan se den här (helt lagligt.)

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=28904&a=474182

Permalänk

piratkopieringen går aldrig att stoppa ändå just därför kan dom lägga mer energi åt annat håll som just gator, mer poliser på stan eller nåt annat dylikt
jag vet att det kostar mycket cash och behöver mycket resurser till sånt men det tycker jag är viktigare, så slipper små 14isar dricka sig fulla och bli pumpade och sen ångra sig och skrika att dom har blitt våldtagna ,, så jävla löjligt. hoppas dom sprack också!..

ne fyfan!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

piratkopieringen går aldrig att stoppa ändå just därför kan dom lägga mer energi åt annat håll som just jobba för polis och göra annat istället rensa gator, mer poliser på stan eller nåt annat dylikt

kan man klättara upp i ett träd kan man komma ner.. lika så med skyddat material kan man skydda nåt kan man cracka upp det också. att folk inte fattar det ?.. systemet dom kör nu funkar ej, det där med betal över internet just när de gäller låtar funkar betydligt mycket bättre eller då dom sätter fast pris per/mådat och får ladda ner hur mycket dom vill av just den/dom butikerna tror jag mer på..

jag vet att det kostar mycket cash och behöver mycket resurser till sånt men jag tycker det är viktigare att hålla gatorna rena, så slipper små 14isar dricka sig fulla och bli pumpade och sen ångra sig och skrika att dom har blitt våldtagna ,, så jävla löjligt.
dock händer det då dom blir våldtagna men många utnyttjar det där och dom ska ha det..

ne fifan!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag fattar inte. Överlastar inte piratkopierarna kostnaderna för utveckling av programvaran på "de andra"? Hur skiljer det sig?

Tycker jag verkligen inte. Är programvara så pass dyr att ingen normal människa kan köpa den så kan det ju knappast belast dom som har råd med den.

Citat:

Var snäll och inse att det finns så mycket mer att ta patent på än medicinska saker. Var snäll och undvik inte frågan en tredje gång utan försök svara på hur t.ex. ett dator- eller telekomföretag skall kunna motivera sin forskning om de inte kan få betalt alternativt behålla ensamrätt på sin upptäckt?

Jag ser inget som helst problem med att slopa patenten. Då får företagen istället konkurrera när det gäller kvalite och pris. Det finns alltid folk som skapar för skapandes skul, att det bara skulle finnas ett pengar argument med hela tiden är felaktigt.
Du och andra sidan verkar inte ha något imot att tack vara patenten så kan inte folk i olika världsdelar få vård, för då stämmer vi dom.

Citat:

Det stämmer säkert att det var 700-750 kronor. Jag betalade kring 100-120:- för skivor då, främst på skivbörser – en del köptes nytt och då handlade det om kanske 150-180:- som mest. Om jag går in på ginza.se och söker på Kent (duger det som musik för andra än gamla gubbar?) så kostar deras senaste skiva 149:- och alla deras tidigare går loss på 79:-. Hur menar du att det är så mycket dyrare nu? Eller är Kent gubbiga? Om vi provar Britney Spears då? Hon riktar sig väl till kids? Ginza tar 149:- för hennes dubbel-CD med greatest hits och samma summa för någon remix-skiva som inte släppts än. De äldre grejorna går för under hundralappen med hennes första skiva för 69 kronor. Inte direkt svettigt, eller vad tycker du?

Gå in en vanlig skivaffär eller på Åhlens för den delen och kolla priserna för ett nytt album. Priset 169-200kr är det vanligaste. Det är fortfarande en majoritet av folket i sverige(tyvärr) som köper det i en vanlig affär.

OfT: Vill inte kalla det Britan gör för musik....

Vill man för övrigt lyssna på musik kan man bara gå ner till biblan eller sätta igång webbradion...

Citat:

Kom igen – Alla över tjugofem lyssnar inte på Vikingarna. Om du ser en TV-reklam från Åhléns för Coldplays nya album (den första jag kom på, jag lovar) så är den alltså bara riktad till ungdomar? Jaha, jag skall uppdatera min snart 60-åriga farsa att han är helt ute och cyklar när han lyssnar på dem...

Nu får du väl ändå ge dig. Gå och fråga vilken människa reklam människa du vart reklam på tv är riktad. Främst barn och ungdomar, och sen barnfamiljer.

Citat:

Okej, du anser att sportevenemang borde vara gratis. Musikfestivaler och konserter också då? Senast jag läste något om ekonomin i Hultsfredsfestivalen var det inte så att de fick jättemycket pengar över efter att ha betalat alla inblandade. Du kanske vet något där som jag inte vet?

Hur skall vi få NHL att inse att de skall ha enbart gratismatcher? Vill du uppmana alla att planka in så blir det snart gratis, eller?

Aldrig varit med på malmöfestivalen eller ? Bra och framförallt gratis musik i en hel vecka.. finns alla smaker där...

Citat:

Om vi nu hoppar över frågan om kvalitetsförsämring och DRM-skydd och låtsas att det inte är några problem alls att konvertera en skyddad AAC-fil från ITMS till MP3 så klarar min spelare AAC-filer alldeles utmärkt. Problemet var ju bara som du kanske minns i första inlägget att ITMS inte har den musik jag vill lyssna på. Detta spelar ju inte så stor roll eftersom skivorna inte är så fantastiskt dyra...

Vad bryr du dig om OpenSource förresten? Det är väl inget som hindrar dig från att piratkopiera kommersiella program eftersom de säkert är så hutlöst överprissatta?

Vet inte vad du gör för fel i dina konverteringar.. alla försök jag har gjort med diverse material har varit lyckade. Har förvisso aldrig testat göra om AAC fil någon gång. Men när jag gör det ska du få ett pm...
Du kan verkligen inte hitta någon musik alls som passar dig på någon av tjänsterna? Då är du väldigt begränsad i din smak.

Vad jag bryr mig om OpenSource. Kör Ubuntu på denna maskinen. Vem vill ha ett överprisat skit OS som Windows. Kostar 3000kr Retail, och 1300kr OEM och är fortfarande fult med brister som konstant måste uppdateras.

Citat:

Kina har ingen fungerande upphovsrättslagstiftning. Kina har inte heller några fungerande mänskliga rättigheter. Den kinesiska halvslavarvetare som sydde dina (och mina) kläder tjänar väl så det räcker till en låt på ITMS i veckan – om hon hoppar över att köpa mat då. Tycker du Kina verkar som ett toppenställe?

Har aldrig sagt att kina är ett toppen sammhälle. Sen o andra sidan ska vi vara glada över att de inte har en fungerande upphovsrättslagstiftning. Det möjliggör billigare kläder, bilar, och annan hemelektronik för oss i västvärlden. Har inte hört någon här på forumet gnälla om att de får köpa billigt.

Citat:

Sveriges mest sålda bil idag är Volvo V70. Baspriset på den ligger på omkring 250.000, men en stor del av dem passerar 300.000-kronorsstrecket. Hur kan dina normalinkomsttagare ha råd med sådana bilar men inte programvara som kostar som fyra lättmelallfälgar?

Kallas avbetalning. Och oftast är det en bidragande del till att familjen/er ska kunna kom till och från jobb, köra ungar till dagis etc. Bor du på landsbyggden är det mer eller mindre ett tvång.
Och du verkar inte tänka riktigt klart. Hyra/avgift/avbetalning + el/nät + mat +kostand för resor/bil, utöver det tillkommer kostander för dagis, och eventuellt andra aktiviter. Efter det ska de kunna köpa programvaran. Vi se din lönelapp ifall du har så mycket pengar över i månaden.

[QUOTEJag tyckte inte att den var så idiotisk att den förtjänade en varning. Det fanns en del grövre saker tidigare i tråden. Själv tyckte du att döda mig var vad som skulle göras...

Jag är lite osäker här, men om jag fått en varning – skulle det inte stå någonting under "Anmärkningar:" här till höger då? Eller missförstår jag då?
[/QUOTE]

får citera

Citat:

Här vill jag passa på att poängtera att SweClockers har regler, ni kan läsa dessa här: http://forum.sweclockers.com/regler.php

Fler spydigheter och konton kommer att stängas av.

Tack.

Citat:

Nix. Det är inte definitionen på dubbelmoral. Prova att googla den vettja!

Verkligen? Du anser att du ska få skriva nedvärderande saker om andra, men när det drabbar dig så är det inte okej? Det kallar jag dubbelmoral.

Citat:

Något om att läsa tidningar i affären

Finns hur mycket gratis tidningar som helst. Om inte att så är där alla sorters hemsidor på nätet som är reklamsponsrade. Har funnits väldigt länge. Kan inte ens komma ihåg när jag köpte en tidning sist.

PS: Vill lär få dra ner på text massorna eller fortsätta dett med pm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael

Ända sedan jag först hörde talas om The Elder Scrolls: Oblivion har jag väntat på att det skall släppas. Jag är absolut beredd att köpa spelet på laglig väg. Dagen innan spelet släpps officiellt upptäcker jag att det finns att ladda ner helt gratis på DC. Jag bestämmer mig således för att ladda ner spelet, både för att få det en dag tidigare och för att spara 400 spänn.

Observera nu: Om det inte hade funnits möjlighet att piratkopiera/sprida detta spel illegalt, så hade jag gladeligen betalat 400kr för det istället för att ladda ner det. I detta fall ha uppenbarligen företaget som producerat och gett ut spelet förlorat pengar på kopieringen.

I det fallet väljer du själv att låta bli att stödja upphovsmännen, när du dagen före var inställd på att göra det. Naturligtvis har någon nånstans förlorat något på ditt val.

Here's the deal: Den absoluta majoriteten av fildelning sker med material som fildelaren ändå inte skulle ha köpt.

Vidare: Om man laddar hem ett spel/film/album som man verkligen gillar, men inte köper det sedan förtjänar man en snigel på ögat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Tycker jag verkligen inte. Är programvara så pass dyr att ingen normal människa kan köpa den så kan det ju knappast belast dom som har råd med den.

Om man kan få tag i dyr programvara gratis drabbar det ju de som tillhandahåller billigare, men kanske enklare, alternativ då deras marknad minskar. Om vi för argumentets skull antar att piratkopieringen försvann skulle nog många som behöver en viss sorts program köpa de billigaste programmen de kan hitta som täcker deras behov, snarare än de dyraste och bästa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Jag ser inget som helst problem med att slopa patenten. Då får företagen istället konkurrera när det gäller kvalite och pris. Det finns alltid folk som skapar för skapandes skul, att det bara skulle finnas ett pengar argument med hela tiden är felaktigt.
Du och andra sidan verkar inte ha något imot att tack vara patenten så kan inte folk i olika världsdelar få vård, för då stämmer vi dom.

Så du har inget emot att de stora företagen kommer köra över de små totalt då de kan kopiera deras landvinningar och sälja det billigare pga lägre tillverkningskostnader osv då de är så stora? Och det är ju otroligt naivt att tro att skapande för skapandets skull är en stor drivkraft jämfört med de ekonomiska. Det behövs massor med pengar för att utveckla saker och om det inte är lika eknonomiskt försvarbart att forska (det är ju billigare att kopiera) kommer företag heller inte vara lika villiga att börja utveckla saker. Utvecklingen kommer alltså att saktas ner så vi får väl starta mer krig eftersom det är den enda faktor som kan jämföras med ekonomiska intressen vad det gäller att främja forskning. Så ska jag använda mig av din slutledningsförmåga (när du säger att han inte bryr sig om bristande vård) skulle jag alltså säga att du vill ha krig.

Istället bör man införa någon form av undantag när det gäller människors överlevnad osv där företag och nationer får samarbeta på ett bättre sätt. Exakt hur det ska se ut är ju dock en oerhört svår fråga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Aldrig varit med på malmöfestivalen eller ? Bra och framförallt gratis musik i en hel vecka.. finns alla smaker där...

Musiken är knappast gratis. Det är väl skattebetalarna, någon förening/organistation eller företag som står för kalaset, istället för besökarna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Har aldrig sagt att kina är ett toppen sammhälle. Sen o andra sidan ska vi vara glada över att de inte har en fungerande upphovsrättslagstiftning. Det möjliggör billigare kläder, bilar, och annan hemelektronik för oss i västvärlden. Har inte hört någon här på forumet gnälla om att de får köpa billigt.

Nej, men man har hört folk gnälla om att de inte får ta saker gratis. Det visar ju bara att egoismen är större än medlidandet, speciellt när det gäller människor långt borta då man bara kan sluta tänka på det. Fast jag antar att du var ironisk eftersom det vore konstigt att säga att patenten ska bort så alla får vård men vi ska vara glada åt att folk har det dåligt så vi får billigare varor.

Iofs vore det ju en bekväm åsikt att ha eftersom det är svårt att arbeta emot patenten som privatperson medan man kan skänka pengar till välgörenhet för att göra livet lite bättre för någon men då måste man ju faktiskt göra något istället för att bara gnälla.

Permalänk
Medlem

ohh jobbigt, många många skulle ÄNDÅ inte ha köpt den filmen,..

hur som helst, skulle de inte rösta en ny lag idag? hur gick det??

Permalänk

inte lönt att diskutera just det här för vi/ni kmr ingen vart.

kmr altid vara likadant om inte värre. världen blir värre och värre det är enkelt att räkna ut.. försörj dig och din familj, hjälp dom du kan hjälpa och gör det du brinner för. resten fuck it.

alla dödliga har ansvar för sitt eget öde och nu är det bara att köra på.

*dom som inte vart i undre världen tänker att jag är dum i huvet men kommentera inte då*

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
[B]Tycker jag verkligen inte. Är programvara så pass dyr att ingen normal människa kan köpa den så kan det ju knappast belast dom som har råd med den.[QUOTE][
Du hoppar över min fråga angående hur folk kan ha råd med Volvo V70 om 5000 spänn för programvara är omöjligt att avvara. Snälla svara på den!

En variant skulle ju vara att köpa Photoshop Elements. Min gissning (jobbar i grafiska branschen så jag hittar hyfsat i Pshop) är att väldigt få hemmaanvändare har nytta av t.ex. fyrfärgssepareringen i stora Photoshop och att de skulle klara sig utmärkt med Elements. Inte ens du tycker väl att ett pris på under tusenlappen är "dyrare än vad en normal människa kan köpa"?

[QUOTE]Jag ser inget som helst problem med att slopa patenten. Då får företagen istället konkurrera när det gäller kvalite och pris. Det finns alltid folk som skapar för skapandes skul, att det bara skulle finnas ett pengar argument med hela tiden är felaktigt.
Du och andra sidan verkar inte ha något imot att tack vara patenten så kan inte folk i olika världsdelar få vård, för då stämmer vi dom.[QUOTE]Suck. Evil_Peter svarar bra på det här. Det handlar inte om att jag inte kan få dig att fatta. Du vill ju bara inte koppla. Utan patent blir det ingen utveckling – bara kopierande av vad som finns just nu. Om min firma lägger ned tio miljoner på att utveckla något och sedan kopierar du det rakt av så kommer min firma gå i konkurs eftersom jag måste tjäna tio miljoner mer för att gå runt. Resultatet blir att vi inte plöjer ned tio miljoner och den nya grejen blir aldrig framtagen. Inse att hemma hos dig finns det tusentals saker som aldrig skulle sett dagens ljus om inte patent varit möjliga att göra.

Citat:

Gå in en vanlig skivaffär eller på Åhlens för den delen och kolla priserna för ett nytt album. Priset 169-200kr är det vanligaste. Det är fortfarande en majoritet av folket i sverige(tyvärr) som köper det i en vanlig affär.

Vad spelar det för roll? Om alla andra gör fel så blir det väl inte mer rätt för det? Det finns alternativ som är billigare – men du blundar för att de finns för då är det inte lika lätt att rättfärdiga kopierandet.

Citat:

OfT: Vill inte kalla det Britan gör för musik....

Jag skulle vilja kalla det för dålig musik, men eftersom jag enligt dig har "kass musiksmak" så har jag väl fel... Jag försökte hitta exempelmusik med tydlig riktning mot yngre.

Citat:

Vill man för övrigt lyssna på musik kan man bara gå ner till biblan eller sätta igång webbradion...

Toppen – Då antar jag att du inte har en enda nedladdad MP3:a i din dator. Eller? (Glöm inte bort den här frågan nu!) Dessutom kan väl den stackars stora majoriteten du tyckte synd om alldeles nyss göra samma sak. Eller hittar de inte till biblioteket?

Citat:

Nu får du väl ändå ge dig. Gå och fråga vilken människa reklam människa du vart reklam på tv är riktad. Främst barn och ungdomar, och sen barnfamiljer.

Käprätt fel, MOrKiz. Reklam riktad mot barn är förbjuden i Sverige. TV3 och Kanal 5 går runt detta genom att sända från Storbritannien, men det är ändå inte majoriteten av deras reklam som riktar sig till barn. Eller tror du att tvättmedelsreklam är något som bara barnfamiljer bryr sig om? Eller Opelreklam? Dambindor är det ju bara mammor som är intresserade av eller? Tror du att de riktar reklamen om Classic Kaffe enbart mot barnfamiljer. Kom igen!

Citat:

Aldrig varit med på malmöfestivalen eller ? Bra och framförallt gratis musik i en hel vecka.. finns alla smaker där...

Jaha? Men det besvarar väl inte min fråga om Hultsfred? Eller om hockeyn?

Citat:

Vet inte vad du gör för fel i dina konverteringar.. alla försök jag har gjort med diverse material har varit lyckade. Har förvisso aldrig testat göra om AAC fil någon gång. Men när jag gör det ska du få ett pm...

Prova med en AAC-fil med DRM-skydd (.m4p). Det går säkert på något sätt, men inte är det särskilt enkelt. För övrigt är det intressant att i just den här delen av diskussionen argumenterar du för det lagliga alternativet (notera att jag inte argumenterar för det olagliga – bara mot att använda din lagliga variant eftersom jag inte tycker den är tillräckligt bra).

Citat:

Du kan verkligen inte hitta någon musik alls som passar dig på någon av tjänsterna? Då är du väldigt begränsad i din smak.

Visst kan jag hitta det. Men nu var det ju inte jag som hade några problem med att köpa CD-skivor, eller hur?

Citat:

Vad jag bryr mig om OpenSource. Kör Ubuntu på denna maskinen. Vem vill ha ett överprisat skit OS som Windows. Kostar 3000kr Retail, och 1300kr OEM och är fortfarande fult med brister som konstant måste uppdateras.

Okej. Jättefint för dig. Jag föredrar det "buggiga och bristfälliga" Windows, men det är väl upp till var och en.

Citat:

Har aldrig sagt att kina är ett toppen sammhälle. Sen o andra sidan ska vi vara glada över att de inte har en fungerande upphovsrättslagstiftning. Det möjliggör billigare kläder, bilar, och annan hemelektronik för oss i västvärlden. Har inte hört någon här på forumet gnälla om att de får köpa billigt.

Det som möjliggör att du kan köpa billiga kinesiska grejer är det totalitära och vedervärdiga statsskicket i Kina och att deras löner är otroligt låga. Det är inte upphovsrättslagstiftningen som fixar det. Punkt slut. (Tack till Evil_Peter för en fin synpunkt om att "använda någons logik".)

Citat:

Kallas avbetalning. Och oftast är det en bidragande del till att familjen/er ska kunna kom till och från jobb, köra ungar till dagis etc. Bor du på landsbyggden är det mer eller mindre ett tvång.

Det är det? Och varför kan man inte köpa en Volvo utan lättmetallfälgar på avbetalning och få pengar över till att betala för programvaran?

Citat:

Och du verkar inte tänka riktigt klart. Hyra/avgift/avbetalning + el/nät + mat +kostand för resor/bil, utöver det tillkommer kostander för dagis, och eventuellt andra aktiviter. Efter det ska de kunna köpa programvaran. Vi se din lönelapp ifall du har så mycket pengar över i månaden.

Tack för att du räknade upp en del av en barnfamiljs utgifter för mig. Nu är det kristallklart. Tyvärr kan jag fortfarande inte se behovet av lättmetallfälgar som viktigare än programvaran. Kan du?

[QUOTE]får citera[QUOTE]Jag rörde ihop varning med anmärkning. Herr Moderator varnade alltså mig utan att ge mig en anmärkning. Rätt av dig, fel av mig.

Citat:

Verkligen? Du anser att du ska få skriva nedvärderande saker om andra, men när det drabbar dig så är det inte okej? Det kallar jag dubbelmoral.

Det skulle jag också göra om jag skrev nedvärderande saker om just dig, men håller du inte med om att min kommentar inte var riktad direkt mot dig utan betydligt mer generell?

Citat:

Finns hur mycket gratis tidningar som helst. Om inte att så är där alla sorters hemsidor på nätet som är reklamsponsrade. Har funnits väldigt länge. Kan inte ens komma ihåg när jag köpte en tidning sist.

Jaja, så då är det okej att läsa tidningarna i butiken då?

Citat:

PS: Vill lär få dra ner på text massorna eller fortsätta dett med pm

Vad synd, skall försöka korta ner mig i fortsättningen.

P.S.
Hur gick et med din Sony-chef?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Får korta ner det här Evil Pter o Kjel Brel. Tar bara med de första meningarna i era inlägg och lite punkter annars blir det massiv med scrollande för alla andra. Första svars omgång är till Peter

Citat:

Om man kan få tag i dyr programvara gratis drabbar det ju de som tillhandahåller billigare......

Tror min inlägg i detta har blivit misstolkad eller kanske jag som uttryckt mig dåligt. Ska försöka förklara det bättre nu...
Hur många ggr har man inte hört att företag förlorar pengar för människor laddar ner deras mjukvara gratis på nätet. Förmodligen väldigt mycket eller hur? Ifall vi nu tar exemplet AutoCad LT 2006 som kostar en 60 000:-. Ifall jag laddar ner detta bara för skojs skull o testar det lite. Vilken skadda kommer företaget lida av detta? Svaret är enkelt. Ingen som helst. För att du kommer aldrig kunna sälja detta till privatpersoner. Du kan inte göra förlust på nerladdning av detta programet ifall ingen ändå kan köpa det.

Citat:

Så du har inget emot att de stora företagen kommer köra över de små totalt då de kan kopiera deras landvinningar och sälja det billigare pga lägre tillverkningskostnader osv då de är så stora?.......

Och detta händer inte idag? Tror jag har hört eller läst minst tio artiklar i år om storföretag som redan gör det. Jag kan ge dig ett visst medhål att ekonomiska faktor spelar roll, men sen får vi inte glömma att all forskning inte ska ske för ekonomisk vining. Detta gäller då främst medicinsk forskning, där företag som tex Astra slogs med näve o näbb för sin magsårs medicin. Det kostade staten onödiga miljarder för en produkt som någon annan hade kunnat tillverka billigare och därmed våra gemensamma kostnader.
Sen ska vi inte glömma att världen faktiskt utvecklas vädligt bra under tio tusentals år utan patent. Vad jag vet så var det ingen som tog patent på pyramid design.

Citat:

Musiken är knappast gratis. Det är väl skattebetalarna, någon förening/organistation eller företag som står för kalaset, istället för besökarna.

Malmö stad(skattebetalarna) mm som beskostar det. Men sen o andra sidan är det en uppskattade tradition av de flesta som ger bra reklam för staden.

Citat:

Nej, men man har hört folk gnälla om att de inte får ta saker gratis. Det visar ju bara att egoismen är större än medlidandet, speciellt när det gäller människor långt borta då man bara kan sluta tänka på det. Fast ja

Japp. Jag var ironisk. Vill bara bevisa en poäng där.

Till Kejll

Citat:

Vad spelar det för roll? Om alla andra gör fel så blir det väl inte mer rätt för det? Det finns alternativ som är billigare – men du blundar för att de finns för då är det inte lika lätt att rättfärdiga kopierandet.

Dessvärre finns ju folk som inte vet hur en dator fungerar och ännu mindre Internet. Säg till en 70+ man/kvinna att hon ska handla via nätet och inte en affär. Du glömmer visst en av våra största åldersgrupper.

Hade nu företagen varit så mån om sina kunder hade de för länge sedan fixat billiga och bra alternativ. Typ styckvis nerladdning. Orsaken till att företagen är så sura är att tekniken flög förbi dom och nu får de också ta konsekvenserna. Det kallar jag inte rättfärdigande utan snarare rätt åt företag som vägrar anpassa sig till vad konsumenterna vill ha.

Citat:

Jag skulle vilja kalla det för dålig musik, men eftersom jag enligt dig har "kass musiksmak" så har jag väl fel... Jag försökte hitta exempelmusik med tydlig riktning mot yngre.

Behöver man tapebackup och mimar så vill jag inte kalla personen för musiker. Men visst jag förstår vad du menar.

Citat:

Toppen – Då antar jag att du inte har en enda nedladdad MP3:a i din dator. Eller? (Glöm inte bort den här frågan nu!) Dessutom kan väl den stackars stora majoriteten du tyckte synd om alldeles nyss göra samma sak. Eller hittar de inte till biblioteket?

En del har man liggande. Du ska inte påstå att du inte har ett enda olagligt objekt på datorn. Då tror jag hellre på jultomten.
Den stora majoriten vill ha fler och framför allt billigare alternativ. Vill inte skivbolag sedan anpassa sig efter konsumenternas önskemål så får dom faktiskt skylla sig själv. Det hade ju sett mäkta roligt ut nu ifall sverige som enda land förbjudet dvd och försökt tvinga alla att bara använda VHS.

Citat:

Käprätt fel, MOrKiz. Reklam riktad mot barn är förbjuden i Sverige. TV3 och Kanal 5 går runt detta genom att sända från Storbritannien, men det är ändå inte majoriteten av deras reklam som riktar sig till barn. Eller tror du att tvättmedelsreklam är något som bara barnfamiljer bryr sig om? Eller Opelreklam? Dambindor är det ju bara mammor som är intresserade av eller? Tror du att de riktar reklamen om Classic Kaffe enbart mot barnfamiljer. Kom igen!

I en undersökning som genomfördes av lunarstorm(inte den bästa källan jag vet) rösta barn och ungdomar i åldern 10-15 samt 15-20 vilken kanal de helst såg på. Som du kanske kan gissa så var 5:an och 3:an de mest populär, fölt av 4:an.
Att 5:an och 3:an sänds från England ändrar inte faktumet att de riktar sig till speciella målgrupper. Nu ska du få en uppgift av mig. Gå upp klockan 6 på morgon eller 6:30. Sätt på de två nämna kanalerna under dom timmarna. Reklam makarna är rätt smart här. Under den tiden på morgonen, innan barn åker till skolan/dagis så är mycket av reklamen inriktad på leksaker. När sedan barntimmarna är förbi så visar dom en blandning av reklam. Lagom till kvällen sen när det är barnprogram igen så återkommer reklamen. Du kan själv kolla mitt påstående ifall du inte tror mej.
Sen har vi ju den här tvättmedelsreklamen. Vi har sköljmedlet sufflan ultra (skonsamt för ditt barnshud tror jag sloganen lyder), sen har vi den infernalisk reklamen där en lite unge hoppar i gyttjepölar, där mamman snabbt och enkelt tvättar rent kläderna. För att spinna vidare på detta.
De har en hår produktsreklam som kom nyligen. En ung tjej/kvinna står på en offentlig toalett och försöker kamma sitt mata hår. Vips kommer gud ner och ger henne en produkt som funkar. Han försvinner varpå kvinnan vänder sig upp o frågar ifall han har något som kan lyfta brösten på henne(hon säger inte det men det illusteras väldigt bra). Den scenen är förövrigt ofta bortklippt rätt ofta nu Vad då inte spela på kroppsliga fördomar.....
Vill du kan jag nämna många fler exempel.

Citat:

Det som möjliggör att du kan köpa billiga kinesiska grejer är det totalitära o......

Läs ovan så ser du att jag menade det som en ironisk poäng...

Citat:

Lättmetallfälgar och lite annat

Det var du och inte jag som drog in dessa i kalkylen, så försök inte använda dina egna ord mot mig. Du ska snarare visa mig vara i kalkylen du får in programvaran. Tycker inte du svara på något utan låter mig svara på allt.

Citat:

Jaja, så då är det okej att läsa tidningarna i butiken då?

Ska säga att jag har aldrig någonsin sätt en person läsa hela eller stora delar av en tidning och sen sätta tillbacka den i affären. Så det är ett okänt fenomen för mig. Kan tänka mig bläddra i tidningen o se ifall den är något att ha, men att läsa den upp o ner finner jag otroligt.

Med detta cementerar jag vidare kommentarer. Tror snarare moderatorn blir lack ifall vi glidder mer från ämnet....

Permalänk

Jag brukar använda internet som provlyssning på musik. Skivor jag tycker håller en hög kvalitet, de köper jag. Som vanligt överdriver ni pirater skivkostnader . Allt detta snack om 180kr och 200kr är lite löjligt (ligger nog på snitt 80-90kr här). Dessutom så är det ju bara att beklaga om den musik ni lyssnar på inte håller högre kvalitet än "3 bra låtar på ett album hallåååå".

Vad gäller fildelningsfrågan känner jag ingen större skyldighet mot stenrika produktionsföretag. Om jag skulle ladda ner en film som de redan har tjänat produktionskostnaderna flera gånger om på biointäkter så får jag inte direkt dåligt samvete.

Däremot känner jag en plikt att stödja underground/independent-verksamhet eftersom människor verksamma inom dessa områden faktiskt oftast inte kan leva som playboys på sin sysselsättning. Dessutom tycker jag inte 100-150 kronor är en orimlig kostnad för verk som kan påverka mig starkt.

Helt enkelt tycker jag att det inte finns någon särskilt "ond handling" i att inte bidra med ytterligare pengar till ett jätteföretag, som redan har mer pengar än de kan göra åt. Däremot känner jag dåligt samvete om jag inte hjälper människor som faktiskt skapar "produkter" som jag verkligen tar till mig.

Blev rörigt som vanligt.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk

men allvarligt talat.. om du har 2km till jobbet inte fan tar du en omväg och går 6 km istället??..

samma sak här.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
men allvarligt talat.. om du har 2km till jobbet inte fan tar du en omväg och går 6 km istället??..

samma sak här.

Jag förstår inte hur du kan koppla den där jämförelsen till någonting alls i den här tråden.

Det där är jämförbart med att säga "Jag har skitmycket pengar, men jag laddar hem musik och låter bli att stödja artisten bara för att jag är lat."

Och i det fallet är man ett svin.

Permalänk
Medlem

Jag har läst tidigare att personen i Västerås som blev dömd nu till dagsböter har erkänt nedladdning av musik. Enl det jag läste då var det tillåtet vid det tillfället. Han har inte erkänt spridning av material.

Hoppas verkligen inte att man lagt ned minsta vikt på skärmdumpen, då den som sagt går att fejka hur lätt som helst. Samma sak med fillistor som bara är xml filer.

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Som vanligt överdriver ni pirater skivkostnader . Allt detta snack om 180kr och 200kr är lite löjligt (ligger nog på snitt 80-90kr här). Dessutom så är det ju bara att beklaga om den musik ni lyssnar på inte håller högre kvalitet än "3 bra låtar på ett album hallåååå".

I vilket land bor du?
Sist jag såg en skiva för under 100:- så hette det nice-price eller nått liknande... kanske på rea och sånt också men det är sällsynt. Iallafall i butik. http://www.ginza.se/ gå in och kolla lite musikpriser och sen säger du var du får en 80-90kr ifrån, och sen tänker vi på att butikerna ligger ännu högre än vad ginza gör. Ang mängden musik på en skiva går ju diskutera. Köper man såna där skräpiga mes-pop fjantalbum som typ, summer hits och sånt så är det ju sant att det ofta knappt finns mer än någon låt som är bra. Men köper man ett album med en artist man faktiskt gillar så är det nog fler. Och även om det finns låtar man itne gillar med så borde man ju betala iallafall då man ändå stöder den artisten och i framtiden troligen får fler skivor, med ett antal låtar man faktiskt gillar.

Dock kvarstår faktum, det kostar inga 150:- att framställa en skiva. Kanske en 30-60:- För att framställa och skeppa ut till butik. Resten är ren girighet.Och för stora företag med enorma mängder skivor att trycka och distrubera är det nog ännu billigare.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Belga,
Om du tittar upp en bit i tråden så kanske du hittar mitt exempel om Kent och Britney Spears på ginza.se. Läs det så ser du att det går att hitta skivor för 79:-

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Får korta ner det här Evil Pter o Kjel Brel. Tar bara med de första meningarna i era inlägg och lite punkter annars blir det massiv med scrollande för alla andra.

Låter bra. Jag har försökt svara mer och ställa mindre frågor nu också. Hoppas det funkar bättre för dig.

Citat:

Hur många ggr har man inte hört att företag förlorar pengar för människor laddar ner deras mjukvara gratis...

Förstår vad du menar och håller med om att ACAD inte är någon storsäljare blad privatpersoner. Senaste skivan med Petter eller filmen Batman Begins riktar sig till privatpersoner och varje piratkopierad sådan innebär nog att färre köper filmen eller plattan. Håller du med?

Citat:

Tror jag har hört eller läst minst tio artiklar i år om storföretag som redan gör det.

Snicksnack. Visst står universitet för en hel del grundforskning, men företag utvecklar så otroligt mycket mer och detta gör de för att tjäna pengar. Kanske tråkigt för dig, men så är det. Jag tror inte att utveckling av en magsårsmedicin kan ske på statlig nivå – speciellt eftersom det blir en så internationellt gångbar produkt. Eller det kanske är FN som skall utveckla medicinerna?

Utvecklingen under tjugotusen år var väl inte så där tipptopp. Du som bryr dig om medicin så mycket kan ju fundera på hur kul det var för hundra år sedan om man blev sjuk. Det var en fruktansvärd massa människor som dog som skulle ha kunnat räddas enkelt med moderna mediciner. Du kanske vill att det skall vara så nu också?

Citat:

Malmö stad(skattebetalarna) mm som beskostar det...

Okej. Men du ignorerar fortfarande Hultsfred. Är det Hultsfreds kommun som borde gå in och betala så du kan gå på festivalen gratis? Och borde NHL och elitserien vara gratis?

Citat:

Dessvärre finns ju folk som inte vet hur en dator fungerar och ännu mindre Internet. Säg till en 70+ man/kvinna att hon ska handla via nätet och inte en affär. Du glömmer visst en av våra största åldersgrupper.

Allvarligt? Jag oroas inte särskilt över piratkopieringen i åldrarna 70+. Gör du? Den som klarar att piratkopiera klarar att näthandla. Ge upp. (Dessutom är inte 70+ "en av våra största åldersgrupper )

Citat:

Hade nu företagen varit så mån om sina kunder hade de för länge sedan fixat billiga och bra alternativ...

Att du kallar det "rätt åt dem" är ju självrättfärdigandet jag syftat på hela tiden!

Citat:

En del har man liggande. Du ska inte påstå att du inte har ett enda olagligt objekt på datorn. Då tror jag hellre på jultomten.

Jaha? Men nu var det ju du som tyckte att det räckte med biblioteket och Webbradio. Hur skall du ha det? Räcker det eller inte?

Citat:

Den stora majoriten vill ha fler och framför allt billigare alternativ...

Klart konsumenterna vill ha billigare alternativ. Och du tror att det kostar 50 öre att utveckla en nedladdningstjänst som ITMS? Jag vill ha billigare hamburgare. Låt oss alla gå in och ta hamburgarna från McDonald's eftersom de tar så hutlöst mycket betalt för dem. Då kommer de att sänka priserna tror jag. Vad förbjudandet av DVD kom ifrån har jag ingen aning om. Släpp det.

Citat:

I en undersökning som genomfördes av lunarstorm...

Hela den här biten är ett cirkelresonemang. Att ungdomar tittar på TV är inte samma sak som att de enda som tittar på TV är ungdomar. Det bevisar inte eller ens antyder att reklam riktar sig enbart mot ungdomar och barnfamiljer. Att blått är en färg betyder inte att en färg är samma sak som blått. Jag vet att trean och femman rullar leksaksreklam på morgonen och i barnprogrammen. Du glömmer bara att det finns så väldigt mycket mer timmar TV per dag. Säg att barnprogrammen tar upp fem timmar per dag (det är högt räknat) i två kanaler. Om jag säger att Eurosport sänder mer än tio timmar per dygn så har jag mer reklamtid som inte är riktad mot barn redan där.

Sluta rör ihop reklamfilmer och slogans. Som tjejen med gud där. Tvättar inte barnlösa tjejer i 30-årsåldern håret? Eller killarna som spelar rugby i tvättmedelsreklamen. Ser de ut som de låter mamma tvätta matchstället tycker du?

Citat:

Läs ovan så ser du att jag menade det som en ironisk poäng...

Det var du inte alls. Du tänkte bara inte efter innan du skrev. Det vore bättre om du ärligt skrev att du hade fel på den punkten.

Citat:

Det var du och inte jag som drog in dessa i kalkylen,

Jag drog in dem och du ignorerar dem.
Så här tycker du: Om man skall ha råd att ha en Volvo för 300.000 (med lättmetallfälgar) så måste man betala på avbetalning. Då har man inte råd med 5000 för en XP-licens.
Så här tycker jag: Om man köper Volvon för 295.000 (utan lättmetallfälgar) – fortfarande på avbetalning, så har man råd att betala 5000 för en XP-licens. Om man inte tycker fälgarna är viktigare än licensen förstås. Jag försökte ta ett exempel på att en vanlig familj faktiskt kan ha råd att köpa programvara.

Citat:

Ska säga att jag har aldrig någonsin sätt en person läsa hela...

Precis. Men ändå borde det ju inte vara några problem eftersom du inte stjäl något annat en ett missat köptillfälle – precis som vid piratkopiering! Varför gör inte du (eller någon annan) det?

Vill du fortfarande klubba ned mig förresten? – jag hörde inget mer varken om det eller om vilken Sony-chef det handlade om som fick hutlösa 50 miljoner dollar i årslön. Eller skarvade du bara lite där för att du inte hade bättre argument?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker att antipiraterna har rätt till viss del, vissa artister och företag KANSKE förlorar pengar på piratkopiering men de flesta mindre t.ex. svenska artister har tjänat på det för dom har nått en bredare publik.

Sen brukar faktiskt musik skivor kosta mellan 100- 200kr, oftast 200 om det är en någotsånär ny skiva.

Sen är inte windows värt 5000kr utan kostar så mycket för att det är i princip monopol på OS branchen eftersom ingen som inte har datorer som stort intresse kan använda något annat OS.
Dessutom är windows det ända OSet som funkar om man ska spela(inte bara sätta upp servrar )

Sen angående 70+, så är inte det den största åldersgruppen MEN de flesta äldre än 50 år kan inte mycket om datorer och DET är en STOR andel av sveriges befolkning.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
I vilket land bor du?
Sist jag såg en skiva för under 100:- så hette det nice-price eller nått liknande... kanske på rea och sånt också men det är sällsynt. Iallafall i butik. http://www.ginza.se/ gå in och kolla lite musikpriser och sen säger du var du får en 80-90kr ifrån, och sen tänker vi på att butikerna ligger ännu högre än vad ginza gör. Ang mängden musik på en skiva går ju diskutera. Köper man såna där skräpiga mes-pop fjantalbum som typ, summer hits och sånt så är det ju sant att det ofta knappt finns mer än någon låt som är bra. Men köper man ett album med en artist man faktiskt gillar så är det nog fler. Och även om det finns låtar man itne gillar med så borde man ju betala iallafall då man ändå stöder den artisten och i framtiden troligen får fler skivor, med ett antal låtar man faktiskt gillar.

Dock kvarstår faktum, det kostar inga 150:- att framställa en skiva. Kanske en 30-60:- För att framställa och skeppa ut till butik. Resten är ren girighet.Och för stora företag med enorma mängder skivor att trycka och distrubera är det nog ännu billigare.

Jag bor i Sverige.
Visst är det oftast nice price/rea, men vari ligger felet i det. Piratkopierare av alla människor borde väl inte ha svårt för att köpa skivor billigare via internet? Det är generellt sett dyrare i butik, därför köper jag på internet. Jävla slöhet att gnälla på butikspriser när det finns mycket bättre alternativ och priser på internet. Måste man vrida och vända på allt för att rättfärdiga vad man gör?

Hittar flertalet skivor för under 100-lappen på Ginza. Gör en sökning på exempelvis "Morrissey" så ser du att de flesta skivorna ligger under 100-strecket. Kan väl sammanfatta min senaste beställning ifrån CDON. 13st skivor för 1046kr. Det ger ett snitt på 80kr. Ur denna order låg en skiva på 140kr och resten på under 80kr. Hopps, inga 180kr/styck där!

Har man inte råd med en skiva när den är ny får man väl helt enkelt vänta ett par månader, eller hålla sig till sina nerladdade mp3or. Eftersom jag mestadels lyssnar på 60- och 70-talsmusik så brukar mina skivor vara överlag billiga. När det kommer nya skivor jag gillar väntar jag tills priserna droppat och köper då det ligger runt 100kr. Tycker 100kr är ett helt okej pris på en skiva.

Observera att jag själv utnyttjar fildelning för att lyssna på musik, men är det så att jag gillar det jag hör köper jag det helt enkelt. Om det är för dyrt väntar jag bara tills det droppar.
Det är inte så svårt, kanske skulle ni prova?

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Citat:

Förstår vad du menar och håller med om att ACAD inte är någon storsäljare blad privatpersoner. Senaste skivan med Petter eller filmen Batman Begins riktar sig till privatpersoner och varje piratkopierad sådan innebär nog att färre köper filmen eller plattan. Håller du med?

Men vad är detta får jag medhål på en punk!!
Knappast, försäljning av dvd filmer har ökat explosionartat under dess år, hörde någon som nämde siffror på 120% bara för 2004.

Citat:

Snicksnack. Visst står universitet för en hel del grundforskning, men företag utvecklar så otroligt mycket mer och detta gör de för att tjäna pengar. Kanske tråkigt för dig, men så är det. Jag tror inte att utveckling av en magsårsmedicin kan ske på statlig nivå – speciellt eftersom det blir en så internationellt gångbar produkt. Eller det kanske är FN som skall utveckla medicinerna?

Utvecklingen under tjugotusen år var väl inte så där tipptopp. Du som bryr dig om medicin så mycket kan ju fundera på hur kul det var för hundra år sedan om man blev sjuk. Det var en fruktansvärd massa människor som dog som skulle ha kunnat räddas enkelt med moderna mediciner. Du kanske vill att det skall vara så nu också?

Universitet tillsammans med företag står för en jävla stor del av forskningen,
Att du inte tycker att såna saker som medicin ska utvecklas på statlig eller internationell nivå är bara sorgligt. Men sen och andra sidan sket du i att folk dog också. Så länge patenten fick bara vara kvar så :P.
Skulle inte utveckling ha varit bra? Vilket jävla skitsnack, var läste du historia och utvecklingslära? På komvux i Uganda eller?

Citat:

Okej. Men du ignorerar fortfarande Hultsfred. Är det Hultsfreds kommun som borde gå in och betala så du kan gå på festivalen gratis? Och borde NHL och elitserien vara gratis?

Jag hade inte haft något imot ifall kommunen eller staten för den delen hade sponsrat varken konserer eller idrottevenmang för den delen. Det sker i många delar av världen, så varför inte här?

Citat:

Allvarligt? Jag oroas inte särskilt över piratkopieringen i åldrarna 70+. Gör du? Den som klarar att piratkopiera klarar att näthandla. Ge upp. (Dessutom är inte 70+ "en av våra största åldersgrupper :rolleyes

Kanske skulle gå in på Statiska Central Byrån och beställa hem lite demografisk data av dom. Kanske har missat att den stora folkgruppen bestående av 40-talister i detta landet.

Citat:

Att du kallar det "rätt åt dem" är ju självrättfärdigandet jag syftat på hela tiden!

Du kan ju kalla det vad du vill utan att jag kan ändra den åsikten. Jag kallar det för vad det är.

Citat:

Jaha? Men nu var det ju du som tyckte att det räckte med biblioteket och Webbradio. Hur skall du ha det? Räcker det eller inte?

Jag har kanske 30 mp3:or allt som allt, för dom tillfällen när man vill höra sin favoriter. Hur många har du? Tycker du verkar var en en rätt fett hyklare. Svara nu alla andra. Har du något piratkopierat eller ikke tillåtet på din dator.

Citat:

Klart konsumenterna vill ha billigare alternativ. Och du tror att det kostar 50 öre att utveckla en nedladdningstjänst som ITMS? Jag vill ha billigare hamburgare. Låt oss alla gå in och ta hamburgarna från McDonald's eftersom de tar så hutlöst mycket betalt för dem. Då kommer de att sänka priserna tror jag. Vad förbjudandet av DVD kom ifrån har jag ingen aning om. Släpp det.

Utveckla. Jag och några polare från högskolan ska med glädje gör en hemsida till med nerladdningstjänster och betal möjligheter på mindre än 2 veckor.
Än en gång gör du fel. Du försöker blanda ihop stöld med upphovsrättsbrott. Lär dig något, det är inte samma sak.

[QUOTE]Hela den här biten är ett cirkelresonemang. Att ungdomar tittar på TV är inte samma sak som att de enda som tittar på TV är ungdomar. Det bevisar inte eller ens antyder att reklam riktar sig enbart mot ungdomar och barnfamiljer. Att blått är en färg betyder inte att en färg är samma sak som blått. Jag vet att trean och femman rullar leksaksreklam på morgonen och i barnprogrammen. Du glömmer bara att det finns så väldigt mycket mer timmar TV per dag. Säg att barnprogrammen tar upp fem timmar per dag (det är högt räknat) i två kanaler. Om jag säger att Eurosport sänder mer än tio timmar per dygn så har jag mer reklamtid som inte är riktad mot barn redan där.

Sluta rör ihop reklamfilmer och slogans. Som tjejen med gud där. Tvättar inte barnlösa tjejer i 30-årsåldern håret? Eller killarna som spelar rugby i tvättmedelsreklamen. Ser de ut som de låter mamma tvätta matchstället tycker du?[QUOTE]

Lägg ner människa. Antagligen är du blind eller har väldigt dålig koll på vem reklamen riktar sig till. Det är klart som fan att företagen riktar in sig på olika grupper när de bygger upp sin reklamkampanj. Hu gör du när du vill ha sålt underkläder till unga tjejer, visar du en gammal man i rullstoll med blöjor ller?

Citat:

Det var du inte alls. Du tänkte bara inte efter innan du skrev. Det vore bättre om du ärligt skrev att du hade fel på den punkten.

Jaså, har du blivit tankeläsare nu också? Fan du måste var skitgrym på det som kan läsa mina innersta tankar ända ner till södra skåne.

Citat:

Jag drog in dem och du ignorerar dem.
Så här tycker du: Om man skall ha råd att ha en Volvo för 300.000 (med lättmetallfälgar) så måste man betala på avbetalning. Då har man inte råd med 5000 för en XP-licens.
Så här tycker jag: Om man köper Volvon för 295.000 (utan lättmetallfälgar) – fortfarande på avbetalning, så har man råd att betala 5000 för en XP-licens. Om man inte tycker fälgarna är viktigare än licensen förstås. Jag försökte ta ett exempel på att en vanlig familj faktiskt kan ha råd att köpa programvara.

Din uppfattnings förmåga vad man har råd med är skrämande dålig. Ifall du redan har utgifter 19.000 och har en lön på 20.000 så vill jag se dig lösa ut den kalkyen. Vilket du fortfarande inte lyckas med. Sen så antar jag du skriver fel. Med tanke på att jag inte har sagt XP kostar 5000kr utan 3000 för retail och 1300 för OEM.

Citat:

Precis. Men ändå borde det ju inte vara några problem eftersom du inte stjäl något annat en ett missat köptillfälle – precis som vid piratkopiering! Varför gör inte du (eller någon annan) det?

Din uppfattning är som sagt skrämmande dålig. Bara för man läser tidningen och ställer tillbacka den så stjäl man inte.

Citat: Stöld, brott enligt 8 kap. 1 § brottsbalken. Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år.

Om brottet är ringa, skall i stället dömas för snatteri. Om det är grovt, döms för grov stöld....

Det enda brottet killen i frågan begår är dåligt uppförande...

Citat:

Vill du fortfarande klubba ned mig förresten? – jag hörde inget mer varken om det eller om vilken Sony-chef det handlade om som fick hutlösa 50 miljoner dollar i årslön. Eller skarvade du bara lite där för att du inte hade bättre argument?

Klubba ner dig vill nog de flesta här.... Nope hittar inte artikeln atm på nätet. Gör jag det någon dag så skickar jag den via pm.

Därmed avslutar jag min del i denna debatten. Det är alldeles uppenbart att inga argument kommer bita på dig. Med andra ord som att tala in i en vägg.
Du varken vill eller tänker ge förslag på hur man ska lösa problemet med kopiering eller de hutlösa priserna för produkterna. Därför är det inte ens lönt att forsätta denna debatt.

Permalänk

Vill bara kommentera det här med att det är artister och skivbolag som tar smällen.

Jag skulle säga att det är filmuthyrare och de som säljer begagnad musik och film som drabbas värst.

Om jag tycker att en film/skiva är bra eller om jag tror att jag med största sannolikhet kommer att vilja köpa den så köper jag den oavsett. Vill inte se mina favoritfilmer med kass bild och vill absolut ha skivorna med min favoritmusik.

De som tar den största smällen som sagt är de vägar som tidigare använts att upptäcka ny musik/film. För min del så har jag chansat en hel del i diverse skiväffarer som säljer begagnat, en hel del skit men även många guldkorn. Skräpet har gått tillbaka till skivaffären vilket har gett dem en liten vinst på hela affären. Videouthyrningsställen behöver väl ingen direkt vidare förklaring.
Måste dock säga att nedladdning har lett till att jag köpt filmer som jag annars aldrig hade haft en tanke på att köpa. Lemony Snickets hade jag inte betalat ett rött öre för att se vetandes att Jim Carrey är med i den men efter att ha sett den lommade jag skamsen till affären med mina fördomar om Jim Carrey som skådespelare krossade.

Att skivindustrin lider av piratkopiering är nog lika sant som osant. De stora artisterna som inte behöver slåss för att göra sig ett namn förlorar säkert några ören här och där men jag tror på de artister som säger sig ha blivit framhjälpta av piratkopiering. De har åtminstone inte någon skivbolagsdirektör som har bett dem gå ut och säga det.

Sen om det är ett brott eller inte kan man ju tvista om. Jag anser att även om det inte är regelrätt stöld så är det helt klart ett brott, även om det kanske inte är värt att slösa skattepengar på att utreda dem.

Jag tror inte att det kommer sluta i något annat än att amtingen så kommer man på nya sätt att bemöta sina kunder eller så kommer någon slags upphovsrättsskydd att förpassa datorer till strikta arbetsmiljöer och ersättas av konsoller i hemmen. (Alla vi entusiaster givetvis undantagna.)

*edit* Måste även kommentera CAD och liknande program.

Min gissning (hyfsat kvalificerad) är att autodesk och adobe tex. tjänar mer än de förlorar på piratkopiering.
Som någon sade här tidigare, det kidsen som suttit med photoshop väljer att arbeta med när de kommer ut på arbetsmarknaden är just det de satt med hemma i piratkopierad form.
Ingen slump att ArchiCAD är ute och delar ut gratislicencer på skolor för att bryta AutoCADs järngrepp om marknaden.
Sen om det är konkurrensklimatsmässigt hållbart det är en annan fråga. Har inte gjort någon direkt överslagsräkning på det men jag tror inte att priserna skulle komma ner i privatanvändarklassen även om piratkopiering försvann.

Visa signatur

FT02 | Asrock Extreme4 | 2500K @ 4.6 GHz | NH-D14 | 16Gb G.Skill RipjawsX F3-12800CL7D-8GBXH | GTX 780 Ti | Intel 520/510 | Corsair AX850 | 2x Dell u2410

Permalänk

MOrKiz,
Nej jag har inte gått på Komvux i Uganda. Du kanske borde åka dit och läsa Matematik A så skulle du klara att räkna ut att folk födda på 40-talet omöjligt kan vara äldre än 65 vilket åtminstone jag inte räknar som 70+. Gör du? Jag tycker för övrigt att formuleringen att "klarar man att piratkopiera så klarar man att näthandla" blev riktigt bra. De som inte vet hur man använder internet är inget piratkopieringsproblem och har därför inget i debatten att göra. Eller menar du att ni piratkopierar för deras skull för att det skall bli billigare?

Till skillnad från dig så svarar jag på frågor istället för att skriva en massa svordomar. Jag har piratkopierade MP3:or på mina datorer. Och betydligt fler än 30 stycken. Skillnaden är att jag inte står på några imaginära barrikader och skriker att det är rätt åt skivbolagen.

Det börjar bli lite för mycket förolämpningar och för lite svar i dina inlägg nu. Dessutom ökar stavfelen och särskrivningarna hela tiden. Akta så du inte dör av för högt blodtryck...

Om du (med polare) kan snickra ihop en betaltjänst och samtidigt lösa allt juridiskt som krävs för att sälja andras musik på nätet säkert på två veckor så kommer ju inte du att ha några problem att få ett jobb som betalar 50,000 i månaden. Det skall väl räcka till att köpa film och musik skulle jag tro.

Visst skrev jag fel med XP-licensen. Dock fattar jag inte hur du kan röra till "kalkylen" som du kallar det om Volvon och licensen. Folk har råd med bilar i kvartsmiljonklassen med lullull som lättmetallfälgar. Då har de råd med programvara för 3000:- också. Det var väl enkelt nog?

Just nu håller jag med dig om att det är väldigt svårt att förklara här. Du hasplar mest ur dig förolämpningar. Angående att alla här håller med dig – Jag har i alla fall läst flera kommentarer som säger att jag snickrat ihop välskrivna inlägg, men du tycks behöva klara dig utan sådana. Vilka slutsatser skulle du vilja dra av detta?

Korben Dallas,
Ingen ifrågasätter att AutoDesk går plus på piratkopieringen utan det är väl en av de saker vi nått konsens om. Däremot tycker MOrKiz att ~950:- för Photoshop Elements är mer än vad någon har råd med och eftersom DVD-marknaden växer så tror han att den inte tar skada av piratkopieringen heller. Jag ber att få uttrycka en avvikande åsikt.

Visa signatur
Permalänk

Kjell Brel, jag känner ett starkt hat mot dig! Jag vill verkligen klubba ner dig

Förresten;
"Vi vill ha en trevlig stämning i forumet. Var god skriv ej inlägg som kan verka stötande mot andra individer, vissa är mer känsliga än andra."

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk

Jag tolkar din kommentar som att du inte känt för att skriva detta pga forumets regler som du citerar. Är det rätt uppfattat? Hur gick det då bra för MOrKiz att skriva det första gången?

/Känslige Kjell (tydligen)

Visa signatur
Permalänk

Kjell Brel, fridens! Jag skrev det mest som en ironisering av morkiz ständiga kommentarer om att vi alla vill "klubba ner dig". Tycker det har gått lite till överdrift när man tar till sådant.

Sedan citerade jag reglerna för att visa vägen till kärlek

/Kramgosiga Johan

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk

Pussokram då!

Visa signatur