Permalänk
Medlem

OS X 10.4.3 ute!

Software Update vaknade nyss till och berättade att 10.4.3 har kommit ut.

Spotlight blev lite snabbare, airportprestandan verkar ha förbättrats något och safari är förnyad och klarar nu acid2-testet.

Här är lite info, stulet från apple.com:

Citat:

This update offers many improvements, including:

Finder and Spotlight

Improves responsiveness during Spotlight searches in the Finder.

Spotlight comments entered in the Finder are now preserved when using iDisk syncing.

Get Info windows correctly display non-Roman language versions and copyright strings.

Improves the alert that appears when replacing an item during a copy when the capitalization of the items' names is the only difference.

Permissions for items inside packages are now correctly set when applying permission changes to enclosed items in the Finder Info window.

Items copied into a Drop Box have permissions set correctly.

Addresses an issue in which Spotlight cannot find a file after using iPhoto to rename it if the filename originally contained an ampersand (&).

The Spotlight image indexer now uses the "Software" TIFF property to support graphics rendering and image editing applications that use this property.

Safari, Internet, and networking

Safari can now pass the "Acid2" test.

Improves compatibility of Safari with many webcams.

Improves the handling of Hebrew and Arabic text in Safari and Mail.

Improves compatibility for OpenGL-accelerated Macromedia Shockwave 3D webpage content when using Safari.

Addresses an issue in which an SMB volume might not mount again after it's unmounted.

Addresses some issues in which the Finder might not be able to connect to an SMB volume.

Bluetooth Setup Assistant now lets you toggle the Modem menu extra on or off (you can also use System Preferences).

Resolves an issue in which Internet Connect wouldn't connect to a dial-up ISP if the account password contained a double-quote (") character.

Improves compatibility with Squid proxy servers.
Syncing

With this update, you no longer need to store Address Book contact URLs in the Notes field when syncing with .Mac.

Mac sync error alerts now provide a better description of the issue (for more details about a .Mac sync error, see the dotmacsync.log file).

Allows your Address Book contacts that are organized in subgroups to be synced to an iPod using iTunes.
Mail

Addresses an issue in which Mail might prompt you to download items attached to an IMAP email message more than once.

In the Fonts & Colors preferences in Mail, you can now customize the font used in the list of Mailbox names.

Smart Mailboxes that use "Entire Message Contains" and another criteria with the "any" qualifier now work as expected.

Smart Groups of addresses can now be dragged from Address Book to a message's To, Cc, or Bcc field.

The number of messages in a Smart Mailbox are now displayed in the title bar.

Pressing Tab while composing a Mail message now inserts a tab character, instead of four spaces.

Accounts created in Mail after installing this update will avoid an issue in which .Mac mail could not be sent if the Internet Service Provider blocks port 25.

Reduces the amount of blank lines Mail might insert into a message when forwarding or replying to it.

Addresses an issue in which some Mail rules could be lost or duplicated after a .Mac sync.

Addresses in the "To:", "Cc:", "Bcc:" fields, as well as the Accounts pop-up menu, no longer appear in red if the address is in a different lettercase than what is entered in the "Mark addresses not in the domain" field; for example, "Mac@MAC.Com" will no longer be marked in red if the "Mark addresses not in the domain" field contains "mac.com."

Searches of "All Mailboxes" can now, optionally, include items from Junk and Trash.

Resolves an issue in which meeting requests sent from Microsoft Outlook to an Exchange account in Mail might not appear.
iChat

iChat preferences now allow you to display emoticons (such as a smiley face) as text (such as " ") instead of as a graphic.

Resolves an issue in Activity Monitor in which you might see "iChatAgent (Not Responding)" in red text, even though iChat works just fine.

Addresses a "No data has been received for the last 10 seconds" alert that could often appear when participating in a video chat in iChat with someone using AIM on a PC.

.Mac members can enable encrypted chat sessions after installing this update.

Further addresses potential causes of persistent "insufficient bandwidth" alerts.
Other applications

Disk Utility can verify the Mac OS X 10.4 startup volume with this update.

Many improvements for Calculator are included, such as: A black triangle icon no longer appears below "Infinity." Calculator now filters out unusable characters when pasting from the Clipboard, certain "rounding error" issues are addressed, and other issues.

Addresses an issue in which iCal could not publish or subscribe to a secure URL if your password contained a question mark (?).

Addresses an issue in which Preview might only print the first page of a multipage TIFF document.

Keychain Access searching is no longer case-sensitive after installing this update.

This update allows Keychain Access to directly import .pkcs12 files.

X11 windows no longer stay in the background after selecting the X11 application from the Dock or with Application Switcher.
Other

Software Update now lets you know when only ignored (hidden) updates are available for installation.

Addresses an issue in which incoming faxes are saved as "from unknown" PDF files.

Addresses an issue in which some Traditional Chinese input methods, such as Pinyin, limit the number of candidate characters presented in the candidate window.

Resolves an issue for Palm Desktop software in which the Command-Q keyboard shortcut would sometimes not quit the application unless it was pressed a second time.

Improves compatibility with Microsoft IntelliPoint mouse modifier clicking; that is, mouse buttons configured to act as a Control-click or Command-click, for example.

Improves window scrolling when dragging an item into a window that's viewed as a list, where not all of the list is visible.

Improves compatibility with Microsoft Word and Excel 2004, addressing an issue in which the application could stop responding for several seconds.

Addresses an issue in which cases and/or specific user conversion dictionaries could be disabled after upgrading to Tiger.

Addresses performance issues affecting three AppleScript commands: do shell script, system info, and delay.

The Core Data framework has been updated to improve relationship management issues, resolve issues with data migration, improve Undo and Redo commands, and improve insertion performance.

Resolves a potential redraw issue in which an application window's scroll bars could appear in the wrong place.

Allows Apple Wireless Keyboards to work in single-user mode.

Addresses an issue in which high ASCII characters in a password could lead to a blue screen at startup, or prevent log in.

MS-DOS-formatted volumes, including the iPod Shuffle, perform better and consistently mount (become available) in the Finder.

Improves results when printing to an optional envelope feeder on some printers.

Disables Quartz 2D Extreme—Quartz 2D Extreme is not a supported feature in Tiger, and re-enabling it may lead to video redraw issues or kernel panics.

Includes previous standalone security updates.

Permalänk

Härligt, äntligen, har väntat på 10.4.3. Hoppas denna update fixar lite av de problem jag har med min Tiger

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

undra om det fixar den härliga USB-buggen jag har med mitt m-audio transit som leder till kerneltraps och systemkrasch

edit: vad i hela helsefyr, programuppdateraren hänger sig och kraschar fatalt när man försöker dra igång skiten.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk

Det jag undrar är ifall jag slipper logga ut/in var tolfte timme för att inte menyknapparna uppe till höger skall bugga ur.

Det händer efter 8-12 timmar, och förutom att knapparna inte går att läsa, så slutar de i stort sett att fungera också, samt att spotlight brukar lägga av efter att det hänt, och iTunes bailar ut och frågar om jag vill tömma min iPod Nano om jag skulle råka plugga in den när det ser ut så där.

Snälla 10.4.3, snälla! Hoppas det funkar nu, blir spännande att vakna upp i morgon ...

edit: just ja, screenshot-funktionen slutar också att fungera när det blir sådär, varken command-shift-3 eller command-shift-4 (eller någon annan command-funktion heller för den delen fungerar när det blir så ..)

edit:
shit, Spotlight har verkligen blivit snabbare, stor skillnad mot innan!

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Jo, det var det första jag märkte. Iofs förstod jag att det var nåt på G med spotlight eftersom den indexerade om alla mina filer efter rebooten, men det märks tydligt. Jag skaffade Quicksilver rätt omgående när jag skaffade PBn eftersom det tog så lång tid för spotlight att leta fram rätt sökträff när man skulle starta nåt program.

Quicksilver rockar fortfarande, men nu är inte spotlight olidligt längre.

Permalänk

Quicksilver går ju inte att klara sig utan, helt underbart att den inte är så känslig när man ska starta ett program, vill man t.ex. starta photoshop kan man ju skriva phso, pts, oshp .. vad som helst bara bokstäverna finns i namnet, det är guld värt när man vill spara de där extra millisekunderna, samt att det är snyggt också, och att man kan skriva ut saker stort på skärmen genom att trycka på ' oerhört nödvändigt

Safari klarade Acid 2 utmärkt också förresten, och jag inbillar mig att Exposé är mjukare i animationerna

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Citat:

Quicksilver rockar fortfarande, men nu är inte spotlight olidligt längre.

Quicksilver för program och spotlight för filer ^_~

Permalänk
Medlem

Large Type, det där har jag inte märkt förut. Nu är bara frågan vad man ska ha det till

Exposé är helt klart piggare ja, dashboard också.

Quicksilver för program och spotlight för filer, jo så kör jag också. Quicksilver är nåt jag har svårt att klara mig utan när jag använder nån annans dator. Dock vore det kul om man kunde kombinera och slapp ett till program som ska ligga igång.

Permalänk
Medlem

det var som själva fan programuppdatringen har totalhavererat på min burk.. vägrar fungera what so ever omstart eller inte.. programet bara kraschar om och om igen.. börjar bli lagom purken på den här skiten nu aldrig varit med om något liknande tidigare så blir lite småfundersam om vad som kan strula.

laddar ner uppdateringen manuellt och ser om problemet löser sig iom det annars blir jag arg på riktigt.

edit: nu verkar det funka som det ska igen..

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Sweet, mina problem från den tidigare tråden är lösta. Annars märker jag ingen vidare skillnad, men allt är bra..

Permalänk
Medlem

Jag väntar någon dag till, ser hur fatala problemen blir.
Det är farligt att vara först.

Permalänk
Medlem

oho, uppdaterar så fort jag kommer hem (leka testdjur åt sidde)

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
oho, uppdaterar så fort jag kommer hem (leka testdjur åt sidde)

Kunde inte hålla mig, installerade på powermacen... Vill inte utsätta powerbooken för något då jag måste arbeta på den fram till torsdag

Men powermacen har jag inte fått några problem med.

Permalänk
Medlem

allt fungerar bra här!

Visa signatur

iBook G4 1.33GHz, 1024 MB, 40GB + 160, Mac OS X 10.4

Permalänk

Menyraden buggar fortfarande ur .. gah vad jobbigt!!

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Menyraden buggar fortfarande ur .. gah vad jobbigt!!

Kolla om den bara gör det i din user... sådana problem som du har uppstår när man leker med program som onyx etc...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Kolla om den bara gör det i din user... sådana problem som du har uppstår när man leker med program som onyx etc...

Ja, det är bara min user, en lösning är ju att skapa en ny user och kämpa över alla personliga inställningar dit. Men det hade varit trevligt att veta vad det är som orsakar det, samt att det verkar jobbigt att flytta över allt

(har iofs lekt med både Onyx och Cocktail, men menyraden borde inte bugga ur för det, eller i alla fall borde den gå att återställa)

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Jag börjar misstänka att Onyx/Cocktail är djävulen, kan vara det som är grunden till problemen med Exposé som jag skrev i en annan tråd.. :/

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft några problem med uppdateringen, upplever Spotlight som något snabbare än tidigare.

Permalänk
Medlem

Jag har installerat det nu men spotlight funkar inte :(.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

mm spotlight blev snabbare, men å andra sidan tar min boot extremt lång tid nu. datorn tar minst den dubbla tiden för att starta

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
mm spotlight blev snabbare, men å andra sidan tar min boot extremt lång tid nu. datorn tar minst den dubbla tiden för att starta

Var inte det bara första gången då?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Var inte det bara första gången då?

Tror jag inte, min powermac bootade på under 8sekunder förut, nu tar den 15sekunder på sig att snurra i den gråa delen...

Edit: VaCum påminde mig om att reparera rättigheterna... Nu så bootar den snabbt igen.

ca 6sekunder står den och snurrar i det grå, och när det gråa slutar upp och skärmen ändrar upplösning tar det en sekund så är allt laddat... Och då är det faktiskt en rätt gammal installation

Permalänk

Har inte testat nya Spotlight förrän ni nämnde det, men det känns onekligen lite snabbare. Det förklarar även varföf omstarten efter uppdateringen tog så lång tid. Det tog ju mycket längre tid än vanligt att starta datorn men det gick ganska fort med tanke på att den gick igenom mina 40 GB och indexerade allt.

Jag har inte märkt några andra stora förändringar, jag använder inte Safari som standardwebläsare men jag borde kanske ge den en chans till.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Var inte det bara första gången då?

nope, trodde så oxå, men nu andra gången ja startade den efter uppdatering tog det ännu längre tid, till o med så att när ja skriver in lösen tog det en 15 sek innan nått dök upp, innan snurrade bara den där färgglaga bollen som visar att datorn tänker.

vad beror det på? är det spotlight som indexerar allt eller vadå? tänkte då ja har en extern 400 disk inkopplad.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
nope, trodde så oxå, men nu andra gången ja startade den efter uppdatering tog det ännu längre tid, till o med så att när ja skriver in lösen tog det en 15 sek innan nått dök upp, innan snurrade bara den där färgglaga bollen som visar att datorn tänker.

vad beror det på? är det spotlight som indexerar allt eller vadå? tänkte då ja har en extern 400 disk inkopplad.

hade samma strul efter jag uppdaterade till 10.4.2 på min ibook.. löser sig efter ett par omstarter. inte på första kanske inte på andra men garanterat efter 5 eller så

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

jo, får ju hoppas det

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Känns snabbare redan vid andra omstarten. Ni har nog bara haft otur.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

nu, 3:dje gången gick det snabbt igen

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Muh, min mini låter mer nu än förr..

Aja..idag fick jag min Panasonic UJ-845B (8x dvd+/-rw m. DL) som jag ska trycka in i den

Fin mini det blir då, överklockad från 1.42GHz till 1.5GHz, 512MB (ok, inte spec. bra), 80GB och 8x dvd+/-rw (och såklart 10.4.3)

Lite bättre än den var i januari när jag beställde den.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.