R520 klarar av 1 GB minne

Permalänk
Melding Plague

R520 klarar av 1 GB minne

<font style="font-size: 10pt"><b>R520 klarar av 1 GB minne</b></font> <small class="small">måndag 31 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
När ATI tillverkade grafikprocessorn R520 som sitter på grafikkort i Radeon X1800-serien lades väldigt mycket tid ner på att skapa en bra minneskontroller. Ett resultat av detta är att R520 kan adressera upp till 1024 MB grafikminne, så om ATI av någon anledning vill utrusta ett grafikkort med 1 GB minne är det möjligt. Minneskontrollern stödjer även GDDR4. Det ska bli intressant att se om ATI av marknadsföringsskäl lanserar ett grafikkort med 1 GB minne, bara för att Nvidias minneskontroller som används på G70 och GeForce 7800 GTX inte klarar av det.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://www.theinquirer.net/?article=27336" target="_blank">The Inquirer</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tack men nej tack, de är nog inte värt pengarna riktigt än..

Permalänk

Dags att införa bättre texturkomprimering (och snabb extrahering) så att texturerna tar mindre plats. 256 Mb borde då räcka även till mycket avancerade spel.

Billigare och bättre!

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk

wooooooop ass ati power..fast 1 gig till grafikminne onödigt. fast jävligt fett

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem

Svårt att bli impad när inte ens 512mb gör någon skillnad i spel.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk

512 och höga frekvenser duger gott till kommande spel 1 år framöver tkr jag

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
Svårt att bli impad när inte ens 512mb gör någon skillnad i spel.

*Host* Doom III Ultra High Quality

Permalänk
Medlem

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2406&p=3
Ohhhh ja, jag är så fruktansvärt impad över hur stor skillnad 512mb gör.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Inaktiv

Enda anledningen att skaffa ett ATI kort med 1GB minne är att få status bland kompisarna; och att man kan skryta lite

Permalänk
Medlem

Det är ju ännu pinsamt vanligt att folk tror att MB är det enda som räknas...

- Vad har du för GFX?
- Vet inte, men 128 MB är det i alla fall!

Gnawrr...

Permalänk
Medlem

Nu är nog inte poängen med det här att ATI skall släppa ett 1GB kort inom en snar framtid utan att de har utvecklat en minneskontroller som skall hålla ett tag.

Permalänk
Medlem

1 gigs minne sitter själv på geforce 3 64 mb

Visa signatur

"Radeon äger väl alla kort just nu, men om du ska slänga ut den summan pengar på kort rekomenderar jag att vänta några måndader tills Geforce FX kommer. Kommer hamna på samma pris som 4600 resp 9700PRO idag. Och du kommer få ett kort nära 2x radeon kortet!" Den 19 december 2002 skrevs denna lögn här på Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Altså fördelen med nyheten är ju att kärnan redan klarar GDDR4, vilket bör hjälpa ATI till R580, jag menar då har ju de det problemet borta medan nVidia kanske måste ordna det.

Visa signatur

vill du bli min vän?

Permalänk

Spännande, men väldigt onödigt för dagens spel. Kommer nog dröja två år till innan 1Gb grafikminnen kommer behövas.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Grejjen som många missar är helt enkelt att GPUn oftasts inte kommer att vara tillräckligt snabb för att hantera spel som kommer att untnyttja den stora mängden minne. Ett typexempel: Radeon 9600 256MB.

Sedan att D3-motorn har sagt kunna använda texturer upp mot 512MB betyder inte att du alltid ser texturer för hela 'slanten'. Mycket shyfflas ut och nytt shyfflas in när du kutar omkring, vilket också är en poäng många missar.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Spännande, men väldigt onödigt för dagens spel. Kommer nog dröja två år till innan 1Gb grafikminnen kommer behövas.

sant, men kan ju inte säga nej till att flasha runt med 1gb grafikminne?

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk

hehe, va fan. Vill man flasha så ska man köpa sin en 6200 med 512mb gminne.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

jätte fett. tänk då när ati och nvidia skröt med sina 128mb och så kom matrox och släppte 512mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Det är ju ännu pinsamt vanligt att folk tror att MB är det enda som räknas...

- Vad har du för GFX?
- Vet inte, men 128 MB är det i alla fall!

Gnawrr...

Haha, händer väldigt ofta för mig med. Ibland känner man verkligen en stark behov av att banka dom i huvet lite grann.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk

Kanske onödigt, men sedan när R580 kommer, kanske det inte är så dummt!

1Gb grafik minne, GDDR4, 24-32 pipelines...

Mumma:p

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2406&p=3
Ohhhh ja, jag är så fruktansvärt impad över hur stor skillnad 512mb gör.

Grejen med 512 MB minne är ju att du slipper "laddningstiderna" när du går in i nya rum i D3, eftersom hela texturfilen då kan lagras i minnet.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Medlem

Spela roll vart den lagras, om det inte ger någon prestanda förbättring. Skulle hellre satsa på mer systemminne.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Två sånna i CF 2GB ram, på grafikkorten.

Permalänk
Medlem

wow :D:D:D så mycket det skiljer 0.4FPS i Doom3 "f*n dags och uppgradera, mitt kort har ju bara 256Mb fatsen jag spelar alla spel med max grafik så måste jag ha ett ännu bättre" måste verkligen ha de dära 0.4FPS!!!GO ATi ännu ett onödig uppgradering som bara kostar pengar...:(

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2406&p=3
Ohhhh ja, jag är så fruktansvärt impad över hur stor skillnad 512mb gör.

Där är skillnad, men den är inte speciellt stor:
http://www.beyond3d.com/reviews/sapphire/512/index.php?p=tb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joakim_r
Två sånna i CF 2GB ram, på grafikkorten.

Dina kunskaper i aritmetik imponerar.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem

Coolt, speciellt nu om R520 kan hantera andra processer än bara 3D accelerering, men iof så blir ju GPUn då en flaskhals. BTW, man kan aldrig ha för mycket minne.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Borde ju hjälpa i en del spel som Battlefield 2, speciellt om man har lite ram minne...;o)

Eftersom man redan har 1GB minne på grafikkortet så borde inte så förbaskat mycket ram minne behöva användas till texturer.

Permalänk

hjälper inte ett shit i nåt utav spelen som finns idag överhuvudtaget så lägg ner snella

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
hjälper inte ett shit i nåt utav spelen som finns idag överhuvudtaget så lägg ner snella

De e la skit samma om det hjälper i dagsläget eller inte.
Det intressanta är ju ändå att minneskontrollern verkar otroligt bra gjord. GDDR4 och 1 GB. Det kan man bygga vidare på rätt länge utan att behöva en ny minneskontroller.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.