Permalänk
Medlem

gästkonto för ubuntu?

jaha, jag vet att alla säkerhetsmedvetna (dvs alla *nix-användare?) blir alldeles andfådda och yrlsiga när man nämner lösenordsbefriade gästkonton, men jag är så illa tvungen att fråga ändå...

det är så att jag skulle vilja ha ett konto utan lösenord för lokal inloggning som bara är tillgängligt för vänner och annat löst folk som kan tänkas låna min hemmadator en stund.

hur gör jag, vad bör jag tänka på?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Den enda inloggningshanterare som jag vet stödjer sådant är kdm. Mig veterligen stödjer inte gdm lösenordsfri inloggning för specifika användare.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Re: gästkonto för ubuntu?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
jaha, jag vet att alla säkerhetsmedvetna (dvs alla *nix-användare?) blir alldeles andfådda och yrlsiga när man nämner lösenordsbefriade gästkonton, men jag är så illa tvungen att fråga ändå...

det är så att jag skulle vilja ha ett konto utan lösenord för lokal inloggning som bara är tillgängligt för vänner och annat löst folk som kan tänkas låna min hemmadator en stund.

hur gör jag, vad bör jag tänka på?

Inte vad du frågar om men kan du inte bara skapa ett konto med ett enkelt lösenord typ user: guest passwd: guest?

Permalänk
Medlem

Re: Re: gästkonto för ubuntu?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dcg
Inte vad du frågar om men kan du inte bara skapa ett konto med ett enkelt lösenord typ user: guest passwd: guest?

förvisso, men även om man löser inloggningsbiten så, kvarstår fortfarande säkerhetbiten...?
är det några speciellt viktiga befogenheter/services jag bör slå av?

edit: hela 'utan-lösenordsbiten' handlar om att windowsfolk utan vana att logga in öht inte ska bli alltför förvirrade, utan bara pek-klicka i loginmanagern.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

om du brukar ha datorn avstängd är det bara att sätta på timed autoinlogg 5sek så avbryter du den när du själv vill in, andra som startar datorn hamnar direkt på gästkontot utan att slå in (eller veta, vilket kan va bra för Ubuntu) lösen utan att märka nått troligen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint