Tungt för Rambus, tillverkare ointresserade av XDR2

Permalänk
Melding Plague

Tungt för Rambus, tillverkare ointresserade av XDR2

<font style="font-size: 10pt"><b>Tungt för Rambus, tillverkare ointresserade av XDR2</b></font> <small class="small">tisdag 1 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Rambus har svårt att få ut sina XDR2 DRAM minnen på marknaden, trots att de har flera fördelar över konkurrenterna DDR2 och DDR3. Endast tre tillverkare tillverkar idag föregångaren XDR och ingen tillverkare har licens för att tillverka XDR2 minnen.
<br />
<br />Trots att representanter för Rambus hävdar att XDR DRAM är ett bra val för PC-datorer, finns det inga chipsets som idag stöder XDR. XDR2 bygger på samma arkitektur som XDR, men har flera förbättringar och marknadsförs mot applikationer som har krav på en hög minnesbandbredd. XDR jobbar i 8GHz och uppåt, vilket ger en bandbredd på 16GB/s med en 16 bitars anslutning.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://www.xbitlabs.com/news/memory/display/20051031235539.ht..." target="_blank">X-Bit Labs</a>.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sjukt jävla snabbt.

Antagligen sjukt jävla dyrt också

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

för bra kanske, man vill sälja nått nästa år med..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

En jämförelse mot DDR2 och 1 hadde vart intresseant.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

kan dagens processorer dra nytta av den snabbheten ? :S inte så inläst alls i minnen

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk

Ser ju intressant ut, men det lär ju bli dyrt till en början med små tillverkningsvolymer. Så det är ju inte konstigt att tillverkarna bygger sina chipset runt DDR och DDR2, vem vill köpa ett moderkort där minnena kanske kostar 3000kr för en GB, när en GB DDR kostar 1100kr?

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Medlem

För dyrt, som det alltid är med Rambus. De borde de själva inse tycker man.

Permalänk
Medlem

Med tanke på priserna på RDRAM är jag glad att vi slipper fler Rambus minnen i våra datorer. Men till grafikkort kanske det skulle kunna vara bra...

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Avstängd

klart de inte vill sammarbeta med Rambus ... efter deras stämmnings galore bland minnestillverkare så vill de nu att dessa som de förr stämmde skall tillverka minnesmoduler åt dem? hoho

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

The XDR2 memory interface is available for licensing now and could be shipping in products by 2007.

Rambus kör sitt eget race och vill håva in licenspengar, medans alla övriga ingår i jedec

"JEDEC is the leading developer of standards for the solid-state industry. Almost 2400 participants, appointed by some 270 companies work together in 50 JEDEC committees meet the needs of every segment of the industry, manufacturers and consumers alike. The publications and standards that they generate are accepted throughout the world. All JEDEC standards are available online, at no charge."

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Rambus eget fel att ingen vill använda deras grejer när deras pris är bra mycket högre än andra.
Dom hade chansen i slutet av P3 och början av P4 perioden, men deras girighet satte stop för det.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
The XDR2 memory interface is available for licensing now and could be shipping in products by 2007.

Rambus kör sitt eget race och vill håva in licenspengar, medans alla övriga ingår i jedec

"JEDEC is the leading developer of standards for the solid-state industry. Almost 2400 participants, appointed by some 270 companies work together in 50 JEDEC committees meet the needs of every segment of the industry, manufacturers and consumers alike. The publications and standards that they generate are accepted throughout the world. All JEDEC standards are available online, at no charge."

Trodde att det var skillnad på att få igen lite pengar för sin forskning i form av licenspengar & se till att produkten följer en given standard?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Hur snabbt är 16GB/s i jämförelse med DDR och DDR2 ?

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk
Medlem

sånt minnen ska man ha swap eller hur det nu stavas på:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luugen
Hur snabbt är 16GB/s i jämförelse med DDR och DDR2 ?

Mina billiga DDR-minnen med fsb i 145Mhz pallar ungefär 2,3GB/s.

Permalänk
Medlem

Entusiastminnen? Smakar det så kostar det grej.

Alltså om dem är så bra som det ser ut så borde det väl ta mig fan komma någon som vill tillverka eftersom folk med bättre koll, entusiaster, vill ha prestanda, och är beredda att betala för det.

Det finns ju folk idag som sitter på två 7800GTX i SLI och en matchande processor. Skulle inte dessa vilja ha minnen som matchar den övriga hårdvaran?

Permalänk
Medlem

Rambus har väl inte alls bränt sina broar. Nejdå, inte alls.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Med Numa-stöd på en Opteron-bräda kan man komma upp i 12gb/s med pc3200

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luugen
Hur snabbt är 16GB/s i jämförelse med DDR och DDR2 ?

Dualchannel DDR2 800 hamnar på 12.8GB/s.

Du kan ju enkelt räkna så här. Rambus är 16bits och SDR,DDR och DDR2 är 64 bits.
Så tar du och delar Rambus frekvensen med 4 så får du vad som krävs för att motsvara det från DDR-hållet.
Så Rambus 800MHz behöver DDR 200 (PC1600). Alltså 100MHz som dubbelpumpas.
Rambus på 8GHz behöver DDR 2000 (PC16000). Alltså 1000MHz som dubbelpumpas.
Och dom snabbaste standardiserade DDR2 minnena idag är väl på 333MHz (DDR 667). Dvs bara en tredjedel så fort.
Å andra sidan har Rambus saftiga latenser, som begränsar prestandan litet i vissa fall.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mantus
kan dagens processorer dra nytta av den snabbheten ? :S inte så inläst alls i minnen

Det är minnet som är flaskhalsen i dagens datorer, inte processorn. Det är därför man har casheminne, för att arbetsminnet är allderles för långsamt för att mata processorn med information i den takt som behövs.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Det är enkelt att sitta o peka på flaskhalsar hit och dit o snacka antal GB/s på olika minnen, men det behöver ju inte säga nått om hur snabbt det är eller blir eftersom det finns så många andra faktorer, dagens cpuer tex är ju uppbyggda för att arbeta mot sin cache och det är inte alls säkert det blir så mycket bättre med massa fler GB/s om man inte ändrar arkitekturen.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

lol...

Som någon sade, Rambus hade ju sin chans men den satte ju prissättningen stopp för. Klart att ingen vill ha prylarna när en själv är värd mindre nere hos satan... Hur bra de än må vara. Jag personligen tvivlar inte på att de är bra. De verkar otroligt lovande rent prestandamässigt, men det jag tvivlar på är att jag någonsin skulle ha råd med några ens om jag vann jackpott på travet eller nått.

Lite synd dock, att girighet stoppar utveckling, Fast inte ovanligt skulle jag tippa på

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad folk inte inser är.....

I dagsläget är minnena för långsamma för att ensamt kunna ta tillvara på en konsumentprocessors bandbredd. Därför kör vi dual channel/wannabe-raid/kalladetvadnivill-boost osv, ännu fler kanaler (Processorer * 2 * Blah). Varför inte vända på steken och köra flera processorer till ett och samma minne om det handlar om fr.a. cachening?.......Kanske blir det rörigt =)...men iaf, om flera processorer pumpar in & ut info i små portioner, fast med hög frekvens, då tror jag helt klart att det kan löna sig att låna processorerna dela på minnet.

Som man förstår blir det förstås en nackdel om man får för sig att köra program som vill ha MYCKET minne, och inte bara snabbt ^^

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Inaktiv

Rambus = ett företag som har skadat sitt rykte bortom räddning.

Permalänk
Medlem

Dom borde ju iaf byta namn innan dom försöker sig ge sig ut på marknaden igen alltså. >.<

Permalänk
Hedersmedlem

Cacheminne i processorn är mest där för att hålla ofta använd data nära processorn då det tar enormt lång tid att anropa minnet och överföra datan till processorn.

Om det överförs i 10 eller 100 GB/s spelar inte så stor roll om det ändå tar 8-10 ns att hämta datan jämfört med tiden det tar att hämta från cacheminnet.

Rambus XDR passar nog bra i Ciscos stora routrar osv. I en speldator blir det nog för dyra licensavgifter utan nån nämnvärd prestandaökning, därför är det inte värt det.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Dualchannel DDR2 800 hamnar på 12.8GB/s.

Du kan ju enkelt räkna så här. Rambus är 16bits och SDR,DDR och DDR2 är 64 bits.
Så tar du och delar Rambus frekvensen med 4 så får du vad som krävs för att motsvara det från DDR-hållet.
Så Rambus 800MHz behöver DDR 200 (PC1600). Alltså 100MHz som dubbelpumpas.
Rambus på 8GHz behöver DDR 2000 (PC16000). Alltså 1000MHz som dubbelpumpas.
Och dom snabbaste standardiserade DDR2 minnena idag är väl på 333MHz (DDR 667). Dvs bara en tredjedel så fort.
Å andra sidan har Rambus saftiga latenser, som begränsar prestandan litet i vissa fall.

Nja.. 1x16 bitars RDRam användes endast till Intel 820..med 850 chipset krävdes det dual-channel (2x16bitars senare kom det 32-bitars (egentligen innehållandes 2x16 bitars) i en gemensam kappsling om jag inte misstar mig) moduler till 850E.. men det finns även 64-bitars RDRam minnen men vad jag vet så används dom till ... ingenting?

Är dock osäker på om du menade RDRam applikationer generellt eller endast 800Mhz 16-bitars varianten?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Tycker dock det är lite tråkigt att att tillverkarna inte nabbar... som det ser ut skulle XDR ge en väldigt fin prestanda boost... kostnaden som så oroar int mej så mycket .... nu när man har flyttat har man 2500+ tillövers för mer hårdvara ......