Permalänk
Medlem

AmigaOS 4.0

Hyperion Entertainment som under en lång tid arbetat med AmigaOS 4.0 har nu öppnat en hemsida

http://os4.hyperion-entertainment.biz/

Hade jag varit rik så hade jag köpt en AmigaOne när detta OS släpps i skarp version

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Rik?
En AmigaOne kostar ju inte mycket alls. Tyvär inte någon rejäl prestanda på dem. Rätt gamla cpuer man får med.

Permalänk
Medlem

Åhfan, där ser man vad man kan ta för givet xD
Men då kommer ju somsagt tankebanan in om det verkligen är värt o slänga ut pengar på så pass gammal hårdvara, även om OS:et i sig kanske är minst lika snabbt som säg XP eller dylikt.

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Åhfan, där ser man vad man kan ta för givet xD
Men då kommer ju somsagt tankebanan in om det verkligen är värt o slänga ut pengar på så pass gammal hårdvara, även om OS:et i sig kanske är minst lika snabbt som säg XP eller dylikt.

En komplett Amiga One med OS4, 800MHz G4 på en mATX kort, ATI Radeon 7000, går på ca 8k.

Prestandan är ju inte överväldigande, typ som en billigare Apple Powermac från 2001.
Men då har du ett annorlunda system.

Permalänk
Medlem

Skillnaden är att i AmigaOS så behöver du inte en speciellt bra CPU.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Precis

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Amiga to the People!
Gillar screenshotsen på 4.0 skarpt

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem

Undrar om jag kan köra det på min gamla Powermac? Vad är det för krav på hårdvaran?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Du behöver ett speciellt chip samt och nån form av bootgrunka...

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zapher
Undrar om jag kan köra det på min gamla Powermac? Vad är det för krav på hårdvaran?

Om du fixar den speciella CMOSen istället för OpenFirmware så kanske det närmar sig.

Du måste ju byta ut CMOSen för att få AmigaOS att boota på en Pegasos PPC.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zapher
Skillnaden är att i AmigaOS så behöver du inte en speciellt bra CPU.

Jag minns första gången jag använde en 486:a, det var makalöst snabbt jämfört med de 386:or man var van vid. Med MS DOS 6 och Windows 3.1.

Nästan all hårdvara verkar jättesnabb om man kör OS som är avsedda för långsammare prylar och inte kräver så mycket.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

'Improved kernel' och bild av Liemannen som pekar pa en...hahaha.

Men seriost Stack, du skulle lika garna kunna saga 'Nastan all hardvara verkar jattesnabb om man kor os som inte kraver sa mycket'. Det ar lite som flickvanner. Vissa kan val faktist vara jattefina utan att ta upp ungefar 50% av ens totala tid och uppmarksamhet?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
Jag minns första gången jag använde en 486:a, det var makalöst snabbt jämfört med de 386:or man var van vid. Med MS DOS 6 och Windows 3.1.

Nästan all hårdvara verkar jättesnabb om man kör OS som är avsedda för långsammare prylar och inte kräver så mycket.

AmigaOS är avsett för riktigt tunga saker. Det används flitigt till realtidsrendering av t ex film och klarar riktigt tunga saker.
Aktiva screens och ett direkt frigörande minne gör att den nästan aldrig känns seg.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zapher
AmigaOS är avsett för riktigt tunga saker. Det används flitigt till realtidsrendering av t ex film och klarar riktigt tunga saker.
Aktiva screens och ett direkt frigörande minne gör att den nästan aldrig känns seg.

jo Amigor används rätt flitigt fortfarande inom media & tv. (redigerring, textning, vinjetter och sånt)

får man skal och grejer med hårdvaran eller är det bara kortet? man vill ju ha en stilig burk som ser ut som 3000 eller 4000 serien..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
jo Amigor används rätt flitigt fortfarande inom media & tv. (redigerring, textning, vinjetter och sånt)

får man skal och grejer med hårdvaran eller är det bara kortet? man vill ju ha en stilig burk som ser ut som 3000 eller 4000 serien..

Eftersom man köper kittet får man med HDD, RAM etc. Så det kanske kommer i en mATX burk. Men de ser ju ut som vilken Shuttleliknande dator som helst då.

Permalänk
Medlem

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Borde väl släppas någon roligare box med tiden

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Om du fixar den speciella CMOSen istället för OpenFirmware så kanske det närmar sig.

Du måste ju byta ut CMOSen för att få AmigaOS att boota på en Pegasos PPC.

Hans-Jörg Frieden har vid flera tillfällen påpekat att man inte behöver U-boot för att boota AmigaOS4, det går lika bra med OpenFirmware eller liknande.
Men du kommer inte att kunna boota AO4 på en Pegasos för det finns inga drivrutiner för chipsetet (Marvell Discovery II) och någon måste betala dem för att göra en portning till Pegaos men Gensis är inte intresserad av AO4 eller MorphOS för den delen (som de övergav för 1 år sen)

Som tur är så kommer det ny hårdvara så man behöver inte köpa AmigaOne om man vill köra AO4.

http://www.troikang.com/ <---

Jag kommer att köpa en Amy när de släpps från http://www.gurumeditation.se

Och varför AO4 inte kommer till Mac
A quote from a recent interview with Kai Staats, chief-executive of Terra Soft (LinuxUser, issue 52):

"There were times when we would ask for assistance with new product bring-up and call a key Apple engineer for assistance. His response was, ‘Well, I have everything here on my desk, I have the data you need, but I’m not allowed to give it to you. Sorry guys. You know how it is.’ As such we have, with the assistance of the IBM Oz labs and the PowerPC Linux community, reverse engineered every single Apple product that has shipped since the inception of our company."

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem

trevligt!

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Gensis är inte intresserad av AO4 eller MorphOS för den delen (som de övergav för 1 år sen)

Det där var väl en EXTREMT vinklad tolkning av verkligheten.. antingen får du betalt av genesi eller så har du läst på helt fel ställen.

Snarare var det väl så att genesi ÖVERGAVS av bland annat morphosfolket och diverse andra (openBSD tex) för att dom inte lyckades hålla vad dom lovade, det resulterade dessutom i en bunt stämningar mot Genesi.

Visa signatur

AmigaOS <> IRIX <> Solaris <> Linux <> HP-UX <> OpenBSD

Jag kör min 2.4Ghz speldata i 3.67Ghz. Min riktiga dator kör 68060-60 i 50Mhz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XT600
Det där var väl en EXTREMT vinklad tolkning av verkligheten.. antingen får du betalt av genesi eller så har du läst på helt fel ställen.

Snarare var det väl så att genesi ÖVERGAVS av bland annat morphosfolket och diverse andra (openBSD tex) för att dom inte lyckades hålla vad dom lovade, det resulterade dessutom i en bunt stämningar mot Genesi.

Ja genesi övergav MorphOS, de hade ingen använding för dom längre, de har lurat över nog många till Pegaos plattformen, och nu går MorphOS en långsam död till mötes när David Gerber har GPL:at Ambient

Det är därför jag väntar på ny AmigaOS hårdvara från troika och Gurus samarbete
och även på safirs intervju med Adam om ACK-kortet skulle gärna vilja ha ett i min A1200

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"