Permalänk
Medlem

"Flytta" Partition

Jag undrar om det i linux finns något bra sätt att "flytta" en partition från en disk till en annan, för jag tänker flytta en winXP partition till en ny disk och Jag vill att den fortfarande ska gå att boota.
Jag funderar på om det skulle gå att göra med dd men hur skulle man i så fall göra?

Permalänk
Medlem

kör något klon-program så att du klonar en likadan disk, annars lär det icke funka...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

hur menar du? kan inte påstå att det där gjorde mig klokare

Permalänk
Medlem

finns exempelvis Norton GHost som gör en exakt kopia av en disk, så funkar den på samma sätt....att bara lägga över en partition lär nog inte funka så bra..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Varför skulle det inte fungera att kopiera med dd?

Permalänk
Medlem

Nu står ju den här tråden under UNIX, finns Norton Ghost till det?

Permalänk
Medlem

jag hade som sagt var tänkt att använda linux när jag kopierar (gentoo livecd).

Men om man ska använda dd bör man då göra en lika stor partition på mål disken och sen använda dd (dd if=/dev/hda1 of=/dev/hdb1) eller ska man använda hela disken (dd if=/dev/hda of=/dev/hdb).

Källdisken (och partitionen som ska kopieras) är ~30GB och måldisken är 200GB.

Permalänk
Medlem

Jag skulle först göra en likadan partiton på måldisken med t.ex. fdisk.
Och sedan kopiera med dd if=/dev/hda1 of=/dev/hdb1.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Nu står ju den här tråden under UNIX, finns Norton Ghost till det?

Jag tänker på ghost då man stoppar i diskett o kör de..

Missade sen att du just ville göra det i linux, men som svar så känns det ju omöjligt då man inte kan skriva till NTFS..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

ultima: du har missat att jag ska kopiera hela partiotionen, inte ändra data innuti den, då behövs inget stöd för ntfs.

jag tar nog och gör som lefant skrev