Permalänk
Medlem

Saknas i Operativsystem?

Lägger denna tråd i denna del, men den gäller samtliga OS, även Windows.
Är det någon funktion eller något program som ni saknar som ni skulle vilja ha som default efter installation?

//Andreas

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem

Ett dumhetsfilter.

*) Tar bort korkade e-mail från ens inbox - man behöver inte bry sig om att själv ta bort dem.
*) Filtrerar bort korkade inlägg på forum, mailinglistor osv.
*) Om man tittar på webb-tv/lyssnar på webb-radio så filtrerar den bort korkade programledare och gäster.
*) Slutligen: "You must be this smart to ride this" - Om man är för korkad så får man inte ens logga in i operativsystemet.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha mindre program efter installation t.om

Håller f.ö med om dumhetsfiltert, hehe...

Permalänk

Jag skulle vilja ha ett program som sorterar bort "lunajspjåk" och ersätter det med korrekt rikssvenska (jag syftar inte på den här tråden, utan rent allmänt).

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem

En sak jag kom på är:

En ports/portage/apt-motsvarighet för fler operativsystem. På min linux-burk så rullar alltid senaste (senast paketerade iaf) versionen av alla program, men på windows-burken så uppdateras det mindre frekvent eftersom det inte finns någon apt-motsvarighet till Windows.

Windows Update behandlar ju enbart Windows-komponenter.

Permalänk
Medlem

något liknande linux pakethanterare i windows kunde ju varit bättre, men sen så är ju windows som det är...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
något liknande linux pakethanterare i windows kunde ju varit bättre, men sen så är ju windows som det är...

hört talas om .MSI ?

Permalänk
Medlem

MSI är en bra start, men det skulle vara smutt med motsv. "apt-get update, apt-get upgrade", eller en "Windows Application Update" som känner av vilka paket man har installerat och uppdaterar dem (om uppdateringar finnes).

Det är inte paketformen jag är ute efter, utan de automatiska uppdateringarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulrik Uppkastare
Jag skulle vilja ha ett program som sorterar bort "lunajspjåk" och ersätter det med korrekt rikssvenska (jag syftar inte på den här tråden, utan rent allmänt).

finns ju en plugin till nått IM som gör motsatsen, så det skulle nog vara en small sak för den som gjorde det att vända processen..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Finns ju hemsidor som översätter till olika språk: Haxxor. lunarlizer med mera. rot13/ceasarkod är också rätt kul.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk

Jo, men jag vill alltså bli fri från den pest som i folkmun kallas för fjortisspråket

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem

jo tack, det hade vart skönt. Nåt system som ger användare som skriver lunajspjåk en elstöt skulle vara bra också

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
hört talas om .MSI ?

Hört talas om äpplen och päron ?

Om vi bortser ifrån att MSI är ett jäkla guck så gör det ju inte alls vad som efterfrågas här.

En annan stor nackdel med msi är att det är svårt att få paket att fungera "generellt", ett paket som fungerar på en dator behöver inte fungera på en annan osv.

Visa signatur

AmigaOS <> IRIX <> Solaris <> Linux <> HP-UX <> OpenBSD

Jag kör min 2.4Ghz speldata i 3.67Ghz. Min riktiga dator kör 68060-60 i 50Mhz.

Permalänk
Medlem

Ett riktig bra 3d gui som tar minimum av datorn och som är efektivt.

Visa signatur

8D

Permalänk

MS håller ju på med sitt Microsoft Update där man samlar alla produkter till en uppdateringssida.
Men att vi får något liknande apt-get till Windows ser jag som osannolikt då det kommer bli en jäkla schabbel med alla licensmodeller och andra olikheter.

Visa signatur

Gör annat nu för tiden.