Permalänk
Medlem

Mer utrymme för linux

Hej.

Jag kör debian på min dator, men jag har börjat få slut på hårddiskuttrymme. Jag har endast partioner för / och /home, plus lite lagringsdiskar då. Jag har även lite windows-partitioner som jag använder ytterst sällan som jag tänkte slakta.
Om jag vill få lite mer uttrymme tillgängligt för mitt linux, kan jag kopiera lite saker (säg t.ex /usr/) till den nya partitionen, och sedan mounta den nya partitionen på /usr? Eller hur gör man? Anledningen till att jag inte bara testar är väl rätt uppenbar i det här fallet,

Det jag vill uppnå är alltså mer uttrymme tillgängligt för linux. Det verkar lite för riskabelt att hålla på och resiza reiser-fs diskar tycker jag, så helst vill jag bara fixa en till partition.

mvh
tomas

Permalänk
Medlem

1. formatera den "nya" partitionen.
2. mounta den någonstans
3. kopiera över allt från din "gamla" partition till den "nya".
4. ändra mountpointen i /etc/fstab så den pekar på din "nya" partition
5. starta om datorn alt. umounta partitionerna och mounta dom rätt.

så har du alla grejjer på din nya partition, men din gamla finns kvar och de har inte slagits ihop el. dyl. däremot kan du mounta den gamla till nått annat spännande ställe och använda till ngt annat.

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk
Medlem

Går det inte att ändra på storleken med partition magic till exempel?

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Inte för ext/2/3 och reiserfs tror jag

whoracle, problemet är väl att den partition jag har nu är mountad på /, dvs allt jag har i linux-väg exklusive /home ligger där. Men det är alltså så att jag kan flytta allt från t.ex /usr till den nya partitionen utan att riskera problem med sökvägar och sånt?

Permalänk
Medlem
Citat:

whoracle, problemet är väl att den partition jag har nu är mountad på /, dvs allt jag har i linux-väg exklusive /home ligger där. Men det är alltså så att jag kan flytta allt från t.ex /usr till den nya partitionen utan att riskera problem med sökvägar och sånt? [/B]

Det är antagligen inga problem. Och skulle det mot förmodan bli problem
finns alla viktiga verktyg direkt i /bin, så du kan alltid återställa det hela.
Ett tips är att göra mv /usr /usr.bak istället för rm -rf /usr, och
inte ta bort /usr.bak förrän du vet att allt fungerar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomas
Inte för ext/2/3 och reiserfs tror jag

Det går att ändra storeleken på ext2/3-partitioner. Har själv krympt en partition med hjälp av ext2resize och fdisk. Att göra partitionen större torde vara ännu enklare

Visa signatur

your lichen-covered corpuscles are filthy to my fist
infection is your finest flower mildewed in the mist