GeForce 7800 GTX 550/1800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Tycker det är lite roligt då NVidia gick ut innan och sa att dom inte kände sig hotade av ATI och skulle därför inte släppa ett Ultra kort.

Ok, nu släpper dom ioförsig inte ett Ultra kort. Det var dom för fega för. Så nu kommer ett Ultra förklätt till ett GTX istället...........

För fega för ? Det där får du gärna förklara.

Med releasen av detta kort finns det inga hållbara argument för att köpa ett X1800XT... varken pris eller prestanda.. enda som finns kvar är fanboy argumenten.

Permalänk

Att den använder sig av G70 kärna och har 550mhz på core tyder på att de har högt vcore ( till 1,6v-1,65v kancke?). Jag skulle inte bli förvånad om 7800GTX 512mb kommer med en dualslot kylning, precis som Quadro 4500.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
För fega för ? Det där får du gärna förklara.

Med releasen av detta kort finns det inga hållbara argument för att köpa ett X1800XT... varken pris eller prestanda.. enda som finns kvar är fanboy argumenten.

Nej, finns ett argument kvar och det är bildkvalite. För de vars skämar ändå inte klarar väldigt hög upplösning så är ju fortfarande X1800XT ett bra alternativ. Du får bättre AF och möjligheten att köra HDR med AA.

Men för övriga där fps är det viktigaste håller jag med, ATI lär definitivt få göra nåt åt sina priser om de vill få något sålt.

Permalänk
Medlem

Hoppas nvidia släpper kortet. Då blir kanske de andra 7800 korten samt ati korten lite billigare.

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Nej, finns ett argument kvar och det är bildkvalite. För de vars skämar ändå inte klarar väldigt hög upplösning så är ju fortfarande X1800XT ett bra alternativ. Du får bättre AF och möjligheten att köra HDR med AA.

Men för övriga där fps är det viktigaste håller jag med, ATI lär definitivt få göra nåt åt sina priser om de vill få något sålt.

Denna argument är inte specielt stark, om man nu är inte en bildkvalite freak. Och om man vill ha bra bildkvalite i spel med nVidia så minskar man bara lite LOD så får du ett super fint kvalite.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
baaah vägrar Nvidia ja vet inte vafrör men ja tyck inte om Nvidia det är en sån dä känsla man har samma kan gälla mat bilar som volvo det är si o så me de men saab skulle man kunna tänka sig eller en Golf samma med graffe kan bara int med Nvidia dom känns som om man jämför en lada från -70 med dagens ATI kort tex så känns ati mer genuint robust ja ja kan int föklara men inge Nvidia då ATI är det enda andra alternativet så blire som de blir

NEJ ja en INTE enFanBoy

'

Hade det varit hälften så obegripligt så hade det räckt.

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Denna argument är inte specielt stark, om man nu är inte en bildkvalite freak. Och om man vill ha bra bildkvalite i spel med nVidia så minskar man bara lite LOD så får du ett super fint kvalite.

Vad jag menar med bättre AF är att ATI erbjuder "angle independent" AF med X1800 serien, det gör inte 7800. Se på väggen i denna bild, bästa inställningarna för båda korten: http://www.hardocp.com/images/articles/1128280140ABTiXJphEC_8...

Och att kunna köra AA tillsammans med HDR är definitivt inte fyskam ifall man nu inte kan köra i så hög upplösning pga skärmen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Vad jag menar med bättre AF är att ATI erbjuder "angle independent" AF med X1800 serien, det gör inte 7800. Se på väggen i denna bild, bästa inställningarna för båda korten: http://www.hardocp.com/images/articles/1128280140ABTiXJphEC_8...

Och att kunna köra AA tillsammans med HDR är definitivt inte fyskam ifall man nu inte kan köra i så hög upplösning pga skärmen.

Påmin mej om jag har fel... men det är väl inte så många spel som stödjer HDR ?

Permalänk

Varför är den övre delen av vägen lika skarpa för både XT och GTX, men inte den nedre?
Jag är misstänksam här =/

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Varför är den övre delen av vägen lika skarpa för både XT och GTX, men inte den nedre?
Jag är misstänksam här =/

Det är ju just det som är poängen

Med "angle dependent AF" så beror AF kvaliten som namnet antyder på vinkeln av polygonen. Detta är en optimering som ATI införde med 9700P-korten (eller ändå tidigare?) och som sedan nVidia införde i 6800 serien. Det har funnits en del klagomål på att inte användaren själv har fått bestämma över dessa optimeringar så jag antar att ATI lyssnat på dessa och gjort det möjligt att stänga av denna optimering för absolut bästa resultat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Påmin mej om jag har fel... men det är väl inte så många spel som stödjer HDR ?

Nej, än så länge så är det inte alltför många med HDR stöd med det kommer utan tvekan bli fler och fler nu när båda tillverkarna har kort med stöd för FP blending och korten faktiskt är tillräckligt kraftfulla att utnyttja HDR.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Påmin mej om jag har fel... men det är väl inte så många spel som stödjer HDR ?

Inte pixelshader 3.0 heller om man skall dra in implementeringar i hårdvaran:-)

Som alltid varit starka argument för eller emot.

MvH alban:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Det är ju just det som är poängen

Med "angle dependent AF" så beror AF kvaliten som namnet antyder på vinkeln av polygonen. Detta är en optimering som ATI införde med 9700P-korten (eller ändå tidigare?) och som sedan nVidia införde i 6800 serien. Det har funnits en del klagomål på att inte användaren själv har fått bestämma över dessa optimeringar så jag antar att ATI lyssnat på dessa och gjort det möjligt att stänga av denna optimering för absolut bästa resultat.

Aha, i see!
Jävla dåligt av nVidia att de inte fixar det där.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Aha, i see!
Jävla dåligt av nVidia att de inte fixar det där.

Fast till nVidias försvar så var de ju inte de som började. 5800/5900 hade inte denna optimering men då 9700P kom undan med den så jag förstår varför de implemterade det själva, ger ju en extra boost och många kommer inte märka skillnaden. Hur som helst så ger det X1800 en fördel vad gäller AF kvalite.

Permalänk
Medlem

Sen att kortet aldrig verkar komma till handlen är dock ett annat problem

Permalänk

Saken är den att den erfarenhet jag har av Nvidia är inte alls bra vilket gör att man är skeptisk mot nyare Nvidia kort oavsett om dom är 100ggr bättre så finns den där våga eller inte våga köpa så näe ja avstår Nvidia dom har haft sina chanser tidigare men jag litar inte på dom längre

kalla detta vad ni vill men Nvidia tilltalar mig inte helt enkelt

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft problem med Nvidia..... stabila drivisar och bra kort.... funkar framförallt bra i linuxburkarna

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Har aldrig haft problem med Nvidia..... stabila drivisar och bra kort.... funkar framförallt bra i linuxburkarna

Verkar lite owned va?

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Verkar lite owned va?

??? förklara ??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Har aldrig haft problem med Nvidia..... stabila drivisar och bra kort.... funkar framförallt bra i linuxburkarna

Håller med dig. ATI är hemskt i en linux burk, usch blir tokig att det inte finns en vettig linux drivrutin till min laptop

Permalänk

Kommer ändå inte köpa något av dem. Palla 4k-5k för ett grafikkort Känns som grafikkorten är overkill redan i vilket fall så jag gråter inte Blir ett x1800XL för mig, när de väl lagt sig på normat utbud och pris.

S_Z, intressant med Angle Independent. Stör mig ganska mycket på sudd, dock inte extremt.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Har haft både ATI & Nvidia kort... nu väljer jag iofs. sida men jag gillar Nvida bättre av någon outgrundlig anledning, varför vet jag inte, samtidigt tror jag inte att ATI är dåliga på något sätt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
Saken är den att den erfarenhet jag har av Nvidia är inte alls bra vilket gör att man är skeptisk mot nyare Nvidia kort oavsett om dom är 100ggr bättre så finns den där våga eller inte våga köpa så näe ja avstår Nvidia dom har haft sina chanser tidigare men jag litar inte på dom längre

kalla detta vad ni vill men Nvidia tilltalar mig inte helt enkelt

Även här lyckas du skickligt undvika allt vad punkter och komman heter. Du borde kanske starta en kurs?

OnT: Jag tycker också det är lite underligt att släppa en så saftigt upphottad version av GTX utan att kalla den något annat. Enda skillnaden i produktnamnet kommer ju vara minnesmängden. =/

Permalänk
Medlem

NVIDIA(L)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
baaah vägrar Nvidia ja vet inte vafrör men ja tyck inte om Nvidia det är en sån dä känsla man har samma kan gälla mat bilar som volvo det är si o så me de men saab skulle man kunna tänka sig eller en Golf samma med graffe kan bara int med Nvidia dom känns som om man jämför en lada från -70 med dagens ATI kort tex så känns ati mer genuint robust ja ja kan int föklara men inge Nvidia då ATI är det enda andra alternativet så blire som de blir

NEJ ja en INTE enFanBoy

Ååh! Det där fick mig att komma ihåg de gamla goda "jag är inte rasist men" inläggen i gamla ÖÄ. *nostalgi*

Ang. namnet så kommer de säkert att döpa om den till GTO innan lanseringen bara för att förvirra folk, precis som de gjorde med XT.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
Saken är den att den erfarenhet jag har av Nvidia är inte alls bra vilket gör att man är skeptisk mot nyare Nvidia kort oavsett om dom är 100ggr bättre så finns den där våga eller inte våga köpa så näe ja avstår Nvidia dom har haft sina chanser tidigare men jag litar inte på dom längre

kalla detta vad ni vill men Nvidia tilltalar mig inte helt enkelt

mig veterligen har nvidia bara floppat 1 gång och det var med de ökända Fx korten. annars har de skött sig bra.

Permalänk
Avstängd

Min uppfattning är att X1800XT är ett fruktansvärt kraftfullt och avancerat kort om man man utnyttja det fullt ut. ATi har inte släppt X1800XT PE heller, tänk på det ang högre klockfrekvenser på 7800GTX

ATi har även en lyckad generation av grafikprocessorer med R5xx. Se på R500 med 48st oberoende pixel/vertex shaders, eller så kallade "unified shaders".

R580 kan komma att bli extremt kraftfull. Tänk er kraften från 16 till 32 pipelines på kommande ATi kort och dubbla minnesbandbredden med ATi's minneskontroller som klarar 512-bitars minnesbuss.

Det jag alltid gillat med ATi är dess bildkvalité/optimering som inte lurar en på något sätt. Att man får välmöjlighet som användare.

ATi brukar även vara värst vid full AA/AF i höga upplösningar. Då visar korten sin riktiga styrka. Minns R300 hur kraftfulla dom var vid lanseringen i t.ex UT2003 mot FX korten

X1800XT är ett jäkligt bra kort. Bättre än 7800GTX om man utnyttjar bägge kortens features under samma test.

Visa signatur

Att kunna ha rätt är en självklarhet, man kan ha olika uppfattning om VISSA saker, men inte VISSA andra, t.ex att jorden är platt när den är RUND! Eller andra uppenbara saker som att en processor ÄR bättre än en annan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lanbonden
mig veterligen har nvidia bara floppat 1 gång och det var med de ökända Fx korten. annars har de skött sig bra.

Nvidias första gfx-kort 1995 blev faktiskt en flopp, inte för att den var dålig men för att den använde sig av kvadranter istället för polygoner.
Strax efter lanserade microsoft sitt första direct X och det stödde endast polygoner, Nvidia som litet nystartat företag höll på att gå under pga detta.

Tur var väl det att så inte skedde, man kan undra hur grafikkortsmarknaden hade sett ut idag utan Nvidia? =/

Finns mer att läsa här om detta: http://www.firingsquad.com/features/nvidiahistory/page2.asp

Permalänk
Medlem

När kommer egentligen 7800GTX 512?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlphaCPU
X1800XT är ett jäkligt bra kort. Bättre än 7800GTX om man utnyttjar bägge kortens features under samma test.

Ja det är väl inte konstigt. När X1800XT kortet var klar för produktion så var 7800GTX redan på markanden en längre tid. ATI bara ökade dess prestanda lite så den blir marginelt bättre än GTX. ATI gillar att fulla sig. Presic samma sak gjorde de med X850-serien.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Nvidias första gfx-kort 1995 blev faktiskt en flopp, inte för att den var dålig men för att den använde sig av kvadranter istället för polygoner.
Strax efter lanserade microsoft sitt första direct X och det stödde endast polygoner, Nvidia som litet nystartat företag höll på att gå under pga detta.

Tur var väl det att så inte skedde, man kan undra hur grafikkortsmarknaden hade sett ut idag utan Nvidia? =/

Finns mer att läsa här om detta: http://www.firingsquad.com/features/nvidiahistory/page2.asp

tack för den intressanta läsningen:)