Frågor för en nybörjare. (ubuntu)

Permalänk
Medlem

Frågor för en nybörjare. (ubuntu)

Hej, Först och främst vet jag inte om detta är rätt forum, men jag hoppas det.

Det är så att jag har ett par frågor jag gärna skulle vilja ha svar på just angående Ubuntu.

1, när jag intstallerade valde jag mitt nick som hostname, därför blir det nick@nick.. ser hel konstigt ut. Hur ändrar jag det? Jag prövade nano i /etc/hosts och jag kom in, kunde dock inte ändra texten eftersom den är "skyddad". Någon lösning? [LÖST]

2, hur ofta kommer uppdateringar till Beerzy?

3, kvartstår sig myten att jag inte behöver någon brandvägg iochmed att jag kör linux nu?

4, Vilka program anser ni vara totalt onödiga som ingår?

5, Jag har även bifogat en bild. Texterna ser annorlunda ut jämfört på den stationära datorn med winxp på. Är det något jag få nöja mig med eller går det att fixa?

Tackar för ett bra forum och hoppas ni kommer hjälpa mig. Tack!

Permalänk
Medlem

2 titt som tätt, du blir uppmärksammad på det pricis som i Windows.

3 ja egentligen, men jag har kört min tankdator utan i ett halvår nu på test. (uppe 24/7 är den) inga problem alls. men att vägra säkerhetsbälte av princip bara för man åker 2 tons Audi är dumt.

4 alla man inte använder så klart.

5 dra in nya fonter eller prova andra, ändra storlek. (jag får en shock över hur glest och stort och kantig all text är när jag ibland drar igång Windows igen..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Men punkt 2, ett stor orsak att jag skaffade linux var just för att det inte är några virus. Har jag fel eller?

Och sedan, MPPLAYER, ingår det? Annars apt-get mplayer eller apt-get install mplayer..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gpp-esm
Men punkt 2, ett stor orsak att jag skaffade linux var just för att det inte är några virus. Har jag fel eller?

Och sedan, MPPLAYER, ingår det? Annars apt-get mplayer eller apt-get install mplayer..

Det är mer uppdateringar som fixar buggar som kommer till Linux. Inte uppdateringar som täpper till säkerhetshål.

Fast om man måste täppa till ett säkerhetshål så är det självklart att dom gör det.

Mplayer kan man nog inte apt-getta ännu. Man kunde innan, men inte nu längre. Såvida dom inte har fixat så man kan det.
Har ej kollat.

Jag kör med Xine och det kan man apt-getta
Tycker det är bättre än Mplayer, men det är nog bara en vanesak.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Det är mer uppdateringar som fixar buggar som kommer till Linux. Inte uppdateringar som täpper till säkerhetshål.

Fast om man måste täppa till ett säkerhetshål så är det självklart att dom gör det.

Mplayer kan man nog inte apt-getta ännu. Man kunde innan, men inte nu längre. Såvida dom inte har fixat så man kan det.
Har ej kollat.

Jag kör med Xine och det kan man apt-getta
Tycker det är bättre än Mplayer, men det är nog bara en vanesak.

Låter galet bra. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Jag tycker vlc fungerar bäst. Det går att "apt-getta".
Vanesak kan det ju vara i mitt fall också.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk

Nä MPlayer går inte "apt-getta" men det är ju inte särskillt svårt att bygga från source, guider finns på ubuntus forum.
Annars kan du ju alltid köra video-lan-client, den finns att "apt-getta".

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Jag prövade "VLC" men fick följande fel:
nisse@manpower:~$ apt-get vlc
E: Felaktig operation vlc

Samma sak med xine"..

Vad skall jag göra istället? En annan fråga är.. jag byte hostname och det verkar ha gått igenom, men när man lockar skärmen, skall det vara nick, nick då man loggar in eller har jag glömt att ändra det i hosts? Det jag menar med nick/nick är att det står..

nisse
nisse
(här skriver du pass)

Någon som förstår vad jag menar.. ?

Permalänk

Kör sudo apt-get install vlc och skriv in ditt lösen.

Permalänk
Medlem

Okej, men fråga två då?
Vad skall jag göra istället? En annan fråga är.. jag byte hostname och det verkar ha gått igenom, men när man lockar skärmen, skall det vara nick, nick då man loggar in eller har jag glömt att ändra det i hosts? Det jag menar med nick/nick är att det står..

nisse
nisse
(här skriver du pass)

Det kanske ska vara nick nick?

Permalänk
Medlem

apt-get install mplayer-386
går visst att apt-getta...

Permalänk

Om du inte vill använda textbaserade apt-get så finns alltid Synaptic, som du hittar under "add/remove programs" -> advanced. Det är en redigt mysig sak.

Visa signatur

Gör annat nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Svar till 5an, det borde bli skillnad om du stänger av kantutjämningen för teckensnitten och sedan skriver "sudo apt-get install msttcorefonts"..

För att de typsnitt du då har inte ska bli kantiga rekommenderar jag att du kör ett MS font "som standard" under Gnome också.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Hm. Det är samma problem med texten osv under fluxbox. Någon som vet hur jag ändrar det?

Permalänk
Medlem

Tycker själv att du absolut inte skall stänga av kantutjämningen! Den är ju hur skön som helst! Slå hellre på den i Windows med, även fast den suger där

Permalänk
Medlem

Fortsätter med en fråga;
finns det någon motsvarighet till windows diskrensning i ubunutu? en funktion som tar bort alla onödiga filer i pappkerskorgen, firefox, cache etc.

Permalänk
Medlem

"finns det någon motsvarighet till windows diskrensning i ubunutu?"

Tja, om du startar synaptic och "not installed (residual config)" tryck på den markera allt till höger, högerklicka och välj "mark for complete removal" och "apply". Done! Om du vågar kan du ju ta bort saker som är installerade oxå... vet du inte vad du håller på med så var noga med att inget tar bort "ubuntu-desktop" eller "ubuntu-base".

"3, kvartstår sig myten att jag inte behöver någon brandvägg iochmed att jag kör linux nu?"
Ja och nej! Linux (eller de flesta distros inkl. ubuntu) har inga tjänster som lyssnar på portar och väntar på kommandon att formatera hårddiskar, de har faktiskt inga tjänster som lyssnar på några portar alls. Så man behöver faktiskt inte en brandvägg vid en fräsch installation av ubuntu! Trots allt detta så har du redan en installerad! Den heter iptables! Det finns en del verktyg för att ställa in den om man inte vill göra det för hand, jag rekommenderar firestarter. Det behövs egentligen inte, men om du får för dig att installera något som lyssnar på nätet, så varsegod, sätt dig och konfiguera om iptables, din REDAN INSTALLERADE brandvägg!

Så att du inte behöver en brandvägg till linux är en ingen myt. Att du inte har en är det!

Visa signatur
Permalänk

Blippe: Altså jag har kört/kör många distar där iptabels inte är inkluderat. Så det är lite fel att säga så.. I Ubuntu igår dock detta.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS