Permalänk
Medlem

Linux Filserver

Hej tänkte sätta upp en liten filserver hemma.

Hur sätter man upp en filserver i linux? Vill använda mig av samba. Kan ni ge tips på program? skulle helst vilja använda fjärrstyrning också.

Kör debian stable på servern.

Permalänk
Medlem

Installera samba, konfigurera smb.conf och starta daemonen. Finns gott om howto's angående smaba på nätet. För fjärrstyrning bör du kika på ssh/sshd

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Vill du fjärrstyra från en windows dator är Putty ett ganska enkelt men ändå bra program att använda.
Bara installera sshd på din linux dator, sen connectar du med putty genom att skriva ditt IP.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Vill du fjärrstyra från en windows dator är Putty ett ganska enkelt men ändå bra program att använda.
Bara installera sshd på din linux dator, sen connectar du med putty genom att skriva ditt IP.

okej, finnsdet ingen web baserad fjärrstyrning?

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite

Ska också sätta upp en filserver på min gamla workstation som kör gentoo nu.
Ska köra samba på för windowsdatorerna, men vilket sätt är det bästa för att kunna mounta den utdelade mappen i mac os?
Har 100mbit och vilket är det snabbaste sättet att dela ut grejer?
Har funderat på nfs men vet inte hut prestandan är med det

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

För att MacOS skall kunna mounta samba resurse så krävs MacOS X, då kör du smb://dator/resurs.

Äldre MacOS kräver att du installerar netatalk, som "pratar" appletalk/ethertalk med macen.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
okej, finnsdet ingen web baserad fjärrstyrning?

Vet ej. Tyvärr.
Men jag tycker Putty fungerar ganska bra.
Bara man kan de vanligaste linux kommandona så är det inga problem.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Vet ej. Tyvärr.
Men jag tycker Putty fungerar ganska bra.
Bara man kan de vanligaste linux kommandona så är det inga problem.

Visst finns det ett webadmin för Samba, SWAT heter det.

Men Putty har man till SSH såklart där man kan styra allt.