Permalänk
Medlem

Win program till knoppix?

Har tröttnat nu på alla virus, spyware mm som ungarna lägger in på datorn, så nu håller jag på att installera knoppix på deras maskin, dock så var det länge sen man testa knoppix så jag skulle vilja ha tips på lite kommandon man har nytta av samt winamp och msn om det finns tillgänligt på linux fronten?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Permalänk
Medlem

installera en riktig dist istället. kör på ubuntu,, mandriva eller suse.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk

Winamp:
beep-media-player eller xmms

Msn:
Gaim, aMsn

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
installera en riktig dist istället. kör på ubuntu,, mandriva eller suse.

Kan bara hålla med.
Visst, man kan ju installera Knoppix på hårddisken, men det är ju tänkt att Knoppix ska vara en Live-CD.

Så ta en "riktig" dist istället, typ Ubuntu eller Suse eller kanske Debian.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
installera en riktig dist istället. kör på ubuntu,, mandriva eller suse.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Winamp:
beep-media-player eller xmms

Msn:
Gaim, aMsn

Håller med, knoppix är ju mest till för att testa på linux och inte att installera..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av namn?
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=51806... här finner du en samling användbara kommandon.

Tack för länken

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Winamp:
beep-media-player eller xmms

Msn:
Gaim, aMsn

thx ska kolla ut de, såg att winamp liknande saken redan fanns här på knoppix.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
installera en riktig dist istället. kör på ubuntu,, mandriva eller suse.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima

Håller med, knoppix är ju mest till för att testa på linux och inte att installera..

Okej jag tog knoppix för att jag höll på med den lite under gymnasiet iofs minns man väl inte s[ mycket av den. Jag vil ha en lätt dist att köra, vad sägs om debian som knoppix är byggd på?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Då är det bättre som de förra talarna sa att använda Ubuntu.
Ubuntu bygger också på Debian men är mer användarvänligt, speciellt för nybörjare.
Väldigt enkelt att komma igång med

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Då är det bättre som de förra talarna sa att använda Ubuntu.
Ubuntu bygger också på Debian men är mer användarvänligt, speciellt för nybörjare.
Väldigt enkelt att komma igång med

hehe okej hrm, tog hem en debian dist på ca 180mb slängde in i cdrw sen isntallerade den, nu när installationen är klar så kommer man inte till någoninloggningsruta utan man är i dos, drog hem den minimala disten som skulle vara en nätverksinstallation, fast nu är jag tillbaka i windows(dual boot) nu ser jag dock inte linux hårddisken så man kan formatera den och lägga in ubuntu vad ska man göra.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
hehe okej hrm, tog hem en debian dist på ca 180mb slängde in i cdrw sen isntallerade den, nu när installationen är klar så kommer man inte till någoninloggningsruta utan man är i dos, drog hem den minimala disten som skulle vara en nätverksinstallation, fast nu är jag tillbaka i windows(dual boot) nu ser jag dock inte linux hårddisken så man kan formatera den och lägga in ubuntu vad ska man göra.

Du lär definitivt inte vara ute i DOS...
Men dra inte hem minimala installationen utan den riktiga, om du nu har tillgång till cd-brännare så att säga. Då ska du komma in i grafiska direkt.
http://ftp.port80.se/ubuntu-cd/5.10/ubuntu-5.10-install-i386....

Visa signatur

Gör annat nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
…nu ser jag dock inte linux hårddisken så man kan formatera den och lägga in ubuntu vad ska man göra.

Ubuntu finns som liveCD så du kan kika på det den vägen.
Gillar man vad man ser, vilket du och barnen kommer göra, så går det installera från den (står i read me) väldigt enkelt (peka o klicka). så får man full fart (liveCDs är sällan snabba)
Om fler gjorde så skulle dom inte uppleva Linux som det minsta krångligt utan enklare än Win att installera och komma igång i…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte-san
Du lär definitivt inte vara ute i DOS...
Men dra inte hem minimala installationen utan den riktiga, om du nu har tillgång till cd-brännare så att säga. Då ska du komma in i grafiska direkt.
http://ftp.port80.se/ubuntu-cd/5.10/ubuntu-5.10-install-i386....

Nätverksinstallationen är fin, iaf om man har fint bredband (blir en del att tanka) och det borde väl inte vara nån skillnad på den och de "riktiga" skivorna, eller? Allt nätverksinstallationen gör är ju att tanka hem alla filer från nätet istf att installera från CD-skivorna.

Att man hamnar i terminalläge direkt efter installationen låter lite skumt. När jag installerade Debian så hände samma sak för mig, men det var för att jag hade kryssat fel i installationsprogrammet och valt att konfigurera min dator som en ren webserver utan grafiskt gränssnitt, men då var det bara att köra base-config igen från terminalen, rätta till mitt val och sen funkade det.

Rekommenderar iaf starkt de distributioner som är baserade på just Debian, framför allt av det fantastiska pakethanteringssytemet som i mitt tycke gör Debian lättare än allt vad Red Hat och liknande heter att handskas med som nybörjare. Visst, det blir en del confande i terminalen för att finjustera allt, men det är långt ifrån så krångligt som det verkar.

Man ska dock vara beredd på att man inte använder Windows längre, det är en hel del som skiljer och man kommer förlåta Microsoft för mycket i början när saker och ting inte gör som man vill, men man lär sig snart detta systemet också. Och när man väl gör det så har man mycket grundligare förståelse för vad det egentligen är som händer i burken.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Såja har kommit igång med ubuntu nu, både msn och winamp klonerna funkar fint dock inget ljudkonversation på msn(gaim) som var redan installerat. Sen så hur byter man port på bittorrent klienten som redan finns?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
Nätverksinstallationen är fin, iaf om man har fint bredband (blir en del att tanka) och det borde väl inte vara nån skillnad på den och de "riktiga" skivorna, eller? Allt nätverksinstallationen gör är ju att tanka hem alla filer från nätet istf att installera från CD-skivorna.

Att man hamnar i terminalläge direkt efter installationen låter lite skumt. När jag installerade Debian så hände samma sak för mig, men det var för att jag hade kryssat fel i installationsprogrammet och valt att konfigurera min dator som en ren webserver utan grafiskt gränssnitt, men då var det bara att köra base-config igen från terminalen, rätta till mitt val och sen funkade det.

Rekommenderar iaf starkt de distributioner som är baserade på just Debian, framför allt av det fantastiska pakethanteringssytemet som i mitt tycke gör Debian lättare än allt vad Red Hat och liknande heter att handskas med som nybörjare. Visst, det blir en del confande i terminalen för att finjustera allt, men det är långt ifrån så krångligt som det verkar.

Man ska dock vara beredd på att man inte använder Windows längre, det är en hel del som skiljer och man kommer förlåta Microsoft för mycket i början när saker och ting inte gör som man vill, men man lär sig snart detta systemet också. Och när man väl gör det så har man mycket grundligare förståelse för vad det egentligen är som händer i burken.

Jo, naturligtvis. Dock finns det ju alltid ett riskmoment om uppkopplingen skulle fucka till sig, antog att det kanske var något sådant som hänt här. Men visst har du rätt.

Visa signatur

Gör annat nu för tiden.