NVIDIA 6600GT PCI-Express 256MB återuppstår

Permalänk
Melding Plague

NVIDIA 6600GT PCI-Express 256MB återuppstår

<font style="font-size: 10pt"><b>NVIDIA 6600GT PCI-Express 256MB återuppstår</b></font> <small class="small">fredag 4 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
NVIDIA har i det tysta åter lanserat 6600GT-serien i PCI-express tappning med 256 MB minne. AGP-versionen har sedan tidigare gått att få tag på med 256MB minne. <a href="http://www.theinquirer.net/?article=27441" target="_blank">The Inquirer</a> har tagit reda på sanningen bakom denna underliga situation.
<br />
<br />När 6600GT släpptes, köpte många korten för att spela Doom 3 – ett spel där NVIDIA hade övertag mot ärkerivalen ATI. Anledningen till att NVIDIA tidigare inte ville sälja 256MB versionen var att de insåg att två stycken 6600GT 256MB i SLI var snabbare än ett 6800 Ultra, dessutom billigare!
<br />
<br /><i>”The solution was simple: kill the 256MB version and only sell a 128MB version. That way the cards were hobbled and couldn't interfere with sales of the top end Ultra”</i>
<br />
<br />Nu när 6800 Ultra inte längre är herren på täppan i NVIDIA:s produktserie går det givetvis bra att sälja 6600GT PCI-express med 256MB minne igen.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte man ska posta spekulationer som fakta...

Permalänk
Avstängd

kul nyhet men är det inte lite sent att börja sälja dom korten nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
kul nyhet men är det inte lite sent att börja sälja dom korten nu?

Nej, jag tror det är många som fortfarande köper billiga budget kort.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Jag tycker inte man ska posta spekulationer som fakta...

instämmer

Permalänk
Medlem

tack för Nyheten! nu vet jag att både sony och NVidia inte kommer på min lista på ett tag..
fan vilken jäkla taktik.. och säkert ingen som kommer på de.. att de inte förstår

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
tack för Nyheten! nu vet jag att både sony och NVidia inte kommer på min lista på ett tag..
fan vilken jäkla taktik.. och säkert ingen som kommer på de.. att de inte förstår

Jag tycker vi ska ta och skilja lite på de här olika nyheterna och se på vad det egentligen är. Det är en marknadsstrategi, de har inte gått bakom ryggen på någon (avsevärt). Det är ganska uppenbart att de gjort som de gjort, det hade jag också gjort. Bara för att du inte kan få ett 6800Ultra billigare betyder inte det att de behöver bojkottas.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk

näe jag tycker inte heller de har gjort något oetiskt. Det är ju bara strategiska lanseringar. För inte trodde väl någon att tillverkarna lanserade kort såsom de kommer på dem utan någon planering?

Permalänk
Medlem

Helt otroligt att det kan hända så mkt i en bransch. Finns alltid nån nyhet och råkar det va så att det inte finns nån riktig så kan alltid the Inq hitta på nån. T ex alla skott från höften mellan ati och nivdia börjar bli nått man förväntar sig varje vecka. Vilda västern.

Stor skrattfest att se orden "the inquirer" och "sanning" i samma mening.

Jag tror att jag gillar det...

Permalänk

Börjar bli löjligt med alla dessa "bojkottningar" som vi ser mer och mer av.

"Vafan, är Nvidia ett företag som vill tjäna pengar, och därför måste ta till strategier för att nå detta? Usch, ska aldrig mer köpa något med deras stämpel på!"

Dags att bojkotta alla företag med andra ord.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Jag tycker inte man ska posta spekulationer som fakta...

Det ligger något i de du säger ^^.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Dags att bojkotta alla företag med andra ord.

Visst kan man se det väldigt extremt om man vill (förstår din ironi)

Saken är att man visar makt när man konsumerar. För vårat eget och andras bästa är det inte en dum idé att kolla upp vad man stödjer för bolag. Det finns bra och dåliga nämligen... Vissa utnyttjar människor och förstör miljön och som försöker styra din vardag mm.

Att råka ha blivit manipulerad att köpa 6800 istället för 2st 6600 är kanske inget som man borde hänga nån för... Finns andra bolag att oroa sig för som är ett större hot mot människan.

Permalänk

Håller med dig totalt. Tycker bara vissa människor är så jävla naiva och går för långt. Pinsamt.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Har verkligen ett gf6600GT tillräckligt med kraft för att använda sig av 256mb minne!?
Jaja, hur som helst om det nu skulle vara som det stog i nyheten så är det ju inget fel med det, självklart strävar de efter att tjäna så mycket pengar som möjligt, och att det bara har 128mb minne lär ju också ha bidragit till det låga priset (som är en del av framgången).

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Intressant "nyhet". Jag hade tidigare reflekterat över att bara 6600 utan GT fanns i 256, inte båda.
Jag tycker att det är en ok anledning, men vet inte om man hade blivit blåst med ett enstaka ultra som säkert är snabbare i 75% av spelen.

Och priset är väl typ 2*2000 istället för 4500? Eller va ultran dyrare då?

Permalänk

En typisk icke-nyhet som skrivs i brist på annat.
"Move along people there is nothing to see here"

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Är inte så insatt i detta med SLI osv eftersom jag tycker man aldrig direkt tjänat på det i spel så mycket at det skulle vara värt att satsa på det.

Men går det inte att köra 6200 i sli? För de går väll som jag förstått att låsa upp till ett 6600GT prestanda. Sedan finns 6200 i 512mb version. Dvs om det går så har man 2 st 6600GT med 1024mb minne. Kanske inte presterar så bra, men brutalt coolt iaf (nu får ni rätta mig eftersom jag säkert är helt ute och cyklar)

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frantic
Är inte så insatt i detta med SLI osv eftersom jag tycker man aldrig direkt tjänat på det i spel så mycket at det skulle vara värt att satsa på det.

Men går det inte att köra 6200 i sli? För de går väll som jag förstått att låsa upp till ett 6600GT prestanda. Sedan finns 6200 i 512mb version. Dvs om det går så har man 2 st 6600GT med 1024mb minne. Kanske inte presterar så bra, men brutalt coolt iaf (nu får ni rätta mig eftersom jag säkert är helt ute och cyklar)

6200 finns det inge platts för bryggan lr??

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Har verkligen ett gf6600GT tillräckligt med kraft för att använda sig av 256mb minne!?
Jaja, hur som helst om det nu skulle vara som det stog i nyheten så är det ju inget fel med det, självklart strävar de efter att tjäna så mycket pengar som möjligt, och att det bara har 128mb minne lär ju också ha bidragit till det låga priset (som är en del av framgången).

Ja man kan se det i spel som BF2 där 256MB gör massor.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

MaLo Det kortet klarar inte ens hantera så mycket minne? Jag fattar inte hur två såna kan ta ett 6800 Ultra. Inte ens troligt ju
Om man jämför ett 6600GT 128 och ett med 256mb så är det ingen prestandavinst med 256. Sen vet jag inte i hög grafik eftersom inte något av dom korten klarar av det. Men eftersom 6800Ultra klarar bt2 utmärkt så ska 2st 6600GT klara spelet i hög upplösing eller?

Visa signatur

Moderkort: MSI nForce4 Ultra || CPU:Opteron 146 @ 2600mhz orginalkylning || Minne: 2x1024mb @ 260mhz Kingston HyperX || Hårdisk:120+250+300+500gb || Gainward 7900GS 256mb || Antec P180 Black || Tagan 480w ||