Permalänk
Medlem

AMD x2, seg uppstart

Hej
Igår fick jag mitt nina nya delar, Msi neo4-Fi, AMD x2 3800+ och 7800gt.
Allt funkar jättebra, bra prestanda... men den är grymt seg på att starta upp, den fastnar typ i 45 sek när Windows XP loggan kommer.

Kan det vara någonting den letar efter som den inte hittar?
Jag har de nyaste drivisarna och bios till allt.

Permalänk
Medlem

De handlar oftast om slöa minnen lr slö hdd, se till att du har installerat alla drivisar till allt så ska du se att den får eld i röven:p

Visa signatur

| Compucase 6k34bs | Asrock 939S56-M | AMD 64 3000+ @ 2,36Ghz | 1024Mb Ram | Gforce 7600GS | Atrix AT-520W (7v mod) | LG 48/16 Dvd-rom | Segate Barracuda 7200.9 80Gb | Arctic Cooling Silencer 64 Ultra (7v mod) | Zalman 92mm (7v mod) | Zalman Nb47-j + Vantec heatsink | Väldigt tyst

Permalänk
Medlem

Jag kan inte komma på några mer drivisar att installera :D, men tror ni att det kan vara segt för att alla minnesplatser är upptagna, 4 * 256MHz Twinmos PC3200?

Permalänk
Medlem

Låter som den letar efter nätverket vid uppstart.

Permalänk
Medlem

mm antingen nätverket, eller så kan det bli krångel med 4x512 mb, men det har han ju inte nu. Vet dock inget om 4x256

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

45sek e la ingenting? :S

Permalänk
Medlem

Jo jag funderade på om det kunde vara nätveket, finns det något sätt att fixa det på så den hittar det snabbare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av objin
Jo jag funderade på om det kunde vara nätveket, finns det något sätt att fixa det på så den hittar det snabbare?

Du kan ju testa att stänga av de nätverkskort/nätverksanslutningar som du inte använder (om du har några), firewire, bluetooth mm...
Annars hade jag ett annat jättebra svar, men glömde det så fort jag tryckte på knappen.
Det kommer förmodligen tillbaka snart.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwoMp
mm antingen nätverket, eller så kan det bli krångel med 4x512 mb, men det har han ju inte nu. Vet dock inget om 4x256

Min dator är lika seg i uppstart bara för jag har bryggat mitt BBB router/modem och gjort en egen anslutning för att kunna köra aktivt ...

trist men det funkar ...=)

Permalänk
Medlem

anslutna nätverksenheter?

Hade du en processor innan och vad var det för klock på den i så fall?

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Hade ingen CPU innan.
Jag testade att starta utan nätverk i felsäkert läge och det är fortfarande samma sak.
När jag startade i felsäkert såg jag också att datorn stod stilla länge på en fil som heter mup.sys.

Testade att ersätta den samma fil från en annan dator men det funkade inte heller :/

Skumt....

Permalänk

När du monterade dom nya delarna. Tog du loss några IDE sladdar då? Om så kolla så att dom sitter rätt i såfall.

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Jag installerade om hela Windows, och nu funkar det perfekt.
Tack för alla tips ändå.

Permalänk
Medlem

d lungan

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Felt var med största sannolikhet att hårddisken inte kördes i full hastighet.
Detta avhjälps genom att gå in i enhetshanteraren och ta bort ide/sata kanaler.

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt att äändra på ordningen hur datorn "läser in allting i början"?

Jag skulle gärna vilja att datorn kopplade upp sig mot nätverket sist ... jag har sett att det går _mycket_ fortare att starta om den slipper vänta på nätverket

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10