Permalänk
Medlem

Problem med samba.

När jag ska gå in på Samba servern via Mina Nätverksplatser så kommer det upp att jag måste ha login och lösenord, men jag vet inte vad jag har, har suttit och försökt med massa olika möjliga lösenord osv, men jag skulle vilja slippa att ha lösenord.. att det bara är att dubbelklicka och komma in.

Så om ni vill vara snälla kan ni visa en smb.conf , smbusers , smbpasswd fil som gör att jag bara behöver klicka mej in utan lösenord.. Tack på förhand! //gambl3r

Visa signatur

| AMD Ryzen 1700 @ 3950Mhz | Corsair Vengeance 32GB 3200mhz | Asus ROG Crosshair IV Hero | Asus GTX 1080 Strix | Samsung 960 Evo 250GB | Corsair H115i Extreme | Corsair RM1000X |

Permalänk
Medlem

Antagligen bör du sätta ett lösenord med programmet smbpasswd på din user. När du gjort det kan du logga in med ditt användarnamn och ditt lösenord som du satte med smbpasswd. Att dela ut saker utan lösenord är aldrig att rekommendera.

Om det inte fungerar kan du skriva \\datornsip\dittusername i kör för att komma åt din hemkatalog.

Visa signatur

Björn

Permalänk
Medlem

security = SHARE
i din smb.conf gör att du inte behöver lösenord.

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med detta också när jag satte upp mitt hemmanätverk. Problemet med att man inte kan logga in på en SAMBA maskin från windows är vanligt och beror oftast på att lösenordet som windows skickar är krypterat. Så det krypterade lösenordet jämnförs med det som står i din smbpasswd fil. Man kan lösa det på två sätt, antingen kryperar du lösenordet i din fil eller stänger du av att lösenorden kryperas i windows.
Jag stängde av krypteringen i windows, det finns reg-edit patchar för det, men jag använde ett program som heter tuneup som man kunde göra det med också.
Min smbpasswd är helt tom och ja loggar in med mitt användar konto för Linux itsället, jag har inte fått det att funka på något annat vis. Jag har tessat att adda users via samba men de funkar inte

Iaf, min smb.conf

[global]
encrypt passwords = no
smb passwd file = /etc/samba/smbpasswd
invalid users = root

workgroup = WHATEVER
netbios name = BIGBUTT
server string = BIGBUTT

security = share in [global]
hosts deny = 0.0.0.0/0
hosts allow = 192.168.0. 127.
interfaces = 192.168.0.1
bind interfaces only = Yes

log file = /var/log/samba/log.%m
max log size = 50

# Share Definitions
[homes]
comment = Home Directories
only user = %S
valid users = %S
writable = yes

[Store]
comment = Bigbutt
path = /home/ftp
writable = yes
public = yes

Permalänk
Medlem

Tack! funkar nu

Visa signatur

| AMD Ryzen 1700 @ 3950Mhz | Corsair Vengeance 32GB 3200mhz | Asus ROG Crosshair IV Hero | Asus GTX 1080 Strix | Samsung 960 Evo 250GB | Corsair H115i Extreme | Corsair RM1000X |