CrossFire vs. SLI vs. SLI 16x

Permalänk
Melding Plague

CrossFire vs. SLI vs. SLI 16x

<font style="font-size: 10pt"><b>CrossFire vs. SLI vs. SLI 16x</b></font> <small class="small">torsdag 3 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
AMD Zone tar sig en titt på hur CrossFire står sig mot NVIDIA:s SLI och SLI 16x. Moderkorten som används för testen är Asus A8N32-SLI Deluxe (SLI), och DFI Lanparty UT RDX200 CF-DR (CrossFire) med grafikkorten 7800GTX respektive X850 XT PE med ett X850 CrossFire Edition. Systemen testas i bland annat Quake 4, F.E.A.R. men även lite äldre spel som FarCry, Doom 3 och Half Life 2 samt givetvis benchmarkprogrammet 3D Mark05.<br /><br /><i>”Dual graphics cards for gaming is nothing new. We first had a glorious taste of SLI when we paired two Canopus Pure3D 2 3dfx Voodoo 2 based cards what seems like so many years ago. Our ultimate goal was getting Quake frame rates up as high as possible. Today we bring you some of the first benchmarks comparing ATI's CrossFire and Nvidia's nForce 4 SLI and 16X SLI. Quake frame rates are again a major benchmark, and so things change, but stay then at the same time stay the same”</i><br /><br />Läs testet hos <a href="http://www.amdzone.com/modules.php?op=modload&name=Sections&f..." target="_blank">AMD Zone</a>.<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker det är ganska ointressant när dom stället ett 7800GT mot ett X850XTPE. Hadde det vart 7800GT vs X1800XL och 7800GTX vs X1800XT i ett test så hadde jag tagit mig tiden att läsa det.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

AFR verkar vara riktigt effektivt. Ska bli intressant att läsa de första 7800GTX vs X1800XT testerna.

Visa signatur

QX6700 @ 4,0GHz | EIZO S2410W 24.1" | Vapochill LS + Reserator | SLI 8800GTX @ stock | Corsair XMS2 2x1GB PC8500 | EVGA 680i | 2x73GB Raptor raid | Creative X-Fi Xtrememusic + Logitech Z-5500 | Logitech G15 | 06: 17560 |

Permalänk
Medlem

okej.. det var inte så övertygande från ati:s sida.. men de får förhoppningsvis ordning på det..

Men det är ju inte samma generation kort heller..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

I detta testet vinner Nvidia med råge.... Doom/Quake/F.E.A.R... jämt i HL och ATI har en liten ledning i FarCry..

Med andra ord... i mellanklass segmentet regerar Nvidia... ska bli kul att se 7800GTX mot XT1800XT

Edit: Har jag förståt det rätt att man måste ha ett XT850 Crossfire kort med i konfiguration för attt CF ska funka ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz

Edit: Har jag förståt det rätt att man måste ha ett XT850 Crossfire kort med i konfiguration för attt CF ska funka ?

Jepp, ett så kallat Master Card.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
I detta testet vinner Nvidia med råge.... Doom/Quake/F.E.A.R... jämt i HL och ATI har en liten ledning i FarCry..

Med andra ord... i mellanklass segmentet regerar Nvidia... ska bli kul att se 7800GTX mot XT1800XT

Edit: Har jag förståt det rätt att man måste ha ett XT850 Crossfire kort med i konfiguration för attt CF ska funka ?

Mellanklassegmentet? X850XT är inget mellanklasskort.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Mellanklassegmentet? X850XT är inget mellanklasskort.

3300-3500kr kallar jag ett mellanklass kort

Permalänk
Medlem

Tyckte det var ganska imponerande ändå att ati korten trots allt hängde med nvidia korten på en del test.
Ett 7800 och ett x850 kort spelar ju inte ens i samma dimesion, ska bli intressant att se hur det blir när folk börjar testa x1800 mot 7800.

Tror dock nvidia vinner där också då x1X00 serien inte verkar vara någon hit tyvärr

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
3300-3500kr kallar jag ett mellanklass kort

Vad kallar du X1800XL då?

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

supertiling verkar juh vara defekt då det i vissa tester presterar 50% lägre än AFR.

Tycker ändå att x850 XT pe presterar ganska bra mot 7800GTX vilket nvidia hävdar kommer att vara bättre än XT1800XT.

Meh ventar på en ny Nvidia vs ati

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Avstängd

varför gemför dom inte SLI vs Dual Voodo vore lika intressant!

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.

Permalänk
Medlem

och varför hade dom inte en X850 utan Cf så man ser prestanda ökningen

Visa signatur

Heidohoo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robboy
och varför hade dom inte en X850 utan Cf så man ser prestanda ökningen

Ja det hade varit intressant att se.

Visa signatur

QX6700 @ 4,0GHz | EIZO S2410W 24.1" | Vapochill LS + Reserator | SLI 8800GTX @ stock | Corsair XMS2 2x1GB PC8500 | EVGA 680i | 2x73GB Raptor raid | Creative X-Fi Xtrememusic + Logitech Z-5500 | Logitech G15 | 06: 17560 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Vad kallar du X1800XL då?

Övre mellansegmentet, om inte high end... kortet är på dock för dyrt...

Permalänk
Medlem

Ännu ett orättvist test.. 7800 mot x850.. grrr

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swipp
Ännu ett orättvist test.. 7800 mot x850.. grrr

Instämmer.. Muppigt test generellt!

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk

Dem skulle ha testat x850 mot 6800 annars är de ju inte rättvist!

Permalänk

Nej de skulle testa med ett x850xt, sedan två.

Samma med Nvidia, först ett 6800ultra, sedan två.

Först då kan man jämföra skillnaden.

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Vad kallar du X1800XL då?

Ett dyrt bokstöd.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk

Ska det vara rättvist så ska man köra X800XT mot 6800Ultra. Skit i X850XT, det är en klass för sig, gjort bara för att loka över köparna eftersom det råde brist på X800XT. Och ATI ville ha den snabbaste kortet på markanden.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

X850XT är väl på väg att bli mid-end, kostar ju runt 3000kr nu. När väl den nya generationen etablerat sig här i Sverige kommer priserna sjunka ytterligare.

x1800XT är top-of-the-line och x1800XL är typ det billigare alternativet i HiEnd-segmentet. Ett kort för de som inte vill ha det absolut bästa, men bara nästan

Om vi ser till att x850XT är en generation "gammalt" så tycker jag ta mig fan att CF presterar riktigt bra. Ska bli intressant att se hur det ser ut när de väl jämför rätt kort mot rätt kort.
x1800XL - 7800GT
x1800XT - 7800GTX
x850XT - 6800U

----------------

Hur bra är AMDZone ärligt talat? Skummat igenom en del artiklar och jämförelser där och de vinklar väldigt mycket till vissas fördelar. Känns som en kortversion av Hexus.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Tycker som många andra att jämförelsen var ganska menisngslös. ta två kort som presterar ungefär lika. varför inte te.x ett 6800 Ultra SLI vs X800XT PE Crossfire(X850XT PE är ju snabbare än 6800 Ultra)

Det skulle vara intressant.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GurkGager
Tycker som många andra att jämförelsen var ganska menisngslös. ta två kort som presterar ungefär lika.

Håller med dig. Det lustiga är dock att de två korten presterade ganska jämnt. Så CF verkar ganska kapabelt

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Tycker det var rätt att jämföra dom här korten. Dom ligger relativt lika till när man tittar på priset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swipp
Ännu ett orättvist test.. 7800 mot x850.. grrr

Ja jag undrar varför de inte använde X1800 XT

Permalänk

moget test! Som alla säger så kanske det inte är så smart att testa grafikkort från olika generationer och ofta SLI-riggen dom körde är billigare än ATI-riggen!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeerCan
Tycker det var rätt att jämföra dom här korten. Dom ligger relativt lika till när man tittar på priset.

I Sverige kanske, men det kan ju bero på att utbudet är så litet. För övrigt så handlar ju testet om Crossfires prestanda jämfört med SLI. Då är det ganska vilseledande att använda gammal hårdvara mot nyare. Korten i sig ska ju prestera så jämnt som möjligt när de står ensamma, det gör inte dessa kort.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk

Men asså, varför jämföra olika kort från Nvidia och ATI i SLI/CF endast? Det säger ju egentligen ingenting om hur bra SLI/CF är egentligen!

Det man ska göra är att jämföra skillnaden mellan ett kort och sedan två i SLI/CF på ett antal olika applikationer, sedan räkna ut prestandavinnsten i % och därefter räkna ut medelvärdet.

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch