Permalänk
Medlem

Hur packa upp rar filer?

hur packar man upp rar filer i linux? Vad behöver man för program? Är rar filer typ. r00, r01, r02 osv hur ska man göra?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk

Vad har du för distrubution?

I många distar medföljer program för .rar, men de fungerar sällan med rar 3.0
http://www.rarlab.com/rar/rarlinux-3.5.1.tar.gz är det ända som verkligen fungerar

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skriver bara

unrar e filnamn.rar

så fixar det sig. Vill ju då till att du har programmet som heter unrar installerat, dock.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Om man vill ha ett gui så finns ark för KDE och FileRoller för Gnome. Båda gör sitt jobb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Om man vill ha ett gui så finns ark för KDE och FileRoller för Gnome. Båda gör sitt jobb.

Men man måste ändå ha unrar-free eller unrar-nonfree installerat.
Jag rekommenderar unrar-nonfree för att unrar-free inte kan öppna alla sorters rar filer.

Sök på google efter unrar-nonfree så hittar du säkert nåt.

Sen när du har installerat det så kan du öppna rar filer med alla GUI arkiveringsprogram.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Geeks
SweClockers

Håller ett öga ett vakande öga på denna tråden.

Läs regel §7.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Håller ett öga ett vakande öga på denna tråden.

Läs regel §7.

Syftar du på mitt inlägg då eller?
För jag hämtar unrar-nonfree från Ubuntus officiella sida, så jag undrar om det är verkligen är piratkopior dom har där.
Iofs så finnd det ju inte i repositories så det kan ju vara.
Isåfall ber jag så hemskt mycket om ursäkt.

Men jag har ju t.o.m. länkat direkt till sidan där man kan få tag i det i en annan tråd och då var det ingen som sa något.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

när man installerat unrar-nonfree kan man läsa i...
/usr/share/doc/unrar-nonfree/copyright
...vad som gäller.

(det är alltså freeware men inte gpl, vilket debianfolket känner behov av att markera)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag kanske var otydlig:

Anledningen till meddelandet var inte mjukvaran, utan att piratkopierat material brukar använda sig av just den formateringen som trådskaparen frågade om. Ville helt enkelt förvarna så att diskussionen inte spårar ur och går in på otillåtna ämnen (vilket händer hela tiden).

Slutdiskuterat om det nu.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
unrar-nonfree från Ubuntus officiella sida

heter det så i APT-rep? fick också en filkedja som inte vill packas upp nämligen..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

unrar-nonfree ligger i multiverse.

edit: unfree?! nej.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
heter det så i APT-rep? fick också en filkedja som inte vill packas upp nämligen..

http://packages.ubuntu.com/cgi-bin/search_packages.pl?searcho...

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Jag körde ner rar från rarlab sidan, sen packade upp det och skrev make install inne i rar mappen och sen dubbel klickar jag bara på .rar filen och så öppnars den i ark sen e det bara att packa upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

hmm..

Citat:

Paketet unrar-nonfree är inte tillgängligt, men ett annat paket hänvisar till de t.
Detta betyder vanligen att paketet saknas, har blivit föråldrat eller
bara är tillgängligt från andra källor

vilket paket kan man fråga sig..

har ju alla rep på, ska man behöva öppna backports igen tro? det ställde till det sist jag hade det öppet. =/

/ nej, det var ju multiverse såg jag nu..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timerx
Jag körde ner rar från rarlab sidan, sen packade upp det och skrev make install inne i rar mappen och sen dubbel klickar jag bara på .rar filen och så öppnars den i ark sen e det bara att packa upp.

okej, testa ditt sätt men det fungerar inte :/ vad kör du för dist? jag kör ubuntu 5.10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
okej, testa ditt sätt men det fungerar inte :/ vad kör du för dist? jag kör ubuntu 5.10

jag kör slackware 10.2

testat med både make och make install?

edit: http://www.rarlabs.com/rar/rarlinux-3.5.1.tar.gz
den kör jag med (är 30 dagars trial på den)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
hmm..

vilket paket kan man fråga sig..

har ju alla rep på, ska man behöva öppna backports igen tro? det ställde till det sist jag hade det öppet. =/

/ nej, det var ju multiverse såg jag nu..

Du ska bara följa länken jag gav dig så finns där ännu en länk till programmet.
Där väljer du din arkitektur, sen vilken mirror och du får hem en .deb fil du kan installera med dpkg -i

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

...eller så aktiverar man som sagt multiverse...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Ok, men hur gör man det då?
När jag tar bort # från de som heter multiverse och skriver apt-get update så säger den att det inte hittas.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r

Du ska bara följa länken jag gav dig så finns där ännu en länk till programmet.
Där väljer du din arkitektur, sen vilken mirror och du får hem en .deb fil du kan installera med dpkg -i

öh, jaha.. tack.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
...eller så aktiverar man som sagt multiverse...

har gjort det.

Citat:

Ok, men hur gör man det då?
När jag tar bort # från de som heter multiverse och skriver apt-get update så säger den att det inte hittas.

du måste uppdatera med.

sudo apt-get update

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Ok, men hur gör man det då?
När jag tar bort # från de som heter multiverse och skriver apt-get update så säger den att det inte hittas.

deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu breezy multiverse deb-src http://archive.ubuntu.com/ubuntu breezy multiverse

..är det som gäller, inget annat.

btw, finns det någon välunderhållen breezy-backports öppen?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl

deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu breezy multiverse deb-src http://archive.ubuntu.com/ubuntu breezy multiverse

..är det som gäller, inget annat.

btw, finns det någon välunderhållen breezy-backports öppen?

Tack för hjälpen.

Borde komma backports om ett par dagar då de har börjat utveckla Dapper nu.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt