GeForce 7800GTX 512MB snart

Permalänk
Melding Plague

GeForce 7800GTX 512MB snart

<font style="font-size: 10pt"><b>GeForce 7800GTX 512MB snart</b></font> <small class="small">fredag 4 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Planerat lanseringsdatum för Nvidias nya grafikkort GeForce 7800GTX 512MB är vecka 46, alltså runt 14 november. Nvidias grafikkort lär alltså dyka upp i butik innan Radeon 1800 XT vilket onekligen är förargligt för ATI vars grafikkort försenats även efter lanseringen. GeForce 7800GTX 512MB har en standardklockfrekvens på 550 MHz GPU och 1800 MHz vilket kan jämföras med 430 MHz GPU och 1200 MHz minne för GeForce 7800 GTX. Oavsett prislappen på över $600 dollar ska det bli mycket intressant att se prestandatester köras med det här grafikkortet.
<br />
<br /><a href="http://www.theinquirer.net/?article=27443" target="_Blank">The Inquirer</a> har mer information.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tyckte att det var konstigt att ingen kommenterar tills jag kollade på klockan...

EDIT (för att säga ngt vettigt;)): Fick precis SHG's nyhetsbrev och var tvungen att kolla upp vad detta är för något.

"Världens häftigaste grafikkort!

Asus har tidigare utvecklat spännande teknologier som t.ex. deras Silencer kylare där de som en ut av ett fåtal tillverkare har gjort nVidia GeForce 6600GT kort utan aktiv kylning.. Asus har åter bekräftat att de är en av de stora ”pojkar” inom grafikkort och lanserar nu ett GeForce 7800GT kort med två 7800GT grafikchip! Se kortet längre ner i nyhetsmailen…"

"Grafikkort

Asus EN7800GTDual/2DHTV/512MB

Asus har som den ända i världen kommit med en dubbel kärna 7800GT grafikkort. Detta betyder att Asus har påsatt två 7800GT chip på grafikkortet och totalt 512 GDDR3 minnen.
Detta kort må anses vara det största i världen just nu. Grafikkortet är inte ett standard grafikkort och därför tillverkas endast några få stycken totalt 2000 st.

Vi rekommenderar därför att du förutbeställer detta grafikkort då vi inte vet hur många vi kommer att få!!!

8 887 SEK
inkl. moms"

EDIT EDIT: Kass sida, funkar inte att länka. Klicka er in (shg.biz): Grafikkort - PCI-Express - nVidia GeForce 7800

Visa signatur

ASUS P5Q Deluxe | Intel Core2Duo E8500 | 4*2048 Corsair Dominator PC8500 DDR2 | PowerColor Radeon HD4870x2 | 74Gb WD Raptor + 250Gb Maxtor DiamondMax 10| Plextor PX-755A | Seasonic Energy 80+ | Antec P180 | ViewSonic VX2025wm | MX518 | Logitech Elite keyboard
Skribent för Sourcebasen.se

Permalänk
Avstängd

ja, det var ju inte billigt iaf

Permalänk
Medlem

Blir detta dödsstöten för ATI? Hur som helst så väcker detta kort en stark "vill ha"-känsla hos mig

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Blir ingen dödsstöt inte. Ati klarar sig nog bra även om de inte råkar ha bästa kortet i highend-segmentet. Men det är ju ingen vidare bra reklam för dem...

Visa signatur

| Intel Core i7 4930K | Asus P9x79 Pro | Corsair XMS3 Vegeance 16 GB | GT 640 | Samsung 840 Pro 256 GB + Corsair SSD Force Series 120GB | Be-Quiet L8 CM 530W | 2 x Benq BL2710PT |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hector
Tyckte att det var konstigt att ingen kommenterar tills jag kollade på klockan...

EDIT (för att säga ngt vettigt;)): Fick precis SHG's nyhetsbrev och var tvungen att kolla upp vad detta är för något.

"Världens häftigaste grafikkort!

Asus har tidigare utvecklat spännande teknologier som t.ex. deras Silencer kylare där de som en ut av ett fåtal tillverkare har gjort nVidia GeForce 6600GT kort utan aktiv kylning.. Asus har åter bekräftat att de är en av de stora ”pojkar” inom grafikkort och lanserar nu ett GeForce 7800GT kort med två 7800GT grafikchip! Se kortet längre ner i nyhetsmailen…"

"Grafikkort

Asus EN7800GTDual/2DHTV/512MB

Asus har som den ända i världen kommit med en dubbel kärna 7800GT grafikkort. Detta betyder att Asus har påsatt två 7800GT chip på grafikkortet och totalt 512 GDDR3 minnen.
Detta kort må anses vara det största i världen just nu. Grafikkortet är inte ett standard grafikkort och därför tillverkas endast några få stycken totalt 2000 st.

Vi rekommenderar därför att du förutbeställer detta grafikkort då vi inte vet hur många vi kommer att få!!!

8 887 SEK
inkl. moms"

EDIT EDIT: Kass sida, funkar inte att länka. Klicka er in (shg.biz): Grafikkort - PCI-Express - nVidia GeForce 7800

Det finns länkar till varje produkt på sidan, använd de istället.

Undra vad som krävs för att kyla kortet. Och varför skulle 2000 kort vara en dödsstöt?:confused:

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

morr...
jag gillar inte kort med 512MB...
Det ger programerare för mycket spelrum och möjligheter att komma undan med kass kodning och dålig optimering. Dock är nog kortet i sig bra, även om jag aldrig någonsin skulle köpa ett, ens om det blev billigare.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jaja ATi var överlägset bäst i både 9000-serien och x-serien. Får väl bli nvidias tur nu då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte010
Blir detta dödsstöten för ATI? Hur som helst så väcker detta kort en stark "vill ha"-känsla hos mig

Ja, men bankkontot säger ifrån

Permalänk

Hur fet CPU ska man ha till detta nya nvidia kort utan att den blir flaskhals för grafkortet tro?!

Visa signatur

a64 3500+ 1gig RAM corsair (2x512 dualch.) dfi infinity mobo. gainward 6800U pcie

Permalänk
Medlem

gah, har haft mitt 7800gtx kort i en och en halv vecka nu, fy fan va surt!!!
om jag hade vetat detta när jag köpten den.. alltså fy fan

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNi
gah, har haft mitt 7800gtx kort i en och en halv vecka nu, fy fan va surt!!!

typiskt hårdvarubranschen... man köper en pryl idag, imorrn är den gammal

Visa signatur

a64 3500+ 1gig RAM corsair (2x512 dualch.) dfi infinity mobo. gainward 6800U pcie

Permalänk
Medlem

Alltså varför djävlas nVidia med ATI? nVidia har väl ändå mycket större del av branchen ändå?

Permalänk

nVidia knäcker ATI. Hm, $600 var inte billigt. >.<

Visa signatur

_________________
Intel i5 9600k @ 4.0Ghz - Asus Z390A Prime -Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - Gigabyte RTX3080 OC - Samsung NVMEs - Corsair RM1000W - Asus TUF Vq27A1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanr4
Alltså varför djävlas nVidia med ATI? nVidia har väl ändå mycket större del av branchen ändå?

Det är tvärt om, ATI är större än nVidia och har varit det ett bra tag nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hector
Tyckte att det var konstigt att ingen kommenterar tills jag kollade på klockan...

EDIT (för att säga ngt vettigt;)): Fick precis SHG's nyhetsbrev och var tvungen att kolla upp vad detta är för något.

"Världens häftigaste grafikkort!

Asus har tidigare utvecklat spännande teknologier som t.ex. deras Silencer kylare där de som en ut av ett fåtal tillverkare har gjort nVidia GeForce 6600GT kort utan aktiv kylning.. Asus har åter bekräftat att de är en av de stora ”pojkar” inom grafikkort och lanserar nu ett GeForce 7800GT kort med två 7800GT grafikchip! Se kortet längre ner i nyhetsmailen…"

"Grafikkort

Asus EN7800GTDual/2DHTV/512MB

Asus har som den ända i världen kommit med en dubbel kärna 7800GT grafikkort. Detta betyder att Asus har påsatt två 7800GT chip på grafikkortet och totalt 512 GDDR3 minnen.
Detta kort må anses vara det största i världen just nu. Grafikkortet är inte ett standard grafikkort och därför tillverkas endast några få stycken totalt 2000 st.

Vi rekommenderar därför att du förutbeställer detta grafikkort då vi inte vet hur många vi kommer att få!!!

8 887 SEK
inkl. moms"

EDIT EDIT: Kass sida, funkar inte att länka. Klicka er in (shg.biz): Grafikkort - PCI-Express - nVidia GeForce 7800

Har jag missat nått eller varför halkar vi alltid in på Dual 7800GT kortet?! Det länkas bilder, postas priser och länkar till andra trådar osv osv om Dual GT i nyhetstrådar som handlar GTX, varför?!

Permalänk

ZitreXx: Precis vad jag reagerade på.

-------------

Detta är ett Geforce 7800GTX kort med 512 mb minne och höga klockfrekvenser..
INTE DUAL 7800GT !!
Så: Hector, fel pris, fel vara, halleluja.

Permalänk
Medlem

Det funkar inte längre med papperslanseringar, folk vill ha varor i butikshyllorna. Den som får ut sina grafikkort till ÅF den vinner. Nvidia har blivit väldigt duktiga på att slänga ut sina produkter så fort man hör om dom. Synd att ATI dröjer så hoppas länge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Det funkar inte längre med papperslanseringar, folk vill ha varor i butikshyllorna. Den som får ut sina grafikkort till ÅF den vinner. Nvidia har blivit väldigt duktiga på att slänga ut sina produkter så fort man hör om dom. Synd att ATI dröjer så hoppas länge.

Det där är nästan signatur-värdigt.

Sanna ord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
morr...
jag gillar inte kort med 512MB...
Det ger programerare för mycket spelrum och möjligheter att komma undan med kass kodning och dålig optimering. Dock är nog kortet i sig bra, även om jag aldrig någonsin skulle köpa ett, ens om det blev billigare.

Håll dig du till ditt 4 MB Voodoo-kort då, eller det kanske också möjlggör för programmerarna att komma undan med kass kodning och dålig optimering? De kommer ju ifrån att göra rasterizern då.

Sen har programmeringen _väldigt_ lite att göra med minnesmängden på grafikkortet. Det minnet används nästan uteslutande för bitmappar (texturer och frame/z/osv-buffers) och det är alltid välkommet med mer detaljerad grafik eller fler texturer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanr4
Alltså varför djävlas nVidia med ATI? nVidia har väl ändå mycket större del av branchen ändå?

Ja, varför ägnar de sig inte åt tillverkning av träskor istället?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
morr...
jag gillar inte kort med 512MB...
Det ger programerare för mycket spelrum och möjligheter att komma undan med kass kodning och dålig optimering. Dock är nog kortet i sig bra, även om jag aldrig någonsin skulle köpa ett, ens om det blev billigare.

Man optimerar spel för 128MB och 256MB också. Så spelar ingen roll om folk kommer köpa 512MB kort. Speltillverkarna måste se till att spelet är bra optimerat för alla minnesstorlekar annars lär de inte sälja mycket då bara några få procent kommer sitta på 512MB kort den närmaste tiden.

Permalänk

Inte lägligt, 2 veckor innan bilen kommer...
Jag som hade väntat lite på att just det kortet skulle komma =/

Vad blir nästa steg och när?

7110:- känns inte prisvärt nu

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Man optimerar spel för 128MB och 256MB också. Så spelar ingen roll om folk kommer köpa 512MB kort. Speltillverkarna måste se till att spelet är bra optimerat för alla minnesstorlekar annars lär de inte sälja mycket då bara några få procent kommer sitta på 512MB kort den närmaste tiden.

yupp...
men om de vet att de kan skriva "recommended: 512MB 3D-graphics card" så blir det helt plötsligt mycket mindre viktigt att snåla med åtgången av minnet, vilket de utan 512MB får lida för... Se bara på Doom3... Kassare användning av Grafikminnet får man ju leta efter... för bara en 3 år sen hade de aldrig kommit undan med det...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

doom3 använder är ju på en helt annan nivå rent grafiskt än hl2 och farcry. Detaljerna är ju så enormt mycket bättre, så inte konstigt att man behöver 512 mb, inte alls.

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk

Samtidigt så är Doom3 trånga korridorer, så det tro fan man kan gröta på med mer detaljer. Mindre ytor att måla upp. I HL2 är ju miljöerna helt annorlunda.

Går inte att vifta bort att optimeringen idag blir sämre och sämre.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk

Tycker kortet ser helt underbart ut. Undrar vad ATi kommer att sätta emot.
Menar eftersom GTX bara låg aningen bakom med den nuvarande klocken, undrar då hur det kommer bli nu.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen

Går inte att vifta bort att optimeringen idag blir sämre och sämre.

Vad baserar du det uttalandet på?

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arneball
Vad baserar du det uttalandet på?

Tänker mest på Fear. Ser stänkfult ut på medium utan AA, och flyter därefter. Syftar på mitt egna 9800PRO, som klarar av att hålla BF2 spelbart med 4*AA. Betydligt snyggare än vad Fear lyckas rendera på medium utan AA.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Avstängd

Vad bra att det kommer ut innan atis high-end kort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
yupp...
men om de vet att de kan skriva "recommended: 512MB 3D-graphics card" så blir det helt plötsligt mycket mindre viktigt att snåla med åtgången av minnet, vilket de utan 512MB får lida för... Se bara på Doom3... Kassare användning av Grafikminnet får man ju leta efter... för bara en 3 år sen hade de aldrig kommit undan med det...

Rekommenderad 512MB minne på grafikkortet kommer inte dyka upp den närmaste tiden.

Minnet på grafikkortet är bla till för texturer. Ju större texturer desto skarpare omgivningar i spel och mer grafikminne som krävs. Ingen kommer lida av ej optoimerad grafikminneshantering då man kan/kommer kunna välja att spela med lägre upplösta texturer.

Doom3 funkade bra på 256MB kort. Anledningen att den hade "stöd" för 512MB var för att man använde det som PR vapen. Man släppte bara med okomprimerade texturer som skulle då flytta lite bättre med 512MB ram viket inte gav nämnvärd skillnad. Dvs ren reklam och inget som har med optimering att göra.