World of Warcraft-fuskare utnyttjar Sonys rootkit

Permalänk

Blizzard verkar inte helt trevliga dem heller, saxat från en kommentar på den sidan:

"WoW's Warden program downloads an arbitrary, relocatable executable when connected to WoW. Unlike Sony's rootkit, it can therefore do *anything* Blizzard wishes on the target machine--they could set it to delete all your files or *anything* they program it to do, whereas Sony's device is just a rootkit to hide files and stop you from copying CDs that also works in Safe Mode. What I'm trying to say here is that an update to Warden can easily remove (or ban you) for being infected by Sony's DRM. But it really is ironic to see the two of these come into contest. Blizzard software has to be a severe violation of anyone's security policy after this (I know I won't allow that or Sony's rootkit), but I do hope they take the opportunity to help those infected by Sony disable the rootkit. That said, I'm not ever going to use WoW now--any software that downloads untrusted, unknown executable content without so much as my consent should *never* be allowed even on an untrusted network. Didn't anyone learn this from the security nightmare that is ActiveX? And WoW's program doesn't even put the Warden in any kind of sandbox!"

Ännu en anledning till att vara glad över att man slutat spela eländet

Permalänk
Inaktiv

själv kan jag inte sluta skratta.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om inte detta har motsatt effekt... att folk laddar hem mer nu när de inte längre vågar lita på skivorna som helhet....

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Haraya: Ta det lugnt! Mellan din första och andra dissning av MS hade PS3 nämnts en gång.

Och det är skillnad på att straffa PS3 för deras rootkit och att straffa Xbox 360 för Windows. Man ska se till att påverka det som gör mest nytta eller skada, beroende på hur man ser det. I det här fallet Sonys hemelektronikavdelning med PS3 i spetsen. För MS skulle det vara Windows (Tex Vista, som jag också kommer att strunta i), för jag tror nog att de har större försäljning på mjukvarusidan än på spelsidan...

Har nån förresten hittat nån namninsamling mot det här?

Varför? Du skulle kunna bojkotta hela sonys hårdvaruavdelning.
Ja, hela sonys hårdvaruavdelning och playstation avdelning skulle kunna gå i konkurs utan att Sony music blir påverkat det minsta.
Bojkotta rätt del av företaget.
Microsofts operativsystemsdel skulle kunna gå i konkurs medans Spel och Xbox avdelningarna fortsätter obehindrat.

Det är olika chefer och olika budgets i principen olika företag som delar namn och koncern.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Varför? Du skulle kunna bojkotta hela sonys hårdvaruavdelning.
Ja, hela sonys hårdvaruavdelning och playstation avdelning skulle kunna gå i konkurs utan att Sony music blir påverkat det minsta.
Bojkotta rätt del av företaget.
Microsofts operativsystemsdel skulle kunna gå i konkurs medans Spel och Xbox avdelningarna fortsätter obehindrat.

Det är olika chefer och olika budgets i principen olika företag som delar namn och koncern.

Ja, men de lyder ändå under minst en instans av gemensamt styre. Vilken form detta sen har är ju en fråga man kan ställa sig men saken är ju den att även om Sonys avdelningar för spel och hemelektronik skulle gå under och sony music är kvar så blir nog inte cheferna för resten av Sony glada om Sony music är anledningen till att de går dåligt. Och att de är så individuella att de inte bryr sig om övriga delar ens till den grad att de inte bryr sig om de blir nerlagda tror jag inte. Alltså, bästa sättet att skada Sony music utöver att bara bojkotta dem är att bojkotta allt sony gör, för att på så sätt se till att Sony music inte bara får skit från kunder, utan från sina egna led också, även om de leden nu kanske är från en annan division...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Men rootkits är ju knappast något nytt.. Finns ju att få tag på lite överallt.

Exakt. Nyheten får det att låta som om Sony gett fuskare helt nya möjligheter att slippa upptäckt. Rootkits är inget nytt.