Permalänk
Medlem

GRUB? config fil? (noobfråga)

Jag har haft RedHat installerat på min dator ett tag, utan att veta vad jag ska med det till eller hur jag skulle få bort det. (En kompis hjälpte mig att installera det). Ikväll så läste jag någonstans här på Swec att man via:
Kontrollpanelen->Administrationsverktyg->Datorhantering->Diskhantering
kunde göra om linux partitioner till NTFS, så då blev jag glad och började fippla med det. Innan så hade jag 4 partitioner,

1 gig linux (start-grej?) - 90 Gig Windows XP - linux - linux
Nu så har jag slagit ihop de två sista till en NTFS, den första blev (som jag uppfattade det) tom.

När jag sedan startade om datorn så kom det upp nåt som heter grub. (Jag får panik över att jag har sabbat min dator, går in på swec och söker efter en lösning, fattar inte så mycket av vad som sägs och bestämmer mig för att starta en ny tråd även fastän det kanske är besvarat delvis i någon annan.)

Vad jag har förstått: så är grub något slags program som gör nåt i samband med att datorn ska välja vilket OS som ska startas.
Jag läste i vissa trådar att folk diskuterade vad som skulle stå i denna fil.

1. Vad är grub? Var ligger grub på datorn?
2. Hur får jag fram denna konfigurationsfil där man ska kunna fixa så att windows bootar igen?
3. Vad ska det stå där?

Det är mycket möjligt att linux är överlägset windows på alla sätt och vis för folk som vet vad dom gör. Men jag är (uppenbarligen) inte en av dessa.

Permalänk
Medlem

Grub är bootloader, ett program som laddar operativsystem. Oftast installeras dessa i MBR, de första sektorerna på hårddisken.
Eftersom du tog bort dina linux partitioner och all data på dem så försvan också inställningarna för grub.
Du har två alternativ:
Ominstallera grub
Installera Windows bootloader (NTLDR)

Jag gissar på att du vill göra det senare, boota en XP skiva, gå in i räddnings konsolen, logga in och skriv fixmbr

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

är alla mina gamla filer kvar då?

EDIT: det kommer upp en varning om att mina partitionstabeller kan försvinna och partitionerna bli skadade, ska jag ignorera det?

Permalänk
Medlem

Jepp all din data kommer vara kvar (Windows partition dvs, linux partitionerna hade du ju redan formaterat)
Dock finns risken finns att det skadar din data, men jag har aldrig råkat ut för det. Vill du vara på det torra så ta backuper av dina dator innan du kör fixmbr.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Vill du ha windows vid sidan om Linux eller vill du bara ha windows?

Permalänk
Medlem

Allt verkar fungera som det ska.

Tack för hjälpen!

EDIT: jag ville bli av med Linux.