Förhandstitt på ASUS A8R-MVP

Permalänk
Melding Plague

Förhandstitt på ASUS A8R-MVP

<font style="font-size: 10pt"><b>Förhandstitt på ASUS A8R-MVP</b></font> <small class="small">lördag 5 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Kristian</a></small><br>
<a href="http://www.amdzone.com" target="_blank" >AMDZone</a> har fått tag i ett exemplar av ASUS kommande Crossfire-moderkort. Kortet är baserat på Radeon Xpress 200, och använder ULi M1575 som sydbrygga istället för ATI:s SB450. Detta gör att kortet till skillnad från DFI:s Crossfire-kort, kan hantera SATA II.
<br />
<br />Dessvärre finns det ingen heatpipelösning för nordbryggan på detta kort, vilket är lite tråkigt, speciellt för överklockare. Dock får man väl se A8R-MVP som ett alternativ till DFI, inte en konkurrent. Kortet i sig tycks vara en stabil nykomling till skaran av Crossfire-kort med ett välskrivet BIOS, hyfsade klockningsmöjligheter, Firewire och ett pris som borde ligga en bra bit under DFI RDX-200 CF i pris.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://www.amdzone.com/modules.php?op=modload&name=Sections&f..." target="_blank" >AMDZone.</a>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice.
Fast ingen heatpipe betder ju att det funkar i btx-chassin utan att kylningen krånglar...
Om det sen uppväger är ju upp till var och en att avgöra.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Det finns två saker jag vänder mig mot.

För det första så är det avståndet mellan PCIe 16x slotsen. Det kommer nog bli omöligt att använda XT1800XT kortet med orginalkylning pga det lilla avståndet.

Och det andra är att man behöver precis som på de första SLI korten en brygga för att köra med ett kort. Tycker att det kunde man ha löst genom Bios.

Det tredje är inget direkt klagomål som så. Men varför insisterar tillverkarna fortfarande på att ha två IDE portar på moderkortet? Jag har då inte sett någon människa på mycket länge som köper IDE hårddiskar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Det finns två saker jag vänder mig mot.

För det första så är det avståndet mellan PCIe 16x slotsen. Det kommer nog bli omöligt att använda XT1800XT kortet med orginalkylning pga det lilla avståndet.

Och det andra är att man behöver precis som på de första SLI korten en brygga för att köra med ett kort. Tycker att det kunde man ha löst genom Bios.

Det tredje är inget direkt klagomål som så. Men varför insisterar tillverkarna fortfarande på att ha två IDE portar på moderkortet? Jag har då inte sett någon människa på mycket länge som köper IDE hårddiskar

Det kommer vara fullt möjligt att köra X1800XT där. Ser inte varför det skulle bli problem.

Troligen är det nåt som håller tillbaka denna möjlighet med SLI/Crossfire enable i BIOS.

Visst tycker man att IDE kontakter är onödiga, men så länge IDE hårdiskar sälj som kommer IDE kontakter finnas på moderkort.

Tycker kortet ser helt ok ut. Lite grå och budget, men duger fint.

//Nusse

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Uppklaring en gång för alla!

Jag har länge varit under föreställningen att crossfire fungerar på crossfire-moderkort och att sli fungerar på sli-moderkort om det inte är en hybrid (t.ex. intel hade någon va?). Någon nisse på en hårdvarubutik i stockholm hävdade att crossfire skulle fungera på mitt nForce4 SLI moderkort... jag menade att han hade fel... visst har jag rätt? (jag hoppas dock att jag har fel )

Permalänk

Ihmrat: jepp du har helt rätt. För CF ska funka måste det finnas Radeon Xpress 200 och ULi M1575 chip. Och "nissen" på hårdvarubutiken borde skaffa sig ett nytt jobb.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Datausse: jag har aldrig hatat att ha rätt så mycket som nu Tack för bekräftelsen

Permalänk
Medlem

håller med att Heatpipen inte saknas då jag vill lägga detta kort i ett "btX" chassi..

(fler och fler kort har heatpipe, och fler och fler chassi har "upp och ner" design = problem snart..)
eller?

sedan är det kanske inte lika varmt som nforce chipseten?

Dock måste jag hålla med, SUCK att man måste ha ett kort inuti. fan fan.. annars tänkte jag slå till...

Varför finns det inga BRA kort UTAN sli eller crossfire??? förstår ingenting.. alla 939 kort verkar sli sli sli.. vad använder folk som INTE vill ha sli met SATA2 etc. etc.??

Permalänk
Medlem

.... itx?

Du vet väl att du kan ha bara ett graffekort i ditt SLI-moderkort...? Jag kör "t.o.m." ett ATi kort i mitt nForce 4 SLI moderkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihmrat
.... itx?

Du vet väl att du kan ha bara ett graffekort i ditt SLI-moderkort...? Jag kör "t.o.m." ett ATi kort i mitt nForce 4 SLI moderkort.

eh, poängen med SLI är att man kan köra 2 grafikkort, om de är likadana och kommer från Nvidia... Det är det hela tekniken handlar om. Om man däremot bara kör ett kort kan man köra vilket kort man vill, Nvidia eller ATI spelar ingen roll.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
eh, poängen med SLI är att man kan köra 2 grafikkort, om de är likadana och kommer från Nvidia... Det är det hela tekniken handlar om. Om man däremot bara kör ett kort kan man köra vilket kort man vill, Nvidia eller ATI spelar ingen roll.

Därav mitt ironiskt menade "'till och med'" mellan citationstecken?
:/ Synd på ironin...

Permalänk
Medlem
Citat:

Det kommer vara fullt möjligt att köra X1800XT där. Ser inte varför det skulle bli problem.

Jag syftar på att XT1800XT har dualslot lösning på kylningen, och ifall man kollar på mobbo och sen de bilder som e släppt på graffarna så tycker jag det verkar som att det inte finns mer än mm mellantum kvar för fläktarna på graffen att ta luft ifrån

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Jag syftar på att XT1800XT har dualslot lösning på kylningen, och ifall man kollar på mobbo och sen de bilder som e släppt på graffarna så tycker jag det verkar som att det inte finns mer än mm mellantum kvar för fläktarna på graffen att ta luft ifrån

Det har du faktiskt rätt i... ser väldans trångt ut om man skall köra dualslot kort...
Fördelen är väl dock att kort med dualslot inte kräver lika mycket utrymme i burken för kylningen då den kommer direkt utifrån...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Jag syftar på att XT1800XT har dualslot lösning på kylningen, och ifall man kollar på mobbo och sen de bilder som e släppt på graffarna så tycker jag det verkar som att det inte finns mer än mm mellantum kvar för fläktarna på graffen att ta luft ifrån

Ja men det spelar inte nån roll för ATI dualslot kylning. ATI's torktumlakylning har sitt insug på sidan, inte på ovan som på t ex 6800Ultra.

En bild förklarar bättre:
http://www.hardocp.com/images/articles/1130724723wQf6EywE1q_1...

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Hur många kör SATA till sina brännare och cd-rom? Det borde vara en anledning till att IDE är kvar på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datornörden
Hur många kör SATA till sina brännare och cd-rom? Det borde vara en anledning till att IDE är kvar på moderkortet.

Precis därför behöver max en IDE port :P.. inte två....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Precis därför behöver max en IDE port :P.. inte två....

Jag känner att jag är glad över 2 kanaler... bara för att det finns nya så behöver inte det gammla vara onödigt, speciellt när det gammla är stabil in absurdum En extra garanterat bootbar disk, en cd/dvd, brännare m.m.

Att man kan är inte alltid en anledning till att man bör

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Dock får man väl se A8R-MVP som ett alternativ till DFI, inte en konkurrent.

Hur tänker ni nu? Måste man ha båda eller gäller meningen bara överklockningskort? Alternativ brukar ju vara detsamma som konkurrent. Ett komplement kanske ni menar?

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Det finns två saker jag vänder mig mot.

För det första så är det avståndet mellan PCIe 16x slotsen. Det kommer nog bli omöligt att använda XT1800XT kortet med orginalkylning pga det lilla avståndet.

Och det andra är att man behöver precis som på de första SLI korten en brygga för att köra med ett kort. Tycker att det kunde man ha löst genom Bios.

Det tredje är inget direkt klagomål som så. Men varför insisterar tillverkarna fortfarande på att ha två IDE portar på moderkortet? Jag har då inte sett någon människa på mycket länge som köper IDE hårddiskar

Jag köpte en IDE disk för två veckor sen, och nånstans vill jag dessutom koppla in min dvdbrännare också och mina andra diskar. Alla köper inte ny dator var tredje månad.

Verkar väl vara ett helt okej moderkort dock, resten låter jag "experterna" som knappt kan stava och skriva ordenligt utala sig om.

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk
Medlem

Synd att ASUS verkar anse att ATI kretsar är något av budgetkretsar tillskillnad mot ATI. Hade gärna sett de släppa kortet med svart PCB och med heatpipes.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martinson
Jag köpte en IDE disk för två veckor sen, och nånstans vill jag dessutom koppla in min dvdbrännare också och mina andra diskar. Alla köper inte ny dator var tredje månad.

Verkar väl vara ett helt okej moderkort dock, resten låter jag "experterna" som knappt kan stava och skriva ordenligt utala sig om.

Visste inte att det var rättstavningsövning här inne? Varför köpa IDE diskar när SATA är ner i samma pris eller tom lägre i vissa storlekar?

Edit: Förresten så stavas det "uttala" och inte "utala". Sen ska det väl vara bindestreck i dvd-brännare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
Hur tänker ni nu? Måste man ha båda eller gäller meningen bara överklockningskort? Alternativ brukar ju vara detsamma som konkurrent. Ett komplement kanske ni menar?

Code Red...
A8R-MVP är ett alternativ till DFI som i att de båda är crossfire-kort... båda duger till crossfire...
A8R-MVP kan inte konkurrera med DFI Crossfire om man ser till överklockningsmöjligheter i BIOS exempelvis...

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w