Test av ATI Radeon X1800XT

Permalänk
Melding Plague

Test av ATI Radeon X1800XT

<font style="font-size: 10pt"><b>Test av ATI Radeon X1800XT</b></font> <small class="small">lördag 5 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Kristian</a></small><br>
<a href="http://www.hardocp.com" target="_blank" >HardOCP</a> har testat ATI:s X1800XT i ett stort och välformulerat test. Just den versionen som testas är utrustat med 512 MB minne, till skillnad från till exempel 7800GTX med sina 256 MB vilket även är det kort som X1800XT jämförs med.
<br />
<br />Testerna visar på tydliga skillnader mellan korten, till exempel att X1800XT klarar av Quake 4 i Ultra Quality med hyfsad prestanda. ATI:s kort klarar även av Halflife: Lost Coast marginellt bättre när det gäller den nya funktionen HDR, samtidigt som man använder filter.
<br />
<br />Sammanfattningsvis är kortet som sagt väldigt bra, trots barnsjukdomar som buggiga drivrutiner och dånande kylning.
<br />
<br /> <I>"The performance of the Radeon X1800 XT isn't an issue as there is plenty of it. As we saw in the past with ATI's top-of-the-line cards, pricing and availability are the big questions facing ATI's flagship cards."
<br /></I>
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://www.hardocp.com/article.html?art=ODc1LDE=" target="_blank" >HardOCP.</a>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ännu ett X1800XT test?

Permalänk

Ingen hög "wow" faktor här. GTX och XT är rätt så lika i prestanda. Men tycker att X1800XT kunnde har gjort bättre ifrån sig. Ett plus för den vita torktumla kylning, riktigt snygg. Minus för värmen och ljudet, tycker att de tonar ner förmycket på värmen och oljud problemet.

De kunnde prova klocka kortet och vissat hur långt den går med orginal kylning, då skulle det vara ett väldigt bra test på X1800XT 512mb.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Enligt detta test s¨skulle korten vara nästan lika i prestandan... deras påpekande om att det inte är timedemo som räknas utan den riktigt prestandan i spel var den bästa kommentaren .. Enda som retar mig är avsaknaden av stapeldiagram.. avskyr när de kör med kurvor

Permalänk
Medlem

Lägg också märke till att det inte är ett standard GTX, det överklockat från fabrik.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Man kan ju fråga sig varför de använder sig av ett 7800GTX-kort som har 30Mhz högre klockning på kärnan och 100Mhz högre klockning på minnet, utan att skriva ut detta någon annan stans än i specifikationerna.
Är förvisso inte så oväntat med tanke på att testet är gjort av HardOCP.

Permalänk

För att vilseleda? Verkar som vissa sväljer det helt och hållet också.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Avstängd

Ati ni är för sent ute era kort ka nej konkurera

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
precis..ati kan slänga sig i v****

bildkvaliteten så vann ati. men tycker faktiskt att nvidia van det mesta

både svalare,tystare och dessutom lanserade för länge sen..
ati detta är ju pinsamt ffs..
stackars alla ati fans.. hehe sorligt nog.. synd..

AMD<3NVIDIA

INTEL<3ATI

what a big F** family..

Du måste vara runt 10 år ? Vem ?! bryr sig om hur vida ati eller nvidia är "bättre än den andre" om man vill ha det snabbaste kortet köper man det som är snabbast vare sig det står nvidia, ati eller konsum på kortet.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

nja ATi och nVidia verkar ligga lika (F.E.A.R - nVidia - Battlefield2 - ATi) förutom att nVidia har problem med HDR... men vad f*n då, jag är nöjd med mitt kort så jag bryr mig inte särskilt mycket ;)...

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

Har nVIdia problem med HDR? Vad för problem?

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Va tror ni ATi gör nu när Nvi. släpper ett kort med 512mb?

Visa signatur

----BF2----

abit AX78/ Hiper 480W/ AMD X2 6400+/ HIS 3870 ICQ T/Powercolor 3870/ Corsair DDR2 PC2-6400 4gb/ 200gb/ 320gb / 500gb / 1TB

Permalänk
Medlem

släpper ett kort med 1024mb

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0lla
släpper ett kort med 1024mb

mm, vore kul om dem släpper ett med fler pipes....:P

Visa signatur

----BF2----

abit AX78/ Hiper 480W/ AMD X2 6400+/ HIS 3870 ICQ T/Powercolor 3870/ Corsair DDR2 PC2-6400 4gb/ 200gb/ 320gb / 500gb / 1TB

Permalänk
Medlem

Anledningen att de anvende ett OC kort i testet kunde ju vara att det ändå är billigare än ATI kortet...

Visa signatur

ASUS A8N-E| AMD Athlon 64 3200+@2380Mhz 100% Prime stabilt (Zalman 7700-CU)| sapphire X800 256Mb @447.43Mhz/428.14Mhz(856.28Mhz DDR)(Zalman VF700-cu LED)| 1024Mb Corsair XMS3200C2| OCZ modstream 520W| 23576poäng i 3DMark 01 1337 i 06 :)
"Non violence has never solved anything!" - Homer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeyta
Va tror ni ATi gör nu när Nvi. släpper ett kort med 512mb?

Dom lär nog inte göra så mycket, kanske kommer med ett X1850XT som är ett överklockat X1800XT men inget annat

Var det föresten någon mer än jag som inte såg nån skillnad mellan High och Ultra i Q4?

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk

Dags att rensa ut alla irriterande människor som inte bara har problem med att skriva utan dessutom inte har något att säga? Börjar bli smått irriterad.

------
Ontopic: Varför testar de fabriksöverklockade kort? Varför? De kan inte köra ett referens mot ett överklockat i en 1-on-1. Om de har både överklockat och referens från Nvidia, fine, då ser vi ju hur mycket man kan tjäna på överklockning. Men det här vilseleder bara. Tycker ärligt talat prisläget är irrelevant, det här handlar ju för fan om prestanda.

Att Nvidias kort är billigare och mer tillgängliga vet väl de flesta vid det här laget. Börjar bli tjatigt det här.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Dags att rensa ut alla irriterande analfabeter som inte bara har problem med att skriva utan dessutom inte har något att säga? Börjar bli smått irriterad.

------
Ontopic: Varför testar de fabriksöverklockade kort? Varför? De kan inte köra ett referens mot ett överklockat i en 1-on-1. Om de har både överklockat och referens från Nvidia, fine, då ser vi ju hur mycket man kan tjäna på överklockning. Men det här vilseleder bara. Tycker ärligt talat prisläget är irrelevant, det här handlar ju för fan om prestanda.

Att Nvidias kort är billigare och mer tillgängliga vet väl de flesta vid det här laget. Börjar bli tjatigt det här.

Tycker inte tillgängligheten är ett dåligt argument. Visst presterar ATi korten hur bra som helst, men det kvittar då ingen människa kan köpa dom. Att Nvidia kort har nästan identisk prestanda och är biligare är snarare ett argument för att inte köpa ATi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Ontopic: Varför testar de fabriksöverklockade kort? Varför? De kan inte köra ett referens mot ett överklockat i en 1-on-1. Om de har både överklockat och referens från Nvidia, fine, då ser vi ju hur mycket man kan tjäna på överklockning. Men det här vilseleder bara. Tycker ärligt talat prisläget är irrelevant, det här handlar ju för fan om prestanda.

HardOCP har kört med fabriksöverklockade nVidia-kort sedan en lång tid tillbaka. Anledningen är enligt dom själva är att modellerna som de använder är de mest sålda (i USA förmodar jag).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Tycker inte tillgängligheten är ett dåligt argument. Visst presterar ATi korten hur bra som helst, men det kvittar då ingen människa kan köpa dom. Att Nvidia kort har nästan identisk prestanda och är biligare är snarare ett argument för att inte köpa ATi

Det påstådde jag aldrig. Men alla vet om att de är otillgängliga och dyrare just nu, hur länge ska det ältas?

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Håll debatten på en sansad nivå i fortsättningen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Det påstådde jag aldrig. Men alla vet om att de är otillgängliga och dyrare just nu, hur länge ska det ältas?

Förmodligen till de är lanserade och ligger i samma prisklass som Nvidia korten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Har nVIdia problem med HDR? Vad för problem?

jaa ifall du kolla på testerna så ligger den efter när man sätter på HDR titta särkillt på det svenska testet gjort av nordichardware...

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

mitt är originalt : 440/1250 kan ju inte påstå att kortet var speciellt mycket överklockat..

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
mitt är originalt : 440/1250 kan ju inte påstå att kortet var speciellt mycket överklockat..

Om jag bara klockar minnet på mitt X800 så tjänar jag ungefär 10 fps i de flesta spel. Det tycker jag är rätt mycket.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

Kan göra vissa saker klart för några av er!

R520 består av fler transistorer än vad G70 gör, vilket kan betyda avv R520 har 32-pixelpipelines, vilket det skall ha. Dess stora storlek trots 90nm bör säga dom flesta att R520 har 32-pixelpieplines. R520 har ju dock 16 pipelines inaktiverat då man har haft svårt att få dessa att fungera korrekt. R520 skall ju därför komma i en uppdaterad version som är kallad R580.

ATi's minneskontroller klarar 512-bitars bred minnesbuss vilket ökar minnesprestandan med det dubbla. Minneskontrollen klarar även 1024Mb minne.

ATi kan möjligen släppa en något högre klockad version snart av R520 då man använder sig av minnen som är speccade för 1600Mhz, och grafikprocessorn klarar lite högre frekvenser.

Att HardOCP jämför X1800XT oklockat mot ett klockat 7800GTX förvånar mig. Det är dåligt och inte rättvisst!

X1800XT slår faktiskt 7800GTX på fingrarna. Kortet är fortfarande nytt och det är en ny arkitektur. Vänta och se så kommer ni upptäcka att det är ett förbannat kraftfullt kort när det kommer till användning av AA/AF. ATi har även mer kraftfulla pixelshaders än vad nVidia har som klarar riktigt tuinga shaderinstruktioner, samma sak med R3xx/R4xx, vilket för att dom fortfarande är kraftfulla kort. Se bara på 9800PRO som klarar Quake4 i 1024*768*32 @ "High Quality" med 4x AF rätt bra om man har en snabb processor i datorn också.

En annan sak som är intressant är att det visst skiljer mellan "Ultra Quality" och "High Quality". Titta t.ex här på dörren och se att texturerna är skarpare, speciellt linjerna på dörren/porten:

http://www.hardocp.com/image.html?image=MTEzMDcyNDcyM3dRZjZFe...

Visa signatur

Att kunna ha rätt är en självklarhet, man kan ha olika uppfattning om VISSA saker, men inte VISSA andra, t.ex att jorden är platt när den är RUND! Eller andra uppenbara saker som att en processor ÄR bättre än en annan.

Permalänk
Medlem

Ahh... en, en o halva vecka till sen kommer Nvidia 7800GTX 512, sen kan ATi say bye bye till den tillfällig tronen

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Ahh... en, en o halva vecka till sen kommer Nvidia 7800GTX 512, sen kan ATi say bye bye till den tillfällig tronen

Och som jag skrev så kan ATi ökra sina frekvenser eller eventuellt öppna upp inaktiverade pipelines. X1850XT kanske kommer? Eller X1800XT PE?

Även genom drivrutinerna så finns mer kraft att hämta ur X1000 serien.

Visa signatur

Att kunna ha rätt är en självklarhet, man kan ha olika uppfattning om VISSA saker, men inte VISSA andra, t.ex att jorden är platt när den är RUND! Eller andra uppenbara saker som att en processor ÄR bättre än en annan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlphaCPU
Och som jag skrev så kan ATi ökra sina frekvenser eller eventuellt öppna upp inaktiverade pipelines. X1850XT kanske kommer? Eller X1800XT PE?

Även genom drivrutinerna så finns mer kraft att hämta ur X1000 serien.

Nej det kan dom inte. Eftersom yeild (stavning!) blir så dåligt att det är bättre att ha 16 pipes och hög klock än att ha 20 pipes och låg klock för att få acceptabel yeild. Detta har man faktiskt titta på. Och om de höjer klocken ännu mer så kommer det behövas en tripelslot kylning för att kunna kylla kortet och ha acceptabel ljudnivå. Redan nu är X1800XT varm och högljud gemför med GTX. ATI lägger all kraft på R580 nu. Och driverna är till stor del fixade. Kancke några fps finns det att hämta, men knappast tio-tal.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlphaCPU
Och som jag skrev så kan ATi ökra sina frekvenser eller eventuellt öppna upp inaktiverade pipelines. X1850XT kanske kommer? Eller X1800XT PE?

Även genom drivrutinerna så finns mer kraft att hämta ur X1000 serien.

Och när får vi se PE? Lagom till lanseringen av Duke Nukem Forever eller ?