Mer om Windows Vistas kopieringsskydd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Som vanligt verkar det inte vara någon som läser artikeln.

"Microsoft's main argument for the implementation of this restrictive new set of security features is the possibility that the movie and music industries will attempt to prevent their content from being used on any computer system. "

Kopieringsskydden införs därför för att mediaindustrin inte skall totalvägra datorn som underhållningsmaskin.

Och du menar att MS tillsammans med alla konsumenter inte har makt nog att göra det åt andra hållet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Modige
Först och främst, kopieringsskydden byggs inte för att stoppa er, ni som läser det här. Ni som läser det här är inte Svensson, eller Joe i staterna. Kopieringsskydden är till för att stoppa den stora massan från att ladda ner musik och film, det var inte förän Joe Svensson började ladda hem som skivbolagen och filmbolagen började få panik.
Windows Vista kommer landa i Joe Svenssons dator för hans son, Bill Svensson, vill ha den senaste Gamer PCn, som har hårdvaruDRM. Det kommer effektivt "skydda" honom ifrån Mp3 osv osv. Och till slut kommer Pappa Joe betala för musik och film över nätet.

Det där är ett scenario. Kanske knäcks DRM-skyddet på en vecka med en supersmart mjukvarulösning. Kanske inte.

Huvudsaken är fortfarande att DRM och andra skydd inte är byggda för att stoppa OSS, "entusiasterna" eller vafan vi ska kalla oss. Bill Gates och kompani bryr sig inte ett skvatt om ni byter till Linux och står å tjurar. Inte ett dugg.

Bra sagt faktiskt, det är precis det saken gäller...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Microsofts stora intresse ligger väl hos företagskunderna iallafall?

Helt rätt men de kommer ändå att satsa på att övertala massan eftersom det kommer ett flertal versioner av Vista för hemanvändare och eftersom kopieringsskydden slår främst mot privatpersoner så är det iaf en tänkt marknad.

Permalänk
Hedersmedlem

Spekulationerna kring vad som verkligen kommer att komma med i Vista och hur det kommer att funka är rejält vilda. Väldigt lite har sagts och personligen tror jag detta är ett långtidsprojekt från de företag som har gått med. Dom försöker skapa ett system där man inte kan kopiera en/ett laglig film/låt/spel osv. Vilket om det skulle lyckas skulle ta bort alla piratversioner av ovanstående från marknaden. Detta kommer säkert att kombineras med att man inte kan använda något annat än saker som har ett DRM på datorn. Dvs all programvara/filer som inte har ett kopieringsskydd/ID på sig kommer inte att kunna användas/startas. Då kanske alla tror att lösningen är att skippa Windows och köra Linux för det kommer ju att funka? Inte direkt, eftersom de flesta av företagen som är med i alliansen är hårdvaruföretag kommer dessa skydd vara inbyggda i hårdvaran. Vilket skulle betyda att man skulle behöva chippa den nya hårdvaran på ett liknande sett som många gör med konsoller idag.

Häng inte upp er på att det kommer finnas i Vista utan föreställ er att det istället kommer finnas i Sonys DVD-spelare, TVs, Kylskåp? samtidigt som det ligger i AMD och Intels processorer, Ati och Nvidias grafikkort osv. Det är där faran ligger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil Peter
Helt rätt men de kommer ändå att satsa på att övertala massan eftersom det kommer ett flertal versioner av Vista för hemanvändare och eftersom kopieringsskydden slår främst mot privatpersoner så är det iaf en tänkt marknad.

iofs, dom tjänar väl massa pengar varje gång någon gör ett DirectX-baserat spel pga licenser och sånt va?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Drivrutiner?

Hehe, så om drivrutinerna inte är certifierade så "hindras" funktionaliteten på min dator helt.

Vad har jag för användning av mitt servernätverkskort, som det inte kommer släppas certifierade drirutiner till Vista?
Ja, och förresten hindra mig från att använda mitt voodoo 5 när ni ändå håller på... Jag vill ändå inte vara nostalgisk.

kram & puss från mig till alla er på microsoft.

Visa signatur

Asus P4C800 Deluxe | Intel Pentium IV 3,0 GHz | 1024 Mb RAM | Gainward 7600GS 512Mb | Voodoo5 5500 PCI | 2x IBM Deskstar 120GXP 80Gb [RAID0]
Addtronics 7890A /w Enermax EG651P-VE 550W

Permalänk
Medlem

Illa. Men jag tror skyddet förr eller senare kommer att knäckas oavsett om de hävdar att det är omöjligt eller 100% vattentätt. De har ju hela världen mot sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Tror mer på BlueRay iallafall...

(edit: anledning är så enkel som att det är Sony som ligger bakom BlueRay och jag gillar Sony)

Grundlurad är väl rätta ordet. Sony är inget man kan gilla.

http://www.sysinternals.com/blog/2005/10/sony-rootkits-and-di...

Video beta (?), minidisc, memory stick. Ska vi gissa på att blue ray är nästa flopp?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Grundlurad är väl rätta ordet. Sony är inget man kan gilla.
Video beta (?), minidisc, memory stick. Ska vi gissa på att blue ray är nästa flopp?

Sony's minnespinnar är ingalunda en flopp. Ifall mitt minne tjänar mig rätt så är det endast SD-kort som är populärare. Dessutom är risken (eller chansen, ifall man hatar Sony) för att Blu-ray skall floppa minimal - de har stöd av i princip samtliga stora bolag och är dessutom garanterade en viss framgång tack vare PS3 som kommer att tjänstgöra som Blu-ray spelare.

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Grundlurad är väl rätta ordet. Sony är inget man kan gilla.

http://www.sysinternals.com/blog/2005/10/sony-rootkits-and-di...

Video beta (?), minidisc, memory stick. Ska vi gissa på att blue ray är nästa flopp?

Tills det att Sony gör något som jag blir missnöjd med, alltså måste jag köpa det och bli besviken, så komemr jag gilla dom. Det spelar ingen roll hur många digitala böcker du skickar.

Om du gissat att jag inte läste länken har du helt rätt, tillochmed i min uttråkan just nu har jag bätte saker för mig än att läsa någon lång anti-alla-företag-i-världen-text. Hoppas du inte letade allt för hårt för att hitta det.

Anledningen till att jag gillar Sony är att jag alltid förknippat det märket med kvalitet, och det har hållt med alla de av deras produkter jag prövat på.

(hade samma förknippning med Microsoft förr, men den har ändrats, så visst finns det möjlighet att ändra min åsikt om dom)

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Tja, jag har blandade känslor angående detta.

Jag tycker systemet i sig kan vara vettigt, men då måste MS och andra mjukvarutillverkare vara konsekventa och sänka priserna på sina produkter rejält. Om detta leder till att man kan köpa en Vistalicens för 300kr så visst. Det är naivt att tro att privatkonsumenter har råd att lägga ner tusentals kronor på ett operativsystem.

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk

Tycker det ärt kul att folk blir sura på Microsoft när det är (bl.a.) Sony som är skurken i sammanhanget, det är ju filmbolagen som tvingar Microsoft till detta för att dom överhuvudtaget ska få spela bl.a. HD-filmer i operativet.

Visa signatur

/R
"I plan to live forever, or die trying"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aresseitch
Tycker det ärt kul att folk blir sura på Microsoft när det är (bl.a.) Sony som är skurken i sammanhanget, det är ju filmbolagen som tvingar Microsoft till detta för att dom överhuvudtaget ska få spela bl.a. HD-filmer i operativet.

Som andra har sagt, det är inte precis så att ett företag av Microsofts storlek inte har något att säga till om.

Skulle det inte innebära en enorm förlust för företagen om deras filmer inte gick att spela på datorn? Vet att det finns skivor som har sånna skydd i nuläget, men det är väl som sagt inget man tjänar på precis? Man får ju bara en mindre publik.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

Tja, med tanke på att de flesta andra operativ (bl.a. Linux och MacOS) också ska införa dessa skydd så tycker jag det är underligt att just Microsoft får all skit. Och ja, det är nog ganska nödvändigt att spela upp HD-material om man vill vara ett multimedia-OS.

Och varför skulle man få mindre publik? Vad jag kommer ihåg så var det ett himla liv när XP kom och "ingen" kunde tänka sig att köra det "skitoperativet". Hur är det idag?

För det tredje så är det kul när folk klagar på att dom förlorar "friheten" med sin dator, där "frihet" endast verkar betyda "frihet att stjäla".

Visa signatur

/R
"I plan to live forever, or die trying"

Permalänk
Medlem

Jag har hört massa säga att Linux och Mac ska införa skydden också. Men jag har inte sett några källor. Jag är främst nyfiken på hur man tvångsimplementerar något i en öppen mjukvara.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

Det är väl mest det att Linus Torvalds gick ut och sa att han tyckte DRM var ok, sen hur det kommer att funka i framtiden vet väl ingen exakt.

Men MacOS är närmare:
http://apple.slashdot.org/article.pl?sid=05/08/01/0421248&fro...

Visa signatur

/R
"I plan to live forever, or die trying"

Permalänk
Medlem

Okej, så Linux säger att DRM är okej och helt plötsligt tror hela sweclockers att Linux kommer implantera DRM och att det kommer vara helt omöjligt att ta bort?

OpenSource! Om det skulle implementeras i kerneln så kommer det med stor säkerhet skapas ett projekt som tar bort DRM ur källkoden.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Okej, så Linux säger att DRM är okej och helt plötsligt tror hela sweclockers att Linux kommer implantera DRM och att det kommer vara helt omöjligt att ta bort?

OpenSource! Om det skulle implementeras i kerneln så kommer det med stor säkerhet skapas ett projekt som tar bort DRM ur källkoden.

Håller med dej där. Hur fan ska man implementera DRM i OpenSorce? Bara ideen verkar helt fobar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Okej, så Linux säger att DRM är okej och helt plötsligt tror hela sweclockers att Linux kommer implantera DRM och att det kommer vara helt omöjligt att ta bort?

OpenSource! Om det skulle implementeras i kerneln så kommer det med stor säkerhet skapas ett projekt som tar bort DRM ur källkoden.

Och därmed möjligheten att spela upp DRM-skyddad media.

DVD-film kunde inte spelas upp på linuxburkar förrens kopieringsskyddet hackades. Först då blev även möjligt att rippa DVD-filmer digitalt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Men DRM ska väl inte bara kontrollera DRM-skyddad media? Det tänker väl kontrollera massa andra filer du har på datorn på något magiskt vis?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Men DRM ska väl inte bara kontrollera DRM-skyddad media? Det tänker väl kontrollera massa andra filer du har på datorn på något magiskt vis?

Nej.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Den dagen det inte går att piratkopiera spel så kommer jag nog sluta spela spel. Onödigt att köpa och spel ett spel, då får man ju bara mersmak och sen har man inte råd att köpa fler. Plus att man inte kan testa spel som inte har demos (vilket är en hel del, ofta kommer ju demos lååångt efter spelet släpps). Sedan så är vissa demos väldigt missledande, har lurats att köpa ett eller två spel pga det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanr4
Linux är dessutom med på detta _om_ detta är en del av La Grande/TCPA.
Om det är så så är det väl *BSD som gäller?

Sen med sådana här grejer som är det bara vänta och se hur det blir. Det låter för djävligt men är det det? Kommer våra farhågor bekräftas?

Jobbigt när man inte vet...

TPM hindrar inga program att köras, det gör mjukvaran. Inte hårdvaran som är problemet, den innehåller i princip bara lite krypteringsnycklar och hårdvaruacceleration av kryptering.

Det enda linux stödjer är användning av TPM som ett experiment av IBM som haft TPM i deras bärbara (numera levano) i flera år. TPM har öppna specifikationer och i princip skulle vem som helst kunna använda det, men det blir väl något certifikationsprogram, + certifikationsprogram hos microsoft och kanske även någon annan intresseorganisation som kostar krydd även om man är ett seriöst litet företag. Hårdvaran kontrollerar inte mjukvaran hur som helst, för att hindra en från att köra "osäkra" program så behöver mjukvaran (operativsystemet) hindra en från det.
Återstår och se hur farligt det blir. HDCP-kravet är lite jobbigt, men det ska väl gå att lösa med hårdvara att använda till sin gamla utrustning med VGA/RGB eller tom DVI, även om det kanske är illegaliserat

Edit: Vilken gammal tråd föregående postare drog upp.