Permalänk

hjälp med DSL.:)

jag skulle vilja ha hjälp med DSL...
jag har aldrig kört linux förrut (förrutom Knoppix) och skulle vilja installera Damn Small Linux på ett usb minne, men har inte en aning hur man gör.. har kollat på deras hemsida och fattar knappt nånting...sökt här på swec men inget som hjälpe...

så om nån skulle kunna hjälpa mig med att installera DSL på ett usb minne så skulle jag bli glad

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Konstigt, jag kan svära på att jag har läst något om det här på forumet.
Fast jag kanske blandar ihop det med nåt annat forum

Jag tror inte jag fick svar på min fråga då heller så jag passar på att ställa den här

Kan man installera DSL till en mp3-spelare som man kan till ett usb-minne?

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Är inte hundra på det här men jag tror det funkar(gjort det med debian av mistag
boota upp DSL install cd samtidigt som du har ditt USB minne i och då kommer ditt USB minne finnas som en egen hårddisk vid installationen.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk

var hittar jag cd installern, har kollat på derars hemsida men vet inte vvilken fil jag ska ta och vad jag ska göra med den...

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Hittade följade på deras sida:
http://www.damnsmalllinux.org/wiki/index.php/FAQ#How_Do_I_Ins...
Hoppas det kan vara till hjälp.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

boota från en DSL-cd och högerklicka...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Kan man installera DSL till en mp3-spelare som man kan till ett usb-minne?

ja det går - du gör likadant som med ett vanligt minne...
(om den mp3spelare är bootbar)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

okej, vad betyder frugal?

om jag forstatt detta ratt sa, branner man en live cd, bootar fran den, installerar pa usb minnet och sen ar det klart?

maste man branna en live cd?

EDIT. tack for bilden, fattar nu, men maste man branna live cd?

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gr1ng0
okej, vad betyder frugal?

om jag forstatt detta ratt sa, branner man en live cd, bootar fran den, installerar pa usb minnet och sen ar det klart?

maste man branna en live cd?

FRUGAL = du bootar från minnet men kör allt i ramminnet - vilket sparar antalet läs och skrivcykler och det förlänger livslängden på minnet

bränn skivan på en RW så kan du radera det sedan...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

ok, har inte rw men kan vall branna pa en cd da, men vart hittar jag .iso filen eller det jag ska branna?

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Permalänk

tack UndCon, ska testa detta nu, eller imorgon

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk

Lånar tråden lite. Jag behöver hjälp med att lägga till program på live cdn. Som jag förstår ska man kunna lägga till program i .tar.gz eller .dsl format direkt på skivan så kan man använda dem med resten av skivan.

Men när jag bootar så kommer den till den avdelningen och då säger den ungefär: "Reading mydsl apps.......gaim.tar.gz write error, no space left on drive"

Och så går det för alla applikationer.

Om jag bara kunde lägga till gaim, emacs och bitchx. Samt göra så att det startar med svensk teckenuppsättning vore detta den ultimata live cd:n.

Någon som har lyckats med detta eller vet hur man går tillväga?

EDIT: Jag har brännt som multisession i nero.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4