Permalänk
Medlem

Om alla barn i hela världen fick en vettig utbildning så hade säkerligen sjukdomar som cancer fått ett botemedel inom 50 år.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

utbildning i alla former är av godo men ibland kan man inte bli annat än cynisk när västvärlden söker hjälpa uländer.

hörde/läste för ett tag sen om att regeringspersoner blev förvånade och upprörda när det vid närmare koll visade sig att bistånd de skickat hamnat i den korrumperade ledarnas händer, istället för i den behövande majoriteten i landet...

naivitet och båögdhet verkar ibland prägla tungrodda demokratier som vår egen.
då tänker man själv, som vanlig gräsrot, att det kunde dom väl för he****e räknat ut!
errare humanum est, men inte in absurdum

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plexus
SIDA skickade ner en massa hightechtraktorer med tillbehör till Afrika som bistånd en gång i tiden, i ett försök till att modernisera deras jordbruk. Vid en utvärdering visade sig att dessa traktorer stod där oanvända, eftersom ingen i lokalbefolkningen visste vad det var eller hur dom skulle användas.

Låter väldigt likt det som skedde på 1920-talet i ryssland under Lenins styre

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
jag tror detta kommer leda till att särskrivningen ökar i tredje världen.

Haha!

Nåja, skämt å sido, det är väl bättre att folk särskriver (eller gör motsvarande fel på aktuellt språk), än att de inte skriver (eller läser) alls?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Vad ska man med dator till om man inte har internet? Tror barnen i fattiga länder inte är så intresserad av spel heller för den delen. Men det är ju i alla fall tanken som räknas, att ett elektroniskt företag satsar på fattiga är nästan ett mirakel

Jag hade då en enorm användning för mina datorer, långt innan jag kopplade upp dem med mitt första 14.4-modem. Ett uppsving för BBS, kanske, eller bara bättre gundutbildning i datorer.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plexus
SIDA skickade ner en massa hightechtraktorer med tillbehör till Afrika som bistånd en gång i tiden, i ett försök till att modernisera deras jordbruk. Vid en utvärdering visade sig att dessa traktorer stod där oanvända, eftersom ingen i lokalbefolkningen visste vad det var eller hur dom skulle användas.

Jag tror knappast att en massa intellektuellt eftersatta afrikaner ute i bushen vet hur man ska bemästra en laptop, när den högsta prioriteten för dagen oftast är att försöka äta sig mätt och hitta dugligt dricksvatten.

Jösses, Plexus! Försöker du sätta nån sorts bottenrekord? Det verkar nästan som om du tror att alla människor i Afrika är infödingar som svälter i lerhyddor och knappt vet hur många fingrar de har på varje hand? Visst håller jag med om att mat och vatten åt alla är en uppgift med oändligt högre prioritet än laptop åt alla, men att kläcka ur sig att teknologi skulle vara bortkastat på "en massa intellektuellt eftersatta afrikaner ute i bushen" är bara så nedlåtande.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Haha!

Nåja, skämt å sido, det är väl bättre att folk särskriver (eller gör motsvarande fel på aktuellt språk), än att de inte skriver (eller läser) alls?

hehe, ja absolut. det var mest menat som en pik riktad internt, inte mot Afrika. ursäkt om några missuppfattade.

men hel klart lockade tråden fram både vanliga och smygrasister som inte fattar, och sen kom ett gäng PK antirasister som också hade lite förutfattade meningar..

som Ilja säger nedan är det ju knappast så att en lastbil dundrar in i en lerhyddeby och fäller flaket med 100$-laptops till några svältandes förtret och gastar "här har ni, lycka till!" som vissa verkar tro.

läsa på lite om Afrika och dess problem är ju ett hett tips till många här. saker är sällan som man tror, särskilt inte i Afria som om det vore en homogen klump som Danmark.*

* (bäst att vara på säkra sidan..)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

puh, här inne gäller det att skriva politiskt korrekt, fan ta en om man dess utom sär skriver ...

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jösses, Plexus! Försöker du sätta nån sorts bottenrekord? Det verkar nästan som om du tror att alla människor i Afrika är infödingar som svälter i lerhyddor och knappt vet hur många fingrar de har på varje hand? Visst håller jag med om att mat och vatten åt alla är en uppgift med oändligt högre prioritet än laptop åt alla, men att kläcka ur sig att teknologi skulle vara bortkastat på "en massa intellektuellt eftersatta afrikaner ute i bushen" är bara så nedlåtande.

Som sagt, jag ställer mig ytterst negativt till diverse postmodernistiska gullegull-fantasier om att man kan förvandla eftersatta jordbrukssamhällen till välmående IT-samhällen över en natt genom att subventionera en hög datorer. Bortkastade pengar om du frågar mig. Jag tror knappast att vi behöver skänka datorer till en massa välmående Sydafrikaner. Förutom just Sydafrika är stora delar av Afrika mycket eftersatt, så pass eftersatt att det i dagsläget knappast är någon lönsam prioritet att försöka implementera IT-samhället. Först och främst bör vi se till att militärt plocka bort diverse korrupta diktatorer och få till stånd fungerande demokratier innan vi slänger ut en massa resurser på bistånd. Det humanitära arbetet med FN och alla dess bihang får inget uträttat med dessa hinder i vägen.

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk
Medlem

Detta verkar helt otroligt!
Tänker alla arbetstillfällen detta skapar inom it sektorn också.
Underbart enkelhelt slår allt

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
endel utav er ni sitter och skämtar om folket där nere era wacko! vafan tror ni era bortskämda dallassugande svennisbarn som lever i ett land där nada en shit händer? HA???

Damn boys!, trodde ni var mognare än så här..

Ni bortskämda turkbarn som lever på ekonomiskt bistånd då (dvs det vi bortskämda dallasugande svennisbarn ger er varje månad)? Jävla idioter Sålänge vi skänker 100 miljoner i bistånd till Afrika så kommer det inte hända nått där nere. Det tar lång tid att bygga upp en fungerande civilation, det fungerar inte med att ge dem bistånd, utan de måste själva jobba för sitt land i flera hudra år. Vilket vi har gjort här, men det verkar inte turkbarnen riktigt förstå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plexus

Som sagt, jag ställer mig ytterst negativt till diverse postmodernistiska gullegull-fantasier om att man kan förvandla eftersatta jordbrukssamhällen till välmående IT-samhällen över en natt genom att subventionera en hög datorer. Bortkastade pengar om du frågar mig. Jag tror knappast att vi behöver skänka datorer till en massa välmående Sydafrikaner. Förutom just Sydafrika är stora delar av Afrika mycket eftersatt, så pass eftersatt att det i dagsläget knappast är någon lönsam prioritet att försöka implementera IT-samhället. Först och främst bör vi se till att militärt plocka bort diverse korrupta diktatorer och få till stånd fungerande demokratier innan vi slänger ut en massa resurser på bistånd. Det humanitära arbetet med FN och alla dess bihang får inget uträttat med dessa hinder i vägen.

för du tror givetvis att negerbarnen kommer använda datorena att krossa korn med istället.. och du behöver fö läsa på om Sydafrika med.

och kopplingen bildning --> demokrati har aldrig slagit dig heller vad klart?

jag får parafrasera ett av dina uttalande så du fattar hur bakvänt det var: "demokratin i Irak är så eftersatt att det inte är någon poäng att försöka införa den"

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
för du tror givetvis att negerbarnen kommer använda datorena att krossa korn med istället.. och du behöver fö läsa på om Sydafrika med.

och kopplingen bildning --> demokrati har aldrig slagit dig heller vad klart?

jag får parafrasera ett av dina uttalande så du fattar hur bakvänt det var: "demokratin i Irak är så eftersatt att det inte är någon poäng att försöka införa den"

Kopplingen bildning vs demokrati är rätt självklar. Däremot är jag inte så övertygad om att man löser bildningsfrågan genom en massa datorer. Vore nog vettigare att se till så dom har adekvata lärare och skolor med vettig utbildningsmateriel i första hand. Jag började grundskolan 1990 och då satt vi bannemig inte och knackade på datorer utan fick nöja oss med tröga blyertspennor samt anteckningsblock, och ändå blev det folk av oss. Om man hade tur så fick man en halvtimmes dataundervisning i veckan. Det är säkert jättebra att skicka ner lite IT materiel till 3:e världen inom sinom tid, när andra större problem är lösta.

Att nu pracka på en massa U-landsbor datorer i förhoppning om att ta Christian Olsson skutt i utvecklingen är lika påtvingat och meningslöst som analsex utan glidmedel.

Ursäkta min smaklösa jämförelse, men förhoppningsvis tänds det en och annan lampa där ute nu...

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plexus
Kopplingen bildning vs demokrati är rätt självklar. Däremot är jag inte så övertygad om att man löser bildningsfrågan genom en massa datorer. Vore nog vettigare att se till så dom har adekvata lärare och skolor med vettig utbildningsmateriel i första hand. Jag började grundskolan 1990 och då satt vi bannemig inte och knackade på datorer utan fick nöja oss med tröga blyertspennor samt anteckningsblock, och ändå blev det folk av oss. Om man hade tur så fick man en halvtimmes dataundervisning i veckan. Det är säkert jättebra att skicka ner lite IT materiel till 3:e världen inom sinom tid, när andra större problem är lösta.

Att nu pracka på en massa U-landsbor datorer i förhoppning om att ta Christian Olsson skutt i utvecklingen är lika påtvingat och meningslöst som analsex utan glidmedel.

Ursäkta min smaklösa jämförelse, men förhoppningsvis tänds det en och annan lampa där ute nu...

men sett till materialkostnad (böcker är svindyrt och opraktiskt logistiskt sett) är laptops ett bra alternativ för det priset. jag tror ju knappast att den tekniska nivån möjliggör fjärrundervisning, men det underlättar og ändå hemarbete tex. många har nog sett det här projektet som sk IT-kompeten enbart, det är inte vad som är huvudsyftet vad jag förstått.

jag hade ingen data alls, men väl skrivmaskinsklass under sadistisk administration ett par månader. och visst, jag körde också med usla blyertspennor som gick av i pennvässaren. största uppsvinget för bildningen var faktisk införandet av stiftpennor. (fixade egna innan dock)

din analogi var lite sliriande men adekvat nog. (så nu har jag ordvitsat rejält med)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

materialkostnaden för en bok kontra en laptop är näst intill ingenting...
det är inte bokmaterialet som kostar, det är de giriga bakom den.. ;D

det som stör mig är att för den subvention de lagt på laptops kunde de lagt på att förbättra tillgängligheten/kvaliten på låg/grundskola.
istället för att 1/100 får köpa en laptop billigt skulle 80/100 få en bättre grund för fortsatt utbildning.

men det är just det, en laptop ser bättre ut när man ska ragga sponsorer till projektet. vilket låter bäst?:
"vi ska införa 100 laptops i afrika"
"vi ska införa 2 miljoner grundskolböcker i afrika"

det känns som en almosa dom vill se effekt på inom ett år...
köpa välvilja hos ett par hundra högskolestuderande som snart ska ut i arbetslivet och förhoppningsvis få sitta på en betydelsefull post smäller ju högre än att anonymt hjälpa ett par 10.000-tal till en bättre skola...

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kundun
materialkostnaden för en bok kontra en laptop är näst intill ingenting...
det är inte bokmaterialet som kostar, det är de giriga bakom den.. ;D

det som stör mig är att för den subvention de lagt på laptops kunde de lagt på att förbättra tillgängligheten/kvaliten på låg/grundskola.
istället för att 1/100 får köpa en laptop billigt skulle 80/100 få en bättre grund för fortsatt utbildning.

men det är just det, en laptop ser bättre ut när man ska ragga sponsorer till projektet. vilket låter bäst?:
"vi ska införa 100 laptops i afrika"
"vi ska införa 2 miljoner grundskolböcker i afrika"

det känns som en almosa dom vill se effekt på inom ett år...
köpa välvilja hos ett par hundra högskolestuderande som snart ska ut i arbetslivet och förhoppningsvis få sitta på en betydelsefull post smäller ju högre än att anonymt hjälpa ett par 10.000-tal till en bättre skola...

delvis sant iof. men man har inte råd att vara kräsen när det gäller initiativ.

och en dator jämförs inte med en bok, utan kanske 20. (freewarelexicon?) och det är lättare att uppgradera laptops än böcker. föråldrade läromedel är ju tom ett problem i Sverige. (har nu suddat ut Berlinmuren barn?)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint